Koiran nesteytys metsästysaikaan

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Hely
Viestit: 37
Liittynyt: 20 Huhti 2008, 21:32

Koiran nesteytys metsästysaikaan

Viesti Kirjoittaja Hely » 06 Heinä 2014, 12:16

Olen lukenut jostain lehdestä olisko ollut Koiramme lehti ja netistäkin mielenkiintoisia aiheita metsästyskoiran ruokinnasta ja nesteytyksestä jahtikaudella.
Monessa on kerrottu ruokinnan ajoituksen tärkeydestä mutta myös nesteytyksen tärkeydestä koiran jaksamisen kannalta. Niissä on kerrottu että koira kannattaisi nesteyttää edellisiltana ja useampaa tuntia aiemmin ennen suoritusta ja suorituksen aikana vain pieniä määriä nestettä. Ja kehotettu opettamaan jo pennusta koira juomaan tarjottaessa.
Minulla aikuinen koira juo tasan silloin kun itseään huvittaa. Vaikka on ahne ruoalle niin mitään tonnikalan sekoittamiset veteen tms. houkutukset eivät ole tehonneet.
Nyt minulla on myös pentu ja olisi mielenkiintoa "opettaa" koiraa juomaan jotta nesteytys jahtikaudella voitaisiin toteuttaa oikeaan aikaan. Onko joku joka on asiaa harrastanut ja miten olette koiran opettaneet juomaan silloin kun nestettä tarjotaan? Kokemukset ja vinkit olisivat kiva kuulla.

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koiran nesteytys metsästysaikaan

Viesti Kirjoittaja Heini » 07 Heinä 2014, 17:06

Mulla tulee erikseen nesteytettyä lähinnä kesähelteillä ja alkusyksyn lämpimillä keleillä, toki jos myöhemminkin syksyllä liikutaan maastossa, mistä ei koiralle vettä löydy niin sitten. Ruoka annetaan aina iltaisin ja jahtikaudella vähän ehkä aikaistetaan, niin tulee sopivasti se n. 12 tunnin väli ennen metsälle lähtöä (minkä olen jostain oppinut), ja aamuisin sitten tarvittaessa juotan. Kerran Pystykorva-lehdessä oli aiheesta artikkeli ja siitä jäi mieleen se neljä tuntia ennen rasitusta olisi hyvä nesteyttää ja siihen pyrin, toki monesti aamuisin se on sitten vain se tunti-pari tai mitä ehtiikään olla hereillä ennen metsälle lähtöä..

Meillä koirat juo jollakin maustettua vettä aika helposti, mutta vanhin koira on ollut aina aika vähäjuomainen ja varsinkaan reissussa ei ole pelkkä vesi maistunut senkään vertaa. Mausteena käytän esim. piimää, maustamatonta jogurttia, raakaa kananmunaa, makkaranpaloja yms. ja yleensä uppoaa. Viime syksynä myös tutustuin Fitdogin juomajauheisiin, missä oli sekä Energy+Rehydrate- että Recovery-versiot. Ne maistui ihan ok sellaisenaan, mutta välillä lisäsin myös (rasvaista) lihaa pikkaisen nesteen joukkoon, niin kylläpä upposi hyvin. Metsällä kuljetankin sitten vain pelkkää vettä, juo jos juo. Viime kerralla näyttelyssä kokeilin herkullista tekniikkaa ja laitoin koiran vesipulloon muutamia lihapullan paloja, niin juoma maistui ehkä pikkaisen paremmin ;)
Heini Lehisto

Vastaa Viestiin