Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 28 Heinä 2009, 13:09

Niinpäs juuri :D Kyllä narahtaa heti, kun yrittää esittää itseään sivistyneempää. Objektiivisesti juu..

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja apassi » 28 Heinä 2009, 16:27

Juuri näin Jeppe---tekevälle sattuu. Pääasia on, että meillä on suomenpystykorva, maailman kaunein koira. Nostetaan Jeppe päällikön meskaliinimalja pikinokalle.
K.Taskinen

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja erjan » 28 Heinä 2009, 22:38

Hei taas, ja vielä kerran.
Hieman esimerkkiä, ja vain minun kohdallani. Kiiman oikean ajan tarkistus(verikoe, eläinlääkäri) 70€, ajo uroksen luo x2 30€
ajo päivystävälle 30€, synnytysapu 276€, kannusten poistox5 pentua 65€, kennelliitto 160,70€ eläintarvikeliike 51€, lukkotalo (nimikilvet pantoihin) 30€, sirutus ja pentuetarkastus 210€, sähkö ja vesi (pentulaatikon päivittäinen mattopyykki) 120€, uroksen omistajalle 675€. Käyn työssä ja niinpä koirien hoitaja sai 100€/pentu. Jokainen voi mielessään laskea ruoan viidelle pennulle/5viikkoa sekä emän lisääntyneen ruoan hinnan. Pentujen aika oli hienoa , mutta äärettömän raskasta, kun ei ollut erillistä siipeä, missä pennut olisivat voineet yöt viettää. Matkalla Vammalaan päivystävälle lääkärille rukoilin Luojaani ettei ota minulta emäkoiraa pois, ennen vaikka kaikki pennut, niin tärkeä on typykkä minulle. Pennut alkoivat syntyä matkalla, mutta oli lopussa hyvä. kun saimme apua. Se olikin viimeinen pennutus pystikselläni, olen näet vähän katkerana seurannut tätä palstaa, jossa tuntuu, kuin kasvattajan ainoa tehtävä olisi kasvattaa ilmaiseksi pentuja tarvitseville. Otetaan vielä huomioon
nartun mahdolliset metsästys, koe ja näyttely estot ajalta kiiman alku,- uuden karvan tulo, niin huh.huh. On kiva, kun on kirjanpito tallella. No jokainen tavallaan. Eikä ole hienompaa koiraa, kuin Suomenpystykorva
Erja Niemi

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 28 Heinä 2009, 23:30

Ymmärrän erjan kommentin. Osa kasvattajista voi myös kustannuksissa päästä lopulta hyvinkin erilaisiin lukemiin, sekä ylös, että alas päin. En tunne erjan koiraa, enkä tehtyä yhdistelmää, mutta voi olla, että joku ajattelee samantasoisia olevan muillakin tarjolla. Lopulta hinnan sanelee kuitenkin kysyntä ja sen verran olen seurannut pystykorvapuolen pentupalstaa, että jo useamman kuukauden ajan siellä on ollut enemmän pentueita tarjolla kuin koskaan.

jovain
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Maalis 2009, 21:06

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja jovain » 29 Heinä 2009, 08:53

