Uusi suomenpystykorvan omistaja

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 09 Maalis 2008, 14:12

No niin, tänään sitten ihan oikeaa toimintaa!!! Remu löysi pyyn puusta!

Tilanne tuli seuraavasti: Remu ryntäili edelläni noin 20-30m päässä. yhtäkkiä se alkoi katsella kuusi ryhmää kaula pitkänä ja minä tietnkin myös halusin tietää mitä se "tyhjissä" puissa on haistavinaan. Kuulin kuitenkin pyyn kutketuksen ja samassa Remu paikallisti linnun, kolme haukahdusta kesti pyy ennenkuin lähti. Ei Remu vielä tajunnut sitä seurata, mutta hyvä merkki tuokin oli ja jos minä olisin älynnyt pysyä paikallani heti Remun saatua haju nenään olisi tilanne ehken mennyt paremminkin.

DogHolliday

Viesti Kirjoittaja DogHolliday » 09 Maalis 2008, 14:30

mutta hyvä merkki tuokin
Ja isännän vuolaat kehut ja riemu päälle :)

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 09 Maalis 2008, 23:07

DogHolliday kirjoitti:Ja isännän vuolaat kehut ja riemu päälle :)
No kyllä, mutta ehken päälimäisenä opetus itselleni, ei pidä höntyillä kun huomaa koiran saaneen vainun jostain... olisimpa malttanut olla paikallani, ehken se pyy olisi hetken haukussa kestänyt... Pitäisi luottaa koiraan, kun sellainen kerran on :oops:

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Viesti Kirjoittaja virve » 10 Maalis 2008, 09:22

Vaikeinta mailmassa on luottaa koiraan. Näin ainakin minulla.

Ihminen vaan on niin näköaistiin sidottu, että on vaikea ymmärtää hajuaistia joka koiralla on niin hyvä.
Jopa yli 10 vuoden viikoittaisen jäljestyksen ja koko iän koirien kanssa enemmän tai vähemmän liikkuneena, minä vieläkin välillä epäilen omia koiriani jos en näe mitään todistetta siittä mitä jäljestetään.

Kerran jäljestimme haavakko hirveä josta ei muuta näkynyt kuin joskus hirven jälkiä. Jotka minun tulkinnan mukaan saattoivat olla minkä hyvänsä hirven.
Minä rupesin olemaan jo kovin epäileväinen josko koira vaan ilokseen juoksuttaa minua pitkin sateista metsää.
3 tunnin jäljestyksen jälkeen koira nousi takajaloilleen ja haistoi yhtä pihlajan närettä. Minäkin tietysti katsoin mitä siellä nyt muka oli haistettavana. Siellä se sitten oli se ensimmäinen verijälki siittä haavakosta.
Minä olin jo puoli tuntia aikasemmin sanonut hirvijohtajalle, ettei tästä taida mitään tulla, mutta yritetään nyt vielä vähän.
Tämän jäljestyksen yritän aina muistaa, kun epäillen koiriani .

Terveisin Virve

P.S se haavakko saatiinseuraavana päivänä.

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 10 Maalis 2008, 10:26

Tuo on yksi vaikeimpia asioita pystykorvametsästyksessä. Olen kerran nuorta koiraa moittinut tyhjän haukkumisesta, samassa kuusesta lähti teeri. Pari kertaa käynyt niin, että koiran selvästi jotain hakiessa oma usko on hiipunut ja olen ajanut linnun itse lentoon. Pitäisi vaan malttaa antaa koiran rauhassa tehdä hommansa. Ainakin näin hätäiselle ihmiselle kuin minä se on vaikiaa.

Kun tällä palstalla aina kehutaan pystykorvan ylivertaisuutta muihin rotuihin, niin mielenkiintoista kuulla kun Virve saa koiransa, mikä on hänen arvionsa. Käsittääkseni kun hänellä on kokemusta aikalailla muistakin roduista.

Mutta mikä puulaji tämä
haistoi yhtä pihlajan närettä
on??

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 10 Maalis 2008, 10:56

tk kirjoitti:
Kun tällä palstalla aina kehutaan pystykorvan ylivertaisuutta muihin rotuihin, niin mielenkiintoista kuulla kun Virve saa koiransa, mikä on hänen arvionsa. Käsittääkseni kun hänellä on kokemusta aikalailla muistakin roduista.
Emmä me ole kehuneet, olemme sen yodenneet :lol:

Hyvä kuulla, että teillä kokeneimmilla on myös saman suuntaisia onkelmia, luottaa koiran nenään ja minä ainakin sain opetuksen, joskin olisihan se ollut hyvä Remulle se opetus mennä... No yhdessähän me "pojat" opettelemme!

