Pennun valinta

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Pennun valinta

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 09 Huhti 2007, 20:56

Olisi edessä pennun valitseminen. Minkälaisiin asioihin kiinnitätte huomiota pentua valitessa? Miten pentuajan väri näkyy vanhempana, olisi tarjolla tasaisen näköinen pentue, ei juuri muuta kuin pientä värieroa. Kuinka varhain näkee mahdollisesta hännänasennosta jotain?

franklin
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 22:44

Viesti Kirjoittaja franklin » 10 Huhti 2007, 23:02

Pari vuotta sitten olin saman valinnan edessä,eli tässä muutama ajatus omista kokemuksista.Käyttökoiraa ostaessani koitin "sulkea" silmäni ulkoisilta ominaisuuksilta valintaa tehdessäni.Pentueen ollessa koossa seurasin kunkin pennun touhuja sekä reagoimista erilaisiin ärsykkeisiin.Yritin valita aktiivisen pennun,joka toimi itsenäisesti ja oma-alotteisesti em.tilanteissa.Lopullisesti valinnan ratkaisi pennun alhainen haukkukynnys.Muiden painiessa ja muristessa tämä otti lajitovereistaan seisontahaukkuja.Näin jälkikäteen voi sanoa,että sain mitä tilasin.Näyttökoiraa ei tullut mut käyttökoirana saattaapi tulla.Loppukevennykseksi vielä,että pentueen "pahnanpohjimmainen" joka valittiin viimeisenä on pelannut parhaiten metässä :D
Onnea valintaan!

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Viesti Kirjoittaja TAH » 11 Huhti 2007, 16:54

Vuosi sitten tuli itselleni oma eräkaveri. Pennun valinta oli sinänsä helppo kun muut valitsivat ensin. Mutta samaan pentuun olisin päätynyt muutenkin. Kannattaa vertailla pentuja toisiinsa niin ulkomuodon kuin värin ja luonteenkin osalta. Poikkeavat yksilöt erottuvat joukosta. Oma koirani erottui muista pennuista siinä, kun muut pennut leikkivät koko ajan keskenään niin tämä minun koirani lähti välillä itsekseen tutkimaan ympäristöä ja palasi jonkun ajan kuluttua taas leikkimään. Oli siis mielestäni rohkea ja itsenäinen. Onnea valintaan minunkin puolesta!

Wilspeka
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 01:15
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wilspeka » 15 Huhti 2007, 22:50

Jees sama homma edessä pitäs valita oma pentu. Siinä taitaa ollakkin sitten aikamoinen homma. En tiiä miten sitä pitäs valikoidan on niin paljon kaiken uskomusta, tietoo ja kaikkee mahollista. Mutta mielelläni voisin kaikki tälläset ottaa huomioon :D . Toivottavasti ja luultavammin saan nohevan mehtäkaverin sitten mukaan tuleville metsästys reissuille :P Just tänään varasin pennun 8)

kurpoja
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 22:53

valinta

Viesti Kirjoittaja kurpoja » 16 Huhti 2007, 22:07

Valinta on vaikea. Ota vaan mikä itseä miellyttää. Varmaa ohjetta ei ole. Kunhan on vaan terve. Se on kuin akan otto, ensin miellyttää ja on ihana, mutta paljastaa kaikki kujeensa myöhemmin. Niistä sitten pitää tai ei. Lopettaa ainakin haukkumisen kun päästää sisälle, akasta ei niin varma..

