Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Elkku » 31 Heinä 2009, 09:15

^Noi nyt mun mielestä vaan on sellaisia riskejä, jotka pennutukseen kuuluu. Mun mielestä on ihan ok, että kasvattajalle jää vähän vaivanpalkkaa, eli ihan omakustannehintaan ei pentuja tarvi myydä. Mutta toisaalta, se, että on ainoa keisarinleikkauksella syntynyt ja henkiinjäänyt pentu ei kyllä mun mielestä mitenkään nosta sen pennun rahallista arvoa. Nuo pentueet katettakoon sitten vaikka niistä muiden pentueiden vaivanpalkoista.

"Reilusti" nelinumeroinen luku on kyllä ihan liikaa suomenpystykorvan pennusta.

Kenelle mä voin mennä itkemään, kun mun koiran PEVISA-tarkastus jää mun omaksi tappioksi? Pyhyy, 72 (vai olikohan peräti 75) € heitin ihan kankkulan kaivoon, kun en voi sitä jyvittää pentujen hintaan (koira on steriloitu). Mun mielestä PEVISA-tarkastuksen tekeminen on ihan kaikkien meidän pystäri-ihmisten velvollisuus samoin kuin kaiken mahdollisen terveystiedon lisääminen, aikoi tehdä pentuja tai ei. Itse asiassa, jos se toinen koira nyt vielä saadaan, niin ajattelin tämän vanhemmankin viedä uusintatarkastukseen samalla kun tarkistutan kakkosen ensimmäistä kertaa (pyhyy, taas lisää kustannuksia joita kukaan ei maksa mulle...).

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja erjan » 31 Heinä 2009, 09:44

Jestas
Tuli tuosta Elkun viestistä sellainen Fiilis, että jos olisin laskenut emokoiraani kulutetut eurot, Pärnun-matka, Helsinki, Turku,Tampere, Rauma ja muut näyttelykustannukset, lukuisat metsäkeikat, Pevisan, rokotukset, vakuutusmaksut, yhdistysten jäsenmaksut, ruoat kolmen vuoden ajalta ja jakanut kylmästi viidellä pennulla, ei kukaan pystyisi sellaista määrää maksamaan, enkä itse edes uskalla ynnätä yhteen ensimmäisen pystikseni kuluja, varsinkaan, kun on pentu rinnalla kasvamassa, voisin pian huomata ettei minulla ole moiseen lystiin varaa. Toisaalta, ei ole tupakka, eikä viinakaan kasvattamassa "harrastekulujani". Ja Ähäkutti, minä nettosinkin viidestä pennusta, yhden pennun itselleni, kova työ, mutta kannatti, vaviskaa Otsot, Teeret, Metsot, Pyyt, hiiret ja myyrät, sekä näyttelykonkarit. Olemme iskussa.
Erja Niemi

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 31 Heinä 2009, 09:56

Heips!
Jospa me ollaankin niitä TOSIHARRASTAJIA sitten :D . Rahaa menee, mutta menköön - ollaan sitten välillä vaikka syömättä. Puolisko joskus puolileikillään/-tosissan totesi, että koirat syö meiän talossa peremmin kuin ihmiset :mrgreen:. Pevisat on kuitenkin se ensimmäinen, joka pitää koiralla olla kunnossa ja oikeastaan vasta sen hankkimisen jälkeenhän olis järkevää lähteä sitä töytyyttelemään kokeisiin ja näyttelyihin (sanoo tässä yksi, joka on ilmoittanut seitenkuisen koiransa jo kahteen näyttelyyn pentuluokkaan ja Pevisoita kysellään sitten ens vuodenvaihteen tienoilla). Enkä minä itke muutaman ylimääräisen taluttimen tai pannan hankintaa, ei oo tullu mieleen viedä koiraa kokeisiin tai näyttelyihin muovinarun pätkässä. Mutta vois kait ne rahat mennä huonompaankin tarkoitukseen, eiköstä? Ei ainakaan mulla raha muutenkaan käsiä lämmittäisi, vaikka ei olis koriakaan - kyllä niille aina joku rakonen löytyy, eikä siis oo ikinä tarvinnu käydä pankissa alimpia pöyhimässä homehtumisen ehkäisemiseksi :wink: . Mutta mikä viisaus se on tämmöisessa rahan tärväämisessä? No koirathan parantaa elämän laatua.

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja erjan » 31 Heinä 2009, 10:01

Voi rähmä, melkein unohdin
Sitten on vielä se 5m2 lämpöeristetty koiratalo, uusi lämpöeristetty kaksiosainen koirankoppi, kaksi osittain katettua ulkotarhaa, tarvitsisin pentuja noin sata kattamaan kustannukset, mutta eiköhän sovita, että pidetään ne hinnat kolme numeroisissa luvuissa ja otetaan ilo irti tästä harrastuksesta.
Erja Niemi

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja virve » 31 Heinä 2009, 10:06

erjan kirjoitti: Ja Ähäkutti, minä nettosinkin viidestä pennusta, yhden pennun itselleni, kova työ, mutta kannatti, vaviskaa Otsot, Teeret, Metsot, Pyyt, hiiret ja myyrät, sekä näyttelykonkarit. Olemme iskussa.
Kiitos Erja!
Tuossa on kunnon asennetta.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Aallontie

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 31 Heinä 2009, 10:42

Joo kyllä harrastukset tuppaavat tänä päivänä maksamaan.
Se on pitkä penni,minkä monet vanhemmat lastensa harrastuksiin laittavat,esim jääkiekkoon saattaa mennä
10-20 000 €/vuosi.

