Kaksoisastutus

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 19:27

Tuutikki kirjoitti:
tara4632 kirjoitti:Itse joskus kysyin kaksoisastutusta ajokoira nartulleni, niin vahnemman uroksen omistaja oli hyvinkin suostuvainen, mutta nuorempi uros jonka ois ollut tarkoitus varmistaa vielä astutuksen quote]

Kerrotko tara tuo narttusi nimen :?:
Selvennys tuutikin lainaukseen...
Tarja Lauronen kirjoitti:Itse joskus kysyin kaksoisastutusta KVA ajokoira nartulleni, niin vahnemman uroksen omistaja oli hyvinkin suostuvainen, mutta nuorempi uros jonka ois ollut tarkoitus varmistaa vielä astutuksen onnistumis% kieltäytyi ja vihat sain siitäkin ''ehdotuksesta'' niskoilleni. No jäipähän siitäkin käyttövalio nartusta sitten pentu saamatta kun sillä vanhemmalla urokilla ei sit ''paukut riittäneet''
Mitenkäs nyt karhukoira foorumilla pitäs ruveta ajokoirista keskustelemaan(johan foorumin säännöt kieltää sen), nyt keskustellaan kaksoisastutuksesta eikä ajokoirista nimillä :roll:
Kuva

Tuutikki

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 23 Tammi 2012, 19:39

Kytösavu siis meinaa että pentuetta kohti astutettaisiin vain yksi narttu ja sille käytettäisiin kaksi urosta. Taitaisi rekisteröinnit tippua melko joutuin. Ne kaksi urosta kun voitaisiin käyttää pentueen kahdelle eri nartulle niin sehän tietäisi normi tapauksessa tupla määrän jalostusmateriaalia, jopa karsintaa silmällä pitäen. Tämä kaksoisastutushan tähtää siihen että levitetään mahdollisimman tehokkaasti yksien narttujen perimää kun taas populaatioin elinkykyisyyden kannalta tärkeää olisi että populaatioita eli eri yksilöitä käytetään mahdollisimman laajalti.

Kun puhutaan huippunartusta, niin minä en tiedä että yksikään narttu tai yleensäkään koira olisi ollut vielä korvaamaton. Omistajalleen ehkä, mutta ei rodulle.

Tuon Teekoon kannan ymmärrän, että jos koira lähetetään ulkomaille astutukselle, niin silloin kaksoisastuminen voi olla luonnollinen varmuustoimenpide, että narttu tulee todennäköisemmin kantavaksi uroksesta riippumatta ja että samalla saadaan ( jos pentuja molemmille uroksille) kerralla kahden vieraan uroksen jälkeläisiä ulkomailta.

Mitä marko.härkönen tuossa myös kirjoitti, niin koirilla todella pelaa tämä tykkäämis koodi eli kaikki ei astu kaikkia ja kaikki ei anna astua kaikkien. Sekin pitää paikkansa että vängällä astuttamisesta seuraa yleensä ei toivottuja asioita pennuissa. Sellainenkin juttu on tullut havaittua , että jos on useampia narttuja , niin nuorempi narttu ei välttämättä anna astua tai tule kantavaksi vanhemman nartun vaikutuspiirissä eli olisiko se perimää sieltä susilauman alfa naaraan yksin oikeudesta lisääntymiseen. Mene ja tiedä, mutta mielenkiintoisia asioita.

Niin Tara olisin vaan haluunut tietää mikä on sinun kriteerisi huippu nartulle, koska olet niitä harvoja jotka oikeasti on harkinnut kaksoisastuttamista ja kuten kerroin halusit nuoremmalla uroksella varmistaa onnistumis prosenttia, johon nuoremman uroksen omistajan et sanonut kuitenkaan suostuneen. Tämä juttuhan virisi pohjanpystykorva nartun kaksoisastuttamisesta.