Wilspeka
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 01:15
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wilspeka » 25 Huhti 2007, 22:52

Tuolla foorumeilla lueskelin jostain suumerkeistä mitähän tälläiset merkit ovat? Tuolla oli kirjoitettu paljonkin suumerkeistä oli hyviä ja huonoja, mutta kukaan ei sitten kertonut mitä sellaiset suumerkit ovat nii heräs tälläinen kysymys :shock: . Tuomisen kirjoista taisin joskus lukasta jostain "poimujen" (tai jotain) määrästä kitalaessa, että sillä ois vaikutusta haukkutiheyteen??? Mitäs muuta sieltä suusta sitten vois nähdä :roll:

sämpy
Viestit: 28
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 18:26

Viesti Kirjoittaja sämpy » 26 Huhti 2007, 07:52

Ainakaan minä en kauheasti usko suumerkkeihin. Kun omalla kohdalla olin pentua valitsemassa, niin kylla oli niin tasainen jokapaikkaan santaileva pentue etta valinta ilman mukana ollutta teerennahkaa olisi ollut ihan randomia. Eli heittelin sita aina eteenpain ja valitsin sen pennun joka pisimpaan siita kinnostui.

Wilspeka
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 01:15
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wilspeka » 26 Huhti 2007, 11:22

Joo kyllä olen kuullut samanmoista, että niihin ei ole uskomista. Jotkut uskoo jotkut uskoo vähemmän, jotkut ei ollenkaan. Monellaista esimerkkiä tuolla lueskelin. En tiiä uskoakko itsekkään, mutta lähinnä taitaa olla minun kohdalla, että lähinnä kiinnostaisi tietää :wink: . Eihän sitä tiedä sit, mutta itselläkin tuntuu et sit vaan valitseen sellasen joka miellyttää eniten, mutta kuitenkin on hyvä näistäkin tietää :D :D

Hoopo
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Loka 2006, 14:11
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Hoopo » 27 Huhti 2007, 10:26

Juu, onneksi ei ollut itellä tuota ongelmaa. kaksi narttua oli ja sain sen joka jäi eli paremman :D
Joo, tuossa just naapurilla oli 7 ajokoiran pentua. ja siinä kun seuraili niitä, niin aina kuka viimeisenä heräsi niin sillä oli eniten virtaa höyrytä.
Eli kerta kattomalla ei varmaan näe, sitä sitkeintä pentua. Kasvattaja tieten näkee ne ominaisuudet parraiten, kun on niiden kans eniten tekemisissä...

Tai enhän minä mitään tiedä kun olen vasta kolmiviikkoinen pystärinomistaja :wink:

Luulisin kuitenkin, että otat minkä vain niin se on omistajasta kiinni, että mikä siitä tulee.


tuossa vielä tuo oma tuleva metonsurma :wink:

Kuva

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepu » 29 Huhti 2007, 11:48

Niin kuin Hoopo jo tuossa mainitsikin, kannattaa pentujen luonteista ja ulkomuodostakin kysellä tarkemmin kasvattajalta. Hän on kuitenkin tarkkaillut pentuja jatkuvasti ja nähnyt eri kehitysvaiheet. Sanotaan, että pentujen ulkomuodosta esimerkiksi voi tehdä parhaat arviot heti syntymän jälkeen.

Olen kuullut sanottavan, että mitä tummempi pentu on pienenä sitä kirkkaamman punainen siitä tulee aikuisena. Omakohtaista kokemusta tästä ei vielä ole, mutta kertokaa ihmeessä, jos joku tietää asiasta enemmän!

Itse valitsin kaksi vuotta sitten kahdesta narttupennusta siromman, koska haussa oli tyttöystävä jämerämmänpuoleiselle urokselleni. Tämä tyttö myös oli 8-viikkoiseen sisareensa verrattuna paljon kipakampi, komenteli isompaansa koko ajan.