erjan kirjoitti:Hei taas, ja vielä kerran.
Hieman esimerkkiä, ja vain minun kohdallani. Kiiman oikean ajan tarkistus(verikoe, eläinlääkäri) 70€, ajo uroksen luo x2 30€
ajo päivystävälle 30€, synnytysapu 276€, kannusten poistox5 pentua 65€, kennelliitto 160,70€ eläintarvikeliike 51€, lukkotalo (nimikilvet pantoihin) 30€, sirutus ja pentuetarkastus 210€, sähkö ja vesi (pentulaatikon päivittäinen mattopyykki) 120€, uroksen omistajalle 675€. Käyn työssä ja niinpä koirien hoitaja sai 100€/pentu. Jokainen voi mielessään laskea ruoan viidelle pennulle/5viikkoa sekä emän lisääntyneen ruoan hinnan. Pentujen aika oli hienoa , mutta äärettömän raskasta, kun ei ollut erillistä siipeä, missä pennut olisivat voineet yöt viettää. Matkalla Vammalaan päivystävälle lääkärille rukoilin Luojaani ettei ota minulta emäkoiraa pois, ennen vaikka kaikki pennut, niin tärkeä on typykkä minulle. Pennut alkoivat syntyä matkalla, mutta oli lopussa hyvä. kun saimme apua. Se olikin viimeinen pennutus pystikselläni, olen näet vähän katkerana seurannut tätä palstaa, jossa tuntuu, kuin kasvattajan ainoa tehtävä olisi kasvattaa ilmaiseksi pentuja tarvitseville. Otetaan vielä huomioon
nartun mahdolliset metsästys, koe ja näyttely estot ajalta kiiman alku,- uuden karvan tulo, niin huh.huh. On kiva, kun on kirjanpito tallella. No jokainen tavallaan. Eikä ole hienompaa koiraa, kuin Suomenpystykorva
No niin nyt mentiin asiaan. Pennutuksen kulut on tosiaankin melkoiset. Ei kenenkään tarvitse teettää pentuja ilmaiseksi on niistä jotain jäätävä kasvattajallekkin. Niin se vaan on. Tulee mieleen että nuo pennun hinnan purnaajat kuuluvat niihin jotka parin syksyn jälkeen, kun ei koira toimikkaan kunnolla tai ei sertejä ole tullut vievät tosiaankin koiransa saunan taakse ja monttuun. Sitten taas uutta etsimään ja vielä halvallakin pitäis saada. Kasvattajat pitäköön vaan hinnat kohillaan .

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 29 Heinä 2009, 08:59

erjan kirjoitti:Hei taas, ja vielä kerran.
Hieman esimerkkiä, ja vain minun kohdallani. Kiiman oikean ajan tarkistus(verikoe, eläinlääkäri) 70€, ajo uroksen luo x2 30€
ajo päivystävälle 30€, synnytysapu 276€, kannusten poistox5 pentua 65€, kennelliitto 160,70€ eläintarvikeliike 51€, lukkotalo (nimikilvet pantoihin) 30€, sirutus ja pentuetarkastus 210€, sähkö ja vesi (pentulaatikon päivittäinen mattopyykki) 120€, uroksen omistajalle 675€. Käyn työssä ja niinpä koirien hoitaja sai 100€/pentu. Jokainen voi mielessään laskea ruoan viidelle pennulle/5viikkoa sekä emän lisääntyneen ruoan hinnan. Pentujen aika oli hienoa , mutta äärettömän raskasta, kun ei ollut erillistä siipeä, missä pennut olisivat voineet yöt viettää. Matkalla Vammalaan päivystävälle lääkärille rukoilin Luojaani ettei ota minulta emäkoiraa pois, ennen vaikka kaikki pennut, niin tärkeä on typykkä minulle. Pennut alkoivat syntyä matkalla, mutta oli lopussa hyvä. kun saimme apua. Se olikin viimeinen pennutus pystikselläni, olen näet vähän katkerana seurannut tätä palstaa, jossa tuntuu, kuin kasvattajan ainoa tehtävä olisi kasvattaa ilmaiseksi pentuja tarvitseville. Otetaan vielä huomioon
nartun mahdolliset metsästys, koe ja näyttely estot ajalta kiiman alku,- uuden karvan tulo, niin huh.huh. On kiva, kun on kirjanpito tallella. No jokainen tavallaan. Eikä ole hienompaa koiraa, kuin Suomenpystykorva
Erittäin hyvä tämä esimerkki mitä kaikkea siinä menee kun pentuja kasvattaa ja jos oletan että olet nartullesi vielä koe ja näyttely tuolksia hommaillut niin syntyyhän niitä kuluja, mutta samoja kulujahan minulle syntyy ihan harrastus kuluina. Mutta noilla täälläkin mainituilla kohtuullisilla hinnoilla varmasti omiasi aika pitkälle saat pois tuostakin pentueesta.

