rotumääritelmän mukaistako?

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Nirppu

Kehäkäsittelystä vielä

Viesti Kirjoittaja Nirppu » 28 Huhti 2005, 12:23

Lainaus: http://www.spj.fi/spk/nayttelytoiminta.htm
Purennasta ja turkista

Purenta pitäisi onnistua vilkaisemaan/näyttämään nopeasti, ikään kuin vahingossa, koiran silmiä peittämättä. Tarvitaan vain nopea etuhuuliensa vaadittaessa sivuhuulien avaus ja se on sillä selvä. Jos yritys pitkistyy, se myös yleensä mutkistuu. Kynällä tehtynä asia on helppo. Kehässä syntyy välillä vaikeuksia. Purentavirheitä suomenpystykorvalla on varsin vähän, välihammaspuutoksia melko runsaasti. Oikea purenta näkyy useimmiten jo kuonon mallista. Ellei purennan näyttäminen tahdo onnistua, voi etupurennan tarkistaa sulkemalla toisella kädellä kuonon ja koettamalla toisen käden sormella huulien alta....

Eli missä menee tuomarin tarkastusvelvollisuus hammaspuutosten osalta :?: :?: :?: :x

Toivottavasti ikävät kehäkokemukset saadaan pois edellisen kirjoittajan koiran mielestä seuraavaan näyttelyyn mennessä :oops: ja likka esiintymään pörhäkkäästi. :lol:

rymy
Viestit: 50
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 14:12
Paikkakunta: Myllymäki

Viesti Kirjoittaja rymy » 02 Touko 2005, 16:24

onneksi ikärasismi ei jyllää kehissä, ainakaan hirveästi..
kerran olen joutunut tuomarin töykeän käytöksen kohteeksi ikäni(17) ja varmaan myös sukupuoleni(nainen) vuoksi..
voin sanoa että ei ollut kehässä mukavaa, taisi jäädä viimeiseksi kerraksi kun sen tuomarin arvosteltavaksi menen..
en tiedä onko tämä sitten miten yleistä muuten (?)
monen muun rodun kohdalla tilanne on pahempi, moni ystäväni on jäänyt tällaisen karvalakki-tuomarin pilkan kohteeksi..tuomari arvioi koiran omistajan perusteella, reilua?

IhraEsa

Viesti Kirjoittaja IhraEsa » 21 Heinä 2005, 16:02

Ainakin minä olen saanut Pyssymiehen mielipiteestä sen kuvan, että näistä järjestön koirista ei mukamas ole pimeiden haastajiksi mettähommissa. Mitä minä tiedän todellisia mettämiehiä, niin se on aivan täyttä huttua. Ja kyllä kokeessa huiput koirat ovat huippuja metsällä, siitä ei ole pienintäkään epäilystä. Itse en kummonenkaan mettästäjä ole, mutta tiedän tapauksia, jotka sen homman taitaa niin hyvin, että ei tartte taitojaan täällä mainostaa. Tai koiriaan. Tulokset ja koirat tunnetaan pystykorvapiirien ulkopuolellakin. Onko tässä vähän sama juttu kuin noissa erävaelluskisojen kanssa? Jotkut karvalakkimetusalemijoosepit kylillään kyräilee ja uhoaa, mutta jos tosipaikka tulee, niin kyllä kisoissa huipulla olleet pesevät muut mennen tullen.
Ja sitten tyhmä kysymys. Jos kertasanot, ettet ole mikään asiantuntija, niin miksi ylipäätään sitten tiedät niin hyvin millaisen koiran pitää metsäkäyttöön olla? Kyl mää ole hämmästyny. Kui voi olla varma ja sitte ei tiedä yhtikkäs mittä?
Noh, minä jatkan hämmästelyä.
Hyvää Kesän jatkoa!!

Pyssymies

Viesti Kirjoittaja Pyssymies » 21 Heinä 2005, 23:48

Hyvää kesää. :D

Metsämakuri
Viestit: 107
Liittynyt: 02 Syys 2004, 12:18

Rotumääritelmän mukaistako?

