Polviviat suomenpystykorvilla

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja heidi » 02 Helmi 2010, 20:54

Tässäkin julkisessa keskustelussa olisi varmasti syytä pysytellä niissä koirissa, joista on virallinen polvilausunto olemassa. Nimeltä mainittujen koirien arvuuttelu, ovatko "terveiksi" leikattuja vai eivät, on ehkä mielenkuohussa ymmärrettävää, mutta minusta ei hyväksyttävää. Luonnon monimuotoisuus varmistaa sen, että "täydellistä" koiraa ei synny koskaan. Viat saattavat periytyä kaukaakin, eikä yhtä ainutta syyllistä esivanhempien joukosta varmasti voida osoittaa.
Meidän tehtävämme koiranomistajina on varmistaa, että tulevat polvet ovat kirjaimellisesti terveempiä. Käytetään siis omat killimme tarkastuksissa vähintään kerran, silmien osalta vaikka useamminkin. Annetaan tutkimuksen käyttöön verinäyte koirakohtaisine tietoineen ja täydennetään tietoja sitä mukaa, jos ja kun koiran terveydessä ilmenee jotakin uutta.
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Rumpalipoika
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 10:32

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Rumpalipoika » 02 Helmi 2010, 21:04

Olen Heidin kanssa täysin samaa mieltä! Toisten koirista ei tulisi esittää, etenkään vastuulliseksi kasvattajaksi itseään tituleeraavan, sellaista tietoa, joka ei perustu virallisiin lausuntoihin ja faktoihin.

(Muokattu 3.2.2010)

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja PM » 02 Helmi 2010, 21:24

Heidi

Mikä olisi silloin mielestäsi oikea menettely, kun on keskusteltu koiranomistajan kanssa ja on tullut yksiselitteisesti selväksi, että hänen koiraltaan on polvet leikattu.
Päiviö Myllymäki

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja heidi » 02 Helmi 2010, 21:37

Se, että koiranomistaja itse ilmoittaa tiedon julkisesti, jos sen on sellaiseksi tarkoittanut.
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 02 Helmi 2010, 22:09

Ja että tämä pyytää operaation tehneeltä lääkäriltä lausunnon leikatusta koirasta, että sillä on polvivika.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Rumpalipoika
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 10:32

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Rumpalipoika » 02 Helmi 2010, 23:29

Tuntuu erittäin vastuuttomalta huudella polvileikkaustietoja keskustelufoorumilla ilman faktatietoa. Joko Kennelliiton rekisteriin tiedot tai muuten informaatiota Heidin neuvojen mukaisesti todennetulla tavalla. :evil:

Rumpalipoika
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 10:32

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Rumpalipoika » 03 Helmi 2010, 10:47

Edelleenkään en millään tavalla hyväksy, saati vähättele mahdollisia leikatuilla polvilla astuttamisia. Erittäin kyseenalaista toimintaa ja tiedon pimittämistä! Tuntuu silti perin kummalliselta, että porukoilla on ollut muka tietoa näistä leikatuista polvista, mutta silti sitä ei ole avoimesti tuotu nartun omistajien keskuuteen.

(Muokattu 3.2.2010)

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja virve » 03 Helmi 2010, 11:25

Sen suuremmin ottamatta kantaa polviin, vaan yleiseen koiran jalostukseen.

Me tiedetään vieläkin liian vähän perinnöllisyydestä ja geenipareista.
Siis huomatkaa, että kaikki geenit on pareja ja saada niistä vain toinen pari vaihdettua jalostamalla on ymmärtääkseni melko mahdotonta. Vaihtamalla koko geeniparin me saatetaan menettää jotain yhtä arvokasta, kuin se jota yritetään välttää. Siksi tämä monimuotoisuuden säilyttäminen on meidän ainoa tapa jalostaa koiria. Siksi ne lievän polvivian omaavat koirat on myös yhtä tärkeitä jalostuskoiria, kuin muutkin.

Aikoinaan kuulin tarinan naisesta joka oli alkoholisti ja odotti 11 lastaan ja eli täydellisessä kurjuudessa eikä pystynyt kunnolla edes ruokkimaan lapsiaan. Kaikki ne lapset oli eri miehien. Eli nainen oli brostitoitu.
Minulta kysyttiin mitä tämmöiselle naiselle pitäisi tehdä. Minun jyrkkänä kantana oli, että moinen nainen olisi pitänyt pakkosteriloida jo aikoja sitten. :evil:
Vastaukseksi sain tietää, että tämä 11 lapsi oli sitten aikuisena Beethoffen. :roll: Että se sitten siittä jalostuksesta. Tämän jälkeen olen ollut ehkä hieman vähemmän tuomitseva ihmisiin ja eläimmiin nähden. Ehkä kaikki ei olekkaan ihan sitä miltä se näyttää päälisin puolin. :)

Uskon myös, että jos me olemme saaneet jotain jalostettua koiraan niin me saadaa se myös jollain aikavälillä varmasti sieltä pois.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Pekka-antero
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Syys 2004, 09:55

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Pekka-antero » 03 Helmi 2010, 14:59

Tällä palstalla on jälleen mainittu koirien nimiä sairaina ja myös sairauden periyttäjänä. Näin ei pitäisi tehdä. Olen katsonut ---- sukutaulua ja siellä tosiaan on kaksi kertaa sama koira. Kun tiedän ja tunnen hyvin sen koiran taustoja sekä jälkeläisiä, niin otin puhelinyhteyden PM:n ja sain tiedon, että hänen tietonsa ja esille tuomansa koira ei ole sama koira.

