TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Tuutikki

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 13 Tammi 2012, 18:13

Rami kirjoitti:
Kojamo kirjoitti:
Harri.Sanaksenaho kirjoitti:Hieno Kotimainen rotu, jota tulee YHDESSÄ avoimin mielin kehittää entistäkin paremmaksi/Halutummaksikin :) :arrow:
Rekisteröintimäärässä nousua edellisestä (v.2010 783kpl), nyt v.2011 824 eli +41 :!:
Hieno juttu rekisteröintien nousu. Elokuussa näytti pahalta mutta ei paha.

Pentille tiedoksi, tilasto tehdään kyllä. Ei sitä muuten pääse Johanneksen kanssa tinkaamaan.
Ei taida olla tietoa 2001 rekisteröintimääristä kun tuo 824 taitaa olla 2010 vuoden rekisteröinnit

Rami M

Karhukoiria on rekisteröity 577 pentua v.2011 kennelliiton tietokannan mukaan. Varmaan on jo kutakuinkin lopullinen. Syntymäaika ei ratkaise vaan rekisteröinti päivämäärä.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 13 Tammi 2012, 21:16

Pentti Koskelo kirjoitti:Kuka tekee vertailun esim kolmelta viime vuodelta.Minkäverran kunakin vuonna voi 1 ykkösen haukkuneita narttuja.Se kuvastaa mielestäni karhukoiran tason ja tulevaisuuden suunnan.
Noniin Pena
2008 voi 1 tuloksia nartuille 141 kpl:tta tuloksen teki 80 eri narttua
2009 voi 1 tuloksia nartuille 154 kpl:tta tuloksen teki 75 eri narttua
2010 voi 1 tuloksia nartuille 123 kpl:tta tuloksen teki 56 eri narttua
2011 voi 1 tuloksia nartuille 123 kpl:tta tuloksen teki 61 eri narttua (13.1.2012)

Olisi kiva nähdä myös tulos historiaa vielä taaksepäinkin mutta kennelliiton lähde aineisto loppuu vuoteen 2008.
Simo Sova

karhu_koira

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 13 Tammi 2012, 22:15

Liekkö se karhukoira sitten taantumassa vai ei, sitä on varmaankin hankala sanoa. Aika suurta osaa kaikkien hirvikoirarotujen suosiossa näyttelee hirvikanta. Tällä hetkellä ainakin omilla metsästysmailla on hirviä sen verran vähän, että monikaan ei varmaan suunnittele hirvikoiran laittoa, mikäli entisissä vielä virtaa riittää. Joku vuosi menee väkisellä, ennen kun hirvikoiralle on kunnolla hommia.

Kasvattajat hakevat syitä taantumaan liian tarkoista pennunottajista, kun taas pennunottajat eivät vaan löydä sellaista kasvattajaa, jolta kannattaisi pentu ottaa. Jostakinhan se ero kumminkin löytyy, jos toinen rotu menestyy paremmin kuin toinen.

Itse olen ajatellut, että kun seuraavan koiran laitan, niin rotu tulee vaihtumaan. Kokeilen seuraavaksi jämtiä, sitä kun ei ole vielä ennemmin ollut. Minulle rotu ei merkkaa oikeastaan mitään. Aivan hyvin voisin kyllä pidättäytyä mustassakin, mutta ehkä se uutuudenviehätys on kumminkin viemässä voiton ja kääntämässä valinnan jämtiin.

Moni kasvattaja täälläkin kitisee, että heitä on mustamaalattu ja tehty vahinkoa kun paljastetaan asioita, joita ei tarvisi kaikkien tietää. Ihan totta, kyllä moni kasvattaja on itsensä puhunut pussiin ja se vaikuttaa varmasti mahdollisten pennunottajien ajatuksiin. Miksipä se ei vaikuttaisi, jos täällä paljastuu, että kasvattaja on kunnon neiti ja itkemässä joka paikasta sekä puhuu muutenkin mitä sylki suuhun tuo. Ei siinä tarvi sen kummempia syitä jos kauppa ei enää käykään.

