Lääkärin tarkastus?

Täällä käydään SPJ:n alaisten rotujen ruokintaan ja hoitoon liittyvät keskustelut!
lyijy
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 22:51

Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja lyijy » 06 Kesä 2011, 20:03

Morjens!
Kysyisin,mikä on yleinen sääntö kasvattajilla kun luovutatte pentua. Onko pentu lääkärin tarkastama ja tarvitseeko pentua rekisteröidessä olla lääkärintodistus? 8)
Anssi Hämäläinen

Tuutikki

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 06 Kesä 2011, 21:28

Ei tarvitse olla lääkärintodistusta rekisteröintiin ja henkilökohtaisesti sitä mieltä että eläinlääkärin tarkistus luovutusta varten ( 7vk.n iässä) on yhtä tyhjän kanssa.

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja st » 08 Kesä 2011, 21:06

Ei tarvitse juu... mutta henkilökohtaisesti olen kyllä ehdottomasti sen kannalla, enkä myisi pentua ilman todistusta.
Eihän se takuu menestykseen todellakaan ole mutta kyllä huomattavasti tyhjää parempi. Siinä kuitenkin käydään purennat ja muut läpi, jotka yleensä ovat ensimmäisen koiran hankkijalle jo uusia asioita. Samoin esimerkiksi sydän kuunnellaan, ja sitä ei ainakaan kukaan kasvattaja pysty itse tutkimaan onko siinä suhinoita ja rahinoita vaiko ei. Samoin häntämutkat ja monet monet muutkin asiat ovat ensikertalaiselle ostajalle uutta, ikäviä yllätyksiä joista sitten pahimmillaan tapellaan verissäpäin.
Pakollista se ei ole mutta kyllä minusta ihan perusedellytys ostaa saati myydä koira.

Soile Torvinen
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Tuutikki

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 08 Kesä 2011, 22:03

Mikään noista ei todellakaan takaa sitä että koira on vuoden vanhana lähellekään sellainen kuin alle 7 viikkloisena tehdyssä tarkastuksessa. Kasvattajahan voi tietenkin yrittää vedota pennun lääkärin todistukseen, jos pennussa myöhemmin ilmeneekin jotain vikaa, ettei sellaista ole ollut luovutus hetkellä ostajankin saaman todistuksen mukaan, kuten olen kyllä kuullut tapahtuneen.

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja erjan » 08 Kesä 2011, 23:08

Pentukatselmuksessa suljetaan pois olennaisia, sillä hetkellä todettavissa olevia vikoja/sairauksia.
Ei ole sellaista kristallipalloa joka kertoisi kasvattajalle, mitä pennusta tulee isona.
Kun kasvattaja on tehnyt parhaansa, astuttanut kaksi toimivaa, palkittua koiraa, käyttänyt jalostusneuvontaa pitänyt ssa:n ja epi:n pienenä, loppu on korkeimman käsissä.
Ensimmäinen tarkastus eläinlääkärillä antaa kasvattajalle jonkinlaista suojaa, muutenhan ollaan ihan tyhjän päällä.
El toteaa kivekset/niiden laskeuman, kuuntelee keuhkot ja sydämen, käy koko pennun läpi.
On se iso juttu kuitenkin ja jonkinlainen tae sillä hetkellä.
Ilman kasvattajaa ei ole niitä koiranpentuja ostettaviksi.
Erja Niemi

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Taitar » 09 Kesä 2011, 10:20

Niin ja kun kasvattaja kuitenkin nykyään sirututtaa pennut ja usein se tapahtuu juuri eläinlääkärillä , niin aivan siinä samassa sujuu tuo pennun tarkastus, tietysti jos on itsellä sirutusoikeus niin voipi olla korkeampi kynnys lähteä pentuja eläinlääkärille rahtaamaan. :lol:
Heli Rintamäki

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja st » 09 Kesä 2011, 13:15

Minä kannatan lääkärintarkastusta juuri ostajan kannalta. Nykyään elämme kuitenkin siinä tilanteessa punaisten ja valkoisten pystykorviemme suhteen että kysyntää on huomattavasti enemmän kuin tarjontaa. Tällöin ostaja ostaa monasti "sian säkissä" eli kunhan johonkin jonoon vaan kätensä äkkiä saa. Tarkastuspaperi tuo minusta turvaa juuri ostajalle, minä en niinkään ajattele sitä että itse vetoaisin joskus ko. paperiin jos pennusta onkin tullut huonompi tai sairaampi kuin mitä on ajateltu. Nyky-yhteiskunnassa koirakauppa kuitenkin rinnastetaan lähestulkoon kodinkonekauppaan ja kyllä minusta on ehdottoman tärkeää että ostajalla on edes jotakin mustaa valkoisella, mistä hän on maksanut.

