Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Rumpalipoika
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 10:32

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Rumpalipoika » 29 Heinä 2009, 14:07

Erjanin kanssa täysin samoilla linjoilla!!!

Minulla on tällä hetkellä väärän rotuinen pentue kotonani (= ei suomenpystykorva), mutta tapaus on täysin vertailukelpoinen tässä kysymyksenasettelussa.

Kuluja on kiimatestien, astutuskulujen , keisarinleikkauksen, pennun vastikkeiden, lääkkeiden ja muun niiden edellyttämän hoidon vuoksi tullut jo tässä vaiheessa niin paljon, että ihmettelempä, jos joku kasvattaja, olisi sitten rotuna suomenpystykorva tai muu, tätä rahasta tekee. Vielä merkittävä osa kuluista uroksen omistajan maksuineen, sirutus- ja rekisteröintikuluineen ym. on tulematta. Tässä vaiheessa maininnalle jääköön terveystutkimuskulut ym. muut kulut, joita koiran pennuttaminen edellyttää.

Pentujen vuoksi olen valvonut viimeisten kahden viikon aikana uskomattoman määrän yön hiljaisina tunteina...lisäksi olen "kiinni" pennuissa vielä seuraavat viisi viikkoa. Ainut intressi pentujen teettämiseen oli saada itselle kasvamaan kyseisen nartun jälkeläinen ja nähdä, miten koira periyttää omia periyttämisen arvoisia ominaisuuksiaan. Ilman em. taustaa en olisi tähän rumbaan edes ryhtynyt. Rahaa tehdään muulla bisneksellä ei koirien pennuttamisella, oli sitten rotuna suomenpystykorva tai mikä muu.

Poikkeus silti vahvistaa säännön. Tapahtui tässä hiljattain Pohjanmaalla, että omistaja ei valvonut riittävällä tarkkuudella narttunsa penikointia (oli astuttanut omalla uroksella "Jessellä") ja narttu kuoli, kun ei raaskinut ihan vielä viedä lääkäriin, jos vaikka homma olisikin alkanut pelittämään luonnon avustuksella. Samalla viikolla em. nartun omistaja meni ostamaan häntävikaisen pennun kohtuuhinnalla eräältä kasvattajalta ja kriteerinä ostolle oli, että sopii yhteen oman Jessen kanssa ja sai vielä halvalla, kun oli hännässä vikaa (ei kuitenkaan kertonut asiasta pentua ostaessaan, vaan vasta myöhemmin). Nämä ovat niitä tapauksia, jotka valitettavasti pitäisi saada kitkettyä rodun harrastajista pois.

Kasvattajissa ja heidän vastuunkantokyvyssään on merkittäviä eroja ja itse suhtaudun viimeksi mainitun esimerkin kaltaisiin kasvattajiin suurella inholla. Siksi olenkin pentua ostaessa ollut aina valmis maksamaan siitä, että kasvattajan toiminta on vastuullista ja koirien arvoa kunnioittavaa.

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja enp » 29 Heinä 2009, 14:10

