Villi Pohjolan saaliskiintiöt

Tämän otsikon alla keskustellaan kaikista kotimaisilla metsästyspystykorvilla metsästämiseen liittyvistä asioista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Villi Pohjolan saaliskiintiöt ???

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Joulu 2007, 20:25

rope kirjoitti:ERÄÄN IKIMUISTOISEN PÄIVÄN ANTIA SAVUKOSKELTA, oli lähes myrskyinen tuuli.
Kuvat otettu kännykällä, joten ei mitään luomuksia, mutta muistoina mukavia.

Pääosan esittäjä:

Kuva

Aamun ensimmäiseksi teeripoika, tuli yllättäen ja löytyi läheltä:

Kuva

Sitten päivemmällä ISOMUSTA, tuli vasta uusintahaukusta ja löytyi lähes rakasta, n. 250m päästä miehestä:

Kuva

Ja iltapäivällä vielä äitienpäivän ateriaksi koppelo, tämä löytyi n.300m päästä miehestä:

Kuva

Lopuksi vielä koiruus, ei mikään malli, mutta pyytökoira vailla vertaa:

Kuva

Siihen oli mukava lopettaa se metsäreissu, näiden päivien avulla sitä jaksaa taas pakertaa ja odottaa seuraavaa reissua.

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Joulu 2007, 20:25

Kurimus kirjoitti:
rope kirjoitti:ERÄÄN IKIMUISTOISEN PÄIVÄN ANTIA SAVUKOSKELTA, oli lähes myrskyinen tuuli.


Aamun ensimmäiseksi teeripoika, tuli yllättäen ja löytyi läheltä:

Sitten päivemmällä ISOMUSTA, tuli vasta uusintahaukusta ja löytyi lähes rakasta, n. 250m päästä miehestä:

Ja iltapäivällä vielä äitienpäivän ateriaksi koppelo, tämä löytyi n.300m päästä miehestä:

Lopuksi vielä koiruus, ei mikään malli, mutta pyytökoira vailla vertaa:

Siihen oli mukava lopettaa se metsäreissu, näiden päivien avulla sitä jaksaa taas pakertaa ja odottaa seuraavaa reissua.
Ja nuo kiintiöt pohjolanvillen maille olj?

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Joulu 2007, 20:26

Kukkoaho kirjoitti:
rope kirjoitti:Sitten päivemmällä ISOMUSTA, tuli vasta uusintahaukusta ja löytyi lähes rakasta, n. 250m päästä miehestä:

Kuva
Yksi tuommoinen kokemus minulle ja en enää mitään olisi elämältäni vailla...

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Joulu 2007, 20:27

AhtiK kirjoitti:Metsähallituksella on lupa-alueille saaliskiintiöt ja niitä olisi noudatettava.
Kuvista voi päätellä kiintiöiden unohtuneen!
Riistalajien saaliskiintiöpisteet:
Metsästettävissä oleva riistaeläinlajisto vaihtelee metsästyskauden ja alueellisten rajoitusten sekä rauhoitusten mukaan. Pienriistaluvissa on saaliskiintiö. Eri riistalajien saalispistearvot ovat seuraavat: metso 9 pistettä, teeri 4, pyy 2, riekko 2,hanhet 6, muut vesilinnut 1, muu linturiista 1, kanadan majava 5, metsäjänis ja rusakko 2 sekä pienpedot ja turkisriista 0 pistettä. Esimerkiksi metso- ja hanhimetsälle tarvitaan vähintään 2 vrk:n lupa

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Joulu 2007, 20:28

rope kirjoitti:Oli, oli pisteitä ja melkein kaikki tuli käytettyä, taispa jäädä itseltä vain pari pistettä käyttämättä tälläkertaa. 26pistettä 28:sta. Lisäksi oli kaverilla vielä 15pistettä ns. nuorisoluvasta, mistä myös osa käytettiin. EI YLITYKSIÄ tietenkään.
Näyttää sama aihe keskusteluttavan muitakin mm. AhtiK toisaalla tällä palstalla.
Kyseessä oli pitempi metsästysreissu ja tyhjiä päiviä lähes kaikki muut, sillä kelitkin oli tosi huonot, samoin lintukannat selvästi taantuneet edellisistä vuosista.

Yritinpähän kertoa mukavasta metsäpäivästä, jolloin Tapio oli erityisen suotuisa meille. Anteeksi jos annoin alkuperäisessä viestissä ymmärtää jotain muuta, ei tosiaan ollut sellainen tarkoitus.

Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 02 Elo 2004, 17:52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Joulu 2007, 20:29

Kurimus kirjoitti:
rope kirjoitti:Oli, oli pisteitä ja melkein kaikki tuli käytettyä, taispa jäädä itseltä vain pari pistettä käyttämättä tälläkertaa. 26pistettä 28:sta. Lisäksi oli kaverilla vielä 15pistettä ns. nuorisoluvasta, mistä myös osa käytettiin. EI YLITYKSIÄ tietenkään.
Mistä sie nuin paljon oot saanu pisteitä käyttöön? :shock:

http://www.villipohjola.fi/main.asp?Section=2187

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 03 Joulu 2007, 20:41

Pystykorvaväen saalis yleensä pysyy kohtuu hyvin tolkun rajoissa, mutta näissä seisoja-, noutaja- ja pomppulintuporukoissa tappamisen maksimointi tuntuu olevan tärkeintä metsästyksessä. Slogan ko porukoissa on "kiintiöt nollautuu autolla". Noilla Villipohjolan kiintiöillä saa pyyhkiä sen yhden reiän, hyvin harvat niitä noudattaa, jos vaan saalista on saatavilla.

