Naksutin Koulutus

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Jantte
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 08:18
Paikkakunta: Raahe

Naksutin Koulutus

Viesti Kirjoittaja Jantte » 05 Joulu 2007, 20:05

Eli aiheena Naksutin koulutus.

Onko se oikeasti hyvin toimiva koulutus tapa, vai pelkkä muoti ilmiö?

Olen kuullut siitä periaatteessa pelkkää hyvää mutta ajattelinpa täältä kysäistä.

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heini » 09 Joulu 2007, 00:52

Minä aloin muutama vuosi sitten kokeilla nuoremmalle koiralle tuota naksutinkoulutusta ja ihan hyvinhän se koira sen hoksasi. Luin itse pari jotain nuortenkirjaa missä aiheesta oli ja sitten jotain ihan "oikeaa" tietoa. Itsellehän se pitää kans ensin tehdä selväksi mikä siinä on pointti, että alkaa sujua.
Aloitin sillä totuttamisella, että aina kun naksahtaa, koira saa herkun. Sitten pikkuhiljaa aloin jotain juttuja kokeilla, jokusia temppuja olen opettanut naksulla ja hyvin nopeasti koira oppii jotain uutta. Tietenkään itse en aina tiedä miten saisin jonkun monimutkaisemman jutun opetettua koiralle, joten saatan naksutella vääriin aikoihin ja epäjohdonmukaisesti, jolloin ei koirakaan sitte hoksaa. Mut sit pitää miettiä muita tapoja tai vaihtaa temppua :)

Ei minulla ainakaan pahaa sanottavaa siitä koulutusmuodosta ole. Varmasti siinä on hyvää etenkin se, että palkitseminen tapahtuu tosiaan mahdollisimman oikeaan aikaan, ja pystyy naksutella vähän useammin mitä esim. antamaan makupalaa. Ja meillä ei paljon muuten koirille uutta opeteta, kun olen jotenkin huomannut ettei nuita pystykorvia tahdo aina pelkkä puhe kiinnostaa.. :P :roll:

Semmosta. Itse kyllä luulen, että saattaisin alkaa käyttämään heti alusta asti naksua, jos pennun tai aikuisenkin koiran joskus vielä otan.

Vastaa Viestiin