Pystykoira kirjoitti:... Vast'ikään yksi kaveri tuolta ylälapin suunnalta ois halunnut ostaa pystykorvan pennun ja kyseli sitten niistä miulta. Kaveri on melko kova pyyntimies ja koko ikänsä metättänyt sekaisilla pystäreillä. Nyt ois sitten halunnut vaihtaa vihdoinkin puhtaaseen ja oikeaan Suomen Pystykorvaan, niin -piip-, homma tyssäsi siihen, että kaksi pentuetta mistä kyseli, oli hinnoitellut ihtensä ulos. Eipä siinä etteikö olisi voinut reilua tuhatta euroa koirasta maksaa, mutta kun yhtä varmasti metässä pelaavan sekulin, joka vielä näyttää aivan pystäriltä, sanoi saavansa parilla satasella...
En malttanut olla kommentoimatta tapausta kun olen jonkin aikaa näitä "lapin tarinoita" kuunnellut ja katellut. Voin kyllä aika hyvällä varmuudella sanoa, ettei ainakaan Lapissa sekulista ole samalle viivalle suomenpystykorvan kanssa. On tainnut visuus ja pitkät matkat olla tässä tapauksessa se päätöksenteon motiivi. Toisaalta eihän kaikki sitä hyvää lintukoiraa täällä tarvitsekaan kun nämä olemassa olevatkin jo rassaavat metsästysajoista päättäviä tahoja.
Jeppe kirjoitti:Itse olen sitä mieltä, että osalla on hieman sumua silmissä. Itse olen pyrkinyt seuraamaan koiran periyttämistä. Olen tehnyt havainnon, ettei pitäisi olla mitään syytä suostua rahastukseen koiran tittelillä, ellei koirilla ole jälkeläisten muodossa jo muodostunut näyttöä tavallista paremmistä jälkeläisnäytöistä.
Jepeltä jo tulikin hyvä neuvo millä suhteuttaa hintapyynnöt oikeaan suhteeseen, kunhan otetaan vielä tuo terveys reilusti esille.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Aallontie

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 29 Heinä 2009, 14:56

Toisaalta eihän kaikki sitä hyvää lintukoiraa täällä tarvitsekaan kun nämä olemassa olevatkin jo rassaavat metsästysajoista päättäviä tahoja.
Niin mihinkähän tuo Lapin 10 päivän metsästysaika perustuu?
Taitavat olla hirvimiehiä,jotka linnun metsästysajat määrittelee.
Kallis on pystykorva harrastus jos metsästys ajan mukaan lasketaan vaikka saisi pennun ilmaiseksi.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 29 Heinä 2009, 16:40

Tätä harrastusta voi ajatella ja selitellä kahdelta näkökantaa..rodun kaikkipuolinen etu huomioiden, tai pennuttamisen vaivaa ja omaa talouttaan vertaillen.
500-800 euroa pennusta riittää kulujen peittämiseen, ja jos joku vielä laskee niihin pevisa tarkastukset, koe-ja näyttelykäynnit, on väärällä alalla. Niiden arvo on ihan jossain muualla, kuin oman koiran hinnoittelussa.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Rumpalipoika
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 10:32

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Rumpalipoika » 29 Heinä 2009, 18:16

Kytösavulla ei vielä liene kovin paljon kokemusta koirien pennuttamisesta.... :D

Aallontie

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 29 Heinä 2009, 20:51

Omasta täysin subjektiivisesta ostajan näkökulmasta saattaisin hyvinkin päätyä ostamaan 1000 € koiran 500 € koiran asemasta vaikka näiden terveys ja meriitti taustat olisivat identtiset.
Jos toinen kasvattaja on uhrannut kasvatukseen esim. 4h päivässä tuon kahdeksan viikon kasvatusajan ja hommannut pennuille virikkeitä esim. paljon eri ikäisiä kävijöitä jne ja toinen heittää
ruuat silloin tällöin pentujen eteen ja muuten saavat kasvaa omin nokkinensa tarhan tai muun sellaisen nurkassa.
Tuo 4h päivässä tekee n. 560 €/pentu keskimäärin jos suo kasvattajalle 10 €/tunti.

Uskon,että saan paremman kaverin 10-15 vuodeksi tuosta kalliimmasta pennusta.
Lisäksi arvostan hyvin tehtä työtä,huonoa ei kannata aloittaakkaan.

