Uusi suomenpystykorvan omistaja

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 03 Maalis 2008, 09:00

Olikos Artsilla uros vai narttu ja onko niiden "toiminnassa" eroja?

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 03 Maalis 2008, 09:15

Tuo Artsin käyttämä metodi oli mullakin osittain oppilistalla, mutta koiruudesta tuli autohullu jo ennen metsästysreissuja, että jos se ei joskus tahtonut tulla luokse, niin käynnisti auton ja painoi pari kertaa torvea, niin muut asiat unohtui. (harvoin sitä torvea tarvi käyttää) :lol:

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artsi » 03 Maalis 2008, 10:50

Kukkoaho kirjoitti:Olikos Artsilla uros vai narttu ja onko niiden "toiminnassa" eroja?
Uros, tulee kesällä 3 v. Kokemusta ei ole nartuista vielä :wink: mutta toivottavasti olisi muutaman vuoden päästä. Mutta yleistäen: urokset lienevät itsenäisempiä ja itsepäisempiä. Ja juuri noiden ominaisuuksien takia vaikeammin "pilattavia"

DogHolliday

Viesti Kirjoittaja DogHolliday » 03 Maalis 2008, 10:50

Treenattiin ekana syksynä niin, että koira autoon ja pieni siirtymä ja uudelleen metsään
Tuo konsti varmaan puree hyvin,mutten itse viittinyt reistata kun autolle tulo pelaa muutoin kuin ajatus.

Elikkäs minäkin kyllä saan koiran autoon milloin vain jos ei ole riistan haku menossa,mutta mistäpä sen tietää varmaksi joka kerran,joten mahdollisimman vähä reistausta,koska yleensä koiran kasvatuksessa on komennot vietävä loppuun saakka jos jonkun aloitttaa ei kannata murentaa auktoriteettia tuhoon tuomituilla yrityksillä.

Itse olen rytmittänyt homman niin,että metsässä ollaan riittävän kauan ja sitten lähdetään pois kun lenkki on heitetty ,auton ovi auki ja koira pompaa autoon,jossa annan vettä ja muutaman namupalan.

Tuo veden saanti heti autoon tultua on varsinkin kuivana syksynä koiralle mieleen(toissa syksy mm)

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 04 Maalis 2008, 22:57

"huumorin tajuinen ja ovela koira", niin... Olettekos kuulleet, että "isottelevan" pennun voipi niskasta laittaa selälleen ja kun pentu luovuttaa, päästetään irti heti. No näin teen tuon Remun kanssa kun menee ihan mahdottomaksi, esim haukkuu riehaannuttuaan tyhjää.

Remupa ei ole tyhmä, minä sanon terävästi koiruudelle "EI!" ja koiruus vilkaisee minuun ja jatkaa poksumista, uusinta käsky "EI!!", koiruus ei ole kuullakseen, tehostan ottamalla koirasta kiinni ja katsomalla silmiin "EI, hauku!! ", Remu alkaa urista jolloin laitan sen lattialle, päästän irti... Poika makaa selällään katsoo minua silmiin ja ... Haukkuu... :lol: Oikeesti, kaikki tassut kohti taivasta tuijottaa silmiin ja poksuu, pakko oli mennä pois kun nauratti niin -piip- :lol: :lol:

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 04 Maalis 2008, 23:26

Jep, ovelia ne on ja hyvin helposti huomaa mitä kiellosta huolimatta saa tehdä.....

Tuosta luoksetulosta olen jauhanut ennenkin. Kyllä sen koiran pitäisi olla niin hyvin koulutettu, että tulee tilanteessa kuin tilanteessa käskystä luo. Jos se tulee vain silloin kun ei ole muuta mielenkiintoista, niin eihän isäntä/emäntä silloin käskytä koiraa, vaan koira itse päättää asiasta. Oma koira on juuri tuollainen "itseohjautuva". Olisi niin mukava viheltää pois oravahaukulta tai myyrää kaivamasta, jos koira vielä tulisikin. Moka on tietysti omani eli pentuvaiheessa löysäily.

