Häkki autoon

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Häkki autoon

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 20 Huhti 2006, 11:31

Olen hankkimassa urospystykorvaa ja eräs tuttu on juuri ostanut pystisnartulleen häkin autoon. Pentukoira on saanut totutella häkkiin ihan sisätiloissa ja ottanut siellä jopa torkut. Myös autossa koira on ollut jo hyvällä menestyksellä häkissä. Häkin pohjan koko on 53 x 75 ja korkeus 60 cm. Onko koko riittävä urospystikselle, kun ei minulla ole tässä käsillä aikuista urosta, jota voisi mittailla? Mitä muita kokemuksia (hyviä ja huonoja) häkin käytöstä on kertynyt? Pentu varmaan oppii em. tavalla häkkiin hyvin, kun saa tavallaan pitää sitä jo sisällä omana "piilonaan" ja tulla ja mennä mielensä mukaan. Aikuisen koiran opetus voi sitten olla jo enemmän aikaa vievää, vai onko tästä kokemuksia? Talossamme nimittäin on myös aikuinen pystisnarttu

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja st » 20 Huhti 2006, 12:33

Tuohon kokoon mahtuu oikein hyvin uros-pystiskin!
Meillä kaikki koirat (pystiksistä - boksereihin) totutetaan häkkeihin heti pienenä, koska aikuisen sinne sulkeminen olisi ehkä melko julmaakin jos se ei ole koskaan saanut harjoitella siellä oloa :cry:
Tällä hetkellä kun kotona on juuri taloon tullut uusi pohjistyttö Taika, 8 viikkoa, on harjoittelu jo tuottanut tulosta ja menee aina unille avoinaiseen häkkiin! Tyllerö on ollut nyt minulla töissä mukana 3 päivää ja eilen oli jo ensimmäinen päivä kun meni häkkkiin ihan itse heti kun alkoi nukuttamaan.

Totuttaminen vaan tulisi tehdä niin ettei pentua sinne suljeta heti koko päiväksi (toki näin tekee moni ja onnistuu varmasti niinkin) vaan jos häkki on vaikka kotona sisällä niin kun pentu väsyy ja nukahtaa niin voit vaikka nostaa sen sinne nukkumaan ja kun se syö voit laittaa kupin sinne. Näin me olemme tehneet nyt kolmatta päivää, ja häkki on nyt neidon oma luola/koti! Niinkuin sanoin, voi sen tehdä pakollakin, mutta henk.koht. en ymmärrä miksi asiasta pitäisi tehdä ongelma ja tilanteesta pakko jos asia voidaan näin yksinkertaisesti ja helposti hoitaa mukavallakin tavalla.

Nyt varmasti moni sanoo, että miksi koira siten pitää laittaa sinne häkkiin? Siksi, että esim. näyttelyissä ja kokeissa päivät ovat pitkiä ja koira taatusti pysyy virkeämpänä kun se saa lepoajat nukkua kunnolla omassa luolassa kuin vahtia menoa esim. auton ikkunasta tai reuhkata kehän reunalla odottamassa loppukisoja iltaan saakka. Samoin jos yöpyy hotelleissa ym. niin suhtautuvat paljon mukavammin kun sanot koiran nukkuvan häkissään kuin peuhaavan sängyssä. Ja tietenkin tuo turvallisuus autossa on huomattavasti parempi kuin maatessa hattuhyllyllä tai istumassa irtonaisena ilman turvavöitä penkillä.

Ja siihen aikuisen tottumiseen; se on varmasti koirakohtainen kysymys. Itse olen tehnyt niin että olen heittänyt häkkiin vaikka jonkun herkun ja pitänyt oven auki. Jos koira on epäluuloinen älä tuijota sitä vaan anna sen tutkia sitä rauhassa ja mennä sinne omia aikojaan. Muutaman herkun heiton jälkeen sen ei pitäisi enää häkkiin reagoida. Sitten voit sulkea häkin oven hetkeksi kun koira on silleä herkuttelemassa ja melko nopeasti avaat sen taas. Pikkuhiljaa lisäät aikaa ja koska pystisten hermorakenne on yleensä melkoisen hyvä, ei ongelmia varmaan edes tule. Eriasia on sitten monien muiden huonompihermorakenteisten rotujen kanssa, jotka eivät eivät syystä tai toisesta kestä sulkemista sekunniksikaan... :shock:
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 20 Huhti 2006, 13:16

