Pentukaupasta

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja erjan » 24 Touko 2011, 17:43

Kerrankin asiallisia kysymyksiä paketilta.
Toisessa rodussani aikoinaan maksoin pennusta takaisin niin paljon, että jäin itselleni velkaa.
Vei pennuttamisen halun vuosiksi.
Olisikin hyvä käydä asiallista keskustelua vastuista. Jos nyt teettäisin pentueen vakuuttaisin ne Pevisa ikään asti.
Entä onko oikeudenmukaista, että tämän päivän kasvattaja maksaa virheistä joita on tehty jo vuosikymmeniä sitten.
Entä uroksen omistajan vastuu, onko se pienempi kuin kasvattajan, eli onko sitä ollenkaan.
Kun kasvattajat myyvät eri hintaisia pentueita voitaisiinko luoda joku % osuus esim. perinnöllisiin sairauksiin.
Joistakin on varmaan selvät säännöt.
Odotan mielenkiinnolla kommentteja, on itselläkin selvittämätön vastuu.
Erja Niemi

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Taitar » 25 Touko 2011, 12:34

Ensnnäkin täytyy nim. Paketille todeta ettei se oman kasvatin sairatuminen ole onnettomuus yksin koiran omistajalle, kyllä se on sitä myös koiran kasvattajalle, joka kaikin tunnettavissa olevin keinoin on yrittänyt saattaa maailmaan kaikinpuolin terveen pentueen.
Mutta jos kaikkia rotujärjestön ja Skl:n sääntöjä on noudatettu ja pentu eläinlääkärin tarkastuksessa on terveeksi todettu ja sairastuu siitäkin huolimatta joskus elämänsä myöhemmässä vaiheessa on sitä kasvattajan todella vaikea ennustaa ellei sitten satu olemaan kristallipallon lukija. Jokainen pennun hankkija allekirjoittaa tietysti paperin (Sopimus koiran kaupasta)jonka hän on yhdessä pennun myyjän kanssa tarkkaan lukenut ja hyväksynyt ja sieltä löytyy mm. kohdat :Viat ja sairaudet sekä Korvausvastuu.Noissa osioissa kerrotaan selvästi missä tapauksissa korvataan ja mitä.
Jos hän taas ei tällaista paperia ole saanut on hän ostanut pentunsa väärältä myyjältä.
Sitten on tietysti olemassa asian inhimillinen puoli, kuinka kasvattaja haluaa korvata myymänsä sairastuneen koiran.
Joku antaa sairastuneen tilalle seuraavasta pentueesta uuden pennun joku toinen myy uuden pennun puoleen hintaan joku taas voi antaa rahallisen korvauksen(ykeensä kolmannes pennun hinnasta) tai joku ei korvaa mitään.
Näistä ongelmista emme koskaan pääse, niitä esiintyy kaikissa koiraroduissa ja yleensäkin jos olemme elollisten olentojen kanssa tekemisissä , ostatpa sitten varsan, vasikan tai porsaan. :lol:
Jos nyt ei oteta huomioon rodun vakavinta sairautta ,epilepsiaa, niin esim napatyrät ja mutkanännät samoin kuin värivihreetkin ovat pennussa näkyvillä jo luovutus hetkellä, jolloin koiran hintaa on jo alennettu valmiiksi. Jos taas koiralle kehittyy purentavika tai uroksen kivekset eivät laskeudu tai havaitaan polvivika tai silmäsairaus on näistä suositeltu kolmanneksen koiran hinnasta palautettavaksi.
Itse olen onnekseni VIELÄ säästynyt noilta korvausongelmilta, mutta uskon että sellaisiakin saatta vastaan tulla ja korvaisin jotenkin sellaisessakin tapauksessa jossa laki ei minua siihen velvoittaisi.

