Pystärin koulutus

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

minna-89
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Heinä 2006, 11:23
Paikkakunta: Satakunnasta

Pystärin koulutus

Viesti Kirjoittaja minna-89 » 05 Touko 2007, 23:49

Olisiko mitään vinkkejä antaa miten saisi pystärin tulemaan luokse? Pienenpänä tuli mutta sitten lakkasi tulemasta.. Nyt pidetty taukoa tuon luoksekutsumisen kanssa, sisällä tulee luokse mutta ulkona tulee "kuuroksi" Opetin sen tulemaan luokse kun puhallan pilliin. Talvella pentu vielä totteli, mutta kun lakkasi tulemasta luokse ei olla enää vapaaksi päästetty. x)
Olisiko antaa vinkkejä?

Sitten miten opettaa 11kk vanhan pystärin hirvikoiraksi kun suvultaan lintukoira?
Ja mitäs mieltä olette jos hankkisin tutkapannan pystärilleni, onko mitään järkeä? Ensinmäinen koirani ja vähän ylisuojeleva sitä kohtaan. Pelkään aina että jää jonkun auton alle tai jotain.. Tai että talvella että putoaa jäihin.

Milloin voi päästää pystärin vapaaksi koulutusta ajatellen?

Miten saisi pystärilleni paremman kunnon, pyöräillä ei voi, vetää liikaa ja kun näkee jonkun lehden, linnut, koiran tai jonkun muun eläimen ni se alkaa kiskomaan. Ku traktori tulee vastaan ni hyppää ojan yli.. Ei tulis pyöräilystä mitään x)
itse en jaksa läheskään juosta niin paljon kuin pystäri vaatii.. Neuvoja?

Tänäänkin oltiin metsässä kävelyllä ja siellä oli nuoria rusakoita noin 6kpl ja pystäri veti hihnan päässä niin että meinasi henki topata koiralta. Välillä juoksi toiseen suuntaan ja välillä toiseen. (käytän lenkkeilessä fleksiä)

Pystärini myös ärisee ja haukkuu muille koirille. Jos vain näkee alkaa haukkuminen. Sama juttu melkein jos näkee kissan, syöksyy perään. Se haukku muille koirille jo ihan pienenä. Sellanen uros että ku muut on tarpeeksi kaukana tai eivät pääse lähelle sitä niin se haukkuu ja mahtailee, mutta jos joku tulee haistelemaan ni se menee karkuun ja väistää. Kun toinen menee taas kauas alkaa haukkuminen ja ärhentely. Ihan kuin se sanoisi: "Mä oon muuten kova jätkä!" mut kuitenki ku joku tulee ihan lähelle ni se on pelokas ja varovainen. Sille ei ole muiden koirien kanssa tietääkseni tullut mitään mitä se voisi pelätä.

Miten saan pystärini tajuamaan että minä olen se joka määrää? Ja mistä tiedän olevani arvoasteikolla sitä ylempi?

Muitakin hyviä neuvoja otetaan vastaan, kun kerran ensinmäisestä koirasta on kyse. :) Jos tarvitset jotain lisätietoa kysele.
Pystis <3
Rahkanevan Romulus
"Riku"

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Re: Pystärin koulutus

Viesti Kirjoittaja Elkku » 06 Touko 2007, 01:01

Viisaammat korjatkoon ja lisätköön, mutta toinen aloittelija aloittaa...

Koiraa voit pitää irti muualla kuin omassa pihassa seuraavan kerran elokuun 20. päivä, katso tarkemmin metsästyslaista.