Soile Torvinen
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Tuutikki

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 09 Kesä 2011, 14:56

Oikeasti siinä todistuksessa ei lue mitään sellaista mitä ei pysty pennusta näkemään.Usein se kasvattaja on katsellut paljon enemmän pentuja kuin se kunnaneläinlääkäri joka harvoi hoitaa edes pieneläimiä vaan tuotantoeläimiä. Suomessakin rekisteröidään useita satoja eri rotuja, joilla on erilaisia purentoja, rakenteita,raajoja, silmiä, korvia, ihoja jne. Ei niin rotuihin perehtynyttä eläinlääkäriä ole joka tietäisi jokaisen rodun esim. purenta ym. erityisvaatimukset.

Purenta ( joka voi muuttua vielä vuosikkaana puoleen tai toiseen) Kivekset ( jotka voivat olla olla hississä vielä tovin aikaa) Napatyrä on nähtävillä.Sydän kuuntelu jolla oikeasti ei ole juuri merkitystä, koska virallisen lausunnon saa vuosikkaana. Rakenteen, kulmaukset, pään muodon näkee kasvattaja silloin kun pentu on juuri syntynyt ja on vielä märkä. Madotuksen hoitaa kasvattaja, eli siitäkään ei tule mitään virallista merkintää.

Olennaistahan ei ole kuitenkaan se mitä muut on kirjoittaneet lapuilleen vaan se mitä kasvattaja kirjoittaa itse kauppasopimukseen.

Harmillista ainakin että itselle on sattunut parikin " raakia" aikojen saatossa juuri eläinlääkärin todistuksen kera, jossa nimenomaiset asiat tutkitaan. Eli tuon ikäisen pennun todistuksella ei loppu peleissä ole merkitystä. Lisäksi se jopa hämää ostajaa, joka ei ehkä tarkista pentua riittävän hyvin itse vaan luottaa lausuntoon. Kasvattaja sitten vetoaa samaan lausuntoon jos vikaa ilmenee.

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja kepu » 24 Heinä 2011, 17:37

Minulle on itsestään selvää, että eläinlääkäri tarkastaa pennut samalla, kun ne sirutetaan. Ja sirutettavaksi pennut lähtevät meillä vasta 7 viikon iässä. Uskoisin, että pennun ostaja arvostaa pentujen eteen nähtyä vaivaa ja eläinlääkärin todistusta enemmän kuin käteen annettua rekkaria...en tosin tiedä miten pian rekkarit tänä päivänä Kennelliitosta tulevat, mutta se riski tuossa 7 viikon iän sirutuksessa aina on, että ne joutuu postittamaan ostajille jälkikäteen.

Kyllä se eläinlääkärikin on elämänsä aikana nähnyt aika monta koiranpentua niin, että osaa arvioida koiran kunnon ehkä kasvattajaakin paremmin. En ainakaan koe itse olevani niin täydellinen, että kaiken koiristani tietäisin. Päinvastoin eläinlääkärikäynnillä voi koiranomistaja/kasvattaja oppia jotain uuttakin. Ainakin itse kyselen aina kaiken mahdollisen mieltäni askarruttaneen samalla kertaa.

Enkä kyllä minäkään veisin pentujani kunnallisen eläinlääkärin tarkastettavaksi, jos kerran on valinnan varaa...
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Anatoli
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Joulu 2004, 18:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Anatoli » 24 Heinä 2011, 18:53

Mikäs niissä kunnallisissa eläinlääkäreissä on vikana? Mitkä virheet yksityinen paremmin huomaa?

Eipä sorruta yleistyksiin, kun sattuu kunnallisissa(kin) olevan hyvinkin ammattitaitoisia ja koirankasvatukseen perehtyneitä.
Antti Turpeinen

villepa
Viestit: 164
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 21:22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja villepa » 24 Heinä 2011, 22:46

kepu kirjoitti:Kyllä se eläinlääkärikin on elämänsä aikana nähnyt aika monta koiranpentua niin, että osaa arvioida koiran kunnon ehkä kasvattajaakin paremmin. En ainakaan koe itse olevani niin täydellinen, että kaiken koiristani tietäisin. Päinvastoin eläinlääkärikäynnillä voi koiranomistaja/kasvattaja oppia jotain uuttakin. Ainakin itse kyselen aina kaiken mahdollisen mieltäni askarruttaneen samalla kertaa.

Enkä kyllä minäkään veisin pentujani kunnallisen eläinlääkärin tarkastettavaksi, jos kerran on valinnan varaa...

Ainakin eläinlääkärin lausunnon voi olettaa olevan puolueeton näkemys pennusta, mitä kasvattajan oma kertomus ei suinkaan ole.
Minä ainakin arvostin viimeistä pentuani ostaessani ell. kirjallista lausuntoa siitä että purenta, häntä yms. on ok eikä napatyrää ole havaittavissa.