Lopuksi vielä omakohtainen kertomus erää koiranpennun elämästä. Meidän perheeseen hankittiin 90-luvun alussa seisova lintukoira, vanhemmat olivat huippuluokkaa.
Kaksivuotiaana koira sairastui epilepsiaan, saimme kuulla että myös kaksi sen sisarrusta oli sairastunut.
Luonnollisesti tämä rodun kasvatushaaveet kariutuivat siihen.
Mitään korvausvaatimuksia emme koskaan esittäneet eikä meille myöskään sellaisia tarjottu.
Koira eli sairautensa kanssa yli 10 vuotta, sitä käytettiin muutamissa kokeissa ja erittäin hyvällä menestyksellä näyttelyissä
(voitti mm. rotunsa erikoisnäyttelyn) joten kyllähän se harmittikin että jalostushaaveet saatiin hylätä.
Tällä rodulla ei ainakaan silloin ollut käytössä mitää epi lukuja eikä muutakaan seurantaa, joten mistä kasvattaja olisi voinut tietää sairaudesta, kun pentujen emä sairastui vasta muutamia vuosia pentujen teettämisen jälkeen.
Muita pentueita hän ei koiralla enää koskaan teettänyt, joten säälin itseni lisäksi myös häntä hukkaan mennestä kasvatustyöstä.
Heli Rintamäki

Breda

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Breda » 25 Touko 2011, 14:39

paketti kirjoitti:Yhtään kommenttia ei ole tullut selkärankaisilta kasvattajilta, eli miten paljon olettte valmiita palauttamaan pennun kauppahinnasta takaisin jos myymästänne pennusta tulee epileptinen, polvi- tai silmävikainen tai muuten vain vikainen ettei palkita näyttelyssä? Entä jos suvussa myöhemmin ilmaantuneiden epi-koirien takia pennun epiluku tulee niin suureksi ettei sitä voi käyttää jalostukseen? Näin kevään suurena pentumyyntiajankohtana ostajia saattaa kiinnostaa tämäkin puoli, sillä pennun ostajallakin on oikeuksia eikä vain velvollisuuksia. Ostajan kannattaa vaatia oikeuksiaan pentujen hintojen kohottua huimasti. Onko kallis pentu sittenkään hintansa väärti?
Ei pyydetä niin kovia hintoja pennuista vaan myydään normaalia markkina hintaa alemmalla hinnalla niin virheet on huomioitu jo etukäteen hinnan alennuksena. Eipähän tarvi jälkikäteen kinastella korvauksista myyjän eikä ostajankaan. Jos ei tule jälki seuraamuksia niin ostaja on saanut hyvän yksilön halvalla ja jos taas tulee jälkiseuraamuksia niin eipähän myyjänkään tarvi ruveta lompakkoaan kaivelemaan. :?

Kun itse koirani ostin niin olin tietoinen perinnöllisistä sairauksista ja riskeistä mitä eteen voi tulla. Eikä minulla käynyt mielessänikään, että jos jotain ilmenisi menisin käsi ojossa kasvattajalla käymään. Vielä ainakin näyttää siltä, että olen saanut hyvän koiran kohtuu hinnalla ja siihen olen tyytyväinen. :D

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Taitar » 25 Touko 2011, 15:33

Niinpä, nim. Breda puhuu asiaa. Ei mitään kiskurihintoja! :)
Itse voin ainakin rauhallisin mielin kertoa,että kohtuuhintaisia pentumme ovat aina olleet, riippumatta siitä kuinka korkeat meriitit ovat pentueen vanhemmilla ollut. Ja jos pennussa on esim. näyttelymielessä ehkä hylkäävävä virhe luovutushetkellä todettu, on hintaa jo valmiiksi kolmasosalla laskettu.
Samoin näyttelyistä kiinnostuneille on tietysti pyritty valitsemaan virheetön yksilö, jos taas koira on tullut isännän/emännän eräkaveriksi ei esim. pieni häntämutka koiran linnunhaukku taipumuksia vähennä. :D
Heli Rintamäki

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 26 Touko 2011, 08:58

erjan kirjoitti: Entä uroksen omistajan vastuu, onko se pienempi kuin kasvattajan, eli onko sitä ollenkaan.
Tässä varmasti aihe jota tulisi pohtia, oma näkemykseni on, että astutus maksusta tulisi palauttaa samassa suhteessa mitä kasvattajakin palauttaa. Ei se kait tämän vaikeampaa olisi?
Eero Honka
Helsinki