Koiran vetämiseen yms. sanon sen verran, että varmaan ei vielä ole liian myöhäistä opettaa koiralle kaunista hihnakäyttäytymistä. Kannattaa unohtaa fleksi vähäksi aikaa ja ostaa koiralle kunnollinen nahkahihna ja opettaa, että se hihnan toinen pää ei liiku, jos koira vetää. Eli aloitat sillä, että seisot vain paikallasi, hihna on tukevasti kädessäsi ja käsi esim. rintaa vasten niin, että hihnan mitta on vakio. Jossain vaiheessa (ja teidän koira varmaan pikemminkin, kun se on jo oppinut hihnassa "kulkemaan" l. vetämään) koira kiristää hihnan, mahdollisesti tempoilee ja vetää. Tässä vaiheessa olet valmiina, ja tuikkaat koiralle makupalan heti kun koira löysää hihnaa ja katsoo sinuunpäin. Et siis itse liiku ollenkaan. Kun koira oppii katsomaan sinua hihnan kiristyessä, voit lähteä liikkeelle. Ja kun koira alkaa vetää, pysähdyt, odotat, että koira katsoo sinuun, palkkaat ja jatkat matkaa. Kohta koiralle riittää palkaksi se, että se pääsee eteenpäin, kun löysää hihnaa. Vastapalveluksena tietysti koiraa ei sitten revitä siellä hihnan päässä. Metodi vaatii hieman kärsivällisyyttä (ja pahan tavan opettaminen pois vielä enemmän kuin uuden tavan opettaminen), mutta ainakin meillä toimi hyvin. Meidän vauva tosin ei hihnassa juurikaan kulkenut ennen kuin se oli opetettu (tällä menetelmällä, josta löytyy tarkempi kuvaus mm. Tuire Kaimion kirjasta Pennun kasvatus) kulkemaan siinä kauniisti. Viikko-pari siinä meni, mutta kyllä kannatti -- on ilo kulkea kauniisti hihnassa käyttäytyvän koiran kanssa. Tämä on yksi niitä harvoja asioita, jotka meidän tuittupää 17 kk on sisäistänyt kunnolla.

Pyöräilystä muuten voin sanoa sen verran, että ainakin tuo [s]itsepäinen[/s] itsenäinen koira juoksee yllättävän halukkaasti pyörän rinnalla. Mekin ollaan tänä keväänä vasta aloiteltu, mutta koira, joka muuten tutkii kaikki korret, kukat ja risut tien pielestä (välillä ihan hermostuttavuuteen asti, onneksi tuntuu vanhemmiten vähentävän tätä tapaa), juoksee pyörän rinnalla oikein halulla. Vauhti kun on sopivan nopea (mutta ei liian nopea), ei koirakaan ehdi huomata ihan kaikkea mahdollista. Äkkitilanteita varten meillä on fleksi pyöräilykäytössä.

Tuohon muiden koirien ignooraamiseen suositellaan yleensä sitä, että koiran opetetaan ymmärtämään, että vastaantulija tietää kontaktia lenkittäjään ja mahdollista namia. Eli aloitetaan tarpeeksi kaukaa (että koiran ei ole liian vaikea jättää huomiotta muita koiria) ja palkataan koiraa, kun se ottaa kontaktia. Pikkuhiljaa sitten pienennetään välimatkaa, ja tavoitteena tietysti on, että lopulta koirista päästään kauniisti ohi. Tästäkin lisää mm. Kaimion kirjassa, joka on meillä ollut sellainen referenssiteos, jota soveltaen on edetty. Mitään pikaisia poppakonsteja nämä ei ole. Kannattaa myös huomioida, että hihnassa ei pääsääntöisesti tervehditä muita koiria. Myös omalla käytöksellä siellä hinan päässä voi vaikuttaa. Jos esim. kiristät hihnaa, kun net vieraita koiria, on se merkkinä koiralle, että tilanteessa on jotain erikoista ja jännittävää ja pelottavaakin.