Taas kunnanell. olen samaa mieltä Anatolin kanssa. Ei ole mitään syytä sorsia pelkästään työnantajan perusteella lääkäriä, samalla lailla laidasta toiseen niitä on yksityistenkin palveluksessa. Tietysti korkeampi hinta saattaa antaa perusteettoman tunteen laadukkuudesta..
V ille P artanen

Tuutikki

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 25 Heinä 2011, 21:04

villepa kirjoitti:
Ainakin eläinlääkärin lausunnon voi olettaa olevan puolueeton näkemys pennusta, mitä kasvattajan oma kertomus ei suinkaan ole.
Minä ainakin arvostin viimeistä pentuani ostaessani ell. kirjallista lausuntoa siitä että purenta, häntä yms. on ok eikä napatyrää ole havaittavissa
Älä ota KOSKAAN pentua kasvattajalta johon et luota.

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja kepu » 26 Heinä 2011, 18:00

Täytyy vielä kommentoida sen verran tuota kunnallista eläinlääkäriä, että toki heidänkin joukossa on varmasti pieneläimistä kiinnostuneita ja pieneläinten hoidossa varsin hyviäkin eläinlääkäreitä. Itselläni on kai vain ollut sitten huonoa tuuria, kun ne muutamat kerrat, kun olen kunnalliseen tarvinnut turvautua, on hoitajana ollut varsin perinteinen "lehmälääkäri".

Ja kunnallisellahan ovat nämä tuotantoeläimet aina ykkössijalla. Klinikalla päivystetään pari tuntia aamusta ja sitten juostaan navetasta toiseen. Ja ainakin meillä kunnallisen mahdollisuudet tutkia/hoitaa koiraa ovat rajalliset ( ei kunnon ultraa, ei röntgeniä tai avustajaa, että voisi tehdä leikkauksia ), joten ainakin itse vien vakavammassa tapauksessa koirani mieluiten jo heti paikkaan, jossa koira pystytään myös hoitamaan. Ja varsinkin päivystysaikaan kunnalliselle on vaikea päästä, kun hän voi olla yli sadan kilometrin päässä hoitamassa tuotantoeläintä...

Ja tämä kaikki johdattaa siihen, että käyn mieluiten pieneläinklinikalla, jonne on siten muodostunut hoitosuhde ja jossa on aina sama eläinlääkäri hoitamassa. Hinnoissa kunnallisen ja yksityisten välillä ei tänä päivänä ole kovin suuria eroja.
ira honkonen
www.leimuviita.fi

villepa
Viestit: 164
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 21:22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja villepa » 27 Heinä 2011, 16:21

Tuutikki kirjoitti:
villepa kirjoitti:
Ainakin eläinlääkärin lausunnon voi olettaa olevan puolueeton näkemys pennusta, mitä kasvattajan oma kertomus ei suinkaan ole.
Minä ainakin arvostin viimeistä pentuani ostaessani ell. kirjallista lausuntoa siitä että purenta, häntä yms. on ok eikä napatyrää ole havaittavissa
Älä ota KOSKAAN pentua kasvattajalta johon et luota.

Äläkä KOSKAAN luota sokeasti yhteenkään kasvattajaan taikka muuhunkaan kaupustelijaan.
V ille P artanen

Tuutikki

Re: Lääkärin tarkastus?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 27 Heinä 2011, 17:34

villepa kirjoitti:
Tuutikki kirjoitti:
villepa kirjoitti:
Ainakin eläinlääkärin lausunnon voi olettaa olevan puolueeton näkemys pennusta, mitä kasvattajan oma kertomus ei suinkaan ole.
Minä ainakin arvostin viimeistä pentuani ostaessani ell. kirjallista lausuntoa siitä että purenta, häntä yms. on ok eikä napatyrää ole havaittavissa
Älä ota KOSKAAN pentua kasvattajalta johon et luota.

Äläkä KOSKAAN luota sokeasti yhteenkään kasvattajaan taikka muuhunkaan kaupustelijaan.
Niin sekin mahdollisuushan on tietenkin olemassa että kasvattaa aina itse koiransa, mutta kyllä sekin vaatii aina sen kantanartun hankkimista, mutta sen kun kerran hankkii niin sitten saa syyttää vaan itseään jos kasvattajalla ei ole luottoa omissa silmissä :wink: Vielä kun käyttää omaa urosta niin ei tarvitse osoitella sormella edes uroksen tai uroksen omistajan suuntaan, jos jotain häikkää ilmenee. Nekin huolet on silloin ihan vaan oman hatun alla. :wink:

Vastaa Viestiin