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 26 Touko 2011, 10:20

Kuvitellaan tilanne, että uroksenomiostajalle maksetaan astutusmaksuna esim. 10 % pennunmyyntihinnasta ja kasvattaja palauttaa pennun virheestä esim. kolmanneksen myyntihinnasta. Jos uroksen omistaja palauttaa samassa suhteessa olisi summa 1000 € myyntihinnalla n. 30 €. Eli käytännössä ei mitään tai pelkästään suolaa haavoihin. Uroksen omistajan on vaikea juurikaan rikastua yksittäisen pennun astutusmaksulla, käytännössä esiintulevat merkittävät virheet katkaisevat jalostusuran. Tämän takia onkin järkevää astuttaa maltillisesti ja seurata periyttämistä jälkeläisnäyttöjen kautta, eikä tuudittautua vanhempien meriitteihin. Jo kasvattaja-nimitys antaa viitteitä siitä, kuka tekee päätöksen kunkin yhdistelmän toteuttamisesta ja toimii käytännössä vastuunkantajana.

Itse olen tällaiseen tilanteeseen kasvattajana yhden kerran joutunut, että kasvattini jouduttiin lopettamaan n. vuoden iässä. Annoin tilalle uuden pennun.

Emma
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Helmi 2008, 15:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Emma » 27 Touko 2011, 09:38

Uroksen omistajalla pitäisi olla ennen kaikkea henkinen vastuu. Itse olen kuullut muutamalta kaverilta että "en itse ottais oman koirani pentua mutta kun sitä nyt joku haluaa käyttää niin siinäpä käyttää". Mun mielestä käsittämätöntä. Jos omassa koirassa on sellaisia puutteita ettei itse haluaisi ottaa sen pentua niin miksi ihmeessä antaa sitä sitten ylipäätänsä käyttöön?
Mielestäni pitäisi aina suosi vanhoja uroksia jos mahdollista. Nuoresta koirasta ei vielä tiedä tuleeko sieltä jotain ikäviä yllätyksiä terveyden suhteen ja nuoren koiran työskentely ei myöskään ole ehtinyt vakiintua.
Liikaa käytetään nuoria nousevia tähtiä mutta se on aina vaarallinen tie. Turvallisempaa on valita oikein vanha konkari joka vielä just ja just jaksaa astua ;)
Emma Pirilä
www.karvaisetkaverit.fi

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 27 Touko 2011, 09:46

Emma kirjoitti:Mielestäni pitäisi aina suosi vanhoja uroksia jos mahdollista. Nuoresta koirasta ei vielä tiedä tuleeko sieltä jotain ikäviä yllätyksiä terveyden suhteen ja nuoren koiran työskentely ei myöskään ole ehtinyt vakiintua.
Liikaa käytetään nuoria nousevia tähtiä mutta se on aina vaarallinen tie. Turvallisempaa on valita oikein vanha konkari joka vielä just ja just jaksaa astua ;)
Täysin samaa mieltä en ole, mielestäni urokselle jota jalostukseen käytetään tulisi pentue kaksi teettää 2-3v ikäisenä ja mikäli näistä tulee hyvää niin sitten vanhempana lisää!

Samaa mieltä olen kanssasi uroksen omistajan vastuusta, ei pidä käyttää missään tilanteessa jalostukseen koiraa jonka jälkeläinen ei omistajalle itselleen kelpaisi! Ei tietenkään!
Eero Honka
Helsinki

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Taitar » 27 Touko 2011, 10:18

Pari vuosikymmentä sitten antoi eräs vanha maineikas koirankasvattaja minulle neuvon: Jos tapaat hyvän uroksen, niin käytä sen isää!
No enää nykyään en ole hänen kanssaan ihan samaa mieltä :roll:

Toinen asia, Hyvät kasvattajat ,pyytäkääpä poistamaan pentupörssistä yhdistelmänne, jossa pennut ovat jo myytyjä tai varattuja.
Sain aika paljon negatiivistä palautetta pennun kyselijöiltä taannoin,kun itselläni oli siellä myytävät pennut,että siellä seisoo "vanhoja" ilmoituksia enemmänkin. Ihmiset olivat selvästi harmistuneita tilanteesta.
Heli Rintamäki

