Pystykorvan ruokinta

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

ulmaka82
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Loka 2004, 16:30
Paikkakunta: Kuopio

Pystykorvan ruokinta

Viesti Kirjoittaja ulmaka82 » 17 Tammi 2005, 16:32

Kuten tunnetusti pystärit (ainakin ne mitä meillä on ollut) ovat nirsoja ruoan suhteen. Nyt kyselisinkin sellaista, että miten ruokitte koiraanne? Eli ruokaa koko ajan saatavilla vai kerta ruokinnalla?
Meillä oli ennen ruokaraksuja koko ajan koiran saatavilla. Nyt ajattelin, että joskos siirtyisi "kerta ruokintaan". Eli jos ei ruoka kelpaa 20 minuutissa - kippo pois. Minulla on 3kk pentu. Ja eihän se paljoa kyllä ruokaa syö. Häpeää vaan jos liian paljon antaa kerralla. Kiitoksia, jos kerrotta tuntemuksianne.

Hirvipystis
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 00:12
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Hirvipystis » 17 Tammi 2005, 16:54

Pentuaikana pidin kiinni ruoka-ajoista.Nykyään koiran naput ovat koko ajan koirien saatavilla (1.2v ja 10v),enkä ole huomannut ongelmia,koirat syövät kuitenkin saman verran päivässä oli ruokakuppi täynnä tai ei.
Näin ainakin minun kokemukset.

pystäri
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 08:53
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja pystäri » 17 Tammi 2005, 17:08

koiralla oli noitten nappuloitten syönnissä semmoinen tapa alkujaan et kun jätti nappulat kuppiin tarhaan koira kävi pari napua syömässä ja peitteli loppu kupin maahan/lumeen.sillä keinon tuli lähiön harakatkin syötettyä. :lol: mut sitten sain kuulla että kun sotkee pienempään(lue kerta-annokseen)määrään nappuloita ruokaöljyä niin johan alkoi kelvata samantien.

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

Viesti Kirjoittaja Spu » 17 Tammi 2005, 17:24

Minun koirilla määräannosruokinta.
Aamulla pieni annos vehnätöntä kotimaista täysravintoa(nappuloita) ja
paistettua jauheliha-riisi-porkkana-ryynipuuroa ja
iltapäivällä vähän suurempi annos ja iltamyöhällä vielä pieni annos
samaa.
Saavat yhteensä päivän aikaan annoksen jonka voisi antaa kerrallakin mutta
on pennusta asti saaneet tuolla kaavalla ja hyvin voivat ja jaksavat
eivätkä liho liikaa :D
Ja myös hieman raakaa jäistä hirvenlihaa joka päivä.
Metsästys aikana tietenkin enemmän kun kulutus on suurempi.

akraama
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2004, 16:32
Paikkakunta: TURKU

Viesti Kirjoittaja akraama » 17 Tammi 2005, 18:14

Jep..Sp:t syövät vähän heikosti, mutta metsä tai pyörälenkin jälkeen maistuu.. Joukkoon lorauttaa hieman Pellava-musti öljyä niin maistuu paremmin ja suolisto toimii.. Ruokakuppi saisi olla noin. 20cm korkeudella ja kostutettuja niin ei rupee koira yskiin.. Empä oo tavannut ylen lihomista sp:n kans jos liikkuu normaalisti..

Pentuna hyvä pitää ruoka-ajat/ määrät niin kasvaa tasaisesti.
Benny

Metsämakuri
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2004, 12:18

Viesti Kirjoittaja Metsämakuri » 17 Tammi 2005, 21:30

Itse olen antanut nykyiselle ja edelliselle pystikselle sapuskan, kerran päivässä eli illansuussa lenkin jälkeen.Sama homma tietysti metsästys aikana.Papanat yksistään ei tahdo kunnolla maistua,mutta kun sekottaa esim.makaroonin sekaan tai jauhelihan niin menevät siinä sivussa.Hirven teurastus roippeet on parasta herkkua.Kalaa tulee annettua liian vähän, valitettavasti.Yleensä vetää kupin tyhjäksi saman tien,paitsi jos on pelkkiä papanoita niin niitä jää vielä seuraavaan päivään osa.Pelkkä papanoiden antaminen jatkuvasti, tuntuisi aika yksipuoliselta ravinnolta ja mielikuvituksettomalta toiminnalta isännältä!