DogHolliday

Viesti Kirjoittaja DogHolliday » 04 Maalis 2008, 23:43

Oma koira on juuri tuollainen "itseohjautuva".
Minulla ei ainakaan ole tullut ongelmia tästä itseohjautuvuudesta mitä on vähän jäänyt.
Kun on vertaillut omaa koiraa näihin robotteihin,jotka tottelevat sokeasti tilanteessa kuin tilanteessa niin pakko sanoa,että enpä vaihtaisi.
Kyllä pystykorvasta katoaa se jokin jos siitä buudeli tehdään.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 05 Maalis 2008, 00:02

Ei sen mikään puudelin tarvi olla, vaikka se on koulutettukin hyvin! Kun sen luottamuksen on saavuttanut ja huolehtii että kaverilla on vapauksia sen koulutuksen vastapainoksi, niin mä en usko mitään menetettävän ainakaan koulutuksen takia. Sen itseluottamus myös nosee koulutuksen kautta, koska se tietää isäntänsä myös huolehtivan kaveristaan vaikealla hetkellä. Ykskään ihminen ei mun kaveria ole vielä puudeliksi väittänyt, vaikka se taatusti on pystäriksi erittäin hyvin koulutettu. Sillä on sen seurauksena myös monia vapauksia, joista monet pystärinomistajat vaan haaveilevat.

DogHolliday

Viesti Kirjoittaja DogHolliday » 05 Maalis 2008, 00:38

Sillä on sen seurauksena myös monia vapauksia, joista monet pystärinomistajat vaan haaveilevat.
Kukin taaplaa tyylillään,en väitä,että oma tapa mikään paras tyyli olisi,mutta minulle se sopii.
Mulla on koira vapaana pihassa kesät talvet ja yöt nukkuu sisällä,haukkuu välillä oravaa pihassa ja ohikulkijoista ilmoittaa,mutta reviiriltä ei poistu.

Riistatyöskentelystä sitä on kuitenkin turha kesken yrittää kutsua eli kaiken kaikkiaan villi ja vapaa,mutta laumalleen uskollinen.

Tomii kuten tuntemattoman Rokka tekee minkä pitää,mutta polkuja ei ala koritelemaan.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 05 Maalis 2008, 01:19

Pääasia, että koiran ja mirhen/naisen välillä se yhteistyö toimii saumattomasti. Mun kaveri on kerrostalokaveri kaupungissa, joten siihen mä olen joutunut panostamaan paljon. Mökillä silläkin on täysi vapais mennä ja tulla mielihalujensa mukaan! Ja kyllä sen sitten hyödyntääkin!! :lol:

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Viesti Kirjoittaja virve » 05 Maalis 2008, 12:36

Remupa ei ole tyhmä, minä sanon terävästi koiruudelle "EI!" ja koiruus vilkaisee minuun ja jatkaa poksumista, uusinta käsky "EI!!", koiruus ei ole kuullakseen, tehostan ottamalla koirasta kiinni ja katsomalla silmiin "EI, hauku!! ", Remu alkaa urista jolloin laitan sen lattialle, päästän irti... Poika makaa selällään katsoo minua silmiin ja ... Haukkuu... Oikeesti, kaikki tassut kohti taivasta tuijottaa silmiin ja poksuu, pakko oli mennä pois kun nauratti niin -piip-
Tota ei kannata kovin monesti kokeilla jos koiralla on noin paljon taistelutahtoa.
Terriereistä olen oppinut, että toi on juuri se taistelu joka saa ne vain innostumaan. Niiden mielestä tuossa tilanteessa mamma nyt vasta ymmärsi kuinka kivaa on kunnon paini!!!!!!!!!!
Paremmin toimii esim: kiekosta tuttu "aikalisä" tai kaiken huomion poistuminen. Myös jonkun muun asian teettäminen saa pennun unohtamaan joskus pahanteon.
Aikalisä on vain koiran poistaminen paikalta.
Huomion poistaminen käy ihan selän kääntämällä. Muista, että negatiivinen huomio on myös huomiota. Silloin se koira on saanut sinut mukaan riehumaan vaikka omasta mielestäsi kiellät riehumisen.
Uuden asian opettaminen on ihan järkevää jos riehuminen tapahtuu aina samasta asiasta. Asiaan voi opettaa toisellaisen tavan suhtautua. Esim: ovikello soi niin koiran kannattaa mennä omalle paikalleen, kun siellä saa aina silloin herkkuja. Eikä kannata haukkua hulluna ovella.

