Kohtuullinen linnun verotusmäärä

Tämän otsikon alla keskustellaan kaikista kotimaisilla metsästyspystykorvilla metsästämiseen liittyvistä asioista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

anselmi
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Touko 2006, 09:38

Kohtuullinen linnun verotusmäärä

Viesti Kirjoittaja anselmi » 24 Loka 2006, 23:37

Viritelläämpä aihe pystykorvaharrastajien ja miksei muittenkin metsästäjien keskuudessa, mikä voi olla monelle aika arka aihe. Viikkolupa metsähallituksen kanalintumaille antaa aika rajalliset mahdollisuudet ampua useampia lintuja. Esim. metsolinnun saalispistemäärä on 9, joten viikkolupa ei anna mahdollisuutta ampua kahta metsolintua.
Kertokaa onko kuitenkin käytäntö tämä, että harrastajat pysyvät tässä tiukassa kiintiössä? Minusta ainakin tuntuu, että tuo viikkokiintiö on enemmänkin päiväkiintiö usean metsästäjän keskuudessa.
En tiedä olenko itsekkään ollut tässä asiassa aina kaikista lainkuuliaisin, mutta aktivoiduin kirjoittamaan kuitenkin aiheesta vähän provosoituna kun kuulin kahdesta koirattomasta metsästäjästä jotka olivat ampuneet 4 mustaa metsoa ja muutaman teeren päälle aloituspäivänä.
Mikä on pystykorvaharrastajien mielestä kohtuullinen linnunverotus määrä vai voidaanko/halutaanko sitä edes määritellä???

Pikku.Pyy
Viestit: 344
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 07:02

Viesti Kirjoittaja Pikku.Pyy » 25 Loka 2006, 08:21

Erinomaisen hyvä aihe! Kun itse on ampujana melkoinen tampio, ei ole vaaraa, että liikoja lintuja tulee ammuttua. Vihreänä harrastajana saa iloa siitä, josko niitä lintuja yleensäkään löytyy ja jos koira saa haukkuja, kruunaa se päivän. Se haukulle hiipiminen ei ole niitä helpoimpia asioita. Tälle syksylle on lakkarissa peräti 1 pyy! Omassa seurassa pisteitä on 8, metso 4 (saa ampua vain yhden) ja teeri 2 p. Ihmetellyt olen erästä metsästäjää, jonka auto on ollut saman piston päässä lähes joka kerta, kun olen itse samalla alueella ollut. Laukauksia on kuulunut lukuisia kertoja. Viimeksi kun metsään menin, oli tilanne taas sama ja lähdin koiran kanssa eri suuntaan. Ei ehditty kauas, kun kuului kolme kiväärin laukausta. Vähän ajan kuluttua paukkuivat auton ovet ja kaveri lähti. Tulee vaikutelma, että jotkut käy metsässä kuin pakastimella. Mitä iloa on tuommoisesta? Saa toki metsästää itse kukin millä tavalla haluaa, mutta oma käsitys kuitenkin on, että koiralliset metsästäjät verottavat vähemmän lintukantaa. Onhan hyvä jos koiralle haukuttavaa riittää seuraavanakin syksynä.

cherokee
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Syys 2005, 20:14
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja cherokee » 27 Loka 2006, 20:08

huomasin tämän syksyn aikana seuraavaa koiruuden kanssa kulkiessani...Koska alku syksystä joka puolella vaahdottiin suurista lintupoikueista epäilen sen herkistäneen (koirattomien) metsästäjien liipaisin sormia...Koira löysi yht 5 enemmän tai vähemmän henkitoreissaan ollutta lintua.. kaikkia ammuttu joko kiväärillä tai haulikolla.. aiemmin en ole ihan tuon suuruiseen määrään törmännyt syksyn aikana..
Oman seuran kiintiöt 1metso/koppelo.4teertä..

Metu
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Maalis 2005, 12:34
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja Metu » 27 Loka 2006, 22:27

Ihmettelen suuresti että ammutaan tuollaisia määriä lintuja jopa päivittäin? :evil:

Oman seurani kiintiö on on metsästäjää kohden 2 mustaa teertä koko kautena, metso ja koppelo rauhoitettu kuten myöskin naaras teeri!