ulmaka82
Viestit: 33
Liittynyt: 13 Loka 2004, 16:30
Paikkakunta: Kuopio

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja ulmaka82 » 18 Tammi 2005, 10:53

Kiitoksia vastauksistanne. Syötän itse 3kk ikäiselle 3-4 kertaa päivässä pieniä annoksia. Nappuloita sekoitettuna johonkin muuhun. Ei se nappuloilla edes eläisi enkä pelkästään niitä tarjoaisikaan. Kuivana nekin menee, kuten edelliselläkin pystärilläni. Ei millään pehmeänä. Mutta jonkin verranhan ne pehmenee kotiruoan seassa. Jauhelihakeitto ja makaroonilaatikko sekä kala ovat sessun herkkua plus lisäksi sukat ja oma häntä. Tuntui vain niin kylmältä ottaa kippo edestä pois, kun ei tuntunut ruoka maittavan. Mutta kylllähän se nälkä iltaan mennessä kasvaa... :)

lintukoira
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Elo 2004, 18:49
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja lintukoira » 19 Tammi 2005, 23:01

Syö kaikkee mitä meiän perhekin. Ihan tavallista kotiruokaa vaan on annettu ja hyvin on näyttäny kelpaavan.

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 20 Tammi 2005, 22:47

:lol: Pavut ei tahdo oikein kelvata,mutta kun harvakseen antaa niin meneehän ne. Kala on suurta herkkua! keväällä kaikki pienet pilkki ahvenet talteen ja menekki on meillä varma!!! hirven rieppeitä tai jauhelihaa joko kauramakarooneihin tai kaurapuuroon sotkettuna on myös herkkua! lisään kasvisöljyä ja aina silloin töllöin porkkanaa myös. Aina silloin tällöin annan makupalana pienen palan banania ja kyllä kelpaa! :lol:

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 25 Heinä 2005, 22:08

:lol: Minkä merkkisiä papuja annatte koirallenne? Mitkä olette havainneet hyviksi koirallenne? Oma koira aika nirso pavuille,viimeksi ostin Jahti Vahti extra energiaa,koira kyllä syö niitä mutta näyttää menevän maha kuralle. :cry: Pro pac high performance on ollut hyvä papu koiralle. :lol:

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 25 Heinä 2005, 22:25

Pedigree ainakin maistuu, ja välillä pyydetään lisääkin. Tuntuu maistuvan. Vaihtelen merkkiä välillä, kun rupiia tökkimään, ja taas maistuu. Halvimpia en ole ostanut, kai laadusta kannattaa maksaa.

Ukkometso
Viestit: 179
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 21:32

Viesti Kirjoittaja Ukkometso » 26 Heinä 2005, 00:41

Itse olen ruokkinut koiriani kotimaisilla Jahti-Vahti-rehuilla ja en oikein muuhun suostu vaihtamaan.
Jos väkevämmät eivät sovi niin kannattaa kokeilla Kana-Riisiä. Rehun vaihtaminen on oma juttunsa ja voi viedä mahan kuralle ellei totuta uuteen ruokaan.

Itse mielelläni puhun kotimaisen ruuan puolesta. Kun ajattelette ulkomaisia rehuja ja niiden tuomista Suomeen, niin logistiikalla on oma merkittävä osansa pussin hinnasta. Samoin kylkiäisillä. Eli koko hinta ei todellakaan löydy pussin sisältä. Kävin juuri USA:ssa isossa eläintarvikemarketissa ja 18 kg:n säkki Hills:a maksoi 26 taalaa. Verojen ja valuuttamuutoksen jälkeen tekee noin 23 eur. Suomessa säkki on aivan eri hinnassa.

