Muita koiria ja nenäpunkki

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Sannumari
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Loka 2007, 11:44

Viesti Kirjoittaja Sannumari » 14 Loka 2007, 20:53

No minä sain ihan nenätysten määräyksen kaikki käytetään kummallekin oman kokoluokan paketti, ja kahden viikon välein uusi niskaan, ettei mitään kuukautta välissä. Minä lekurin kädestä sain ja ostin, enkä apteekista reseptillä.
Yleensähän sitä Strongholdia käytetään moniin loishäätöihin kuun välein yksi pipetti. Nenäpunkki on vissiin vähän hankalamman sortin tavara ja siitä olisi kiva päästä kerralla kunnolla eroon. Meille tuli muualta nuori aikuinen porokoiranarttukoira tilapäisesti, odottaa uutta kotia kun nyt tässä kuvattiin ja silmätarkastettiin ja sijoituskotia tuolle nartulle sitten pitää, ja sillä oli tämä. Olihan "kiva" juttu. Ihmettelin mikä koiralla on, soittelin ja kertoi itse että heidän muilla koirilla oli ollut se. Sisäkoirilta terriereiltä hoidettu ivermektiinillä, mutta tältä "ulkokoiran" virkaa hoitaneelta ei :evil: Ne pitää ehdottomasti aina hoitaa kaikilta huushollin koirilta kerralla. Muuten niistä ei ikinä pääse. Kun se on kamalan kallista, parasta hoitaa kerralla pois propleema.

Meidän lekuri ei enää anna ivermektiinipiikkiä tähän. Sanoo sitä ei koirilla enää käytetä ? Liekö se ollut parempi vaiko huonompi. Eihän näiden suomalaisten koirien pitäisi siitä kärsiä mitenkään, collien sukuisillehan se kai ei sovelias ole ollut se ivermektiini.

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 14 Loka 2007, 20:57

Sannumari kirjoitti:Meillä lekuri tykkää nenäpunkkiin Strongholdi pipetti pitää pistää kolmasti noin kahden viikon välein, että ihan niin tiheesti koko paketti kuurina.
Voi... :evil: Meillä kun ell sanoi ja reseptissä lukee että annostus pakkauksen ohjeen mukaan (saatiin puhelinresepti). No ohjeissahan ei puhuta mitään nenäpunkista ja minä sitten muka muistin että lekuri olisi puhunut että uusitaan 30 päivän kuluttua (saattoi kyllä sanoakkin), kun lääke tehoaa vain aikuisiin nenäpunkkeihin. Mietinkin vielä että kylläpä vain kuoriutuu hitaasti ne munat jos niin kauaa menee. No 2 viikkoahan se olisi ollut oikea aika antaa toiset tipat niskaan ja nyt on mennyt melkein 3vko... no tänään uudet amppuulit ja 2vkon päästä vielä viimeiset. Toivottavasti saadaan nyt kaikki vielä pois. :?

Kiitos Sannumari että korjasit höpötykseni ja autoit meitäkin! :D

Sannumari
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Loka 2007, 11:44

Viesti Kirjoittaja Sannumari » 14 Loka 2007, 21:01

En minä muuta tiedä, kuin tuo minun lekuri on aika tarkka mies ja niin minä teen kuin se sanoo, ja hyvä tulee. Ei siinä minun ansiotani ole :lol:
sanna.solin@baanamail.fi
Koiran kanssa on hyvä, mutta hyvän koiran kanssa on paras :D

Sannumari
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Loka 2007, 11:44

Viesti Kirjoittaja Sannumari » 14 Loka 2007, 21:32

Korvapunkkiinhan sitä myös käytetään. Joku kun sanoi ettei kaikki koirat niin ala oirehtia nenäpunkista, vaikka se oliskin koiralla. Se pätee myös korvapunkkiloihin. Joku koira on repiä korvansa hajalle, toinen ei reagoi eikä mitään huomattavissa, ennen kuin korvaan kurkistaa tarkemmin.
sanna.solin@baanamail.fi
Koiran kanssa on hyvä, mutta hyvän koiran kanssa on paras :D

Vilperi

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 28 Elo 2008, 10:13

Nostetaan tämä sivu taas ylös noiden nenäpunkkien takia:

Möykky on nyt saanut ivermektiinipistoksen ja samalla anaalirauhaset tarkastettiin. Samalla käynnillä sitten kyselin mahdollista suun kautta annettavaa lääkitystä ja sain tietoa "Interceptor vet 23mg VIII" ja 15kg:n painoiselle koiralle annostus 1/2 tablettia kuukauden välein. Sitä lääkettä käytetään eteläeuroopassa sydänmatojen torjuntaan ja se poistaa myös syyhypunkit. Joten jos eläinlääkäriltään saa ostettua kaksi tablettia, niin kuukauden välein annettuna koiruus on suojassa koko tärkeimmän metsästyskauden ajan. Mä sain ostaa ne pari tabua tältä "omalääkäriltä". Ohessa netistä löytyneitä tietoja lääkkeestä:

"Nenäpunkit aiheuttavat aivastelua, ns. "reverse sneezing"-oireilua (kohtauksittaista voimakasta sisäänhengitystä), nenän kutinaa, hajuaistin heikkenemistä (mikä on työ- ja kilpakoirilla vakava asia!) sekä mahdollisesti vetistä sierainvuotoa. Jos punkkeja on paljon, niitä voi jopa nähdä välillä sierainaukossa. Aikuinen punkki on n. 1,5 mm pitkä ja vaaleankeltainen otus. Ne eivät ole vaarallisia niinkään kuin kiusallisia. Punkit tarttuvat herkästi koirasta toiseen lähikontaktissa, mutta muut eläimet niille eivät kelpaa isänniksi.

Nenäpunkkitartuntaa hoidetaan joko eläinlääkärin antamalla ivermektiinipistoksella, Interceptor-nimisillä tableteilla tai koiran iholle laitettavalla Stronghold-liuoksella. Ivermektiini on näistä halvin vaihtoehto, mutta se ei ole koirille rekisteröity lääke. Nenäpunkkien lisäksi se tappaa samalla myös muut sisä- ja ulkoloiset. Ikävä kyllä se tappaa myös collie-sukuiset koirat... Siis jos koira on collie, bordercollie, partacollie tai shetlanninlammaskoira, tai SEKAROTUINEN, jossa saattaa olla jotain edellä mainittua rotua, ei ivermektiiniä saa antaa!!! Interceptor ja Stronghold sen sijaan sopivat kaikille roduillle. Interceptor on Suomessa erikoislupalääke, mikä nostaa hoidon hintaa. Kaikki eläinlääkärit eivät ole enää nykyisin halukkaita tilaamaan tabletteja niiden suhteellisen vähäisen kysynnän vuoksi. Stronghold sen sijaan on helposti saatavilla eläinlääkäreiltä. Kuulopuheiden perusteella sen tehokkuus nenäpunkkeihin ei olisi aivan niin hyvä kuin Interceptorin, mutta tästä ei liene tehty mitään tutkimusta.

http://www.evira.fi/attachments/elaimet ... t_erit.pdf
Interceptor 23mg vet. tabl. Erityislupa Nenäpunkin hoitoon. Demodikoosiin vain, jos myyntiluvallinen valmiste ei tehoa.

Vähän löytyy tietoa netistä suomenkielellä, mutta jospa toiset löytää enemmän.

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja virve » 29 Elo 2008, 11:04

Pystykorvalehdestä 6 / 2007 löytyy oikein hyvä kirjoius nenäpunkeista.
Sen pystyy lukemaan ihan netinkautta jopa.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Vilperi

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 30 Elo 2008, 07:31

virve kirjoitti:Pystykorvalehdestä 6 / 2007 löytyy oikein hyvä kirjoius nenäpunkeista.
Sen pystyy lukemaan ihan netinkautta jopa.

Terveisin Virve
Tuo oli hyvä artikkeli!! Kiitoksia Katariina Roihalle!! Ja tietenkin Virvelle joka toi asian esille! Tuossa vielä linkki kyseiseen lehteen:
http://www.spj.fi/pdf_sivut/nettipystis6_2007.pdf


Suora lainaus Roihan artikkelista koskien Interceptoria:

"Interceptor vet.(R) –tabletit
Interceptorilla on laaja vaikutusalue ja suuret
varoalueet. Valmiste on hyväksytty USA:ssa kuukausittain
tapahtuvaan sydänmadon ja hakamadon
häätöön. Interceptoria ei ole rekisteröity Norjassa.
Vuoden 2007 aikana tullaan sitä markkinoimaan
Norjassa nenäpunkin häätöön koirilla ensimmäisenä
täsmälääkkeenä tähän tarkoitukseen. Sekä Ruotsissa
että Norjassa on tehty kokeita Interceptorin
vaikutuksesta erittäin lupaavin tuloksin. Norjassa
koe tehtiin 20 koiralla. Neljällä koirista oli todettu
nenäpunkki, lopulla 16 koiralla oli kliinisiä oireita
tulehduksesta. Näistä 17 tuli täysin oireettomiksi käsittelyn
jälkeen. Ruotsissa tehtiin vastaava tutkimus
70 koiralla. Näistä 25 koiralla oli nenäpunkki, lopuille
45 koiralla oli oireita. Kaikkiaan 68 koiraa oli käsittelyn
jälkeen aivan oireettomia. Niistä koirista joilla
oli todettu nenäpunkki olivat kaikki oireettomia. Niillä
koirilla, jotka eivät parantuneet ja joilla ei ollut todettu
nenäpunkkia saattavat oireet olla muiden kuin nenäpunkin
aiheuttamia. Tutkimuksessa havaittiin, että
yksi koirista sai pahentuneita oireita sen jälkeen kun
hoito oli aloitettu. Tämä voidaan selittää siten, että
kuolleet nenäpunkit aiheuttivat nenän limakalvon
ärsytyksen. Tämän takia on todennäköisesti erittäin
tärkeää, ettei hoitoa keskeytetä mikäli tätä tapahtuu.
Interceptor on tablettimuodossa ja sitä voidaan antaa
kaikille koiraroduille 2 viikon iästä alkaen. Sitä
voidaan antaa myös sekä kantaville että imettäville
eläimille. Kokeissa annettiin 1 tabletti 3 erässä 7-10
päivän välein. Se, että lääke on tablettimuodossa
tekee koko kuurin antamisen helpoksi, joka taas on
tärkeätä hyvän tuloksen aikaansaamiseksi.
Nyt kun tämä tuote tulee Norjan markkinoille, tulee
se olemaan ensisijainen nenäpunkkitulehduksen
hoidossa"

Koska haittavaikutuksia ei näytä pahemmin olevan, niin mun täytyy pysyä hyvissä väleissä tämän nykyisen eläinlääkärin kanssa, niin saan jatkossakin ostettua muutaman tabun kyseistä tuotetta ja loppuu tuo piikittäminen!! :wink:

Morgan Kane

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja Morgan Kane » 30 Elo 2008, 17:27

Vilperi kirjoitti:
Tuo oli hyvä artikkeli!!
Jep ja jäsenmaksun maksaneet on sen myös saaneet lehdestä lukea jo ajat sitten :)
Vaikka sohvalla seljällään loikoillen..

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 30 Elo 2008, 21:12

Onpa tämä MORGAN KANE harvinaisen terävä Agitaatttori.
Pekka Nousiainen

DogHolliday

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja DogHolliday » 30 Elo 2008, 21:28

Mitä minä olen kuullut nenäpunkista niin koiran käytös metsässä on niin poikkeuksellista,että sitä ei voi olla huomaamatta.
Koira pyörii jaloissa kun ei löydä enää omistajaa jos eksyy kauemmas.

Itse olen antanut koiralle Program vettiä napin kuukaudessa kirppu ja täi tartuntoja vastaan ja en ole havainnut punkkejakaan vaikkei niitä mainitakaan.

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 31 Elo 2008, 23:37

Vilperi kirjoitti:Samalla käynnillä sitten kyselin mahdollista suun kautta annettavaa lääkitystä ja sain tietoa "Interceptor vet 23mg VIII" ja 15kg:n painoiselle koiralle annostus 1/2 tablettia kuukauden välein. Sitä lääkettä käytetään eteläeuroopassa sydänmatojen torjuntaan ja se poistaa myös syyhypunkit. Joten jos eläinlääkäriltään saa ostettua kaksi tablettia, niin kuukauden välein annettuna koiruus on suojassa koko tärkeimmän metsästyskauden ajan. Mä sain ostaa ne pari tabua tältä "omalääkäriltä".
Tänä vuonna olin sitten kaukaa viisas ja hommasin koirille nenäpunkki-lääkkeet, vaikkei niillä mitään oireita ole vielä ollutkaan. Eläinlääkärimme suositteli juuri tuota Interceptoria "rokotteen" ohella ja niinpä päädyimme siihen. Eilen tuli annettua ensimmäiset tabletit. ihmettelen nyt vain (vaihteeksi) tuota annostelua... Minä sain ohjeet antaa 15kg pystikselle 1/3 tablettia ja 30kg setterille 2/3 tablettia kerran viikossa 4vkon ajan. :roll: Mitenköhän tämä taas sitten on?

sarala
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 23:28

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja sarala » 01 Syys 2008, 11:31