Omalla kohdallani oli montakin tilaisuutta ampua teeriä mutta kun ei ollut koira haukulla niin en malttanut ampua ainuttakaan, koulutettavia pystäreitä on itsellä peräti 5 kpl, jokaiselle olisi ollut hyvä saada pudotus vaan eipä se kuitenkaan onnistunut siten kuin olisin halunnut elikkä haukkuun.

Koska nykyisin kenelläkään ei eläminen ole kiinni siitä saaliista, (jos on niin hänelle sen suon ilomielin), niin miksi niitä pitää silloin tappaa varsinkin koirattomien ja osa kulkee useamman rintamassa ja ampuu kaikkea pomppuun, onhan niitäkin jotka metsästävät myyntiin vaikka niiden kauppa on kiellettyä!

metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 28 Loka 2006, 08:21

Koska nykyisin kenelläkään ei eläminen ole kiinni siitä saaliista, (jos on niin hänelle sen suon ilomielin), niin miksi niitä pitää silloin tappaa varsinkin koirattomien ja osa kulkee useamman rintamassa ja ampuu kaikkea pomppuun,

Onko Metu sitä mieltä että koirattomien metsämiesten ja naisten ei pitäisi metsästää lainkaan, varsinkaan ampua ristaa :?:
Haukkujen helinää..
J P Lehtonen

JKo
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 11:49
Paikkakunta: Multia
Viesti:

Re: Kohtuullinen linnun verotusmäärä

Viesti Kirjoittaja JKo » 28 Loka 2006, 19:22

anselmi kirjoitti: Mikä on pystykorvaharrastajien mielestä kohtuullinen linnunverotus määrä vai voidaanko/halutaanko sitä edes määritellä???
Jos joulupöytään saa metsopaistin niin minä olen erittäin tyytyväinen.Ei saalismäärä ole se mitä koiriltani haen, vaan lintutyöskentely ja sen kehitys.

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 28 Loka 2006, 22:51

Järkeviltä tuntuvat pystykorvahenkilöt tässä asiassa. Kyllähän varsinkin etelä-Suomen valtionmailla touhu on aivan tolkutonta, suurin osa koirattomasta porukasta ampuu niin paljon kuin pystyy. Teerien soidinpaikoilla on jatkuva miehitys ja kannan säilymisen kannalta tärkeät vanhat kukot tapetaan tehokkaasti pois.

Itse ammuin tänä syksynä teeren ja koppelon, molemmat nuoria. Sitten vaihdoin aseistuxen kameraan ja puolukkaämpäriin. Tosin meinasin vielä viimeisenä päivänä tehdä haulikon kanssa yhden reissun.

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Viesti Kirjoittaja erämies » 29 Loka 2006, 09:09

No eipä voi yleistää tässäkään asiassa. Moraalia ja sen puutetta esiintyy kyllä kaikissa metästäjäryhmissä.

Ohessa lainattu nimimerkin Mtj kirjotuksia erälle.netissä

"Kyllä sille koiralle on tullut jokunen ammuttua juu. 6 metsoa, 21 teertä ja yksi supikoira"

"Osa tuli pohjoisesta ja osa on omilta seuran mailta. Ai niin, tuli vkl vielä kukkoteeri ja kanateeri lisää, eli noita teeriä on nyt sitten 23 tälle syksylle."

"Tänä syksynä on ollut periaate, että joka ikinen lintu alas mitä haukusta saa. Ensi viikonloppuna meinaan teurastaa vielä ihan kaiken mitä vaan haukusta löytyy, poislukien hirvet."

että tämmösiäki pystykorvamiehiä löytyy.

Mulle henk.koht riittäs kun ne kiintiölinnut sais koiralle. Joulumetto on tieten mukava.
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

IhraEsa

Viesti Kirjoittaja IhraEsa » 29 Loka 2006, 11:50

Eiköhän metsästyksessäkin päde, että idiootit erikseen. Metsästää voi fiksusti koiran kanssa tai ilman. Mutta tämä saalillla pröystäily on vain niin makoisaa.

Metu
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Maalis 2005, 12:34
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja Metu » 30 Loka 2006, 21:51

metsohaukku
Onko Metu sitä mieltä että koirattomien metsämiesten ja naisten ei pitäisi metsästää lainkaan, varsinkaan ampua ristaa
Ei missään nimessä, vaan tarkoitin sitä että mitä järkeä on tappaa kaikki mitä on mahdollisuus!
Siksikö että luvat ovat niin kalliita ja pitäisi saada hyöty maksimoitua mahdollisimman tarkkaan?