Terveisin Virve

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 05 Maalis 2008, 13:00

virve kirjoitti: Uuden asian opettaminen on ihan järkevää jos riehuminen tapahtuu aina samasta asiasta. Asiaan voi opettaa toisellaisen tavan suhtautua. Esim: ovikello soi niin koiran kannattaa mennä omalle paikalleen, kun siellä saa aina silloin herkkuja. Eikä kannata haukkua hulluna ovella.
Terveisin Virve
Ainoat oikeat "ongelmat" syntyvät, kun kissoista joku (-piip-) kiipeää paikkaan jonne Remu ei pääse, se veettää tietenkin pinentä koiraa joka sen myös haukkumalla ilmoittaa (näinhän se tekee linnullekin).

Ovikellon soidessa ei Remu (vielä) hauku, mutta jos alkaa haukkumaan, niin minun mielestäni se saakin ilmoitta "minä olen täällä" soittajalle, huomattavaa on, että kellohan kilahtaa aina inhimilliseen aikaan ja jos soi keskellä yötä, niin se on soittajan virhe.

Yleensä Remulle riittää kielloksi matala "EI" sitä tehostan myös katsomalla silmiin ja jos ei sekään tehoa, toista käskyn, niin että koiruus näkee hampaani, tämä yleensä tehoaa.

Ei Remun kanssa oikeasti hirvittävän vaikeaa ole, toki se vaatii paljon ja näyttää mikäli ei ole tarpeeksi saanut, yleensä tunnin lenkki tekee käytökseen ihmeitä. Esim eilen koiruus teki koiruuksiaan jatkuvalla syötöllä, komentelin, kiukkusin jne, kunnes viimein nosti peppuni penkistä ja vein pojan tunniksi ulos juoksemaan, sisällä sitten normaali iltaruoka ja sen jälkeen kainaloon rapsuteltavaksi, nukahti siihen ja heräsi aamulla.

Maailman energia ongelmat saisi muuten kerralla ratkottua, jos jotenkin saisi talteen sen energian mitä Remu omaa
:lol:

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 05 Maalis 2008, 13:01

No joha, p i r u u t t a a n meni -piip-ksi?! eikä täällä voi etes muokata viestejään...

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Viesti Kirjoittaja virve » 05 Maalis 2008, 18:47

Kuulostaa energiselle ja järkevälle koiran alulle se Remu.

Noin itsevarmasta ja hyväpäisestä koirasta saa vaikka mitä. Noin vuoden vanhana voi tulla jonkun verran vaikeuksia mutta niistä yleensä selviää ihan maalaisjärjellä. Mutta neljän vanhana se on varmasti kuin ihmisen ajatus.

Nythän Remu riehuu vain enrgisyyttään ja jos isäntä on silloin laiska niin kannattaa katsoa peiliin tai kestää pennun riehuminen :wink:

Mutta kuka nyt sietäisi niitä :evil: kissoja jotka tekee mitä sattuu eivätkä kunnioita lainkaan talon koiraa.
Minun sympatiat on kokonaan Remun puolella :P

Minä olen joskus miettinyt kuinka voisi hyödyntää häntä energiaa. Hännän heilutusta voisi varmasti jotenkin käyttää enrgian tuotantoon. :roll:

Terveisin Virve

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 08 Maalis 2008, 15:26

Tänään aamusella taas Remulla "riista" toimintaa, noin 2-3min haukku, kohteena takajaloillaan seisova rusakko :lol:

Ei poika edes pyrkinyt perään, mutta rusakon töpöttäessä paikoillaan haukkui iloisesti, en lähtenyt kieltämään, kun ei kuulema tule pennun toimintaa mihink''n riistaan ainakaan kieltää, en myöskään kehuja pojalle jaellut.

Vastaa Viestiin