Jos joku nuori haluaa itselleen pystykorvan niin kyllä varmaan siihenkin varat löytyy jos motivaatio kaikilla on kohdillaan.

Jos tuollainen 15 kesäinen koiran haluaa niin yleensä siinä täytyy olla koko perheen mukana projektissa,muutoin koira jää heitteelle kun
varsinaiset opinnot alkaa.
Eikä se maailman pahin asia ole vaikka ensimmäisenä koirana on sekuli,pääasia on,että kipinä on syttynyt varmaan seuraava koira on puhdasrotuinen,koska
se on parempi .

Eniten minä olen huolissani siitä,että riittää hyviä kasvattajia,jotka paneutuvat asiaansa ja hoitavat työnsä kunnolla.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 31 Heinä 2009, 17:44

En ole ollut pentujen ilman antamisen puolesta puhumassa, mutta kuten kerroin, joku ajattelee omia kustannuksiaan, joku ihan muuta. Kumpikin on varmaan ihan oikea tapa, vaikutukset itse rodun suosioon ja tulevaisuuteen liian korkeiden hintojen kautta on täälläkin kerrottu jo useampaan kertaan.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Elkku » 31 Heinä 2009, 18:09

erjan kirjoitti:Jestas
Tuli tuosta Elkun viestistä sellainen Fiilis...
Kirjoitin jo pitkän sepustuksen, mutta olkoon kun en oikein itsekään tiedä, mitä olisin sanomassa. Pahoitteluni kuitenkin sinulle, erjan, jos pahoitin mielesi (sarkastisella) viestilläni. Kenenkään yksittäisen kirjoittajan tai kasvattajan toimia ei ollut tarkoitus mollata. Edelleenkin olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kasvattamisella ole tarkoitus kattaa harrastamisen kuluja (ei sillä, että kukaan näin välttämättä väittäisi tekevänsä) ja että ennen pennutusta on jokaisen syytä pysähtyä sen ajatuksen äärelle, että pahimmassa tapauksessa kasvattamisesta on vain kuluja (pahimmillaan menettää vielä emonkin) eikä yhtään tuloja, ja sekin on sitten vain kestettävä kun kerran riski on otettu.

petäjävaara
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 17:28
Paikkakunta: laukaa

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja petäjävaara » 02 Elo 2009, 13:29

olen kyllä tyytyväinen omaan (kalliiseen pentuuni) haukkunutkin jo on ja uusinnan sai,että kyllä se siitä. Raksut kelpaa ja koira kasvaa ,syö -piip- mustikoita lenkillä.EMÄ KVA/MVA isä KVA/MVA .On kolmella koiralla 100 neliötä tilaa oleskella, järvi näköallalla.miksi sit ei kaikki ajeta ladoilla saman tien,talvella ilo työntää kahva edellä. :D :D ps:omista pennuista en tule kyllä neli numeroista hintaa pyytämään. 8)

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 02 Elo 2009, 14:00

petäjävaara kirjoitti:miksi sit ei kaikki ajeta ladoilla saman tien,talvella ilo työntää kahva edellä
Jaa ne on Ladoja sit ne kaikki pennut jotka maksaapi alle tonnin? Veikkaampa ettei ne ylj tonnin pennutkaan oo aina laatumerkkiä..
"kynnän p.runpeltoa"

petäjävaara
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 17:28
Paikkakunta: laukaa

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja petäjävaara » 02 Elo 2009, 14:12

juupas eipäs juu,kyllä se on tiedossa että metsä koiran kouluttaa eikä häkki .mutta olen kyllästynyt näihin juttuihin miksi metsästys koira ei voi maksaa tai saa.Kuten esim buudelit rotan näköiset koirat,pitäisikö pystykorvaisten koirien hinnat olla halvempia kuin muiden koirien.ja on nähty vaivaa jalostuksessa metsä verien siirtymisessä (terveys)hampaat ,silmät ,lonkat ,epi,voi voi ja lämmin leipä,stalinistit rules

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja erjan » 02 Elo 2009, 20:04

jes, hyvä Petäjävaara.
Erja Niemi

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 02 Elo 2009, 20:14

Tänään kaveri näki kaupan ilmootus taululla lappusen
"Myydään suomenpystykorvan pentuja 450€ kpl, pennuilla ei papereita. Hyvistä metsästävistä vanhemmista! 040xxxx"

Mistä tuo johtuu voi kukin itse miettiä.
Eero Honka
Helsinki

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 02 Elo 2009, 21:21

Asian ydin tuli siinä.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Aallontie

Re: Maksaako Suomenpystykorvan pentu liikaa

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 03 Elo 2009, 12:04

"Myydään suomenpystykorvan pentuja 450€ kpl, pennuilla ei papereita. Hyvistä metsästävistä vanhemmista! 040xxxx"
Lasketaanko paperittomatkin Suomen pystykorviin?
Ei tuollainen tapaus kerro mitään kunnon SPK kasvattajan hinnoittelusta.
En ole kyllä kenenkään pystykorvaharrastajan kuullut ostavan paperitonta koiraa.

Vastaa Viestiin