Mutta jos kaksoisastuttaminen on kerran noin huippu juttu ja sillä' näin paljon puolesta puhujia, niin pitäneekö itselläkin kokeilla käytännössä :wink: En minä nyt kuitenkaan niin ennakkoluuloinen ole uusille asioille.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 20:25

Tuutikki kirjoitti:
Niin Tara olisin vaan haluunut tietää mikä on sinun kriteerisi huippu nartulle, koska olet niitä harvoja jotka oikeasti on harkinnut kaksoisastuttamista ja kuten kerroin halusit nuoremmalla uroksella varmistaa onnistumis prosenttia, johon nuoremman uroksen omistajan et sanonut kuitenkaan suostuneen. Tämä juttuhan virisi pohjanpystykorva nartun kaksoisastuttamisesta.
.
Minusta silloin KVA narttu on siitokseen kelpaava olipa rotu mikä tahansa, jos emälinjassa on 9 KVA koiraa peräjälkeen katkeamattomana ja hyväksi periyttäjäksi yhden aikaisemman pentueen perusteella todettu(edellinen omistaja teetti). Valitettavasti ostin nartun itselleni liian vanhana ja kva.ksi käytin...tuli ikä vastaan pentujen teossa.. Uros oli valittuna kilvankävijä suvusta (kva) jolta oli yksi pentue vain ''alla'' ja siitä olisin halunnut itselleni ehdottomasti nartun, mutta ikää oli jo yli 10v (nuorempi uros oli siittiötestattu)... mutta jäi saamatta :(
Ja nää kaikki koirat ja perilliset on tuttuja koiria ja niiden edesottamuksia seurattu tarkkaan...oli pitkän harkinnan tulos tuokin yhdistelmä ja keskusteltu asiasta entisten ja nykyisten jalostuspiirien kanssa...
niinkuin joku totesi ''piirissä'' asiasta ''harmi kun et saanut nartusta pentuja, on yksi niistä koirista jolla on huippu emänlija takana ja niitä ei ole montaa'' :(
Minulle olisi kelvannut pentu siitä nuoremmastakin uroksesta, joka olisi varmistanut sen onnistumisen..
Siinä kriteerit sellaiselle nartulle, jolle olin harkinnut kaksoisastutusta :roll: (tärkein pointti kaksoisastukselle oli vanhempien korkea ikä)

Kyllä minusta, olipa rotu mikä hyvänsä, tuollaisilla KVA nartuilla ja uroksilla joilla meinaa suku ''hiipua'' vähäisen jalostuskäytön takia, pitäisi edes muutama pentue teettää(geeniperimänkin jatkuvuuden takia), mutta kun ei kaikkia vaan kiinnosta koko asia...ehkäpä juuri tuosta allaolevasta syystä :shock:
Tuutikki kirjoitti: minä en tiedä että yksikään narttu tai yleensäkään koira olisi ollut vielä korvaamaton. Omistajalleen ehkä, mutta ei rodulle.
Kuva

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja Heini » 23 Tammi 2012, 20:28

Minun mielestä kaksoisastutus on ihan jees juttu, mutta tuskin kovin helpolla lähtisin siihen itse kaikkien lisäkustannuksien ja vaivannäön takia. On myös välillä niin hankalaa löytää sitä yhtä mieleistä urosta, niin miten sitten kahta ;)

Metsästyskoirilla on monesti "mahdollista" astuttaa vain kerran vuodessa, jos meinaa syksyn pystyä kulkemaan metsällä (siis että harva astuttaa jahtikoiraansa kesän juoksusta), eli jos astutus ei kerralla onnistu, niin se siirtyy taas vuodella. Näin lähinnä ensikertalaisella nartulla se ensimmäisen pentueen saanti-ikä nousee ja nousee, etenkin jos olisi tarkoituksena käyttää vanhaa tai ensikertalaista urosta, mistä ei kummastakaan varmuudella tietäisi, tuleeko hommat onnistumaan.
Mutta toisaalta enpä lähtisi mielellään ekakertalaista narttuani astuttamaan ensikertalaisella saati kahdella uroksella, yrittäisin bongata jonkun hyvän ikäisen uroksen, jolla on joku pentu jo alla, että homma olisi mahdollisimman varmaa ja voisi välttää nämä kahdesta ensikertalaisesta koirasta johtuvat sähellyksetkin. Mutta tokihan jos hommat menis, niin kuin Strömsössä, niin kyllähän ne enskertalaisetkin osaisivat homman tuosta vain, tämä vaan ei aina näytä ihan niin menevän (vielä jos lisää enskertalaiset omistajatkin soppaan).
Niin ja myös se, että jos minulla olisi vanhahko narttu, jolla on enää yksi tai kaksi juoksua, joihin olisi mahdollisuus astuttaa, niin valitsisin kyllä siihenkin sen nuoremman, "varmatoimisen" uroksen, tuskin kaksoisastutusta.