Hyviä erähetkiä kaikille kaikesta huolimatta!

anselmi
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Touko 2006, 09:38

Viesti Kirjoittaja anselmi » 03 Marras 2006, 11:27

Koska nykyisin kenelläkään ei eläminen ole kiinni siitä saaliista, (jos on niin hänelle sen suon ilomielin),


Tuossahan se varmasti asian ydin miten tuohon lintujen verottamiseen myös koiralla tai ilman sitä metsästäessä pitäisi suhtautua. Jos koira toimii kuin "kone" ja haukut helisevät päivästä toiseen syksyn kanalintupyynnin lomaviikoilla, niin tuskin joka haukusta kannattaa lahdata lintua vaikka olisi kuin kovat lintukannat tahansa. Digikameran ristikon läpi tiirailu ja tilanteen tallentaminen nykytekniikalla voi monesti tuoda enemmän tyydytystä talvi-iltoina kuin jatkuvasti padassa poriseva lintuvelli. Ei se koira siitä huonone vaikka joskus jättää ampumattakin...

Liian usein puhutaan kanahaukkoje, supikoirien, kettujen, sääolosuhteiden ym. vaikutuksesta kehittyviin lintukantoihin. Täyttyy kuitenkin muistaa, että suurin kannan verottaja taitaa olla kuitenkin ihminen itse. Siksi oli miellyttävää, että asia on keskustelluttanut nyt ja toivottavasti tulevaisuudessa...

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 03 Marras 2006, 12:52

Liian usein puhutaan kanahaukkoje, supikoirien, kettujen, sääolosuhteiden ym. vaikutuksesta kehittyviin lintukantoihin. Täyttyy kuitenkin muistaa, että suurin kannan verottaja taitaa olla kuitenkin ihminen itse. Siksi oli miellyttävää, että asia on keskustelluttanut nyt ja toivottavasti tulevaisuudessa...
Saalismääristä puhuttaessa unohdetaan aina haavakot. Varsinkin ilman koiraa metsästettäessä niitä tulee väkisin. Niitä ei lasketa saaliskiintiöön eikä saalisilmoituksiin. Omalla kohdallani ilman koiraa tuli suunnilleen yksi haavakko saatua lintua kohden niiden kahden syksyn aikana, jotka olen joutunut koiratta lintuja metsästämään. Lisäksi lentoon ammutuista ohilaukauksista osa saattaa hyvinkin olla osumia. Nykyään jättäisin kanalintujahdin kokonaan väliin, jos ei koiraa olisi.

Vilperi

Viesti Kirjoittaja Vilperi » 17 Marras 2006, 03:04

Minä kun olen yrittänyt tota kaveria kouluttaa monipuoliseen metsästykseen, niin se yksikin kunnon lintuhaukku riitti tälle syksylle! Muuta saalista on kyllä tullut ja koiruudelle kiitos hyvistä jahtipäivistä!!

Haba
Viestit: 43
Liittynyt: 24 Loka 2006, 15:04

Viesti Kirjoittaja Haba » 07 Joulu 2006, 22:07

Meidän seuralla ei ole piste systeemiä (Pieni n.5000ha:n metsästysseura Kuusamossa), vaan 7 kanalintua/mies ,joista yksi saa olla metsolintu, loput sitten teeriä,riekkoja ja pyitä. Mielestäni homma toiminut ihan hyvin. Jokseenkin lopussa menee aina laskeskeluun , että raaskiiko ampua nyt pyytä haukkuun , kun on vielä metso saamatta ja yksi lintu jäljellä :)

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Viesti Kirjoittaja TAH » 09 Joulu 2006, 18:55

Omassa metsästysseurassa kesäkokous määrittää kanalinnuille kiintiöt. Kesän mittaan tulee kuljeskeltua metsissä tekemässä havaintoja poikueista ja välillä tulee juteltua muiden metsästäjien tekemistä havainnoista. Tämän mukaan sitten tulee metsästeltyä. Kertaakaan en ole ampunut kiintiöitä täyteen, ei ole ollut tarvetta! Tänä vuonna kiintiö oli 1 metso ja 4 teertä.
Valtionmailla ei ole ollut tarkempaa tietoa poikueiden onnistumisesta, joten kiintiöitä on tullut noudatettua.

Vastaa Viestiin