Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja recon » 25 Syys 2013, 16:04

Voitteko muut Pystykorva ihmiset kertoa että onko tämä vuosi teidän mielestä Kanalintujen huippu-vuosi? Olen kohta kävellyt pari viikkoa Pudasjärvellä lintujen perässä ja mielestäni tämä vuosi on yksi heikoimmista pitkään aikaan. Vai onko taidot ruosteessa? :D
Markus Huuki

Ketale
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2012, 20:30
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja Ketale » 25 Syys 2013, 17:21

Kyllä niitä lintuja tuntuu olevan mutta kummallisissa paikoissa ja löytyy hyvin vaan sopivilla keleillä..
Pekka Niemelä
Ketun vitale niinkuin jo koulussa opettaja sanoi ennenkuin löi karttakepillä sormille..

mage
Viestit: 145
Liittynyt: 31 Loka 2009, 10:06
Paikkakunta: qsamo

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja mage » 25 Syys 2013, 19:32

Pikkuhiljaa tuntuvat siirtyvän kuivan jakson jälkeen kosteikoilta lähemmäs marjamaita.
Veden ääreltä ovat tähän mennessä löytyneet. Tänään jo vaaran rinteillä jokunen marjan syöjä..
Suomenpystykorva, rihlakko ja vanhametsä
Terveisin Marko Liikanen

JuhaP
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Touko 2008, 08:51
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja JuhaP » 26 Syys 2013, 11:52

näyttää siltä että ei kannata 150 metriä tiestä kauvemmaksi lähtiä ainakaan pohjois-savon suunnalla missä olen kuluneen viikon tonkinut.. syvemmällä mettäs ei sitten löydy mitään..
heti kun lähemmäs tietä siirtyy niin rupeaa lintuja löytymään.. v****taa tuas sitte koiraa juaksuttaa..auto rallia samalla kattelles ja pelätes ajetaanko yli vai ammutaanko kettuna...! :shock:
Juha Prinkkilä ,Lapua

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 26 Syys 2013, 15:22

JuhaP kirjoitti:näyttää siltä että ei kannata 150 metriä tiestä kauvemmaksi lähtiä ainakaan pohjois-savon suunnalla missä olen kuluneen viikon tonkinut.. syvemmällä mettäs ei sitten löydy mitään..
Ai kun kiva huomata muillakin samanlaisia tuntemuksia! Kirosin jo, että pitäisi muuttaa mettäkanalinnut tienvarsikanalinnuiksi... Se ainut pudotus meinaan Simosta siitä ihan tien laitamilta...

Lopustaviikkoa tosin keksin, että linnut ovat hyvin suurilta osin purojen varsilla ja oikein märkien soiden liepeillä niitä myös oli vaikka ei teitä liki ollutkaan.
Eero Honka
Helsinki

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja recon » 27 Syys 2013, 06:41

Olen kahden viikon aikana kävellyt monenlaisella alueilla niin kosteikkojen kuin vaarojen lähellä. Itsellä havainto on ollut lintujen osalta n. 1lintu/km. Kun olen myös seuraillut haukkuotteluiden lintumääriä ja menee tuo oma havainto aikalailla yhteen noiden otteluissa havaittujen lintumäärien kanssa. Näitä lukuja ajatellen ei mielestäni voi puhua huippu-vuodesta niinkuin metsästäjä lehdessä luki.
Itsellä on periaatteellinen asia tuo tien varsien koluaminen, en sitä halua ruveta koiran kanssa harrastaa.
Lisäksi on outoa kun puhutaan huippu vuodesta ja samalla oma metsästys seurani kieltää metson pyynnin ja lyhentää metsästys kautta loppuvaksi 15.10. Tietenkin seuran alueilta on kyllä metsäkkin lyhennetty ja onhan se mahdollista että lintuja on paikoitellen paremmin. Oli kuulemma seuran alueilla riistakolmiolaskennassa löytynyt vain kaksi pientä Teeri poikuetta. Lisäksi pistää mietityttämään tuon riistakolmiolaskennan paikkansa pitävyyden. Kuinka monesti samat linnut lasketaan useaan kertaan ja tehdäänkö laskentoja arvailujen pohjalta?
Markus Huuki

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 27 Syys 2013, 11:03

Laskennat tehtiin keskimäärin aiemmin kuin edellisinä vuosina. Eli poikueet olivat tottakai isompia ja sitä kautta saatiin isompia tiheyslukemia. Normaaliaikaan tehty laskenta olisi antanut selvästi pienemmät lukemat.