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 10 Maalis 2008, 10:58

Voisipa näitä korjailla... No tuolla piti lukea "Todenneet" ei suinkaan "yodenneet" :wink:

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 10 Maalis 2008, 11:03

Minäkin mokaan vieläkin; joka syksy on ollu tilanteita että olis pitänyt luottaa koiraan esim. jotain tämäntyyppistä: Päivä kävelty tyhjää ja kotimatkalla niin koira alkaa pyörimään jossain paikassa mistä ei koskaan ole linnuista edes kuultukaan; ei muuta kun reipasta askellusta ja sitten pölähtää!! :twisted: Ja isäntä ja koira kattelevat kiukuissaan toisiinsa; koira kiroo isäntää ja isäntä myös kiroaa itsensä alimpaan kuumaan paikkaan kun taas tuli moka tehtyä!! :evil:

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Viesti Kirjoittaja virve » 11 Maalis 2008, 08:07

Minä pelkään sitä koiraan luottamista kovasti pystykorvan kanssa.
Se kun on ilmeisesti paljon tarkempi ohjaajansa suhteen kuin noi russelit.

Terrierit antaa paljon ohjaajan hölmöyksiä anteeksi, mutta olen ymmärtänyt, että jotkut pystärit todellakin loukkaantuvat epäluottamuksesta.

Noi terrierit näyttää vaan keskisormea ja tekevät ohjaajalleen sellaisen rautalanka mallin, että jopa minä ymmärrän mistä puhutaan. Mutta jos minä saan sen pystärin kyllästymään omaan tyhmyyteeni, niin miten minä sitten sen kanssa jatkan.

Mutta mikä puulaji tämä

Arvasin, ettei pihlajaa voi sanoa näreeksi, mutta siis pieni noin 1,5 m pihlaja.
Tällaista se on kun kaupunkilaiskakara yrittää puhua jotain metsään liittyvää. :roll:

Terveisin Virve

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepu » 12 Maalis 2008, 17:07

En halua olla ilonpilaaja, mutta muistattehan, että nyt eletään jo koiran kiinnipitoaikaa...ainakaan kovin suureen ääneen ei kannata metsäreissuista huudella ellei sitten liikkeellä olla alle 5 kuukauden ikäisen koiran kanssa.
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 12 Maalis 2008, 17:23

kepu kirjoitti:En halua olla ilonpilaaja, mutta muistattehan, että nyt eletään jo koiran kiinnipitoaikaa...ainakaan kovin suureen ääneen ei kannata metsäreissuista huudella ellei sitten liikkeellä olla alle 5 kuukauden ikäisen koiran kanssa.
Arvaappas miksi sitä niin rintarottingilla ollaan kun koiruus löytää pyyn puusta ja sitä kolmekertaa haukahtaa? kyseessä on 12vkoa vanha pentu, eli me saamme vielä kaksi kuukautta juoksennella vapaana kuin taivaan linnut :wink:

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepu » 12 Maalis 2008, 17:49

Hienoa! Sittenhän sitä kannattaa viedä metsään. Nyt näyttäisi teeretkin pysyvän - näinä harmaina päivinä - suht' hyvin puissa.
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 12 Maalis 2008, 18:34

Kyllähän minä sitä vienkin, saas nähdä kuinka kova polte syntyy sitten syksyä odotellessa.

Teeriin emme ole törmänneet vielä, pääsiäisenä niihin olisi sitten hyvät saumat törmätä ja mikäpä ettemme ihan metsojakin sattuisi löytämään.

Metsämakuri
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2004, 12:18

Viesti Kirjoittaja Metsämakuri » 12 Maalis 2008, 20:13

Kyllähän Näätä jahtia saa koiruuden kanssa harrastaa maaliskuun loppuun. Voi näin lauhoilla keleillä törmätä supiinkin.

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 16 Maalis 2008, 14:27

Nyt se on sitten ensikosketus saatu myös fasaaniin, harmittavasti vai omakotialueella. Kukko nousi edestämme lentoon ja juoksimme kyllä niin pitkälle sen perässä kuin mahdollista (Remu olisi mennyt 120% varmasti ihan loppuun asti), mutta pahuksen fasaani lensi omakotitalon pihaan... kehuin koiran jo tuosta "raivarista" jonka sai fasaanille. Harmittavaa, kun en voinut poikaa irti laskea :evil:

Vastaa Viestiin