Kiitokset jo näistä vinkeistä! Jotain tuontapaista ajattelin itsekin kokeilla, kunhan otus tulee ja saan sen häkin hommattua. Suurin ongelma taitaakin olla häkin autoon sijoittaminen. Mittailin tuossa juuri kulkuneuvoani ja siinäkin joutuu ottamaan pois tieltä semmoisen palkin, jonka sisällä ovat takatilan suojus ja auton oma koiraverkko. Mutta sen kun saa pois keploteltua, homma saattaa toimiakin.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 20 Huhti 2006, 15:41

Suomenpystykorva-uroksen säkäkorkeus voi olla korkeimmillaan 50 cm, joten matalalta tuo 60 cm:n häkki tuntuu, kun sillä on se pääkin vielä. Itsellä ei tule koskaan olemaan kokemusta kuljetushäkeistä, koska meidän koiria ei niihin suljeta.

Meillä koirat kuljetetaan turvallisesti farmari-mallin auton taka-osassa ja muuta ei tarvita, kuin se väliverkko. Nämä häkkijutut perustellaan sitten näyttelyhommien helpottamisella, kuten muukin siihen liittyvä epäoleellinen hömpötys. Meillä koirat seurustelee kehän ulkopuolisen ajan muiden koirien kanssa, kuten kuuluukin. Suomenpystykorva ei ole häkkilintu.

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja st » 20 Huhti 2006, 18:09

Kytösavu: just joo.. :roll:
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 20 Huhti 2006, 19:11

Meillä koiralle ostettiin ihan senkin takia häkki (farmari)auton takakonttiin, että se on helppo sieltä koota pois ja laittaa takaisin. Meillä kun aika usein kuljetetaan tavaraa takapenkit käännettynä (kuka prkl keksi kaksikäyttöajoneuvot, tavarankuljetusautohan tuo on :twisted: ) ja ajateltiin sitten, että sellainen koiraverkko takapenkin yläreunan ja katon välillä voisi olla hankalampi silloin, kun koiraa ei ole kyydissä, mutta tavaraa on. Tiedä häntä, mikä totuus asiassa on, kun on kokemusta vain tuosta häkistä, ja siitäkin suhteellisen lyhyeltä aikaa.

Meillä on suunnilleen tuon kokoinen häkki, kuin josta Pikku.Pyy puhuu, täyttää muuten lähestulkoon A6:n Audin perän (sentit tuntuu yllättävän pieniltä, mutta häkki onkin aika suri). Toki häkin ja auton kattojen väliin jää hiukan ilmarakoa, mutta toisaalta, jos häkki olisi korkeampi, takaluukku joka on aika vino ei mahtuisi kiinni. Tuskin koira siellä matkatessaan kuitenkaan kamalasti seisoskelee, kuvittelisin siksi olevan tärkeämpää, että koira mahtuu mukavasti pötköttelemään häkissään.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 20 Huhti 2006, 19:25

Sen verkon saa 10 sekunnissa pois ja takaisin useimmista automalleista tarvittaessa. Tämä on tätä näyttelyakkojen hössösytystä.

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 20 Huhti 2006, 19:35

No, näyttelyakkojahan tässä ollaankin. :lol:

Tuli sellainenkin hyvä puoli tuosta häkistä mieleeni, että niin kauan kuin autolla on riittävästi kokoa, se käy kaikkiin malleihin. Niinpä koirani voi matkustaa myös muussa autossa kuin omassani turvallisesti ja mukavasti.

En aio aloittaa tästäkin aiheesta juupas-eipäs-keskustelua. Kerro Kytösavu lisää hyviä puolia tuosta verkosta, josko pannaan sellainenkin harkintaan?