Ei tää ainakaan omien havaintojen perusteella Keski-Suomesta ja Savukoskelta ole lähellekkään huippuvuosi.
Pekka Kumpukallio
Retki-Rekun kennel

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja Iita » 27 Syys 2013, 19:21

recon kirjoitti: Lisäksi pistää mietityttämään tuon riistakolmiolaskennan paikkansa pitävyyden. Kuinka monesti samat linnut lasketaan useaan kertaan ja tehdäänkö laskentoja arvailujen pohjalta?
Mitä oikein tuolla tarkoitat?

Menetelmä alkaa olla kyllä jo sen verran vanha ja vakiintunut, että se antaa kyllä hyvän kuvan lintutiheydestä ja kannan koon suhteuttaminen aikaisempiin vuosiin onnistuu varmasti, jos kolmioita lasketaan riittävästi. Huolestuttaa vain se, että laskentainto on viime vuosina laantunut.
Mikko Jaukkuri

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja recon » 27 Syys 2013, 20:57

Ajattelin vaan kun hehkutetaan oikein huippu-vuodesta ja puhuttiin että paras vuosi koko laskentojen aikana (en muista tarkasti sanamuotoa metsästäjä lehdestä enkä voi tarkistaa). Itse laskentaa paremmin tuntematta ajattelin vaan että jos noin pahasti voidaan ennustaa pieleen niin missä vika?
Itse aloitin Pystykorva harrastuksen 94 ja silloin ainakin oli ihan sama mistä kohtaa painu metsään löyty poikueita ja useita. Tuon ajan kokemuksella en ainakaan lähtisi kauden lintumääriä kehumaan.
Minulle on soitellut useampi henkilö ja lintutilanne gallupin mukaan ainakin kuusamo-pudasjärvi-keski-pohjanmaan alueelle on huono. Lisäksi tuossa ketjussa oli muutama muukin paikka.
Minkälaiset intressit on kehua kautta parhaaksi lintukaudeksi koko laskentojen aikana kun viime vuonna oli kato vuosi? metsästäjät kumminkin tuovat ison raha summan kun ostavat lupia metsähallitukselta. Itsellä on mennyt 300€ lupiin. (Tämä siis vain ajatuksien herättäjänä). Itse olisin ostanut luvat vaikka kautta ei olisi kehuttukkaan, metälle mieli tekevi.
Haluan kyllä kyseenalaistaa tuon laskennan kuin kerta noin menee mehtään. Vaikka laskentoja on tehty kauan voi siinä silti olla vikaa. Ja joka tapauksessa ihmiset sen tekee ja meitä on moneen junaan.
Markus Huuki

juppe
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2009, 12:13

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja juppe » 27 Syys 2013, 21:13

Olen samaa mieltä reconin kanssa. Mm täällä Rovaniemen suunnalla tätä vuotta ei voi edes verrata esim vuosiin2002-2003 jotka oli todellisia huippuvuosia. Lintua pörisi metissä aivan yhtenään.

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja Iita » 27 Syys 2013, 21:54

Ilmeisesti tänäkin vuonna alueelliset vaihtelut ovat suuria. Itä-Suomesta olen kuullut vanhoilta metsämiehiltä, että etenkin metsoja on enemmän, kuin kolmeenkymmeneen vuoteen. Toisaalta Rovaniemen seudulla, Länsi-Lapissa, Perämeren pohjukassa ja Pudasjärvellä ei kuulosta olevan lintuja läheskään niin paljon, kuin huippuvuosina on ollut. Omat ja kavereiden havainnot taas tuosta Oulujoen eteläpuolelta (osittain myös tästä Oulun pohjoispuolelta) ovat, että lintuja (metsoja ja teeriä) on todella hyvin .

Täytyy muistaa, että tuossa Metsästäjä-lehden jutussakin ilmoitettiin lintutiheydet aikalailla suurille alueille (mm. Lappi, Keski-Suomi jne.), ja näille alueille mahtuu varmasti hyviä ja huonompiakin lintualueita. Poikueiden onnistuminen kun on monesti pienestä kiinni ja esim. paikalliset sateet tai kylmät säät saattavat vesittää poikastuoton, jos ne sattuvat pahimpaan aikaan poikasten ollessa pieniä.