Meillä tuota johtajuutta vahvistetaan sillä, että koira tekee niin kuin komennetaan. Koskaan ei käytetä tietenkään mitään rajuja pakotteita tms., mutta jos ulos ollaan menossa, niin se koira sitten haetaan vaikka sängyn alta, jos panta-komento on annettu. Ja mahdollisimman eleettömästi, ettei koira saa mitään kivoja leikkejä aikaiseksi. Jos jokin asia ei kerta kaikkiaan onnistu, tehdään sitten jotain muuta (esim. paikka-luoksetuloharjoitus muutetaan vaikkapa istu-maahan-harjoitukseksi). Joka tapauksessa koskaan ei jätetä mitään kesken niin, että koira on saanut käskyn ja pullikoi siitä teinsä ulos tottelematta. Koira ei meillä myöskään syö mitään ilman lupaa, mutta se on kyllä ihan käytännönkin syistä, tavoitteena on ehitä pelastamaan, jos jotain sattuu tipahtamaan. Nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, että odota-käskyllä koira yleensä jaksaa odottaa ja pyytää luvan esim. maahan tippuneen namin syömiseen. Mutta ainahan on muistettava, että pelkästään tällaiset ulkoiset asiat ei lopulta sitä johtajuutta varmista, vaan ihmisen on oltava koiran mielestä johtajuuden arvoinen, esim. pidettävä lauman puolta.

Jotta sellainen vuodatus. Kun tuota meidän kakaraa katsoo, eipä uskoisi, että allekirjoittanut on täällä ensimmäisenä neuvomassa. :wink: Meillä myös otetaan vastaan luoksetuloneuvoja, ja oikeasti, me on jo kokeiltu kaikki nämä "ei oteta aina kiinni" yms. vakiokonstit, tarve on jo hardcore-neuvoille!

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 06 Touko 2007, 07:16

No ainakin vaikuttaa, että koirasi on normaali nuori uros, kun osaa pörhistellä toisille koirille. Eihän se tietenkään hirmuisen mukavaa ole hihnan toisessa päässä olijan kannalta, mutta toisekseen, onko toinen ääripää, aivan passiivinen pystykorva, sitten rodunomainen luonteeltaan? Ja kun näköjään riistavaistoja löytyy, vaikka niitten pitkäkorvienkin muodossa, koira on varmaankin koulutettavissa muillekin otuksille.

Melkoiset erot on uroksen ja nartun elkeissä, sen olen nyt huomannut, kun itsellä on molemmat. Narttu on ilman muuta helpompi ensikertalaiselle pystiksen ottajalle. Kuten Elkku kertoo, Kaimion kirjassa on tosi hyviä jippoja moneen asiaan ja tuonkin ikäinen uros on vielä opetettavissa uusiin tapoihin, tosin vaatii todellakin sitkeyttä ja johdonmukaisuutta.

Tutkasta sen verran, että en voi tällä susialueella edes kuvitella laskevani mitään koiristamme ilman sitä irti metsään. Jos ei siitä muuta hyötyä pedon hyökätessä ole, löytyy edes mahdolliset jäänteet helpommin, eikä tarvitse kuukausikaupalla pohtia, mihin koira joutui.

Hoopo
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Loka 2006, 14:11
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Hoopo » 21 Touko 2007, 10:24

Juu, minä mittään tiedä, mutta tällaisia ohjeita...

Elikkäs luoksetuloa voit opettaa seuraavasti.
laita koiralle pitkä naru pantaan kiinni, anna koiran olla vapaasti pihalla, pidät itse narun toisesta päästä kiinni,
Huuda "Tänne", jos koira ei tule vapaasti itse, niin vedä narusta luokse ja anna palkinto. tuota toistaa, niin hyvä tuloo. Tämä vinkki siis Tuomisen kirjasta...

Muutenkin tuo pitkä ohut naru on mukava, kun haluaa pitää pentua irti pihalla. Koiran saa aina nopeasti kiinni ja koirakaan ei ole "takaa-ajossa", kun sitä otat kiinni. Lisäksi koira tuntee olevansa vapaa, kun ohkanen naru ei paljoa paina perässä.

Mulla on ollut nyt tuollainen 10m pitkä naru käytössä.

Omasta koirasta mahtoi tulla nyt luolakoira, meni eilettäin kaksi kertaa siltarummun läpi :D Rummun halkaisija noin 35-40cm, pituus 6m.