Tuutikki

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 13 Tammi 2012, 22:45

karhu_koira kirjoitti:Liekkö se karhukoira sitten taantumassa vai ei, sitä on varmaankin hankala sanoa. Aika suurta osaa kaikkien hirvikoirarotujen suosiossa näyttelee hirvikanta. Tällä hetkellä ainakin omilla metsästysmailla on hirviä sen verran vähän, että monikaan ei varmaan suunnittele hirvikoiran laittoa, mikäli entisissä vielä virtaa riittää. Joku vuosi menee väkisellä, ennen kun hirvikoiralle on kunnolla hommia.

Kasvattajat hakevat syitä taantumaan liian tarkoista pennunottajista, kun taas pennunottajat eivät vaan löydä sellaista kasvattajaa, jolta kannattaisi pentu ottaa. Jostakinhan se ero kumminkin löytyy, jos toinen rotu menestyy paremmin kuin toinen.

Itse olen ajatellut, että kun seuraavan koiran laitan, niin rotu tulee vaihtumaan. Kokeilen seuraavaksi jämtiä, sitä kun ei ole vielä ennemmin ollut. Minulle rotu ei merkkaa oikeastaan mitään. Aivan hyvin voisin kyllä pidättäytyä mustassakin, mutta ehkä se uutuudenviehätys on kumminkin viemässä voiton ja kääntämässä valinnan jämtiin.

Moni kasvattaja täälläkin kitisee, että heitä on mustamaalattu ja tehty vahinkoa kun paljastetaan asioita, joita ei tarvisi kaikkien tietää. Ihan totta, kyllä moni kasvattaja on itsensä puhunut pussiin ja se vaikuttaa varmasti mahdollisten pennunottajien ajatuksiin. Miksipä se ei vaikuttaisi, jos täällä paljastuu, että kasvattaja on kunnon neiti ja itkemässä joka paikasta sekä puhuu muutenkin mitä sylki suuhun tuo. Ei siinä tarvi sen kummempia syitä jos kauppa ei enää käykään.
Rodulle on pelkästään hyvä että pikavoittojen tavoittelijat siirtyvät toisten rotujen leipiin.

karhu_koira

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 13 Tammi 2012, 22:50

Kuulepas nyt Irma. Minä luulen asian olevan aika varmasti niin, että karhukoirarotu tarvii minua yhtä vähän kuin laika tai muukaan rotu sinua.. :idea:

Toinen nimitys eri rodun kokeilulle voisi olla myös ennakkoluulottomuus :wink:

Tuutikki

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 13 Tammi 2012, 23:04

Höpö, höpö. Se ennakkoluulottomuus toisten rotujen suhteen kertoo epäonnistumisesta joissakin tietyssä rodussa. Rodut kun tarvitsee rotuun uskovia puurtajia. Pikavoittojebn tavoittelijat on ikuisia rodun vaihtajia.

karhu_koira

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 13 Tammi 2012, 23:16

Johan se selvisi miksi oot hommannu ajokoiria, pohjiksia ja nyt kaiken kukkuraksi vielä karhukoiraankin oot sekaantumassa laikojen lisäksi.

Onneksi sillä ei kumminkaan ole mitään merkitystä minulle, vaikka joku mielensä pahoittaisikin minun kokeillessa uutta rotua.

Tuutikki

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 13 Tammi 2012, 23:28

karhu_koira kirjoitti:Johan se selvisi miksi oot hommannu ajokoiria, pohjiksia ja nyt kaiken kukkuraksi vielä karhukoiraankin oot sekaantumassa laikojen lisäksi.