Viesti Kirjoittaja Metsämakuri » 10 Loka 2005, 20:51

Katselin valokuvia Haukku-ottelu 2005 osanottajista. Osa koirista ei minun mielestä kyllä ollut rotumääritelmän mukaisia. Osa jopa sertejä saaneet ja muotovalioita, tähänkö on tultu? Ottakaa käteen Erkki Tuomisen Pystykorva opuksia niin näette minun mielestä oikeita rotumääritelmän mukaisia Pystäreitä :D :D :D

pohjanmaanpoika
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Loka 2005, 20:53

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanpoika » 11 Loka 2005, 11:00

kyllä ne haukkuottelun koirat on ainakin suurimmaksi osaksi rotumääritelmän mukaisia. koita itse ottaa edustava kuva koirastasi kun ympärillä on lauma muita koiria ja ihmisiä kuin mikkelin torilla. ei muuten oo niin helppoa kun vois kuvitella.

IKa
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Elo 2004, 19:37
Paikkakunta: Inari / Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IKa » 11 Loka 2005, 11:43

Lähinnä kiinnitin huomioni siihen, että kuvat olivat melkein pimeassä otettuja ja kaikki koirat kesäturkissa. Ei silloin kovin hyvää kuvaa saakaan.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 11 Loka 2005, 18:04

Mikähän on, kun omalla ja kaverin koneella ei näy kaikki kuvat osallistujista, mutta toisen kaverin koneella kaikki näkyy?...ja onnittelut mestarille!

Pyssymies

Re: Rotumääritelmän mukaistako?

Viesti Kirjoittaja Pyssymies » 12 Loka 2005, 09:36

Metsämakuri kirjoitti:Katselin valokuvia Haukku-ottelu 2005 osanottajista. Osa koirista ei minun mielestä kyllä ollut rotumääritelmän mukaisia. Osa jopa sertejä saaneet ja muotovalioita, tähänkö on tultu?
Olihan ne monet aika kuivakkaan näköisiä. Onnea vaan voittajalle! Näyttäisi olevan Saran emällä vähän samoja sukuja kuin omalla koirallani. :D

2cm
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Syys 2005, 14:49

Korkeudesta

Viesti Kirjoittaja 2cm » 15 Loka 2005, 17:45

Minulla on ollut 4 pystykorva narttua, ei yhtään urosta. Kolme nartuista on ollut keskikokoa kookaampia tai oikeastaan ylärajalla. Tällä hetkellä mulla on ylärajan koira ja hieman keskikokoa pienempi. On uskomatonta kuinka paljon 2-4cm koiran korkeudessa vaikutta hakunopeuteen ja laajuuteen jo sulalla kelilläkin, varsinkin nopeuteen. Tämä mun pieni narttu on innokas hakija ja vauhtia riittää, mutta kun vertaa yläraja narttuihin niin ei voi samana päivänä puhuakaan haun laadusta. Lintukokeissa tuomarina ollessa olen kans kiinnittänyt huomiota pienten narttujen "huonoon" hakuun. Fysiikanlait vain tulee vastaan. Olen ehdottomasti raskas rakenteista tyyppiä vastaan. Pystykorvan liike pitää olla kevyttä ja kimmoisaa. Ylärajan koira tuhdissa kunnossa näyttää raskas rakenteiselta.
Tämä on mun mielipide ja olisi mukava kuulla minkälaisia kokemuksia muilla on. Yritän löytää kuvan tästä mun yläraja nartusta metsätys kunnossa ja lähettää tänne foorumiin. Saatte sitten kommentoida.

Spu
Viestit: 240
Liittynyt: 05 Elo 2004, 21:35

koko?

Viesti Kirjoittaja Spu » 15 Loka 2005, 19:19

Hei!
Minulla on ylärajalla oleva jalkava noin 9,5 kiloa painava narttu ja toinen
alle keskikoon oleva 7 kiloa painava narttu ja ainakin näillä en pysty sanomaan kumpi hakee nopeammin ja laajempaa mutta pienempi ja kevyempi jaksaa pitempään ja seuraa paremmin.
Kumpikin on ilmavia, suuremmalla ehkä "painavat luut" kun ei ole lihava tai massava.
Molemmat on saaneet myös kiitettäviä haku-ja seuraamispisteitä kokeissa.
Monesti tuo miten koira liikkuu metsässä on kotoisin perintötekijöistä ja yksilöeroista, kuin parin sentin säkäkorkeuden eroista.

Vastaa Viestiin