Muutenkaan Viri ei ole kyllä mikään pelkuri, ei ollut moksiskaan kun traktori huuti täysillä klapikoneen edessä :D

Omaahan pitää aina kehua :wink:

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 21 Touko 2007, 11:44

Tuo luoksetulon opetus on kyllä tärkein asia, mitä koiralle pitää opettaa. Itse jätin sen pentuvaiheessa vähän hunnungolle ja kyllä siitä on saanut kärsiä. Tein sen virheen, että kun muutamalla vihellyksellä ei koira tullut, niin jätin sitten asian sikseen. Näin ei saa tehdä missään tapauksessa!!!

Toinen asia, missä olen epäonnistunut, on tuo koiran sosiaalistaminen. Toisille nartuille rähisee ihan täysillä, joitain uroksia onneksi pitää kavereina. Siinä en tiedä, mikä meni pieleen, sillä koira on tavannut pienestä pitäen pakjon muita koiria. Saattaa tietysti olla, ettei tuo johtajuus ole kuitenkaan täysin selvillä.

Neuvokaa nyt kokeneemmat ja viisaammat Minnaa ekan pystärin kanssa, että saadaan tyytyväinen koiranomistja joukkoomme.

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepu » 21 Touko 2007, 14:49

Minäpä kannan korteni kekoon tuon pyöräilyn suhteen. Koirahan on juuri sopivassa iässä pyöräilylenkkeilyn aloittamiseen. Alle vuotiaan kanssa voi kyllä harjoitella pyörän vieressä nätisti kulkemista, mutta varsinaista lenkitystä pyörän kanssa ei alle vuotiaalla pidä tehdä.

Ensiksikin suosittelen pyöräilyä varten valjaita, niin koira ei kisko sinua ja pyörää kaulallaan. Toiseksi, jos tunnet itsesi kovin epävarmaksi pyörän kanssa, voit hankkia tarakkaan kiinnitettävän juoksutuslaitteen, springeri muistaakseni nimeltään. Sen avulla voit pitää molemmat kädet ohjaustangolla koko ajan ja koiran yllättävä sivuttainen veto ei vedä ohjaustankoa vinoon ja vie nurin. Ilman springeriäkin pärjää, kun tuntee koiransa elkeet ja on valppaana: tarkkailee sekä ympäristöä että koiraa.

Pyörän kanssa liikkumista on paras harjoitella alkuunsa niin, että talutat pyörää ja koiraa sen oikealla puolella. Jotta koira oppii oikean kohdan, jossa sen on kuljettava, voit sitoa hihnan esimerkiksi satulaan (jos sinulla ei ole springeriä tms. laitetta käytettävissäsi). Luonnollisesti hihna ei saa olla kovin pitkä, ettei koira pääse etupyörän eteen.

Tällaisia kävelylenkkejä alkuunsa niin kauan, että hommaa näyttää sujuvan ( muistaakseni omien koirieni kanssa on riittänyt 3-5 kertaa). Toisin sanoen koira ei pelkää pyörää ja kulkee suht' rauhallisesti. Hommaa on hyvä tietenkin harjoitella vähän liikennöidyllä tiellä. Äläkä koskaan juoksuta koiraasi asfaltilla! Vastaantulevien autojen kohdalla on hyvä pysähtyä ja rauhoitella koiraa. Ainakin hiekkatiellä minä pysähdyn jo sen vuoksi, että autojen renkaista voi sinkoilla kiviä, jotka voivat säikäyttää koiran.

Kuten joku tuossa aiemmin mainitsikin, unohtuvat turhat haihatukset yleensä, kun vauhtia on enemmän. Eikä koiran tarvitse pysähtyä pissille, jokaisen hyvä hajun kohdalle. Sinä siis itse valitset matkan varrella pari-kolme kohtaa, jossa koira saa pissiä. Jos teet samaa lenkkiä säännöllisesti, koira muistaa kyllä nuo pissipaikat joka kerta. Näin ainakin oma urokseni toimii.