Nuo kulut ovat yhteensä 2247€, 5x800=4000, suolarhaa jää 1153. Ja likikään kaikilla kasvattajilla ei kyllä ole ihan samoja kustannuksia, aika mahtavaa lukea, että joku tekee pennuille nimikoidut pannat!
Eero Honka
Helsinki

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 29 Heinä 2009, 09:00

Ja typotin sitten siihen suolaraha osuuteen, eli sitä muihin kuluihin laitetavaa rahaa jää noiden jälkeen 1753€
Eero Honka
Helsinki

Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 29 Heinä 2009, 09:04

Totta töriset, Erjan. Säästöjä pitää olla ennen kuin alkaa pennutushommiin ja säästöön pitää jäädäkin, jos vaikka käy niin hassusti, että joutuu vaikka kivespuutoksen takia palauttamaan osan kauppahinnasta. Tai ihan mitä vain yllätyksiä voi tulla.
Meidän "syy" pennutukseen oli, että haluttiin meidän mielestä hyvistä koirista itselle jälkeläinen ja samalla sellaisen saa muutama muukin. Ja ilmeisesti hintakin on kohdallaan, koska pennuista on vain yksi varaamatta ja ikää ei ole kolmea viikkoakaan. Muutama kyselijä on hylättykin, koska meilläkin on toiveita pennun tulevaisuuden suhteen.
Onko hinnalla jotain tekemistä sen kanssa, että pentuilmoituksia on paljon vai onko pentuja yksinkertaisesti liikaa tarjolla, en tiedä.
Ilmaiseksi en ole minäkään koiriani saanut. Säästää kituuttanut olen kotihoidontuesta ja milloin mistäkin, että olen saanut punaturkkini hankittua. Että silleen.
Minna Korhonen

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Taitar » 29 Heinä 2009, 09:32

Samaa mieltä, ei pentuja ilmaiseksi pidä luovuttaa. Mutta kohtuus kaikessa , hintoihin lukuina en ota muuta kantaa kun että kyllä nuo nelinumeroiset ovat mielestäni liikaa. :|
Itselläni oli pystispentue nyt kesällä (kaikki ovat jo maailmalla) ja laskin vähän kuluja.
Eläinlääkäriä ei tällä kertaa tarvittu kuin pentujen tarkastukseen ja sirutukseen , joka maksoi 4:ltä pennulta 125€, muut kulut :Urokselle 160€ , Kennelliitto 140€, matkat uroksen luo n.50 €, ja tietysti pentujen ja emon ruokinta , kaikenkaikkiaan kohtuudella selvisin. Ja kohtuuhinnalla myös myin :P
Heli Rintamäki

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 29 Heinä 2009, 09:49

Kuinka moni kasvattaa pystykorvia ammatikseen?! Käsittääkseni kaikki harrastukset maksaa. Jos se tuntuu siltä, että se pennutus on niin -piip- kallista, niin pitää sitten ilmeisesti antaa koko homman olla. Se tunteen palo on tainnut vaihtua euron himoon. Vast'ikään yksi kaveri tuolta ylälapin suunnalta ois halunnut ostaa pystykorvan pennun ja kyseli sitten niistä miulta. Kaveri on melko kova pyyntimies ja koko ikänsä metättänyt sekaisilla pystäreillä. Nyt ois sitten halunnut vaihtaa vihdoinkin puhtaaseen ja oikeaan Suomen Pystykorvaan, niin -piip-, homma tyssäsi siihen, että kaksi pentuetta mistä kyseli, oli hinnoitellut ihtensä ulos. Eipä siinä etteikö olisi voinut reilua tuhatta euroa koirasta maksaa, mutta kun yhtä varmasti metässä pelaavan sekulin, joka vielä näyttää aivan pystäriltä, sanoi saavansa parilla satasella. Toinen näistä esímerkin kasvattajista oli vielä aivan huipputapaus, kun nartulla ei ollut edes koetuloksia ja sitten häntävikaisesta pennusta ilkeää pyytää 700 euroa!!! Ei katsellut näiden jälkeen enää muita yhdistelmiä. Ite kanssa siirryn pikkuhiljaa kokonaan karhukoiraan, jos tämä nokittelu tuon pystärin hinnan suhteen jatkuu. On se ihme, että mustankoiran pentujen hintoja ei ole koko ajan tarvinnut nostaa? Ei ole minullakaan maksukyvystä kiinni, mutta rotinsa se on kaikessa.
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

pohjanmaanpoika
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Loka 2005, 20:53

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanpoika » 29 Heinä 2009, 10:13

Kyllähän se miestä syö jos mehtäkoiran pennusta tonnin tai yli maksaa ja siitä ei tekemälläkään mehtäkoiraa tuu.
Olkoon kuin komia tai sertin koira, ei se auta yhtään jos ei homma mehtässä pelaa. Tämmöiselle tonnin sertin saaneelle
pelaamattomalle nartulle käy sitte niin että se astutetaan heti kun mahdollista ja yritetään saada siitä itselle pelaava pentu.
Ei raaskita luopua kun "se on komia ja sertit ja kaikki" ja tuli tonni maksettuakin..
Ei välttämättä aina mutta joskus..
Petri "Pete" Siironen