En jaksa uskoa,että noita vakaumuksellisia kasvattajia riittää,jotka eivät laske omalle työpanokselleen mitään arvoa.
Toki jos niin haluaa tehdä niin se on Ok.

pohjanmaanpoika
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Loka 2005, 20:53

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanpoika » 29 Heinä 2009, 20:53

Kun katsoo pentupalstaa ei tarvi ihmetellä miksi on ilmoituksia ruuhkaksi asti. Äkkiä katsottuna 2 kpl. kaksoisvalio emiä ja yks jolla avo2. Muilla sertiä jne.. Ei koe palkituista nartuista tarvi pentuja kauan kauppailla jos hinta on kohtuuden rajoissa tai aiempaa jälkeläisnäyttöä löytyy koe palkittuina jälkeläisinä.
Petri "Pete" Siironen

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja virve » 30 Heinä 2009, 08:08

En suuremmin osaa sanoa maksaako joku koira liikaa vai liianvähän!
Tämä on harrastus ja kaikki harrastaminen maksaa. :lol:
Jos minä rupean laskemaan hirvenlihalle kilohintaa syksyisin, niin halvemmalla saman verran lihaa saa kaupasta, mutta sekin on harrastus ja olen siittä valmis maksamaan.

Harva Suomessa voi koirankasvatuksella elättää itsensä. Onneksi.

Mitä enemmän olen koirista tietoa saanut sen suuremmaksi arvostan hyvän kasvattajan joka on jaksanut ennen luovutusikää virikkeistää ja tutustuttaa pentuja kaikkeen mahdolliseen. Kuitenkin antaen pennuille myös rauhallisen ja luotavaisen alun elämään.
Sellaisesta pennusta en kovasti hintoja kysele vaan pidän sitä sioituksena pennun ja minun yhteiseen tulevaisuuteen.

Mutta se mitä minä en ymmärrä, että pitääkö kaikkien saman pentueen pentujen olla saman hintaisia.
Olisiko mahdollista kasvattajan myydä pentuja vähän pärstäkertoimen mukaan.

Peräänkuuluttaisin kasvattajia jotka voisivat myydä/sijoittaa jonkun pennun nuorelle innokkaalle metsästäjälle halvemmalla, kuin keskituloiselle ostajakandidaatille.
En myöskään ole kovasti kuullut metsästys koiria laitettavan sijoitukseen, joka on varsin yleistä muissa roduissa.
Sijoitukseen laitettu koira voisi olla juuri oikea nuorelle innokkaalle metsästäjälle joka jaksaisi käydä kokeissakin koiran kanssa.
Siinä hyötyisi kasvattakin, kun saisi pidettyä jalostuksessa useampaa koiraa ja näin valinnan varraa mitä narttua/urosta käyttäisi jalostukseen.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

villepa
Viestit: 164
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 21:22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja villepa » 30 Heinä 2009, 08:27

virve kirjoitti:
Mutta se mitä minä en ymmärrä, että pitääkö kaikkien saman pentueen pentujen olla saman hintaisia.
Olisiko mahdollista kasvattajan myydä pentuja vähän pärstäkertoimen mukaan.

Peräänkuuluttaisin kasvattajia jotka voisivat myydä/sijoittaa jonkun pennun nuorelle innokkaalle metsästäjälle halvemmalla, kuin keskituloiselle ostajakandidaatille.
En myöskään ole kovasti kuullut metsästys koiria laitettavan sijoitukseen, joka on varsin yleistä muissa roduissa.
Sijoitukseen laitettu koira voisi olla juuri oikea nuorelle innokkaalle metsästäjälle joka jaksaisi käydä kokeissakin koiran kanssa.
Siinä hyötyisi kasvattakin, kun saisi pidettyä jalostuksessa useampaa koiraa ja näin valinnan varraa mitä narttua/urosta käyttäisi jalostukseen.

Terveisin Virve


Nyt toit Virve tärkiämmän asian esille mitä koko keskustelussa on tähän asti tullu.
Ite olen valmis tukemaan nuorta innokasta harrastajan alkua niin paljon kun rahkeet antaa periksi.(Myös siinäkin tapauksessa että itselläni joskus on niitä myytäviä pentuja) Sen innokkaampaa ja asialle omistautuneempaa harrastajaa ei olekaan. Oma kokemus on ettei kukaan meistä työssäkävijöistä uhraa enemmän aikaa koiralle ja harrastukselle kuin nämä "viistoistakesäset mopopojat/tytöt" jotka on hommaan kipinän saanu.