Ja kesäkuumalla pyöräilyajankohta on tietenkin aikainen aamu tai myöhäinen ilta, kun ilma on hiukan viileämpää. Sadepäivänä fillaroimaan voi toki lähteä vaikka keskellä päivää! Lenkin pituutta kasvatetaan sitä mukaa kuin koiran kunto kasvaa.

Pyöräily on ehdottoman hyvää liikuntaa koiralle ( ja emännällekin :wink: ). Ei koiraa muuten saa syksyksi metsäkuntoon, jos koiran kiinnipitoaikojen mukaan elää. Toinen hyvä liikuntamuoto on tietenkin uinti, jos koira tykkää uida.
ira honkonen
www.leimuviita.fi

minna-89
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Heinä 2006, 11:23
Paikkakunta: Satakunnasta

Viesti Kirjoittaja minna-89 » 21 Touko 2007, 17:43

Kiitos vinkeistä ja vihjeistä... täytyy katsoo jos joskus sellanen springeri tulisi ostettua. Olen hieman asiaa aloitellut ja heittänyt fleksin nurkkaan ja käyttänyt pelkkää hihnaa jotta saisin koiran opetettua ettei ojan toiselle puolelle tarvitse hypätä silloin kun mulla on hihna, fleksin kanssa eri juttu.

Sitten kyselisin että mites lintusukuisesta pystiksestä saisi hirvikoiran? Kun täällä päin nuo linnut on vähän kortilla.. yksi metso per metsästäjä.. x) ja täällä ollu tapana että jätetään sekin ampumatta. Teeriä taitaa nyt olla vähän enemmän (taas vaihteeksi tänä keväänä) mutta hirviä olisi sitten vähän enemmän. (itse kiinnostunut enemmän hirvistä kuin linnuista..)

Sitten olen tässä miettinyt kun on tämä sääntö ettei yli tietyn säkäkorkeuden (en juuri nyt muista kuinka korkea maksimissaan koira sai olla) kokoista ajavaakoiraa ei saa (pienillä)hirvieläimillä käyttää, mutta pystäri ja norjanharmaa(+ tietty karjalankarhukoira) on pysäyttäviä eli niitä saisi käyttää lakien mukaan, vai? siis niinku peuran ja kauriin "pysäyttämiseen" (eihän ne oikeesti pyssää, mutta teoriassa pysähtyy)

Sitten kyselisin että puhutteko te koirillenne paljon, esim. kysytte siltä kysymyksiä? mitä mieltä se on mistäkin asiasta. Mä kysyin yks päivä mun pystäriltä että olisko se ikinä uskonu että olin päässy meille? se haukahti/murahti vastauksen. Joskus muutenkin vastailee ku sille puhuu, vaikka ei se oikeesti varmaan ymmärräkkään?

Minä olen huomannut että oma pystikseni pitää polskimisesta, ihan sama minkälainen vesi prunni on kuhan siellä on sen verran vettä että siellä voi kahlata. Ni menee varmasti jos ei estä. Sitten tuo pystis on vähä nirso makupalojen suhteen, välillä kelpaa toinen ja välillä toinen, välillä taas ei mikään.. mites sitten palkitaan? sanotaan vaan hyvä poika tai hyvä riku.. Melkein aina kun sanon hyvä Riku tai hyvä poika niin se tulee oikealle puolellni sillä yleensä pidän makupaloja oikeassa taskussa... x) ...viisas koira.

Sitten kyselisin näyttelyiden luokista kun niissä on kaikenmaailman lyhenteitä. Minkäikäinen koira menee mihinkin luokkaan?

Kiitos kärsivällisyydestänne kun jaksatte vastailla "tyhmiinkin" kysymyksiini :)
Pystis <3
Rahkanevan Romulus
"Riku"

Anatoli
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Joulu 2004, 18:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Anatoli » 21 Touko 2007, 19:09

Toisessa ketjussa vekeh-nimimerkki antoi vinkkejä hirvikoulutukseen, kokemusta taitaa olla takana.