Myös roduilla tai koirayksilöillä, joilla on odotettavissa suuria pentueita, niin voisin kuvitella että kaksoisastutus voisi olla kokeilemisen arvoinen, jos ei halua että kaikki nartun jälkeläiset ovat vain yhden tai kahden uroksen alta. Ja juuri nuo ulkomaankeikat, mistä olikin jo puhetta, ovat mielestäni ihan perusteltu syy käyttää kahta urosta.
Heini Lehisto

Tuutikki

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 23 Tammi 2012, 21:30

Tuossapa Heini osuit naulan kantaan, kun sanoit että on todella vaikeaa löytää sekin yksi mieluinen uros, jolla kaikki asiat on kunnossa ja että se natsaa ja tukee nartun ominaisuuksia. Minä kun vielä käyn läpi kuitenkin sen kahdeksan sukupolvea. Tuossa juuri hiljattain tsekkasin ruotsista laitettuja uros ehdokkaita, mutta yksikään niistä ei miellyttänyt loppupeleissä. Kva ei ole minulle edes itseisarvo eli on todella paljon nytkin käyttövalio uroita joita en suurin surminkaa edes huolisi nartulleni. Saa jopa jotkut linjat hiipua.

Mutta Tara sinäkin olisit voinut vielä saada siltä nartulta jälkeläisiä, jos olisit suosiollla astuttanut sillä nuoremmalla siittiötestatulla uroksella etkä olisi alkanut "kummittelemaan". :wink: Taas toisaalta ei 10 vuotias uros ole todellakaan kykenemätön saamaan pentuja. Eli eikö olisi kannattanut kokeilla yksöisastutusta, jos kerran noin kipeästi halusit nartusta pennun. :?: ja tämän kaksoisastusfiilistelyn takia jäi pennut saamatta.

Mutta kokonaisuudessaan kuitenkin on hyvä että on erilaisia ajattelumalleja.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 21:50

Tuutikki kirjoitti: Mutta Tara sinäkin olisit voinut vielä saada siltä nartulta jälkeläisiä, jos olisit suosiollla astuttanut sillä nuoremmalla siittiötestatulla uroksella etkä olisi alkanut "kummittelemaan". :wink: Taas toisaalta ei 10 vuotias uros ole todellakaan kykenemätön saamaan pentuja. Eli eikö olisi kannattanut kokeilla yksöisastutusta, jos kerran noin kipeästi halusit nartusta pennun. :?: ja tämän kaksoisastusfiilistelyn takia jäi pennut saamatta.

