Haulikkorihla

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

villepa
Viestit: 164
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 21:22
Paikkakunta: Kajaani

Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja villepa » 31 Heinä 2008, 18:58

Kiinnostaisi tuon pystykorvan pennun jälkeen seuraavana hankintana haulikkorihla.

Tarjolla on jonkun verran malleja eri hintaluokissa. Tunnetuimpana tietysti tuo tikka/valmet/finclassic 412.

Minulla kiinnostaisi kohtuuhintainen, mutta tietysti hyvälaatuinen rihlakko. Ilman että tarvis ostaa kahta asetta (hyvä ja halpa).

Tällä foorumilla luulisi olevan haulikkorihlojen suurkuluttajat koolla.
Kertokaa (kehukaa) omianne niin saan pohjaa päätökselle.

Siis mitä on tarjolla ja minkälaiset kokemukset.
V ille P artanen

Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 31 Heinä 2008, 20:05

Baikal Taiga on ainakin halpa ja hintaansa nähden hyvä mettäpyssy. Ei toki mikään kaunotar, mutta työkalusta käy.
Luotipuoli .222 ampuu sataselta n. 2 cm:n kasaa Sako Range paukulla.

Wilspeka
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Helmi 2007, 01:15
Paikkakunta: Kuopio

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Wilspeka » 31 Heinä 2008, 22:09

Tuolta rovapystis sivuilta löytyy aika kattavaa pystykorva juttua. Ite oon kautta odotellessa siellä vieraillu ja lueskellu juttuja. Tästä linkistä pääset lueskelee noista yhdistelmä aseista pieniä esittelyjä. Osa tietenkin on aika kalliita... http://www.rovapystis.net/metsastys_aseet_02.html

Vilperi

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 31 Heinä 2008, 23:35

Vanha suomalainen Valmetti 412S kulkee mettällä mukana ja siinä sitten lisäpiiput 308 ja kolhohan tuo on mutta perustyökaluna kattaa paikkansa. :wink:

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 02 Elo 2008, 20:14

On ollut itellä Valmetin,ja Tikan nimellä kulkevia Rihlakoita,Kuin myös Sauerin Drillingeitä.
Tällä hetkellä pystärin kanssa kuljetaan metsällä FINNCLASSIC SD kanssa.Haulipiippu 12/76
luotipiippu 7.62x53.R.Luoteja,ja latauksia löytyy joka lähtöön.Mielestäni hinta/laatusuhde kohdallaan.
Luotipiipulla ammuttaessa liipasin ehkä turhan jäykkä ,mutta siihenkin tottuu.Aivan kelvollinen ase
"Pystärimiehelle"
Pekka Nousiainen

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja enp » 02 Elo 2008, 22:12

villepa kirjoitti:Kiinnostaisi tuon pystykorvan pennun jälkeen seuraavana hankintana haulikkorihla.
Tarjolla on jonkun verran malleja eri hintaluokissa. Tunnetuimpana tietysti tuo tikka/valmet/finclassic 412.
Minulla kiinnostaisi kohtuuhintainen, mutta tietysti hyvälaatuinen rihlakko. Ilman että tarvis ostaa kahta asetta (hyvä ja halpa).
Tällä foorumilla luulisi olevan haulikkorihlojen suurkuluttajat koolla.
Kertokaa (kehukaa) omianne niin saan pohjaa päätökselle.
Siis mitä on tarjolla ja minkälaiset kokemukset.
Minkä tahansa yhdistelmäaseen hankinta on perusteltua jos sen omistaja on perehtynyt aseeseensa niin, että todellisissa riistatilanteissa siitä on käyttäjälleen toistuvaa etua. On siis kartoitettava etukäteen ne riistatilanteet, joissa asettaan voi mahdollisesti tarvita. Muissa tapauksissa laadukas kivääri on aina parempi vaihtoehto kanalintumetsälle.

Varsinaiset yhdistelmäaseet esim. rihlakot on maailmalla ensisijaisesti suunniteltu tarkoiksi luotiaseiksi, joihin lisäpiiput esim. haulipiippu tuo käyttäjälleen tiettyä lisäetua. Noista mainitsemistasi Suomalaisista ”perustyökaluista” sen määritelmän täyttävät vanhat hanalliset tikka rihlakot.

Jos olet rihlakon tarpeessa, vaimo ei jarruta ostopäätöksiäsi eikä pelkkä tarkka luotiase riitä sinulle pystykorvalla metsästäessäsi olen sitä mieltä, että määrittele tarkoin yhdistelmäase tarpeesi ja hanki laadukas sellainen. Aseen lisäksi sinun on vielä satsattava laadukkaaseen optiikkaan sekä asekohtaiseen patruunoiden hakemiseen.