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 20 Huhti 2006, 19:52

Noi voi hyvät hyttyrät! Tämmönenkö myrsky tästä aiheesta jo nousi! Itse olin häkkiä autoon ajatellut lähinnä turvavälineeksi niin koiralle kuin matkustajillekin, lienenkö sitten ihan pimee.... Meilläkin on farmari ja siinä on koiraverkko, jonka saa tosi nopeasti pois, mutta olen siitäkin jo vikoja löytänyt. Koira osaa tunkea itsensä takaa matkustajien puolelle päätyihin jäävistä aukoista. Ja olen kuullut (onko tämä sitten niitä automiesten juttuja), että vaikka on verkko, voi koira törmäystilanteessa olla varsinainen ohjus.
Itse en näyttelyissä ole aikonut koiria viedä kehän laitaan vuoroaan odottelemaan, en häkissä enkä muutenkaan. Olen katsonut paremmaksi pitää koirani hieman kauempana tai sitten autossa. Kaikki varmaan löytää tähänkin itselleen sopivan menettelyn. Katsokaas nyt, aloittelijat kun tekee aina näitä outoja kysymyksiä! Että kiitosta taas ja tasapuolisesti kaikille!

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 20 Huhti 2006, 20:01

lainattu kirjoitti:Koirasta ei saa aiheutua vahinkoa sille itselleen tai muille matkustajille. Näin ollen onkin syytä huomioida koiran sijoittaminen autossa. Lähtökohtana pidetään sitä, että koira opetetaan oikeille autoilutavoille jo pienestä pitäen. Kuljettajan syliin ei saa mennä istumaan eikä hypätä penkiltä penkille tai haukkua jokaista ohikulkijaa. Näin käyttäytymällä koira vaarantaa ajoturvallisuuden. Jos koiran käytös tai toiminta aiheuttaa onnettomuuden esimerkiksi sen estäessä kuljettajan näkökentän, vastuu tapahtuneesta lankeaa sille henkilölle, jonka olisi ajon aikana pitänyt huolehtia koirasta. Tästä syystä ajon aikana eläinten tulee olla paikoilleen kiinnitettyinä, joko kolarinkestävissä turvavaljaissa, paikalleen asianmukaisesti kiinnitetyssä kuljetushäkissä tai -laatikossa tai omassa osastossaan farmariauton takaosassa. Tämä on tärkeää myös sen vuoksi, että äkkijarrutuksessa pieninkin koira muuttuu erittäin suureksi vahingonaiheuttajaksi. Onnettomuuden sattuessa kunnollinen kiinnitys estää koiran sinkoutumisen ikkunasta ulos. Koiran kuljettaminen autossa kuuluu eläinsuojelumääräyksien alaisiin asioihin. (Jaakonsaari & Ojala 1999, 333.)
Matkustamisesta enempi linkeissä
http://www.niinav.bravehost.com/
http://www.finnair.fi/filecontent/fi/ti ... ukset.html
Kuva

TiinaT.
Viestit: 44
Liittynyt: 11 Maalis 2006, 19:24

Viesti Kirjoittaja TiinaT. » 22 Huhti 2006, 21:52

Kytösavu kirjoitti:Suomenpystykorva-uroksen säkäkorkeus voi olla korkeimmillaan 50 cm, joten matalalta tuo 60 cm:n häkki tuntuu, kun sillä on se pääkin vielä. Itsellä ei tule koskaan olemaan kokemusta kuljetushäkeistä, koska meidän koiria ei niihin suljeta.

Meillä koirat kuljetetaan turvallisesti farmari-mallin auton taka-osassa ja muuta ei tarvita, kuin se väliverkko. Nämä häkkijutut perustellaan sitten näyttelyhommien helpottamisella, kuten muukin siihen liittyvä epäoleellinen hömpötys. Meillä koirat seurustelee kehän ulkopuolisen ajan muiden koirien kanssa, kuten kuuluukin. Suomenpystykorva ei ole häkkilintu.
Juu, ihan varmaan seurustelee tasan siihen saakka kehän ulkopuolella näyttelyssä kaikkien kanssa, kunnes koirasi saa joko nenäpunkin, kirppuja, täitä, kennelyskän, parvoviruksen ym. ym. tarttuvan taudin ja vie sen kotiin ja sairastuttaa perheen muut koirat ja mahdollisesti pennut, jotka kuolee...Tai, että joudut hoitamaan koko perheen koirat, joka on kallista lystiä.
Kokemuksesta voin sanoa, että pystis oppii ja jopa nauttii, kun saa näyttelypaikalla olla ihan omassa boksissaan ja nukkua päivän rauhassa, ja virkeänä ponkaista kehään siitä. Ja , kulkutaudit ei yllätä meitä :) Meillä pystiskin siis "häkkilintu", voi raukkaa, voi raukkaa... ( Nyt ymmärrän, miksi saan outoja katseita näyttelypaikalla, kun pystiskin on boksissa )

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 22 Huhti 2006, 22:27

Akoilla on akkojen tavat, ja niistähän ei kannata vämmätä. Onneksi löytyy myös naisia, jotka ymmärtävät tämän rodun perimmäisen olemuksen, ja he yleensä tuoksuvatkin hieman havumetsälle.