Mutta kokonaisuudessaan kuitenkin on hyvä että on erilaisia ajattelumalleja.
Eipä ole haluja tarkempaan ruveta ''ruotimaan'' tämän fiilistelyn ajatusmaailmaa, se kun on ollut ja mennyt. Ainahan se ykkös uros pitää olla ja tässä tapauksessa se oli tämä vanhempi (niinkuin itsekkin totesit tuolla aikaisemmin että sen yhdenkin mieleisen etsiminen on vaikeaa) ja kakkonen oli vain se kakkonen (mutta pentuhan olisi kelvannut kun se oli juuri tästä NARTUSTA) Ja kyllähän se narttu oli sen vanhemman urokin luona viikon kylättelemässä...eli menihän se yksöisastutuksen ''kaavan'' mukaan, ilman ''kummitteluja'' mutta pentuja ei tullut... minäkin luotin kuitenkin loppupeleissä että vielä melkein 12 v olisi kuitenkin ''tavara'' kunnossa kun 9 vuotiaana oli se eka pentue :roll: Enkä koko viestiketjuun olisi osallistunutkaan mutta harmittaa vain ne nartut jotka jäävät astuttamatta (vaikka tarpeeseen olisi kaksoisastutusta suunniteltu, olipa vaikka sitten sen ulkomaan astutustus kyseessä), kun urosten omistajat eivät näihin ole suostuvaisia ja syytä eivät itsekkään tiedä :shock:

Jotenkin vaan alkaa tuntua että monella on ''asenne kohdillaan'' tässäkin asiassa .. asia minun osalta loppuun käsitelty.
Kuva

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 23 Tammi 2012, 21:55

Kytösavu siis meinaa että pentuetta kohti astutettaisiin vain yksi narttu ja sille käytettäisiin kaksi urosta. Taitaisi rekisteröinnit tippua melko joutuin. Ne kaksi urosta kun voitaisiin käyttää pentueen kahdelle eri nartulle niin sehän tietäisi normi tapauksessa tupla määrän jalostusmateriaalia, jopa karsintaa silmällä pitäen. Tämä kaksoisastutushan tähtää siihen että levitetään mahdollisimman tehokkaasti yksien narttujen perimää kun taas populaatioin elinkykyisyyden kannalta tärkeää olisi että populaatioita eli eri yksilöitä käytetään mahdollisimman laajalti.

En suinkaan kirjoittanut näin. Mutta kirjoitin että kaikkia hyvänkään pentueen yksilöjä ei ole tarvis käyttää runsaasti astutuksiin. On kyllä tärkeää käyttää hyvän pentueen esim. kahta hyvää eri narttua eritaustaisille uroksille, tämähän on tämä tämän päivän lähtökohta. Narttujen jalostuskäyttö ei kyllä ole nykyään ongelma, niillä kun vuodenkierron ja elinikäkaaren kierto, sekä Kennelliiton määräykset pitävät siitä huolen. Jälkeläisyläraja pitää huolen taas urosten liikakäytöstä, vaikkei se yksinään poistakaan kokonaan sumppuuntumista hyvissä paljon käytetyissä suvuissa.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Tuutikki

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 23 Tammi 2012, 22:05

Enpä ole tavannut vielä yhtäkään uroksen omistajaa joka ei olisi astutus hommista kiinnostunut hyvälle nartulle, mutta ymmärrän kyllä jos ei " kakkos" uroksena olo omistajaa kiinnosta. Uroksen omistajallakin kun on ylpeytensä ja periaatteensa joita pitää kunnioittaa. Vaan älä käsitä väärin Tara, koska meillä kasvattajillakin on omat kirjoittamattomat arvonsa ja periaatteensa jotka on siinä ajankohtaisessa tilanteessa oikeita,mutta joita usein esimerkiksi EI kasvattajat ei ymmärrä. Koko elämähän on valintoja.

Henkilökohtaisesti en jätä muuten koskaan narttua uroksen luo.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 22:06

kun urosten omistajat eivät näihin ole suostuvaisia ja syytä eivät itsekkään tiedä :shock:
Tai siis eivät kerro ja itse ajattelen että loppupeleissä ''raha ratkaisee'' :roll: astutusmaksuhan puolittuu urosta kohden, jos puolet pennuista onkin toiselle urokille :?
Itse kyllä tällaiset urokset poistan omilta ''listoilta'' (ja tulevat saman omistajan koirat), jotka kieltäytyvät kaksoisastuksesta vaikka astuts oilisi ''tarpeeseen'' suunniteltu ...
Kuva

Tuutikki

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 23 Tammi 2012, 22:11

Eikö se raha ratkaise juuri sen kasvattajankin osalta, jos pitää saada varmistus myynti pennuista nuorelta urokselta vaikka vanhan uroksen pentuja halajaa :?:

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 22:23

Tuutikki kirjoitti: ymmärrän kyllä jos ei " kakkos" uroksena olo omistajaa kiinnosta. Uroksen omistajallakin kun on ylpeytensä ja periaatteensa joita pitää kunnioittaa. Vaan älä käsitä väärin Tara, koska meillä kasvattajillakin on omat kirjoittamattomat arvonsa ja periaatteensa jotka on siinä ajankohtaisessa tilanteessa oikeita,mutta joita usein esimerkiksi EI kasvattajat ymmärrä.
Henkilökohtaisesti en jätä muuten koskaan narttua uroksen luo.
Tuskin se urokin ''ylpeys'' siitä kolhun saa jos vaikka nartun saakin astua ja itseä ei kyllä haittaa vaikka joku omista uroksista oiskin se 2 valittu, en näe mitään estettä ''kaskoisastumiselle'' vaikka saman vuorokauden aikana, eikä minun ylpeys siitä kolhua saa(eikä periaatteetkaan ole kaksoisastukselle esteenä)....sen verran kuitenkin ajattelen geeniperimän siirtämistä erilaisiin yhdistelmiin :D
Eikö se raha ratkaise juuri sen kasvattajankin osalta, jos pitää saada varmistus myynti pennuista nuorelta urokselta vaikka vanhan uroksen pentuja halajaa
Eipä olisi haitannut vaikka ois vaan yksi tullut.... saatampa olla vaan omaa etua ajatteleva tässä asiassa. Ei kuule ois pätkääkään haitannut vaikka niille ei pentuja olisikaan tullut jotka olivat varauksen tästä NARTUSTA tehneet.. kuhan minä olisin sen saanut :lol: eikä ois muutenkaan ''leiville'' lyönyt kun itse olisin kulut maksanut...
En muuten ole suositellut muutamaa urosta kellekkään nartulle (kun olen kuullut mitä mieltä ovat näistä astutuksista)...nyt poistu taas muutama urokki metsästyskoirien listalta... :D yleensä ''saa sitä mitä tilaakin''....
Kuva

Tuutikki

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 23 Tammi 2012, 22:36

tara4632 kirjoitti:
Tuutikki kirjoitti: ymmärrän kyllä jos ei " kakkos" uroksena olo omistajaa kiinnosta. Uroksen omistajallakin kun on ylpeytensä ja periaatteensa joita pitää kunnioittaa. Vaan älä käsitä väärin Tara, koska meillä kasvattajillakin on omat kirjoittamattomat arvonsa ja periaatteensa jotka on siinä ajankohtaisessa tilanteessa oikeita,mutta joita usein esimerkiksi EI kasvattajat ymmärrä.
Henkilökohtaisesti en jätä muuten koskaan narttua uroksen luo.
Tuskin se urokin ''ylpeys'' siitä kolhun saa jos vaikka nartun saakin astua ja itseä ei kyllä haittaa vaikka joku omista uroksista oiskin se 2 valittu, en näe mitään estettä ''kaskoisastumiselle'' vaikka saman vuorokauden aikana, eikä minun ylpeys siitä kolhua saa(eikä periaatteetkaan ole kaksoisastukselle esteenä)....sen verran kuitenkin ajattelen geeniperimän siirtämistä erilaisiin yhdistelmiin :D
Eikö se raha ratkaise juuri sen kasvattajankin osalta, jos pitää saada varmistus myynti pennuista nuorelta urokselta vaikka vanhan uroksen pentuja halajaa
Eipä olisi haitannut vaikka ois vaan yksi tullut.... saatampa olla vaan omaa etua ajatteleva tässä asiassa. Ei kuule ois pätkääkään haitannut vaikka niille ei pentuja olisikaan tullut jotka olivat varauksen tästä NARTUSTA tehneet.. kuhan minä olisin sen saanut :lol: eikä ois muutenkaan ''leiville'' lyönyt kun itse olisin kulut maksanut...
En muuten ole suositellut muutamaa urosta kellekkään nartulle (kun olen kuullut mitä mieltä ovat näistä astutuksista)...nyt poistu taas muutama urokki metsästyskoirien listalta... :D yleensä ''saa sitä mitä tilaakin''....
Niin, mutta pitää se ymmärtää noitten urosten omistajienkin sielunelämää ja ylpeyttä omasta koirasta. Pennun varaajat joutuu useinkin tyytymään pentujen riittämättömyyteen. Korostan kuitenkin että mikään koira ei ole korvaamaton. Kaksoisastutus ei ole myöskään mikään ratkaisu ongelmaan.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 22:59