Jos satut jonkun pakasteesta tai kolarihirvestä saamaan sopivan roippeen, jolla teet hajuvanaa, jota harjoittelette seuraamaan, niin eiköhän se pääse vähän "kuusalle" hirven hajuista. Toinen vaihtoehto maaseutu ympäristössä on vetää hajuvana ja roippeet lähelle lehmien aitausta, tuuli huomioidaan siten, että koira saa hajun hirven roippeista ja näkee lehmät. Saattaa sytyttää haukkumaan isompia tai sitten ei. Yleensä ottaen pystykorvamiehet ovat hyvin mielikuvitusrikkaita herätellessään koiran viettejä (kaikkea eivät ilikeä kertoakkaan 8) )

Tarppi
Viestit: 109
Liittynyt: 14 Marras 2005, 02:01
Paikkakunta: Konginkangas

Viesti Kirjoittaja Tarppi » 21 Touko 2007, 20:09

Rikulle terveisiä Velipuoli-Roopelta :)
Kuulostaa ihan Roopelta tuon ikäisenä...

Hirvikoiran Rikusta saat, kun tosiaan annat tutustua hirven hajuihin ja hirven lihaan.
Mulla tämä koijari on nyt kiinnostunut esim. naapurin hevosista, lehmistä ja onhan se kerran hirveäkin haukkunut! Mutta itse taas yritän saada siitä lintukoiran, kun emännällä on jo valmiina jämpti-narttu hirvelle.
(Emäntä ampuu isommat otukset ja minä sitten ne "broilerit" :wink:

Ja kyllä tunnustan, että koiralle tulee juteltua aikalailla...
Kaikenmaailman ummet ja lammet olen sille pölöttänyt ja välillä tuntuukin, että eiköhän tuo jotain ymmärräkkin :lol:
Viisaitahan nuo kieltämättä ovat!

Terveisin: Velipuoli Roope ja allekirjoittanut
Pöksykoiran Kennel

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 21 Touko 2007, 21:32

Tottakai koiralle pitää jutella, eihän se muuten tiedä asioista mitään. Myöskin asiaan kuuluvaa eräkirjallisuutta pitää lukea ääneen.

sämpy
Viestit: 28
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 18:26

Viesti Kirjoittaja sämpy » 22 Touko 2007, 08:35

Onko kellään mitään vinkkiä siihen miten saisi nuoren koiran - joka liikkuu jo ihan hyvin etumaastossa - seuraamaan isännän jälkeä oikeaan suuntaan kun palaa hakulenkiltä ja lähtee isäntää hakemaan. Eli nyt kun olen opettanut koiralle metsässä liikkumista alkutalven ja kevään aikana, niin jonkun kerran on käynyt niin, että koira ajattaa minun jäljet takaisin autolle ja jää auton ympäristöön pyörimään. Vaatiiko vaan lisää harjoitusta vai mitä tehdään? Tämä kesäaika vaan on nyt hankalaa aikaa harjoittelemiseen kun koiraa ei voi irti pitää.

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Viesti Kirjoittaja erämies » 22 Touko 2007, 09:58

Onko teillä kokemuksia tuon "springerin" käytöstä pystykorvalla? Mulla on suunnitteilla hankkia moinen kapistus helpottamaan pyöräkuntoilua... Minkähän hintaisia lienevät??? entäpä saatavuus, varmaanki lemmikkieläinkaupasta?
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Viesti Kirjoittaja erämies » 22 Touko 2007, 10:05

Sämpylle: kokemuksen myötä varmaan korjaantuu. Yhtenä vinkkinä vois olla että pyrit alkuun liikkumaan vähän avonaisemmilla maastoilla (harvahkot kankaat), että koira ehkä näkisi sinut helpommin yhteydenotolle tullessaan. Ja kannattaa muistaa, että pystykorvamies ei saa liikkua ihan ääneti maastossa, vaan pientä liikkumisesta aiheutuvaa ääntä saa tulla. näin koira paikantaa metsästäjän helpommin. Ei ne linnutkaan oksan risahteluista niin pahasti säiky, ihmisääni sen sijaan on myrkkyä.