Onneksi sillä ei kumminkaan ole mitään merkitystä minulle, vaikka joku mielensä pahoittaisikin minun kokeillessa uutta rotua.
Joo, pohjiksen sain yllättäen synttäri lahjaklsi. Ajokoira on ollut talossa kauan. Itälaika on kaikessa ylitse muiden. Hällefossilaista sydän halajaa kokeiltavakisi. Karhukoira suomalaisena, tiedä häntä. Harmaa rotuja ei kuitenkaan koskaan enää.

karhu_koira

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 13 Tammi 2012, 23:35

Joo-o. Menee taas sellaseksi pa skanjauhamiseksi tyhjänpäiväsistä asioista, että moderaattori saa poistaa minun puolesta näitä jorinoita.

Ajattelin, että olisin täällä voinut muutaman viestin puolen vuoden kirjoitustauon jälkeen kirjoitella, mutta ei meikäläisen huonoilla hermoilla kannata tuollaisten kaikkitietävien-ainaoikeassaolevien-yli-ihmisten kanssa kannata rueta vääntämään. Luovutan suosiolla voiton sinulle, Tuutikki :)

Tuutikki

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 13 Tammi 2012, 23:43

Puolen vuoden tauon jälkeebn :shock: Heh, heh.

Ja vielä jämttiin vaihtamassa. :oops: Rodulle on aina hyyväksi kun nämä vaihtajat siirtyy mannamaansa leipiin.

karhu_koira

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 13 Tammi 2012, 23:45

Tsemppiä sulle Tuutikki. Toivottavasti edes sinusta tulee joskus aikuinen 8)

Tuutikki

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 13 Tammi 2012, 23:50

Joo, minä en kunnioita jalostusneuvojia enkä prinikoilla palkittuja vaan hommaan koirahommissa omat hyvät päivät itelleni. :wink:

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja sumu » 14 Tammi 2012, 00:00

Ei tämä niin vakavaa ole että pakolla pitäisi yhdessä rodussa pysyä :wink: saati asiasta kinaamaan alkaa.Harmaa puolella on kiven kovia koiramiehiä joilla on taito saada koirasta esiin kyvyt jotka koirassa on.Mielelläni näkisin heitä myös kokoikelemassa kotimaista rotua.Monelta tuntuu valitettavasti unohtuvan se että tässä on kysymys muustakin kuin kuka saa kehitettyä parhaan kilpa välineen.
Sauli Ojatalo

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 14 Tammi 2012, 00:14

sumu kirjoitti:Harmaa puolella on kiven kovia koiramiehiä joilla on taito saada koirasta esiin kyvyt jotka koirassa on.Mielelläni näkisin heitä myös kokoikelemassa kotimaista rotua.Monelta tuntuu valitettavasti unohtuvan se että tässä on kysymys muustakin kuin kuka saa kehitettyä parhaan kilpa välineen.
Minulla ainakin on nyt usiamman vuojen ollu varauslistassani "harmaa" kiintiö, eli jos ja kun pätevänolosentuntunen Harmiharrastaja on ollu minulta Karhukoiranpentua haluamasa, niin olen "raivannut" tilaa em. ja nytkin, jos pentuja uusimmasta yhistelmästäni sitten useita syntyy, niin em. uudelle rotumme kokeilijalle järjestän, ainakin yhelle :wink:
Ja ainahan sumu, eiku Sauli Huippukoekoira on hyvää mainosta rodulle :thumbsup:

Pentti Koskelo

Re: TOSI ASIAA KARHUKOIRAMME KÄYTTÖ OMINAISUUKSISTA

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 14 Tammi 2012, 00:24

Sitten jos jpoku haluaa jämptin laittaa järjestän sellaisen ilmaiseksi.Tunne yhden kasvattajan joka joka syksy luopuu puolesta kymmenestä sellaisesta vuoden puolentoista ikäisestä.Varmaan tosi koiramies joka niihin haluaa tosissaan panostaa saatta saada niistä aivan hyvän seuralaisen.

Vastaa Viestiin