Onkos nuossa Program vet: ssä ja Intercreptor vet: ssä minkälaiset varoajat ajatellen näyttelyitä ja kokeita?? Vai kuuluvatko normaaliin loishäätöön ja ei ole varoaikaa??? Itse olen käyttänyt Strongholdia.
Kotona nyt pentu ja 7vuotias pystäri sekä " seefferi" ja tulevat toimeen yllättävän hyvin kaikki keskenään. Ts. pentu kiusaa toisia :) ja "vanha" herra pystäri komentaa kun raja ylittyy.
Sari Ala- Nisula

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 01 Syys 2008, 17:33

Interceptor on ainakin hirveen hintasta. Pystykorvan ja hirvikoiran lääkitys yli 70 egee...
Pekka Kumpukallio
Retki-Rekun kennel

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 03 Syys 2008, 21:35

Pekkis kirjoitti:Interceptor on ainakin hirveen hintasta. Pystykorvan ja hirvikoiran lääkitys yli 70 egee...
:shock: Meillä näkyy eläinlääkärin kuitissa (ja perittiin) 2,93€/tabletti + alv8% eli alle 13€ tuli maksamaan kahdelle koiralle. Tietenkin pääle tuli reippaan 30€ käyntimaksu, kun oli tarvetta paikanpäällä käyntiin, kun hoidin samalla reissulla pystiksen rokotteet ja näytin setterin tulehtuneita silmiä. Pelkän nenäpunkkilääkkeen olisi kai saanut puhelinreseptilläkin, mutta taitavat olla lääkkeet kalliimmat suoraan apteekista hankittuna... mutta jos siitä johtuu niin on vain aika hurja hintaero. :?

Vilperi

Re: Muita koiria ja nenäpunkki

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 03 Syys 2008, 22:08

Tuossa suora lainaus, minkä laitoin tuonne "Eläinlääkärien hinnat" osioon!:

Ivermektin-piikitys, anaalirauhasten tarkastus ja yksi tabu interceptoria 23mg kaikki yhteensä 65 ekeä.
Mitä lappua katoin, niin ivermektin maksoi alta 5 ekeä, mutta tuo tabu yli 30:ä joten on pillerille hinta keksitty! Lisäksi näytti olevan toimistokuluja 20:n edestä? Eli itse eläinlääkärin toiminta oli melkein ilmaista!!??

Taitaa vaihtelut olla aika suuria tuon erikoisluvan vaativan Interceptorin osalta?? Sitähän ei apteekista saa!!
Ohessa pari vastausta maahantuojalta:

"Hei Kari,
Kiitos kysymyksestä. Interceptor-valmisteella ei ole Suomessa Lääkelaitoksen myöntämää myyntilupaa. Sen vuoksi Interceptorista ei löydy tietoa. Interceptorin käyttö on mahdollista Suomessa siten, että eläinlääkäri anoo valmisteelle erityisluvan."

"Kiitosta vain tyhjästä; kun eläinlääkärit sitä kuitenkin käyttävät, niin luulisin heille annetun valmisteesta jonkunlaisen tiedotteen joka sisältää käyttötarkoituksen, annostelumäärät, mahdolliset haittavaikutukset ym. vastaavaa. Tätä tietoa haluaisin suomenkielellä! Kyllä mullakin on nettiystävien joukossa ruotsinkieltä hallitsevia henkilöitä, mutta kun etsitään helpotusta muutaman tuhannen koiran terveystilaan loisten osalta( vaikkakin valmiste on eläinlääkärien käytössä suppeassa piirissä), niin vaikka ne tabletit saadaan lääkärin kautta, niin etu on ilmeinen piikkien osalta!!
Ellei teiltä saa vastauksia, niin kyllä ne käännösversiot tulevat joka tapauksessa leviämään meidän koiraharrastajien piireissä ja kun jonkun aikaa kuluu, niin voitte varautua eläinlääkärien yllättävään lisätilaukseen kyseisen valmisteen osalta!!
T. Kari Lumivirta 040 555 2653"



Hei Kari,
Suomessa lääkevalmistetta, jolla ei ole myyntilupaa, ei voida markkinoida, ja sen vuoksi siitä ei ole tietoja saatavana. Ruotsissa ja Norjassa Interceptorilla on myyntilupa. Esim. Ruotsin lääkeviranomaisen nettisivu www.lakemedelsvarket.se ja sieltä oikea kulma "sök läkemedelsfakta". Siihen kirjoita Interceptor ja löydät lisää tietoa Interceptorista. "

"Hei,
Lääkelaki säätelee meidän toimintaamme. Eläinlääkärillä on varmasti niin paljon kielitaitoa, että hän pystyy ruotsinkielisestä pakkausselosteesta selvittämään tarpeelliset tiedot asiakkaalle määrätessään erityisluvallista lääkettä. "

Vastaa Viestiin