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 27 Touko 2011, 10:40

Taitar kirjoitti:Pari vuosikymmentä sitten antoi eräs vanha maineikas koirankasvattaja minulle neuvon: Jos tapaat hyvän uroksen, niin käytä sen isää!
No enää nykyään en ole hänen kanssaan ihan samaa mieltä :roll:
Minun mielestä tuossa piilee kyllä suuri viisaus. Kyllähän tuolle ns. hyvälle urokselle perintötekijät ovat siirtyneet vanhemmilta. Jos näitä hyviä jälkeläisiä on useampia ja erilaisista yhdistelmistä, on vielä todennäköisempää, että juuri hyvän uroksen isä on ns. hyvä periyttäjä, jota tulisi käyttää järkevästi jalostukseen. Itse ainakin katson ensimmäiseksi urosehdokkaiden jälkeläisnäyttöjä, enkä valitsisi sellaista urosta partneriksi, jolla on reilusti kaksinumeroinen jälkeläisjoukko, mutta ei juurikaan näyttöä jälkeläisten ulkomuodosta ja metsäverestä.

Nykyisestäkin pystykorvakannasta löytyy sellaisia koiria, joiden taustalta löytyy tiettyjä yksilöitä. Osa on hakenut terveyttä (esim. epi) ja toisaalta riistaveriä siinä onnistuenkin. Tähän pitää rinnalle vetää kuitenkin tieto siitä, ettei samoja koiria käytettäisi liikaa kaventaen samalla tulevaa jalostuspohjaa.

Tuutikki

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 28 Touko 2011, 11:18

Emma kirjoitti:Uroksen omistajalla pitäisi olla ennen kaikkea henkinen vastuu. Itse olen kuullut muutamalta kaverilta että "en itse ottais oman koirani pentua mutta kun sitä nyt joku haluaa käyttää niin siinäpä käyttää". Mun mielestä käsittämätöntä. Jos omassa koirassa on sellaisia puutteita ettei itse haluaisi ottaa sen pentua niin miksi ihmeessä antaa sitä sitten ylipäätänsä käyttöön?
Tuo pätee myös nartun omistajaan, eli ei pidä tehdä sellaista yhdistelmää mistä ei itse olisi valmis ottamaan pentua seuraavaksi n. 10 vuodeksi itselleen.

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja erjan » 20 Touko 2014, 12:23

Hei, muistelin tätäkin ketjua ja monia muita, missä käsitellään Suomenpystykorvan hintaa. Missä mennään tänään, Pohjanpystykorvista pyydetään 1200€ ja kysyntä on valtava. Onko siis Suomenpystykorvan 500-600€ pienempi hinta vaikuttanut positiivisesti rodun kysyntään?
Erja Niemi

Avatar
enp
Viestit: 998
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja enp » 20 Touko 2014, 16:05

erjan kirjoitti: ... Missä mennään tänään, Pohjanpystykorvista pyydetään 1200€ ja kysyntä on valtava. Onko siis Suomenpystykorvan 500-600€ pienempi hinta vaikuttanut positiivisesti rodun kysyntään?
Tämä oli Erjanilta hyvä nosto. Pennuista on totisesti ollut tänäkin vuonna kysyntää. On kuitenkin toisi asia, ettei runsas pentujen kysyntä ole omiaan laskemaan hintapyyntöjä. Runsas kysyntä ei myöskään ole koskaan nostanut pentujen terveydellistä laatua, päinvastoin.

Tällä hetkellä vallitsevassa "markkinatilanteessa" olisi erityisen tärkeää, että jokainen koiraa itselleen havitteleva tarkistaa tai tarkistuttaa jalostusneuvonnalla vanhemmiksi valittujen koirien terveydelliset tiedot sekä ottaa selville ovatko pennut rotujärjestön jalostuskriteerien mukaisia. Siihen on nykyisin jokaisella itsenäisestikin mahdollisuus KoiraNet sekä SPJ-tietokantojen avulla. Pikaisen SPJ-tetokannan tutkimisen perusteella näin ei kaikkien osalta tänäkään vuonna ole. Valittettavasti riski narttuja ja uroksia näytetään käyttävän edelleen jalostukseen sekä tehdään riskialttiita yhdistelmiä. Näitä sitten myydään hyväuskoisille riistaveristen vanhempien ilmoituksilla riista-alan sekä maakuntien lehdissä.