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 03 Joulu 2007, 21:12

Minä en tarkottanut tuota koko reissua, tarkoitin tuota mettoa, sellaisen jos joskus saan pystykorvan haukusta reppuun, en mitään muuta enää elämältäni ole vailla!

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enp » 03 Joulu 2007, 21:18

Syksyisin lähes vakio kirjoituksia, Lapin valtalehdessä Lapin Kansassa, ovat vaatimukset rajoittaa muualta Lappiin metsälle pyrkivien kanalintuluvan saanti mahdollisuuksia. Syitä näille rajoituksille ja jopa lupien myyntikielto esityksille antavat aina ajoin saaliillaan vastuuttomasti kehuskelevat henkilöt. Kehuskelijat antavat myös uskonvahvistusta niille metsästysajoista päättäville henkilöille, joilla on asenteellinen ennakkokäsitys muualta tulevista metsästäjistä tai joita linturiista ei syystä tai toisesta enää kiinnosta. Tällainen myyntikielto on jo Inarin riistanhoitoyhdistyksessä, jonne ei yhdistyksen pyynnöstä myydä ulkopaikkakuntalaisille kuin riekkolupia vaikka metsästysaika olisi asetuksen mukainen.

Saalista tulee arvostaa ja siitä tulee saada reilusti olla ylpeä. Erityisesti tähän on aihetta silloin kun saalis on saatu omia taitoja venyttämällä ja haukkuvan lintukoiran avustuksella. Sen sijaan on todella lyhytnäköistä ampua lyhyessä ajassa lintuja yli tarpeen. Erityisesti meidän pystykorva ihmisten tulee tässä asiassa toimia esimerkkinä muille.

Menetettyä luottamusta ei tahdo saada takaisin. Käyttäydytään jahtimailla asiallisesti ja turvataan harrastuksen jatkuminen vuodesta toiseen sielläkin, mihin voi hyväosaiset ostaa "Villistä lupahuutokaupasta" kiintiöitä omaa mielenrauhaa tyynnyttämään.

rope

Viesti Kirjoittaja rope » 04 Joulu 2007, 16:41

Pohjolanvilleltä lupia ostamallahan niitä saa. Nyt ne koostui useammasta eri luvasta peräkkäin, kun ei ensimmäisellä puhelinmyyntikerralla saanut kuin maks. viiden päivän luvan ja myöhemmin mm. nettimyynnistä kaksi eri päivää samalle alueelle sekä lisäksi yhdelle välipäivälle lupa naapurialueelta. Elikkä 13p+3x5p.

Olen enp:n kanssa samaa mieltä, mitä tulee saaliin kunnioitukseen ja "saamistapaan". Yritin sitä kyllä viestiäkkin, sillä se todella oli ainutlaatuisen hieno päivä meille. Tokkopa sellaista toista meille ikinä enää suodaankaan.

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 04 Joulu 2007, 17:32

Kyllä ne taitaa olla aika harvassa sellaiset, jotka noita kiintiöitä noudattaa. Autolla ajellaan teitä pitkin ja latvassa istuvat linnut napsitaan pois. Näin ainakin täällä Keski-Suomen valtionmailla. Ja ihan turha on millekään valvojalle ruveta näistä valittaan, sieltä kuitataan vaan että ilmota sitten jos on varma näyttö. Kaverit näki syksyllä kuinka käynnissä olevan auton edessä apumies teurasti tien penkalla metsoa. Ei näyttö riittänyt, kun tekijä väitti ampuneensa metsän puolella. Kyllä ainut järkevä vaihtoehto olisi lopettaa koko Villi Pohjola ja vuokrata maat seurojen käyttöön, jotka voisivat sitten myydä lupia ja valvoa metsästystä.

Vähän ihmettelen tuota pisteiden laskutapaa, eli erillisten lupien pisteet lasketaan yhteen, jos oikein ymmärsin. Voinko laskea tämän syksyn käyttämättä jääneet pisteet ensi syksyn lupaan?

Muuten olen saaliin kunnioittamisesta Ropen ja muiden kanssa ihan samaa mieltä. Syksyn saalis oli yksi teeri, mutta hyvästä uusintahaukusta. Kilohinnaksi tuli yli 400 euroa, mutta silti olen tyytyväinen. Tuohon hintaan olen laskenut kaikki tämän vuoden metsästyskulut, vouhan se vielä laskeakin, jos jäniksen saisi ammuttua.