Yhteenvetona totean, että ei pidä leimata samannimisiä koiria sairaiksi tai periyttäjiksi tälläisillä keskustelupalstoilla. Esitän tämän oikaisun nyt näinkin kärjekkäästi, koska kyseinen koira on myös minun omistamieni ja kasvattamieni koirien sukutauluissa. Jos tätä palstaa pidetään jatkossakin "Paljon porua, vähän villoja" palstan alkupäässä jatkuvasti eri tahoilta tänne viestejä lähetellen, leviää edellä tunnistamani väärä tieto todella monelle taholle. Eli syytöksien esittäjien on osoiteltava oikeaa koiraa ja se onnistuu käyttämällä koiran nimeä kennelnimen kera, jos koiralla sellainen on, tai sitten koiran rekisterinumeroa.

Pekka-Antero

(Muokattu 3.2.2010)

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Taitar » 03 Helmi 2010, 15:51

Niinpä niin.Mielenkiinnolla olen taas seurannut tätäkin polvikeskustelua.
Kun n.10 vuotta sitten meille puuhattiin ensimmäistä Suomenpystykorvaa, en tiennyt rodusta paljoakaan, mutta arvelin koiran olevan aitona suomalaisena alkukantaisena rotuna suht terve.
Mutta, mutta, pakko on ollut mieltään muuttaa kuluneitten vuosien ja kuuden kasvattamani pentueen jälkeen, nimittäin vaikeuksia ei ole meiltäkään puuttunut. :(
Epilepsia, silmä-ja polvisairaudet, hammaspuutokset, siinä eniten nykyään tapetilla olevat.
Kasvatan myös kahta muuta metsästyskoirarotua, jotka toki ovat pevisatarkastettavia nekin , mutta ongelmat terveyden suhteen ovat paljon pienemmät (ainakin toistaiseksi).Ehkä siksikin jaksan vielä uskoa ja toivoa myös tämän kansallisaarteemme parempaan ja terveenpään tulevaisuuteen.
Toivottavasti sinäkin Erjan jaksat . :)
Heli Rintamäki

mk
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 14:21
Paikkakunta: orivesi
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja mk » 03 Helmi 2010, 17:58

Pekka-antero kirjoitti:Tällä palstalla on jälleen mainittu koirien nimiä sairaina ja myös sairauden periyttäjänä. Näin ei pitäisi tehdä. Olen katsonut ---- sukutaulua ja siellä tosiaan on kaksi kertaa sama koira. Kun tiedän ja tunnen hyvin sen koiran taustoja sekä jälkeläisiä, niin otin puhelinyhteyden PM:n ja sain tiedon, että hänen tietonsa ja esille tuomansa koira ei ole sama koira.

Yhteenvetona totean, että ei pidä leimata samannimisiä koiria sairaiksi tai periyttäjiksi tälläisillä keskustelupalstoilla. Esitän tämän oikaisun nyt näinkin kärjekkäästi, koska kyseinen koira on myös minun omistamieni ja kasvattamieni koirien sukutauluissa. Jos tätä palstaa pidetään jatkossakin "Paljon porua, vähän villoja" palstan alkupäässä jatkuvasti eri tahoilta tänne viestejä lähetellen, leviää edellä tunnistamani väärä tieto todella monelle taholle. Eli syytöksien esittäjien on osoiteltava oikeaa koiraa ja se onnistuu käyttämällä koiran nimeä kennelnimen kera, jos koiralla sellainen on, tai sitten koiran rekisterinumeroa.

Pekka-Antero
Olin juuri itse myös kirjoittamassa palautetta tähän "polvi"kirjoitteluun, mutta sitten huomasinkin, että Pekka-Antero olikin jo sen saman asian kertonut mitä olin kirjoittamassa.Eli olkaapa huolellisia, jotka lähdette niitä"syyllisiä" hakemaan aina ensimmäisenä muualta kuin peiliin vilkaisemalla ja hyvä on myös sekin asia muistaa, että koiranjalostus ei ole mikään helppo juttu! Harva siinä koskaan aivan täydellisesti onnistuu, en usko että kukaan. Takaiskuihinkin on vaan opittava suhtautumaan ja mentävä positiivisella mielellä eteenpäin. Ja sen verran edesmenneestä ----, jonka koiran myös tunsin erittäin hyvin, että sellasia kun vielä jostain löytyisikin!!!Ja erjanille vielä vastaukseksi, kun kyseli tästä toisesta ----, en voi sanoa mitään, kun en tiedä tapauksesta. Eikä muutenkaan voi olla syyttämässä mielestäni isälinjaa vain ;katos se on aina kuitenkin 50-50 ja ripaus onneakin matkassa myös!
Niin että aletaanpas täyttämään sanaiset reppumme reilulla ja rehdillä suomalaisella meiningillä eikä turhaan leimata tätä meidän kansallisylpeyttä jotenkin erityisen sairaaksi roduksi. Itse olen ainakin tehnyt parhaani tähän mennessä ja kait kohtuuhyvin siinä jopa onnistunutkin ja niin jatkan edelleenkin(pienimuotoisesti)samaa linjaa noudattaen..niin että kun ei kurkota kuuseen ei voi katajaan kapsahtaakaan, vai miten se meni!??