Kuva
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

villepa
Viestit: 164
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 21:22
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja villepa » 02 Elo 2008, 23:38

enp kirjoitti: Varsinaiset yhdistelmäaseet esim. rihlakot on maailmalla ensisijaisesti suunniteltu tarkoiksi luotiaseiksi, joihin lisäpiiput esim. haulipiippu tuo käyttäjälleen tiettyä lisäetua. Noista mainitsemistasi Suomalaisista ”perustyökaluista” sen määritelmän täyttävät vanhat hanalliset tikka rihlakot.

Jos olet rihlakon tarpeessa, vaimo ei jarruta ostopäätöksiäsi eikä pelkkä tarkka luotiase riitä sinulle pystykorvalla metsästäessäsi olen sitä mieltä, että määrittele tarkoin yhdistelmäase tarpeesi ja hanki laadukas sellainen. Aseen lisäksi sinun on vielä satsattava laadukkaaseen optiikkaan sekä asekohtaiseen patruunoiden hakemiseen.
MInulla on parinkymmenen vuoden kokemus metsästyksestä ja aseista (mm. Valmet, Tikka, Baikal, Mossberg, Remington, CZ), joten olen erittäin tarkasti tietoinen siitä minkälaista asetta tarvitsen. Se mikä minua kiinnostaa, on kohtuuhintainen, TOIMIVA yhdistelmä haulikosta ja kivääristä, eli haulikkorihla. Drillinkiä en kaipaa, koska sen kuljettamisessa on mielestäni jo liikaa urheilun makua painonsa takia.

Tuosta yhdistelmäaseiden suunnittelusta olen kyllä erimieltä. Kyllä valtaosa yhdistelmäaseista on haulikkoja, joihin on tehty vaihtopiippuja tai lisätty se drillinkipiippu. Esimerkiksi Finnclassic on oikein tyypillisesti tällanen vaihtopiippuhaulikko.

En tiedä oikeastaan yhtään yhdistelmäasetta jossa luotipiipulle olisi todella kivääriä muistuttava laukaisukoneisto? Kylläpä ne taitaa olla kaikki haulikon liipaisu viilattuna kivääriammuntaan jollakinlailla soveltuvaksi. Tuo mainitsemasi vanha Tikka voi olla lähinnä sellaista.

Pohjimmiltaan tämän aiheen aloitus sai kipinän siitä ajatuksestani, että suurimmaksi osaksi näissä "laadukkaammissa" aseissa myydään enemmän nimeä, kaiverruksia ja statusta kuin varsinaisia käyttöominaisuuksia.

Vaikka en kyseenalaistakaan Finnclassikin laatua, epäilen silti onko se kolmekertaa parempi KÄYTTÖOMINAISUUKSILTAAN kuin esim Baikal Taiga??? tai CZ:n rihlakko?? Hinta on noin kolminkertainen, tai vähintään tupla kuitenkin.
Pistoolipuolellahan CZ on jo laadussaan käsite, johon verrataan muita.

Esimerkiksi nämä velivenäläisen tuotteet ovat ainakin pelkkänä haulikkona erittäin laadukkaita käyttöaseita, eivät mitään kukkasia eivätkä sijoituksia noin rahallisesti, eikä niitä esittelemällä saa jahtikaverin naamaa kateudesta vihreäksi, mutta ovat käytössä erittäin toimivia.

Haulikkorihlana ei ole niistä kokemusta, jos jollakin on, kokemukset kiinnostavat.

Tuosta optiikasta olen täsmälleen samaa mieltä kuin enp. Sen on oltava laadukas jo kestämisenkin takia + tietysti osumatarkkuuden säilyvyys. Onko sinulla käytössä pikajalat kiikarissa vai kiinteä? Mitä hyviä puolia?


Tässäpä tätä tarinaa tälläkertaa...
V ille P artanen

Vilperi

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 03 Elo 2008, 01:59

Männä syksynä aukaisin Valmetin koneiston esille ja kiillotin melkein peiliksi kaikki laukaisuosat; tuloksena kalavaa-an mukaan laukaisuvastuksen putoaminen 2,3 kilosta 1,8:n kiloon, joten parantamista olisi vielä reilusti, mutta jos sitä yrittäisi pudottaa tuosta alemmaksi, niin silloin pitäisi jo puuttua virekynnen muotoon ja sitä ainakin tuolla toisella palstalla varoitettiin ehdottomasti tekemästä!!! Tänään radalla karhukoetta suorittaessani oli eräällä kaverilla myös Valmetin samanlainen ase ja kaveri vertasi mun aseen laukaisua verrattuna omaansa ja sanoi eroa olevan kuin yöllä ja päivällä mun aseen eduksi! Joten tuo osien kiillotus ainakin Valmetissa auttaa jonkunverran luotipiippujen toimintaan parantuneen ja kevyemmän laukaisun muodossa.

