Pennun valinta

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 12 Touko 2007, 08:02

Pystäreistä on jatkuvaa kysyntää, mutta onko niillä papereilla niin suurta merkitysä jos haluaa kunnon kaverin?? :roll: Ei ne paperit koirasta tee yhtään parempaa metsästyskaveria, vaan se on isännästä/emännästä kiinni että mikä on lopputulos! Mulla nyt on nää pari viimeistä olleet paperikoiria, mutta kyllä ne on joutunut muokkaamaan omiin käyttötarkoituksiin sopiviksi kavereiksi. Työtä se vaatii, mutta palkitsee kyllä esim. naapurien kehuilla, että kuinka hyvin koulutettu pystäri sulla on. :wink: Nyt mennään kesäkuun Viron näyttelyyn ja katotaan kuis kaveri pärjää kansainvälisesti! 8)

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 12 Touko 2007, 09:36

Koiran toimivuuteen metsässä papereilla ei vielä pitkälle pötkitä. Sitten kun halutaan uusia metsäkavereita vanhan jatkoksi, paperillisesta on helpompi tarkistaa, ettei esim. naapurin puudeli ole nostamassa metsäveriä jossain sukupolvessa. Näihin vanhan ajan maatiaslinjoihinkin on helposti sekoittunut jos mitä uusia karvaturrirotuja, joilla ei ole mitään tekemistä metsästyksen kanssa. Jäisi Vilperilläkin menemättä Viroon ilman papereita ja saisi tyytyä essonbaarin tuomioon koiran hyvyydestä. Vaikka pennut onkin ilmeisen tiukassa, hyvää kannattaa odottaa.

Voisiko pentuvälityksen/jalostusneuvonnan yhteyteen perustaa sähköpostilistan, johon halukkaat pennunottajat voisivat ilmoittautua? Mikäli kasvattaja antaisi suostumuksen, halukkaat saisivat jo ennen pentujen syntymää tietoa mahdollisista pentueista. Kuulostaa väliin pentuvälityksen puhelimet olevan tukossa, joten sähköpostilistalla sitä voisi lievittää.

TikkaM66
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 22:42

Viesti Kirjoittaja TikkaM66 » 12 Touko 2007, 09:39

En kyllä suosittelis paperittomien ottamista. Miksi joillakin rotupuhtailla ei ole papereita? Saattaa olla takana vaikkapa korkea epiluku vanhemmilla, joten jätetään pentue rekisteröimättä. Hyvät taustat vanhemmilla ovat kuitenkin jonkilainen tae siitä, että pennusta voi saada hyvän metsästyskoiran. Paperittoman ottaminen on aina riskipeliä.

Myöhemmin, jos haluaa mukaan näyttely- tai koetoimintaan, voi harmittaa kovastikin, jos koiralla ei ole papereita.

Eiköhän näillä sivuilla kannattaisi nimenomaan kannustaa ottamaan rotupuhtaita ja rekisteröityjä suomalaisia pystykorvia eikä mitään epämääräisiä paperittomia piskejä.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 12 Touko 2007, 09:59

Esiteteenpä kysymys: Mistä pystäri on peräisin?? Se on erilaisten koirarotujen sekoitus, josta aikanaan tuli (ennenkuin jalostuksesta oli tietoakaan) käyttökoira suomalaisille metsämiehille ominaisuuksistaan johtuen. Nykyään kytätään vaan jotain linnustus/hirvilinjaa ja unohdetaan herkästi sen monikäyttöominaisuudet josta se alunperin tuli metsästyskäyttöön. Ei se naapurin puudeli välttämättä mitään vaikuta koiruuden metsäkäyttöön, voi olla jopa hyvä lisäys geenipankkiin. Ei niistä paperikoiristakaan metsäkoiria tule, ellei niiden kanssa tehdä töitä.Yleisesti tunnettu tosiasia on kuitenkin se, että seropit ovat terveempiä koiria puhtaaseen verrattuna, koska luonto hoitaa sen asian, että yhdistelmää ei synny ellei geenit ole kohillaan :roll:

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 12 Touko 2007, 10:23

Edelliseen vähän hukassa olevaan asiatietoon puuttumatta, niin yksi hyvä tapa löytää perimältään metsäverinen oikea hurmaava kansalliskoira, on selata suomenpystykorva kasvattajia-osiota. Ajoissa asialla, niin ei tarvitse tyytyä halpoihin kopioihin :D

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 12 Touko 2007, 10:50

Me ollaan ennenkin Kytösavun kanssa väännetty kättä saman asian tiimoilta, mutta järjestö ei vieläkään tunnusta sitä tosiasiaa, että pystäri on ollut olemassa ennen ensimmäistäkään jalostusneuvojaa ja se ei pilaannu siitä, että tulis välillä uutta perimää sen geeneihin. Ja se halpa kopio voi olla helposti parempi kaveri kuin nk. rotumääritelmän täyttävä kanssasisarensa! :twisted: Tämä nykyinen pystäri on joka tapauksessa alunperin lähtenyt liikenteeseen alle 20 koiran tietoisella valinnalla ja pilattu 70 luvun matadorijalostuksella ja siitä johtuen ollaan kusessa epi ym. muiden sairauksien kanssa. Järjestö yrittää parhaansa mukaan nykyään paikata näitä vanhoja virheitä, mutta ei ota sitä tosiasiaa huomioon, että kentälle pitäisi saada uutta verta pienistä riskeistä huolimatta. Nk. jalostustoiminta alkoi 1900 luvun alussa, mutta ensimmäiset maininnat löytyvät kirjallisena ja 1500-1600 luvun vaihteessa punaturkkisesta metsästyskoirasta!!! :wink:

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artsi » 12 Touko 2007, 17:29

Vilperi kirjoitti: Tämä nykyinen pystäri on joka tapauksessa alunperin lähtenyt liikenteeseen alle 20 koiran tietoisella valinnalla ja pilattu 70 luvun matadorijalostuksella ja siitä johtuen ollaan kusessa epi ym. muiden sairauksien kanssa.
Ennen kuin kirjoitat enemmän pelkkää p..kaa lueppa tämä
Epi on jossain määrin ongelma, mutta paremmin pysyy kurissa jos ei puutu juuri niihin halpoihin kopioihin. Olet lukemattomia kertoja vaahdonnut noista "maatiaisista", en ole vaan nähnyt yhtään kertaa että olisit esittänyt faktaa missä niitä olisi edes se yksi kappale? Luultavasti kaikki paperittomat ns. maatiaiset ovat juuri näitä "paperikoirien" halpoja kopioita, eli ei ole jostain syystä saatu rekisteröityä. Jos pystyt esittämään yhdenkin takuulla aidon alkuperäisen maatiaispystärin niin nostan hattua.
Sieltä kehä kolmosen sisältä saattaa näyttää että lähes asumatonta korpea, missä noita maatiaispystäreitä vilistelee, riittää vielä Suomessa, mutta voin kertoa että kyllä se sivistys on jo levinnyt joka nurkkaan. On sähkö, telkkari ja jopa nettiyhteydet :shock:

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 12 Touko 2007, 18:20

Eihän tuossa artikkelissa mitään uutta ollut!! Pystäri on terveimpiä rotuja, mutta kukaan ei näköjään halua tunnustaa sitä tosiasiaa, että sen geeniperimä on pieni ja se on ollut olemassa jo ennen minkäänlaisia jalostustoimenpiteitä!!! :evil: Vielä kun pystyt perustelemaan, että missä kohdassa mä olen puhunut pas--a niin olen tyytyväinen! :wink: Toi mihin sä viittasit on täyttä totta!! :twisted:

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 12 Touko 2007, 19:14

Tuosta sekarotuisten terveydestä löytyi netistä vuoden 2007 eläinlääkäriksi valitun tohtori Marjatta Snellmanin juttu. Näyttäisi siltä, että sekarotuiset rodut tulevat terveydessä heti pohjoismaisten metsästyspystykorvien jälkeen.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 12 Touko 2007, 19:31

Kiitos enp! kun sen artikkelin luki ajatuksella läpi, niin monirotuisilla koiruuksilla näytti olevan n. vuodesta /kahteen pitempi elinikä. Se että mä asustan kehä kolmosen sisäpuolella tuskin vaikuttaa mun kannanottoihin? :wink: Päinvastoin: mä joudun kouluttaa kaveriani myös sosiaaliseen elämään ja poistamaan siltä liiallisen haukkuherkkyyden ja jopa onnistunutkin siinä! :lol: Toisekseen mä en ole koskaan väittänyt, että sivistys loppuisi kehä kolmosen rajalle. Mä olen saanut kutsuja ympäri suomen tulla tän kaverin kanssa metälle ja pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan myös käymään näissä paikoissa josta lämpimät kiitokset kaikille kutsujille. Avartaa kummasti maailmankuvaa kun vietetään yhdessä näitä metsästys viikonloppuja toisten samanhenkisten ihmisten kanssa!! :lol:

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artsi » 12 Touko 2007, 20:06

Vilperi kirjoitti: Vielä kun pystyt perustelemaan, että missä kohdassa mä olen puhunut pas--a niin olen tyytyväinen!
Kirjoitit aiemmin:
siitä johtuen ollaan kusessa epi ym. muiden sairauksien kanssa
Ja kuten tässä on moneen kertaan todettu, että pohjoismaiset metsästyspystykorvat ovat terveimpiä rotuja niin ei kai pystärinkään sairauksien kanssa olla missään kusessa :shock:

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 12 Touko 2007, 20:41

Mutta kun se on tosiasia!! Ehkä sanoin asian turhan voimakkaasti, mutta sen jalostuksen seurauksena saatiin aikaiseksi kanta jolla on taipumusta epilepsiaan. Ja siitä järjestö vaikenee, eikä uskalla tuoda julkisuuteen koirien epilukuja. Tällä hetkellä koiranostaja joutuu itse selvittämään nämä tiedot ja esim. enskertalainen ei osaa sitä edes kysyä. Suurin syy on varmasti eräiden nk. pentutehtailijoiden vaikutusvalta järjestössä, koska heillä on siitoksessa koiria jotka juuri ja juuri jäävät kriteerien alle.Eli ei ole todellista tarkoitustakaan käydä järjestelmällisesti lävitse koiria joilla on alhaiset epiluvut ja käyttää pelkästään näitä koiria siitokseen unohtamatta riittävää geeniperimää ja sukusiitosastetta.

Wilspeka
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 01:15
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wilspeka » 13 Touko 2007, 21:21

Joo kyl tässä jo kovasti ootellaan tasan kolmisenviikkoo ois kun kamu tulee perheeseen. Muutenkin kun ennen ootti kesää nii nyt oottaa syksyä =D Nooo kyl se sielt sit tulee. Pitäs varmaan kohta hankkia noi perus tarvikkeet. Kyl tossa on jo katellu lähi mehtiä et missä sit käyä äimäämässä. Taitaa vaan olla paljon jäniksiä ja oravia noissa mut kait niiten kanssa pärjäilee :?
Kuva
Jeps siinä on Repe äimistelemässä meitsiä

Anatoli
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Joulu 2004, 18:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Anatoli » 15 Touko 2007, 22:07

Ensi syksylle uusi metsästyskaveri, saa nähdä mitä Jemusta tulee.

Kuva

JALLU
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Elo 2004, 20:29
Paikkakunta: Ivalo

Viesti Kirjoittaja JALLU » 16 Touko 2007, 08:50

Terve! Kuinka vanha Jemu on tuossa kuvassa? Ainakin korvat on nätisti pystyssä.

Vastaa Viestiin