Tuutikki kirjoitti: Niin, mutta pitää se ymmärtää noitten urosten omistajienkin sielunelämää ja ylpeyttä omasta koirasta. Pennun varaajat joutuu useinkin tyytymään pentujen riittämättömyyteen. Korostan kuitenkin että mikään koira ei ole korvaamaton. Kaksoisastutus ei ole myöskään mikään ratkaisu ongelmaan.
Ymmärretään, ymmäretään, mutta siksihän ei tällaisten omistajien uroksia kannatakkan suosia, jos sielunelämä menee sekaisin jo ''ehdotuksesta'' kaksoisastutukseen ja ylpeys saakin kolahduksen siitä että pennut oilisikin vain toiselle urokille (ja tässä minun tapauksessa ne kaikki pennut olisi olleet sille 2 urokselle = joka ois muttunutkin siitä hyvästä 1 pallille) :lol: Todellakin jos ajatellaan että koirat ei ole korvaamattomia, niin olen kyllä samaa mieltä...nämä kieltäytyjät kun voi korvat toisella urokilla, jos omistajat ovat liian ''herkkä nahkaisia'' :lol: :mrgreen:
Oikeasti aika ''tympeää touhua'' tämäkin topikki, ei muuta kuin provoa provon perään ja täyttä ''sittiä'' koko keskustelu, vaan joillakin tietty olikin tarkoituksena että aiheen pääasia unohtuu :?
Falco kirjoitti:Tarkoitus oli tänä vuonna astuttaa narttuni kahdella"niin sanotusti huippuuroksella" mutta kun aloin keskustella asiasta urosten omistajat sanoivat ei :roll: kysyin sitten vielä toistakin vaihtoehtoa ja jälleen jyrkkä ei! Kysyin miksi niin jyrkkä vastustus niin vastaus oli vain joko käytät yksistään minun urosta tai et ollenkaan! Joten koirani sai sitten pennut yhdestä huippu uroksesta jotka sitten kaikki lähtivät naapurimaihin :D
Kysymys uroksien omistajille oletteko valmiita näihin kaksoisastuksiin??Vai pelkäättekö että narttu saakin parempia pentuja siitä toisesta uroksesta tai ei saakaan pentuja kuin yhdestä uroksesta?

Toivotaan ettäte kaksi uroksen omistajaa kenelle meinaan alkuvuodesta soitella olette avarakatseisia ja avoimia uusille tuulille :D

Tiina
Kuva

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 23:03

Paras vastaus mitä olen kuullut tuohon kaksoisastutus asiaan uroksen omistajalta on ollut että ''sehän tekee huorin. jos kaksi narttua astuu'' :shock: toinen syy näkyy olevan uroksen omistajan herkkänahkaisuus ja mitähän vielä???
Kuva

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Kaksoisastutus

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 23 Tammi 2012, 23:05

tara4632 kirjoitti:Paras vastaus mitä olen kuullut tuohon kaksoisastutus asiaan uroksen omistajalta on ollut että ''sehän tekee huorin. jos kaksi narttua astuu'' :shock: toinen syy näkyy olevan uroksen omistajan herkkänahkaisuus ja mitähän vielä???
siis piti olla ''sehän tekee huorin. jos kaksi urosta astuu''
Kuva

Vastaa Viestiin