Väärti1
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Helmi 2008, 14:50
Paikkakunta: Simo

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Väärti1 » 03 Elo 2008, 08:21

Itselläni vanhahko 412s tässä on "rihlakon perä" elikkä kaksi liipaisiminen laukaisu koneisto kivääri puolelle laukaisun säätö kuusiokolo ruuvilla liipaisimen alla sillä laukaisun saa hyvin lähelle kiväärin laukaisua kolso se on kantaa painonsa takia mutta toimii ja kivääri piippu ampuu (308) itseladatuilla 11g parhaimmillaan 30mm kasaa kolmella laukauksella ja jättää sievän jäljen
Jukka Tikkanen

MAiHa
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Tammi 2008, 22:28

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja MAiHa » 03 Elo 2008, 13:37

Itselläni ollut jo vuosikaudet ollut tikka 512 S. Todellinen työkalu. Muutamia vuosia sitten hommasin vaihtopiipun .222+12/76. Kiikarina Zeiss 7x50 pikajaloilla. Mielestäni monikäyttöinen paketti. Kelpaa hämäräjahtiin ja päivänvaloon. Kiikari isohko, mutta teetin suutarilla nahasta erillisen kotelon joka riiputetaan vyöstä reiden sivulle. Kiikarin asentaa paikalleen todella nopeasti. Kulkee aina helposti saatavissa vaikka ryömittäessä.

Kun opettelee ampumaan ja selvittää luodin lentoradan niin pystyy ampumaan helposti n. 150:iin esim. teeren. Itselläni kohdistus on tehty siten että osuma on ristikon kohdalla n. 60 metrissä, 100 metrissä muutamia senttejä yli ja taas kohdallaan n.120 metrissä. Panoksena käytän Sakoa.

Laukaisi on tietenkin jäykähkö mutta kun siihen tottuu niin ei jää sen takia lintu ampumatta. Eipähän ainakaan karkaa väärällä hetkellä laukaus, kuten voi käydä jos on herkistin. :D

Mielestäni aseen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se että sen perä on juuri sopiva ampujalleen. Varsinkin haulikossa kun nostat nopeasti niin sen on noustava kohdalleen. Suurin ero mm. edullisempaan Baikaliin oli tässä. Hiukan kolho, eikä perän kulmat kohdallaan. Sen takia jäi ostamatta. Pystykorvan kanssa metsällä harvoin tulee nopeita nostoja mutta sorsa, kyyhky ym. niitä kyllä tulee.

JKo
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 11:49
Paikkakunta: Multia
Viesti:

07

Viesti Kirjoittaja JKo » 03 Elo 2008, 14:27

Kuva

Minä olen kovasti tykännyt tuosta aikoinaan Erkki Mäkiseltä ostamastani Mäkinen/Tikka07-rihlasta :)
Multian Mustista Metsistä, Janne Koppelomäki

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja enp » 03 Elo 2008, 15:21

villepa kirjoitti: Se mikä minua kiinnostaa, on kohtuuhintainen, TOIMIVA yhdistelmä haulikosta ja kivääristä, eli haulikkorihla.
En tiedä oikeastaan yhtään yhdistelmäasetta jossa luotipiipulle olisi todella kivääriä muistuttava laukaisukoneisto?

Tuosta optiikasta olen täsmälleen samaa mieltä kuin enp. Sen on oltava laadukas jo kestämisenkin takia + tietysti osumatarkkuuden säilyvyys. Onko sinulla käytössä pikajalat kiikarissa vai kiinteä? Mitä hyviä puolia?
Tässäpä tätä tarinaa tälläkertaa...
Jos etsit kohtuuhintaista yhdistelmäasetta ja sen tulee olla haulikkorihla on tässäkin jo mainostetut vanhat Tikka M-07 ja Valmet 412 tai 512 hyviä vaihtoehtoja. Laukaisussa on monta kertaa valitettavasti samomista ja niitä hankkiessa on syytä tarkastaa tukkien sekä piippujen todellinen kunto. Niihin löytyy helposti Optilocin jalka tai laadukkaampi Saksalainen ja osumat pysyvät kiikari välillä irrotettunakin kohdallaan.