Metsähallitus tottakai mainostaa kantojen runsautta, koska heille kasvava lupamyynti tietää enemmän euroja kirstuun.
Mikko Jaukkuri

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja recon » 28 Syys 2013, 10:38

Tänään havaintoja. Miehelle kävelyä 5.25km gps mukaan koiralle paljon enempi. Paikkana länsi-pudasjärvi litokaira. 1kpl Teeri suolla puussa ei muuta. Maasto isojen soitten ympäröimä marjainen metsäalue.
Oikein pelottaa ajatella katovuotta jos huippu-vuosi on tämmöinen :D
Markus Huuki

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 28 Syys 2013, 10:41

Iita kirjoitti:Ilmeisesti tänäkin vuonna alueelliset vaihtelut ovat suuria. Itä-Suomesta olen kuullut vanhoilta metsämiehiltä, että etenkin metsoja on enemmän, kuin kolmeenkymmeneen vuoteen. Toisaalta Rovaniemen seudulla, Länsi-Lapissa, Perämeren pohjukassa ja Pudasjärvellä ei kuulosta olevan lintuja läheskään niin paljon, kuin huippuvuosina on ollut. Omat ja kavereiden havainnot taas tuosta Oulujoen eteläpuolelta (osittain myös tästä Oulun pohjoispuolelta) ovat, että lintuja (metsoja ja teeriä) on todella hyvin .

Täytyy muistaa, että tuossa Metsästäjä-lehden jutussakin ilmoitettiin lintutiheydet aikalailla suurille alueille (mm. Lappi, Keski-Suomi jne.), ja näille alueille mahtuu varmasti hyviä ja huonompiakin lintualueita. Poikueiden onnistuminen kun on monesti pienestä kiinni ja esim. paikalliset sateet tai kylmät säät saattavat vesittää poikastuoton, jos ne sattuvat pahimpaan aikaan poikasten ollessa pieniä.

Metsähallitus tottakai mainostaa kantojen runsautta, koska heille kasvava lupamyynti tietää enemmän euroja kirstuun.
Ihan samoja havaintoja itselläni ja vielä se, että linnut ainakin Simossa olivat suhteellisen "oudoissa" paikoissa johtuen kuivuudesta sekä lämpimästä säästä joka oli jatkunut jo pitkään. Metsoja on ollut sekä Ilomantsissa, että Simossa hyvin vahvasti (ja minun jäljiltä on edelleen :D ).

Sellaista havaintoa olen tehnyt ja kuullut, että pyy poikueet ovat todella tiukassa, onko muilla vastaavia havaintoja?
Eero Honka
Helsinki

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja virve » 28 Syys 2013, 12:04

Etelä-Savossa meillä suht normi vuosi. Ehkä paremmin pyitä ja metsoja kuin teeriä.
Teeripoikaset pysyy haukussa vaikka maailman tappiin jos et liiku, mutta pyyt ei jää lainkaan paikalleen. Metsot on enemmän yksilöitä. Jotkut katselee kauankin koiraa ja jotkut lähtee heti toiseen pitäjään tai järven yli.

Mutta en kyllä mistään huippuvuodesta puhuisi, vaikka poikueita oli minusta alku kesästä hyvin.
Olisiko kanalinnuilla jokin loinen joka tappaa poikasia, kun meillä ei ole paljoa edes pienpetoja jotka veisi poikasia.
Eilen kuljin noin 8 km pystärin kanssa (ei oma) ja lintuja löytyi 5 metsoa 3 teertä ja 3 pyytä.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Re: Kanalintujen huippu-vuosi 2013?

Viesti Kirjoittaja tk » 28 Syys 2013, 15:09

Ajattelin vaan kun hehkutetaan oikein huippu-vuodesta ja puhuttiin että paras vuosi koko laskentojen aikana (en muista tarkasti sanamuotoa metsästäjä lehdestä enkä voi tarkistaa). Itse laskentaa paremmin tuntematta ajattelin vaan että jos noin pahasti voidaan ennustaa pieleen niin missä vika?
Mikähän se "oikea" tulos on mistä tiedetään että on mennyt pahasti pieleen?
Tapio Keskinen

Vastaa Viestiin