Sillon on oikea aika ohjata nuoria nimenomaan pystiksen hankintaan, ja jos koira maksaa sen mopon hinnan, niin sillon rotu on jotakin muuta kun pystis ja niin menetettiin hyvä harrastajan alku ajokoiralle tms. jonka pentuja saa järkevämmillä hinnoilla.
pohjanmaanpoika kirjoitti:Kun katsoo pentupalstaa ei tarvi ihmetellä miksi on ilmoituksia ruuhkaksi asti. Äkkiä katsottuna 2 kpl. kaksoisvalio emiä ja yks jolla avo2. Muilla sertiä jne.. Ei koe palkituista nartuista tarvi pentuja kauan kauppailla jos hinta on kohtuuden rajoissa tai aiempaa jälkeläisnäyttöä löytyy koe palkittuina jälkeläisinä.


Tässä ollaan taas samoilla linjoilla. Ite en ottas pentua jolla ei ole käyttönäyttöjä. Serteillä ei lintua haukuta. En väheksy näyttelyhommaakaan käyttökokeiden lisänä, mutta jos koira ei metällä toimi, niin kyllä sen arvo periyttäjänä lähentelee nollaa.
V ille P artanen

annimaarit
Viestit: 36
Liittynyt: 23 Loka 2006, 08:23

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja annimaarit » 30 Heinä 2009, 08:44

Ottamatta kantaa hintapyyntöihin tuo Virven kirjoitus herätti henkiin ajatuksen, joka on aina käväissyt mielessä.

Jos kasvattajalla on mahdollista pitää ja hoitaa useampaa koiraa, mutta ei sitten tarpeeksi aikaa juoksuttaa jokaista lintumetsällä niin paljon kun haluaisi.
Ja kun tuo metsästysaika on vielä hieman lyhyehkö :wink:

Ja lähistöllä on innokas metsämies, joka kulkee yksin metsällä, kun ei ole mahdollisuutta pitää koiraa (allergiaa perheessä, asunnon pienuus tms.).
Tämä metsämies varmaan mielellään juoksuttaisi koiraa metsällä.

Tässä yhtälössä on tietysti monenmonta kysymysmerkkiä.
Mistä löytää tälläinen metsämies, joka on luotettava ja käsittelee koiraa kuten kasvattaja haluaa. sitoutuu sitten myös juoksuttamaan sitä metsällä.
Sekä myös metsästysajan ulkopuolella olisi hyvä käydä lenkillä, että koira pitää tuttuna.
Ja sitten tietysti koira. Seuraako metsässä ko. metsämiestä (pitää varmaan ensin käydä yhdessä kasvattajan kanssa).

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Taitar » 30 Heinä 2009, 09:20

Itselläni on harvoin ollut pentue, jossa kaikki pennut olisivat samanhintaisia.
Kasvatan kolmea eri rotua (kaikki metsästyskoirarotuja).
Jollakin pennulla saattaa luovutusiässä olla jokin pieni esim. ulkonäköseikka jolloin lasken pennun hintaa, mutta josta saattaa silti tulla mainio metsästyskoira. :D
Pennun ostaja saa näin mahdollisuuden valita. Jos ulkonäköseikat näyttelymielessä ovat hänelle sivuseikka ja pennut muuten ovat tasaväkisiä (luonne, terveys) hän usein päätyy edullisempaan pentuun. Näin olen vuosien myötä huomannut. :wink:
Heli Rintamäki

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 30 Heinä 2009, 18:08

Kytösavulla ei vielä liene kovin paljon kokemusta koirien pennuttamisesta....

Ei ole, jaa saa nähdä tuleekokaan. Lasketaanko viikoiksi ja kuukausiksi tekemäni suorat työtunnit ilman korvausta tämän rodun eteen, ja sinun palkkasi koiran pennutuksista verrattuna omaan tehtyyn panokseesi rodun eteen.