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 04 Joulu 2007, 20:26

Saaliin kuunnioittamisesta... Minulle se on enemmän sen metsän kunnioittamista, ihailua ja kaipailua. Saalis sinänsä tuo johonkin talven iltaan erityis muistelon juuri tietystä hetkestä metsässä.

Metsäreissulta kotiin tuon paljon saalista, tänä syksynä saaliiksi tui: kolme metsoa yksi koppelu, noin 80 teertä, jokunen riekko ja noin 10 pyytä, reppuun näistä tuli yksi teeri.

Tuon yhden teeren paistelen erityisen hyvän ystäväni kanssa, muistelen kaikki nuo kolme metsoa (senkin josta ammuin ohi :? ) ja niitä suuria teeriparvia joita emme lähelle päässeet, mutta ne ovat saalistani, siellähän ne metsässä ovat vaan paremmassa säilytyksessä, pysyvät tuoreempana!

Elämäni ensimmäisen teeren ammuin lentoon isäni karkoittamana, kolmesta ohitseni lentäneestä teerestä ammuin viimeisenä lentäneen nappi laukauksella, katsoin jo piippuja pitkin seuraavaa, mutta ajattelin sen jatkaa edelleen, olihan minulla jo reppuun laitettavaa.

Minulle saalis on lähinnä "sielun täytettä", ei pakastinarkun.

Odotan innolla ensimäisen koirani saamista, sillä se mahdollistaa minulle entistä paremmin reppuun laitettavan saaliin valikoinnin, sen ensimäisen ammun haukkuun valikoimatta, mutta sitten minulla onkin mahdollisuus valikoida.

Ehken puheistani kuultaa läpi se, etten ole kovinkaan paljon riistaa eräksi laitellut, mutta uskokaapa vain, vietän eräillen aikaani enemmän kuin monet "saama miehet", on totta, että tähän vaikuttaa koirattomuuteni (korjautunee) yhdistettynä keskivertoon tai heikompaan ampumataitoon. mutta siihenkin tullee helpotus, kun lentoon ei enää tarvitse yritellä :lol:

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 04 Joulu 2007, 20:53

Miestä (?) sen kummemmin tuntematta Kukkoaho vaikuttaa viisaalta ihmiseltä, joka osaa pukea sanoiksi aika pitkälle tuon meikäläisenkin suhteen metsään ja metsästykseen. Kyllä minullakin on saaliina se haukusta karannut musta metso, joka pyyhälsi kymmenen metrin päästä ohi. Ja sen teeren herkuttelen perheen kanssa joku talvisunnuntai suppilovahverokastikkeen ja hyvän viinin kera. Näin mielestäni pitää riistaan suhtautua. Ja vaikka minä tuota kilohintaa laskeskelenkin, niin en sillä että kuinka "halvalla" lihaa metsästä saan, vaan ihan vaan omaksi ilokseni.

Ja kateeksi käy toisaalta Kukkohoa, koira tulossa ja aikaa sekä intoa näyttää olevan.....

Tämä meni kyllä vähän henkilökohtaisuuksiin, olen pahoillani.

punakone
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Elo 2006, 22:09

Viesti Kirjoittaja punakone » 04 Joulu 2007, 21:12

Vaikka minullakin yleensä "rihveli" paukahtaa, välillä saaliiksi jää vain valokuva linnusta koiran haukussa.
Sekin on yhdenlainen merkki saaliista vaikkei syötäväksi jääkkään.
Kun sen vielä "henna-värillä" sais merkattua että minun se olis jo ollut... :wink:

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 04 Joulu 2007, 21:24

punakone kirjoitti:Vaikka minullakin yleensä "rihveli" paukahtaa, välillä saaliiksi jää vain valokuva linnusta koiran haukussa.
Sekin on yhdenlainen merkki saaliista vaikkei syötäväksi jääkkään.
Kun sen vielä "henna-värillä" sais merkattua että minun se olis jo ollut... :wink:
Tuossa hommassa on sekin hyväpuoli, ettei saaliskiintiö kovin helpolla tule täyteen :lol:

En tuomitse niitä, jotka tämän ketjun alussa esiintyvällä tavalla, nappaavat koko kiintiönsä,kunhan kiintiötä ei ylitetä.

Nuo kiintiöthän pysitään laskemaan aina sen mukaan mitä metsä tuottaa, eli reppuun joutuvien jälkeen metsään jäisi seuraavaksi kevääksi enemmän lintuja, kuin siellä oli edellisenä keväänä (näin siksi, että lintukannat ovat edelleen niukempia, kuin metsät mahdollistaisivat).

Isäni opetti minulle ihan ekoilla reissuilla jotenkin näin "pyritään saamaan ne talteen, jotka kuitenkin talvella kuolisivat", tuo lienee jostain oppaasta tms, mutta silti hyvinkin paikkaansa pitävä.

@tk: kiitoksia kehuista, en ole mies vaan poika. Kait tiedät mitä yhteistä on koivun siemenillä ja miehillä?

Vain yksi miljoonasta kasvaa koskaa aikuiseksi... minä en ole tuo yksi miljoonasta, enkä koskaan haluakkaan olla ihan "aikuinen" :wink:

Vastaa Viestiin