Tällä ajan sitä takaa, että kotimaisessa rehussa logistikkakustannus on varmasti paljon pienempi ja pussin sisällä on enemmän säkin kokonaishinnasta. Itse en usko kalliilla ulkolaisella "muotirehulla" merkkiin viittaamatta olevan etua kotimaiseen nähden.

Kirjoitin nämä omina mielipiteinäni ja johtopäätöksinäni.

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 19 Tammi 2008, 18:37

Zeppo kirjoitti:Eli koiran ravinnonsaantihan yksi tärkeimmistä jutuista terveyden ja metsällä jaksamisen kannalta. Siksipä muutama kysymys pystykorvan ruokintaan liittyen.

Mitä nappulaa syötättä pystykorvallenne? Vaihdatteko ruokaa rasvaisempaan metsästyskaudella/muulloin, jolloin koira liikkuu enemmän? Mikä olisi teidän mielestänne vähimmäis rasva-/proteiinimäärä ruuassa metsästyskaudella?

Me olemme syöttäneet Nutra Nuggetsin aktiivisen koiran ruokaa (rasva 18%) sekä Royal Caninin energiaruokaa (rasva 21 %). Nyt ajattelimme vaihtaa johonkin toiseen merkkiin, koska Nutra nuggetsin maistuvuus ei ole koiran mielestä paras mahdollinen ja Royal Canin tuli palkintoruokana näyttelystä, eikä aiota jatkossa ostaa itse sitä (hinta yms...)

Vaihtoehtoina olemma miettineet Nutro Choicen performancea tai Bento Kronen performia. Nutro choicesta on kokemuksia noiden muiden kanssa ja se on kyllä ollut niille hyvä ruoka. Bento Kronensta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Jos teillä kokemuksia ko. ruuista niin laittakaahan tänne niitä. :roll:

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 19 Tammi 2008, 18:37

käyttövalio kirjoitti:meillä kaksi pystäriä. Vanhemmalle syötimme aiemmin Bento Kronen HappyLife Activea, joka oli todella hyvää, koira jaksoi, karva kiilsi ja -piip- vähän..käytti siis kunnolla ruuan hyväkseen. Nyt koiran ollessa 11 v. , ruokana on Benton Nutrion Balance Senior, koira ei ole muuttunut olemukseltaan ja jaksaa :lol: Nuorelle 3 kk annamme Nutrion Growthia ja kasvaa tasaisesti ja on energinen. Kaikki muutkin koiramme saavat benton ruokia, suosittelen lämpimästi..

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 19 Tammi 2008, 18:38

kepu kirjoitti:Myös meillä ovat pystykorvat syöneet tuota Nutran 18-prosenttista. Aktiivisena metsästyskautena osa normaalista ruokamäärästä on korvattu sillä vahvimmalla laadulla ja rankemmilla metsästysretkillä on ruokana ollut pelkästään vahvinta laatua. (tällä systeemillä ruoka voisi varmasti olla muunkin merkkinen, mutta vielä ei ole tullut syytä vaihtaa merkkiä)

Minä olen ollut tyytyväinen koirien kuntoon tällä ruokinnalla ja myös koirille ruoka on maistunut. Mitä nyt nartun juoksujen aikaan nirsoilevat niin narttu kuin uroskin ruuan suhteen :?

Pystykorvat syövät sen verran vähän, että luulisi jokaisella olevan varaa mahdollisimman laadukkaaseen evääseen. Puuroja ja muita itse tehtyjä sapuskoita en jaksa enää tehdä, niistä sain tarpeeksi ruokkiessani haimavikaista saksanpaimenkoiraa viisi vuotta. Pennut ovat sitten asia erikseen, niille pitää keitellä vellejäkin :)

Vastaa Viestiin