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 23 Huhti 2006, 00:44

Kello on aika paljon, ja sen lisäksi, että haudutin naisellisia aivojani saunassa, tuhosin aivosolujani myös pullollisella siideriä. Ehkäpä tästä johtuen minä en millään nyt meinaa ymmärtää, mitä Kytösavu tahtoo sanoa. Sitä, että häkit pilaa pystykorvan, vai sitä, että naiset pilaa pystykorvan? Onko se nyt vain tämä näyttely/autohäkki, joka sen pystiksen pilaa, vai meneekö pystis pilalla myös siinä häkissä, joka varsin monelta metsämieheltä (miksei -naiseltakin) löytyy pihan perältä?

Olisi ihan hiton hienoa, jos tälläkin foorumilla voitaisiin keskustella asiallisesti asioista. Erilaiset mielipiteet on ihan hyvästä, mutta pikkuisen voisi vaivautua perustelemaan niitä, niin ehkäpä tällaisen aivottoman pimunkin olisi helpompi oppia asioita... Se, että useamman kerran samassa keskustelussa kategorisesti käy kertomassa, että naiset häkkeineen pilaa pystykorvat, ei vie asiaa eteenpäin, eikä kyllä taaksepäinkään, saati sivulle.

No joo, mutta mähän en ole Kytösavun unelmanainen. En edes haise metsälle, kun tuli saunottua...

Ei muuten vie tämäkään viesti keskustelua kamalasti eteenpäin. Anteeksi. :oops: Mutta mun ottaa kupoliin, että asiallisetkin keskustelunavaukset menee ihan ihme v*ttuiluksi.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 23 Huhti 2006, 09:16

Suomenpystykorvan tunkeminen siihen kuljetushäkkiin ei ole sen luonteelle sopivaa eikä hyväksyttävää. Varmasti se siellä voi viihtyäkkin, kun pennusta asti opetetaan, mutta onko tälläinen häkkilinnuksi alistuva pikinokka sitten rotunsa oikea edustaja...ei ole.

Olen itse hieman jäävi puhumaan asiasta, mutta nykyään näkee aivan liian paljon luonteeltaan pehmoisia kansalliskoiria. Tähänkin puoleen olisi kiinnitettävä huomiota ajoissa, ennenkä menetetään siitä perimmäisestä olemuksesta jotain korvaamatonta.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Huhti 2006, 09:29

Kytösavu kirjoitti:onko tälläinen häkkilinnuksi alistuva pikinokka sitten rotunsa oikea edustaja...ei ole.
Olen itse hieman jäävi puhumaan asiasta, mutta nykyään näkee aivan liian paljon luonteeltaan pehmoisia kansalliskoiria. Tähänkin puoleen olisi kiinnitettävä huomiota ajoissa, ennenkä menetetään siitä perimmäisestä olemuksesta jotain korvaamatonta.
Jassoo ! Eikös se rotunsa oikea edustaja arvioida niillä koe ja näyttelykäynneillä, eikä sillä ´´häkkilintusena´´ olon perusteella :shock:
Mieluummin vaikka liian pehmeitä, kunhan metsässä toimivat, ei niitä ´´arvaamattomia´´ pystykorvia tarvita. Sekin mielipide taas vahvistui, kun yksi suomenpystykorva ja emäntä ovat sairaslomalla, kun tällainen ´´arvaamaton pystis´´ hyökkäsi ....
Luonteeseen on todellakin hyvä paneutua ja se pitää olla oikea-> peloton ja rohkea(muttei vihainen), mitä voi myös nämä häkkilinnutkin olla.... Miten lie sitten näiden rohkeus mennä sinne häkkiin, joita ei ole koskaan siellä pidetty?
Kuva

Vastaa Viestiin