Gps tutka on tullut pysyvästi....

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

P Jaakko
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2004, 17:28

Viesti Kirjoittaja P Jaakko » 04 Tammi 2007, 20:15

Tuon hukkumisen pelon takia minäkin tutkan aikoinaan hommasin,kun kuusamossa oli ensi jäät puroissa.Silti sen käyttöä ei mielestäni tule koe tilanteessa muuttaa.Näitä kaukohakuisia on jo nyt liikaa ja jos niiden perässä ajellaan vielä autolla kepsi tanassa,niin syteen menee.Pelastusliivien käyttö ei taida olla kielletty,eli olisiko siinä ratkaisu?Vielä Oskulle,sieltä turvesuolta saa yllättävän reaaliaikaista tietoa koiran liikkeistä KIIKAREILLA!!

spn 72
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Joulu 2006, 19:58

Viesti Kirjoittaja spn 72 » 05 Tammi 2007, 13:54

Itselläni on spn joka tarvitsee tutkan ehdottomasti voidakseen tulla lasketuksi metsään.Löydöt esim.supille tai näädälle ovat olleet hyvin usein luokkaa 1km,joskus pidempääkin.Mistä sellaisen koiran ilman tutkaa ja haukunilmaisinta tavoittaa?Ottaessani ko.koiran ajattelin pärjääväni ilman tutkaa,mutta toisin kävi,mistä näin jälkeenpäin en osaa olla harmissani.Pisin poissaolo tutkattomuuden aikana oli 2 tuntia ja silloin seurattuani omaa takajälkeäni löysin koiran haukkumasta hirveä,johon olisin saanut sen ammuttuakin.Hirvet jäivät senaikaisen ajatuksen takia pois haukuttavista.Petopyyntiin on sensijaan hieman panostettu ja siinä tämä laajahko haku on ollut pelkästään hyödyksi.Koira on verrattain sitkeä työskentelijä,mistä syystä jotkut luolatyötkin ovat venähtäneet liiankin pitkiksi.Mutta onpa ollut haukunilmailsimesta hyvä seurata matkojen päästä josko vielä haukutaan.Ymmärrän hyvin pelkkien lintumiesten huolen laajasta hausta mutta monikäyttöisyyttä ajatellen laajahakuisuus ei saisi muodostua pahan mielen aiheuttajaksi ko.asiassa.
Pystykorvalla esim.supin ja näädän ym.pienpetojen pyynti on elämän harvoja todellisia ilonaiheita.Olen itse koirani kanssa tätä iloittelua harjoittanut ja koiran tämänhetkinen petosaldo on 97kpl.ps.tämä ei ole kerskumista.Hyviä hakuja sekä haukkuja vuodelle 2007!

jaxe
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Marras 2004, 20:41
Paikkakunta: Taivalkoski

Viesti Kirjoittaja jaxe » 05 Tammi 2007, 20:11

itse laitoin tutkan koiralle juuri turvallisuuden takia..edellinen koira hukkui kala-altaaseen ja sen ois kerrenny pelastaa jos ois ollu tutka..itse seuraan koiran liikettä tutkalla..mutta en kävele koiran perässä tutkaa apuna käyttäen..tuulisilla keleillä ja lumisissa olosuhteissa haukun ilmasin on hyvä jos se piip-paa niin koira on töissä ja sitten väin suunta ja hiljalleen haukkua kohti..kyllä se riista siellä pysyy jos koira vaan osaa hoitaa hommansa..ja on käynyt niinkin että vieras seurue on ottanut koiran kyytiin ihan tosta noin vaan ja vieneet omille nuotiolle ..(alkoholilla osuutta asiaan"ompa kiva koira tämä lähtee meidän mukaan" ja sitä rataa) ei ois ihan heti löytynyt kun matkaa oli noin 15km..mutta tämä tutka pelasti kaiken..

Vastaa Viestiin