Yhdistelmäaseiden laadullisisiin eroista on mielestäni helppo tutustua messuilla ja ampumaradalla. Jo "käpistelemällä" aseita saa selvän käsityksen siitä, miksi toinen maksaa ja toinen ei. Niiden laukaisukoneistoja ei kyläseppien tarvitse lähteä kiilloittelemaan.

On myös mahdollista päästä hyvään lopputulokseen hankkimalla laadukas käyttöase esim. Saksasta. Uutta vastaavat käytetyt aseet ovat Suomen hintatasoon verrattuina edullisia. Ostaminen sieltä vaatii hiukan kielitaitoa mutta on muutoin mielestäni jopa helpompaa kuin Suomesta. Netistä löytyy kasvavalla vauhdilla luotettavien aseliikkeiden kotisivuja.

Suomessa on nykyisin varsin vaikeaa perehtyä sopivaan asetarjontaan, koska yhdistelmäaseita ei Helsinkiä lukuunottamatta hyllyissä juurikaan ole. Käytettyjen osalta myynnissä ovat usein kolhitut tai muuten vialliset kappaleet, joista koitetaan päästä eroon. Uusimpana villityksenä näyttäisi myyntipalstoilla olevan ulkomailta tuotujen ja luotipiipuiltaan ongelmakaliberisiksi osoittautuneiden aseiden "tyrkyttäminen" kaiverruksiin ihastuneille.

Mielestäni uutta kohtuuhintaista rihlakkoa hankittaessa ei kannata ylenkatsoa Cz-rihlakoita, jotka ovat nimenomaan sellaiseksi suunniteltuja. http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=5 ... 18&lang=en
Jos taas on tärkeintä, että pyssy liipaisinta painettaessa pamahtaa on Venäläinen aivan hyvä vaihtoehto. Senhän voivat vielä hengissä olevat sotiemme veteraanitkin kertoa.

Metsästettäessä metsäkanalintuja ei rihlakossa välttämättä tarvita pikajalkaa jos ase ampuu kiikarin lävitse haulipiipullakin kohdalleen. Itse olen halunnut pitää arvokkaan optiikan suojassa ja käyttänyt pikajalkoja aseissani, enkä kunnolliset hankittuani ole havainnut niissä muuta kuin luotettavaa toimintaa.

Kuva
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

JuhaP
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Touko 2008, 08:51
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja JuhaP » 03 Elo 2008, 17:27

Kuva

mulla ollut lincolnin 20/76-22 hornet käytössä, oon itse ollut siihen aivan tyytyväinen, eikä hirveän kalliskaan.
laukaisu ei hirveän hyvä ollut , mutta parani aika paljon kiillottamalla myös nuo laukaisun vastapinnat..
Juha Prinkkilä ,Lapua

JKo
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 11:49
Paikkakunta: Multia
Viesti:

osumia

Viesti Kirjoittaja JKo » 03 Elo 2008, 17:48

Kuva

Kuva

Ohessa ensin 8 laukausta Mäkisen nollaseiskalla peräkkäin ammuttuna 150 metriin ja haulikuvassa Rem heavy mag 3,5mm haulilla 30 metriin, pahvin koko n 50 x 40 cm
Multian Mustista Metsistä, Janne Koppelomäki

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Haulikkorihla

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 03 Elo 2008, 19:22

Kuva

Minulla tuo vanha hanallinen Tikka M77 on palvellut juuri kuten pitääkin. Optiikka(tuntemattomampi jenkkiläinen Tikan omalla pikajalalla) on pettänyt yhden ainoan kerran monista tilanteista huolimatta. Ongelmana 222 remingtonin nopea luoti lähietäisyyksiltä ammuttaessa. Latauksia voi tietysti keventää halutessa, koska nopea luoti voi joskus repiä metsoakin reippaasti huonosta osumasta. Etäisyyksiäkin on varmaan hyvä harjoitella lentoradasta johtuen, mutta tippuu sillä kauempaakin ja kasakin pysyy siedettävässä 30 mm:ssa vähälläkin harjoittelulla. Jokseenkin olisin tänä päivänä taipuvainen 308 win luotipiippu valintaan linnullekin hitaammasta luodista(onkohan lentoratakin suorempi?) johtuen, sekä ystävieni ampumia siistejä lintuja koirieni haukuilta muistellen.
Itse kuljetan tuota kiikaria Trek Lightin vyölaukussa, johon toiselle puolelle menee myös näppärästi käsillä oleva vesipullokin vaarojen vaeltajalle. Joskus kuljettanut alkukauden teerenpoikaakin samaisessa vyölaukussa.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Vastaa Viestiin