Eli kaikella

(Muokattu 3.2.2010)
http://www.katajahaan.vuodatus.net

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja erjan » 03 Helmi 2010, 20:53

mk. Olin juuri puhumassa kanssasi puhelimessa, samalla selaten Ronjan taustoja ( Koirani sukutaulussa näkyy vain yksi ----) ja kuulit varmasti, että löysin sieltäkin ---- ja samalla huomasin, että se oli eri ---- ja samana yönä tein korjauksen foorumissa.
Jotenkin tuntuu ettei kukaan tulkitse minua muuten kuin haluamallaan tavalla, ja kaikki eri tavalla. Olin raivoissani, kun koirissani on käytetty jalostusneuvontaa( 3 neuvojaa, erikseen) eikä kukaan tiedä mitään polvivioista ja leikkauksista kunnes luin tältä foorumilta, että pentujeni takana on leikattuja polvia ja periyttäjiä, olisiko pitänyt hymyillä, olisitko Sinä?

(Muokattu 3.2.2010)
Erja Niemi

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Helmi 2010, 21:17

Keskustelu on asianmukaista, kunhan siinä pysytään KoiraNetissä tai omistajan ilmoittamissa sairaissa yksilöissä. Keskustelu menee siinä vaiheessa vähintään arvelluttavaksi, kun aletaan nimillä arvuutella, kenen koira on terve ja kenen ei.

t. Ylläpito

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja erjan » 04 Helmi 2010, 08:18

Loppukommentti.
Tässä foorumissa kerrottiin julkisesti, että koirieni takana on polvivian periyttäjä ja leikattuja polvia.
Usean päivän ajan yksi henkilö painosti PPM:llä.
Kun puolustauduin sain vihat niskaani, 2005 vielä jatkoi sotkemista.
Myönnän erehtyneeni, johtuen koirien samasta nimestä, tuolla koirieni taustalla, mutta korjasin heti.
Onneksi olkoon vaan kaikille, ette silti murtaneet minua, ja kiitos niille jotka tuitte.
Erja Niemi

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja PM » 04 Helmi 2010, 11:20

Minä olen menettänyt toivoni, että tämä koiraa kohtaava ongelma saadaan ryhdikkäästi hoidettua.

Jotkin koiranomistajat evät halua tuoda ongelmaa esille itsekkäistä syistä, kilpailumenestys ja jatkojalostusmahdollisuuden menettäminen.

Osa koiranomistajista on koiran kasvattajan liian tiukassa ohjauksessa. Ilmitulojen myötä kasvattaja menettäisi gloriansa ja "bisneksensä". Tällaisestakin minulla on kokemusta. Illalla on sovittu, että polvileikkausta koskevat paperit saatetaan jalostusneuvonnan käyttöön. Mutta aamulla on asia perutaan. Kenenkähän on välillä otettu yhteyttä ?

Mielestäni SPJ:n luottamustehtävissä on henkilöitä, jotka ovat sokaistuneet koiriensa suuntautumisesta ja niiden saavutuksista ja sulkeneet silmänsä polvivialta. Elleivät ole täysin sulkeneet, mutta eivät ainakaan anna sen vaikuttaa toimiinsa. Samaiset henkilöt saattavat yrittää estää tehokkaiden menetelmien tai toimintatapojen käyttöönottoa tai niiden suunnittelua.

Tämän keskusteluosion ensimmäisen mielipiteen loppupuolelta pääsee klikkaamalla luetteloon, jonka nimi on: Tilasto polvivikaisista suomenpystykorvista.
Tutustumalla tarkoin siinä olevien koirien sukutauluihin, saa alustavasti aika hyvän kuvan niistä suvuista, missä polvivian mahdollisuus on todennäköisintä.
Tietenkin siitä puuttuu salattuja tapauksia, joiden vuoksi jokin haara voi jäädä aika pimentoon. Mutta kokonaiskuva on suhteeellisen hyvä.

Erjan, en mene tapauksesi yksityiskohtiin (moderaattorit), mutta luetteloa tutkimalla, voi selittyä se, mitä kohdallasi on tapahtunut. Vasta-alkajalla ei sukumuisti ole vielä syöpynyt aivokoppaan, mutta tulostamalla sukutaulut ja niitä vertaamalla voi päästa käsitykseen.
Päiviö Myllymäki

Vastaa Viestiin