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 29 Heinä 2009, 10:38

Arvelisin, että se joka meinaa pystykorvien kasvatuksella hankkia maksimaalisen voiton minimaalisin kustannuksin, on aivan väärällä alalla. Onneksi heitä ei kovin paljon liene.
Ja entäs, kun niihin terävähampaisiin riiviöihin vielä kiintyykin niin, että vesissä silmin perään katsoo, niin oisko sittenkin joku muu harrastus parempi :( ??
Vaan enpä taia osata näillä kymmenillä enää muuta harrastaa :wink: ja laiskuuvelta ei oo ietiä ennää muutakaan opetellakaan. Pysykäämme siis pystykorvissa!

Aallontie

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 29 Heinä 2009, 12:26

Eiköhän pentuja saa kohta puoli-ilmaiseksi jos tällainen yleistyy.

"Muita metsäkanalintuja, eli metsoa, teertä ja pyytä saa metsästää 20.9.2009-30.9.2009 kaikissa Lapin riistanhoitopiirin riistanhoitoyhdistyksissä lukuun ottamatta Utsjoen riistanhoitoyhdistystä, missä metson met-sästys on kielletty."


Tuskinpa kysyntä tällaisilla metsästysajoilla päätä huimaa

villepa
Viestit: 164
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 21:22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja villepa » 29 Heinä 2009, 13:11

Olen ehdottomasti kahta mieltä. Pentu ei saa olla älyttömän kallis, mutta ei sitä ilmaseksikaan saa antaa. Kaikki tähän haarukkaan mahtuvat hinnat on oikealla tasolla. :D
Jeppe kirjoitti:Ymmärrän erjan kommentin. Osa kasvattajista voi myös kustannuksissa päästä lopulta hyvinkin erilaisiin lukemiin, sekä ylös, että alas päin. En tunne erjan koiraa, enkä tehtyä yhdistelmää, mutta voi olla, että joku ajattelee samantasoisia olevan muillakin tarjolla. Lopulta hinnan sanelee kuitenkin kysyntä ja sen verran olen seurannut pystykorvapuolen pentupalstaa, että jo useamman kuukauden ajan siellä on ollut enemmän pentueita tarjolla kuin koskaan.
Ite kattelin pentua aktiivisesti tuossa puolitoista - kaks vuotta sitten ja lopulta mieleisen pennun löysinkin.
Jepen kanssa samaa mieltä... pentuvälityspalstaa aktiivisesti pari vuotta seuranneena voi ihan varmasti sanoa että kysyntä ja tarjonta taitavat pikkuhiljaa alkaa olla suhteessa toisiinsa.
Minun mielestä vastuu on kuitenkin näillä "huippuyhdistelmien" omistajilla/kauppaajilla. Hehän loppujenlopuksi näyttävät suunnan mihin pentujen kanssa mennään. Niistä voi mielestäni kysyä hyvällä syyllä onko kaikki huiput niin huippuja mitä hinnan perusteella voisi kuvitella.

Koiramme lehdessä oli hyvä artikkeli tästä aiheesta...
V ille P artanen

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 29 Heinä 2009, 13:27

Itse olen sitä mieltä, että osalla on hieman sumua silmissä. Itse olen pyrkinyt seuraamaan koiran periyttämistä. Olen tehnyt havainnon, ettei pitäisi olla mitään syytä suostua rahastukseen koiran tittelillä, ellei koirilla ole jälkeläisten muodossa jo muodostunut näyttöä tavallista paremmistä jälkeläisnäytöistä. Koiran ensimmäisistä pentueista ei pitäisi pyrkiä rahastamaan maksimaalisesti. Hyvät jälkeläisnäytöt kauppaavat myöhemmät pentueet automaattisesti ja tällöin voi olla aihetta keskimääräistä korkeammille pennunhinnoille. Silloin usein huomataan, että ulkonäöltään ja tuloksiltaan ns. keskivertokoirakin voi periyttäjänä hakata tittelin persolla käytetyt.

Vastaa Viestiin