Tiedä sitten oliko tuolla metsästysvietin kanssa mitään tekemistä, itsepäinen tämä minun narttuni on edelleen :D
Niin ja siskonsa on kuuleman mukaan menestynyt haukkukokeissa oikein hienosti hitaammista pikkupentuliikkeistä huolimatta!
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 29 Huhti 2007, 12:16

Ainakin mun kohdalla tuo tummuus piti paikkansa:

Möykky pentuna:
Kuva

Möykky nykyään:
Kuva

Minä taas en luottaisi kasvattajan sanaan, vaan haluan tarkkailla pentuetta ja sitä kautta löytää sen yksilön joka kotiin tulee! Mulla oli Mörrin suhteen onnea, että olin se ensimmäinen joka pääsi vlkkaamaan pennun itselle ja kertaakaan en ole katunut valintaani! :lol:

Wilspeka
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 01:15
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wilspeka » 06 Touko 2007, 22:44

Hyviä kuvia teillä koirista eipä tässä ookkaan kova pentukuume... :D Jeps tänään käytiin valitsee pentu kahesta uroksesta. Kyl ne oli aika pieniä vielä mut kyl siel pientä haukkua oli, käveltiin reippaasti ja tultiin kahtomaan et kukahan sieltä tuli :D Nukkumasta just heräsivät ensimmäisenä yksi uroksista kävi haistamassa, jonka jälkeen lähti käymään pienellä kierroksella ja jotain oli patterin ja maton välissä sitä kävi vähän kaivelemassa. Katselin samalla toista uroksista jonka kanssa vähän leikittelin siinä. No sitten koiria nosteltiin ja katsasteltii ja äimisteltiin :D :D no kuitenkin nyt tämä toinen koira kävi katsomassa samaa paikkaa siellä patterin luona ihan oli auki et kumman nyt ottas. Sitpä tais mennä reilu tunti siinä jutustellessa ja vähän siin mietiskeltiin et se eka saattas olla se meijän Repe. No varmistus reissu pentujen luo. Tämä aikaisempi sieltä nuosi pienen rapsuttelun jälkeen. Siinä sit leikittiin vähän lehen kanssa sylissä haisteli koko ajan nenä vaan tuhahteli nii kylpä se Repe löyty :D

Hoopo
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Loka 2006, 14:11
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Hoopo » 11 Touko 2007, 00:19

Makiaa aikaa tuo koiran odotus. :D

Oma koira ollut nyt reilun kuukauden kotona ja mukavasti kiintyminen tapahtunut molemminpäin.
Alkuun tuli kyllä pikkasen shokkina tuo pennun vilkkaus, kun ei ole aikaisemmin koiraa itellä ollut. Mutta kun kyseli hiukan kasvattajalta ja tutuilta vinkkejä, niin koiran kasvatus on nyt aika mukavalla mallilla.

Innolla oottelee syksyä. Eihän tuohon jahtikauden alkuun ole kuin 4kk.

Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 11 Touko 2007, 15:14

Missä kasvattajat nykyään ilmoittavat pentueista? Vai onko niitä pentueita?
Paperittomia tulee jonkun verran vastaan, mutta tahtoo rekisteröidyn!

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 12 Touko 2007, 06:30

Oma käsitys asiasta on, että pentuja ei tarvii ilmoitella oikein missään. Mitä viime aikoina olen keskustellut tuntemieni kasvattajien kanssa, useimmilla on jo lista varauksia vielä syntymättömillekin pennuille eli kysyntä suomenpystykorvan pennuista on todella kiivasta. Niinpä sitten tulee markkinoille niitäkin rekisteröimättömien koirien pentuja. Eilen viimeksi oli paikallisessa maakuntalehdessä ilmoitus yhdestä vapaasta narttupennusta ja koska jotenkin tunnen kasvattajan, soitin hänelle ihan mielenkiinnosta, vaikka en olekaan koiraa ottamassa. Sanoi, että puheluita on tullut todella paljon. Tilanne on hankala semmoisen pennunottajan kannalta, joka ei vielä tunne kasvattajia. Yksi konsti voisi olla ottaa yhteyttä jalostusneuvontaan, sillä siellä on tietoa, minne urossuosituksia on pyydetty. Tällä konstilla sain hommatuksi viimeksi itselleni punaturkin.

Vastaa Viestiin