Näitä asioita voi ajatella kahdella tapaa, rodun etu kaiken puolin huomioiden, tai omien kulujen tasaaminen.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Rumpalipoika
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 10:32

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Rumpalipoika » 30 Heinä 2009, 18:49

Niin voi tosiaan ajatella monella tapaa.....tulipa todella syyllinen olo :shock: , paljon olen verta, hikeä ja kyyneleitä koirieni vuoksi vuodattanut, mutta jos haluan kuluni peittoon, niin se tekee minusta ahneen...

Kuten täällä on useaan otteeseen todettu, pentuja voi teettää monella eri tavalla, vrt. aikaisempi Pohjanmaan esimerkkini, jossa emä tekee pennut suunnilleen "talon alle" oman uroksen kanssa kasvattajan vähät välittämättä emän ja tulevien pentujen tilasta. Tuolloin voitaneen mielestäni puhua vastuuttomasta ja rahantekomielessä suoritetusta kasvatustoiminnasta.

Tietysti tätä keskustelua voisi olla mielekkäämpää jatkaa, kun olisi takana edes kokemus muutamasta pentueesta. Noh itsellä askeleet suuntaavat taas katsomaan kodinhoitohuoneessa tepastelevien pienten pentujen elämää... :wink:

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 30 Heinä 2009, 19:58

Kulut saa ihan varmasti peittoon 500-800 euroa pennuistaan pyytämälläkin. Tällöin ei hinnoitella pois nuoria, vähäosaisia, ja muualtakin itselleen toisenlaisia mieluisia koiria saavia.
Pentujen perimän kannalta lie ihan sama, onko niiden vanhemmilla avoimen luokan ykkösen tai käyttövalion arvon jälkeen hypätty kuinkakin paljon kilpailemassa. Sata sertiä tai näyttelyn rotunsa parasta ei vaikuta yhtään nempää, kuin vaadittavat kolme sertiä. Sama koskee metsästyskokeita(kisoja). Ne saavat mielestäni mennä omistajan omiin kuluihin, eikä niille ole perusteita pennun hintaan korottavasti.
Mielestäni olisi hyvä miettiä, mikä riittää näytöksi hyvälle odotusarvolle mieluisan metsäkumppanin saamisen. Itse asetan edelle täällä jo mainitun periyttämisen näytön, yksilön oma alku metsähommien suhteen, onko tarvinnut lämmitystä riistaa ampumalla pelatakseen vai ei, pevisa tarkastukset, ja vaikka uusinta tarkastuksista, jos joku vain uskaltaa.
Joku mainitsi täällä myös pennun tulevan jalostusarvon huomioimisen. Näin se tulisi ollakin, mutta vaatii paljon tutustumista taustoihin, paljonko niitä maailmasta löytyy ja paljonko niitä on käytetty jatkossa suvun jatkamiseen. Menee monimutkaiseksi, mutta pelkkää matematiikkahan se on.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Rumpalipoika
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 10:32

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Rumpalipoika » 30 Heinä 2009, 23:20

Minun matematiikkapäähäni ei kyllä mahdu, että miten pennutuksesta syntyneet kulut tulee katetuksi, jos emä esim. keisarinleikataan (hinta 450 euroa päivystävällä paikallisella eläinlääkärillä) ja pentuja tulee muutama kappale, joista osa vielä kuolee leikkauksen yhteydessä. :shock:

Itse en ole ainakaan laskenut koe- ja näyttelykuluja näihin katettaviin kustannuksiin.

Mutta myönnettävähän on se tosiasia, että pientä voittoa voinee syntyä pennutuksesta, jos harjoittaa toimintaa aikaisemmassa viestissäni esittämälläni tavalla astuttamalla omalla tai naapurin Jessellä ja odottamalla, että ladon alta alkaa hyvässä tapauksessa tepastella jossain vaiheessa pentuja....

Vastaa Viestiin