nyt kesällä kannattaa keskittyä peruskunnon nostamiseen kevyellä liikunnalla aamuisin tai iltaisin, sekä veteen totuttamiseen. 20.8 alkaa sitte jahtikoulutus.
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artsi » 22 Touko 2007, 12:53

erämies kirjoitti:Onko teillä kokemuksia tuon "springerin" käytöstä pystykorvalla? Mulla on suunnitteilla hankkia moinen kapistus helpottamaan pyöräkuntoilua... Minkähän hintaisia lienevät??? entäpä saatavuus, varmaanki lemmikkieläinkaupasta?
Ainakin Musti ja Mirri myymälät ja nettikaupoistakin löytyy, hintahaitari 60 - 70 euroa.
Käytin jonkin aikaa ja nyt juoksutan fleksin kanssa :roll: Eli molemmissa on hyvät puolensa.
Jos tiellä on liikennettä ja koiran pitää vättämättä pysyä aivan pyörän vierellä, niin springer on hyvä. Huonona puolena on etenkin kun koira päättää käydä tarpeilleen kesken lenkin ja "lyö takapuolen maahan" kuten kerran kävi niin tempaisee aika ikävästi (koiraa), ennenkuin saa pyörän pysähtymään. Vaikka siinä onkin muoviklipsi joka katkeaa, tavallaan varona, ettei pitkään tule "sukkana" perässä.
Metsäautotiellä, missä ei ole juurikaan likennettä on fleksi mielestäni hyvä, tähän mennesä ei yhtään ikävää nykäisyä eikä muutakaan ongelmaa. Koira juoksee pienen opettelun jälkeen nätisti oikealla puolella tien reunassa ja muutaman metrin pyörän edellä, kun käy tarpeilleen on fleksissä varaa, että ehtii hyvin pysähtyä. Hieman vaatii totuttelua pyöräily fleksi kädessä ja valmiina jaruttamaan sekä fleksillä että pyörällä. Jos joku tulee vastaan niin saa lyhennettyä ja otettua koiran vierelle ja sitten taas löysää, eli koko ajan "hereillä"
Niin ja mielestäni valjaat ovat ainoa oikea "asu" koiralla pyörällä juoksutettaessa. Kuitenkin jos käy joku hässäkkä pyöräillessä, niin koiran kaularanka saattaa olla aika tiukoilla pannan kanssa. Hinta taisi olla parikymppiä, jos jostain pitää tinkiä niin jättää sitten sen springerin ostamatta

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 22 Touko 2007, 12:53

Meidän edellinen uros oli vähän tuollainen. Hävisi metsässä ja löytyi takas tulles auton luota haahuilemasta. Tosin sillä oli taipumusta eksyä muutenkin, saatto olla 6-7 tuntia omilla teillään. Luulen, että se oli tosiaan eksymistä eikä vain laajahakuisuutta, koska yleensä otti yhteyttä 10-15 min välein.

Pyöräilyssä olen nykyisen nartun kanssa käyttänyt flexiä, jota olen pitänyt kädessä. Rauhallisilla teillä koira juoksee tien reunassa ja itse pyöräilen pikkasen keskemmällä. Vielä ainakin on menny ihan hyvin. Ainut häpsinki oli ihan tien laidasta lentoon noussut kurppa, jolloin piti heittää flexi kädestä ettei mennyt koiran perässä. Emäntä käyttää koiran kanssa juostessaan vyötä, johon flexi tulee lenkillä kiinni. Kerran jänis oli pompannut ojasta makuulta ja koira tietysti perään. Vyö oli pamahtanut poikki ja koira painoi flexi-juoksuvyö yhdistelmä perässä jänixen perään. Ei tosin montaa kymmentä metriä päässyt, kun jäi jo risukkoon kiinni.

Vastaa Viestiin