Vasta terveydellisten selvitysten jälkeen kannattaa tehdä päätös siitä vastaako vastaako pennun hinta siitä annettua odotusarvoa.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

JuhaP
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Touko 2008, 08:51
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja JuhaP » 20 Touko 2014, 17:07

erjan kirjoitti:Hei, muistelin tätäkin ketjua ja monia muita, missä käsitellään Suomenpystykorvan hintaa. Missä mennään tänään, Pohjanpystykorvista pyydetään 1200€ ja kysyntä on valtava. Onko siis Suomenpystykorvan 500-600€ pienempi hinta vaikuttanut positiivisesti rodun kysyntään?
.. Pentujen hinta haitari on varmaan tällä hetkellä 750-1500€ jopa vielä kalliimmallakin on pentuja myyty tai ainakin pyydetty.. Jopa pevisa tarkastamattomista, näyttöjä vailla olevista pennuista pyydetään tuota 800-900€ ja joskus huomannut että vielä enempikin.. Viime vuonna tais olla 1 pentue minkä hinta oli tuon 750 alle
muuten ne on ollut enempi..

enp kirjoitti:
Tällä hetkellä vallitsevassa "markkinatilanteessa" olisi erityisen tärkeää, että jokainen koiraa itselleen havitteleva tarkistaa tai tarkistuttaa jalostusneuvonnalla vanhemmiksi valittujen koirien terveydelliset tiedot sekä ottaa selville ovatko pennut rotujärjestön jalostuskriteerien mukaisia. Siihen on nykyisin jokaisella itsenäisestikin mahdollisuus KoiraNet sekä SPJ-tietokantojen avulla. Pikaisen SPJ-tetokannan tutkimisen perusteella näin ei kaikkien osalta tänäkään vuonna ole. Valittettavasti riski narttuja ja uroksia näytetään käyttävän edelleen jalostukseen sekä tehdään riskialttiita yhdistelmiä. Näitä sitten myydään hyväuskoisille riistaveristen vanhempien ilmoituksilla riista-alan sekä maakuntien lehdissä.

Vasta terveydellisten selvitysten jälkeen kannattaa tehdä päätös siitä vastaako vastaako pennun hinta siitä annettua odotusarvoa.
:thumbsup: Viime aikoina olen myös huomannut sen että pentujen ottajat on jo hieman paneutuneet asioihin, tietävät ja ennenkaikke kysyvät jos jokin on epäselvää.
Juha Prinkkilä ,Lapua

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: Pentukaupasta

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 20 Touko 2014, 21:37

Tervehdys kasvattajat! On hienoa että joukossamme on henkilö joka voi ennustaa rotumme terveyden jo etukäteen. Minulla on sellainen kuva että olemme vielä kymmeniä vuosia täysin yläkerran isännän armoilla. Sairauksia tulee teimmepä papereiden ja taustojen osalta vaikka kuinka huolellista tutkintaa. Voimme "hieman" pienentää riskiä joutua sairauksien "uhriksi" kertomalla neuvojille kaikki esille tulleet poikkeavuudet. Joillekkin tämä Ollin perään kuuluttama avoimuus näyttää vieläkin olevan vaikeeta. Keskustelut pentujen hinnasta ja vastuusta ongelmien ilmaantuessa on edellä kerrotun pohjalta tarpeeton. Kuka kasvattaja ottaa painolastin harteilleen luovuttamansa pennun osalta sen koko eliniän? Ei kukaan. Pystiksen hinta voi olla vaikka 50€ jos se tällä koiriemme arvostus lisääntyy. Pyytäkööt muut 1000-1200€
Tapio Arola

Vastaa Viestiin