Karhu-vai hirviveret?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Susi81
Viestit: 85
Liittynyt: 22 Huhti 2009, 18:19

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Susi81 » 18 Heinä 2010, 20:39

einosammeli kirjoitti:En tiiä mitä koiraa pentti + muut tarkoittaa mutta mulla sattuu olemaan semmoinen narttu jolle on ammuttu karhuja mutta ei hirviä. eikä ole tarvinnut hirvihaukulle hiippailla tämän kyseisen koiran kohalla.
Tämä koira ois ollu varmaan monttu tavaraa jos ois menny muualle päin suomea. Vai ootko Sammeli pentuna tehny koulutuksessa jotain, että tullu sorkka vapaa?
Onko se ollu Kiinnostunu koskaan Esim. poroista.? Tarinoitten mukaan suomussalmella on Erauspoikalainen uros koira vastaavanlainen.Esim. Eskoh:lla vois olla kokemusta Tällaisista koirista.

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 18 Heinä 2010, 21:22

Onko ne nämä justiin niitä mitä hain tällä avauksella. Pelaa karhulle,muttei hirvelle.Ei niitä nähtävästi paljoa ole.Kolmattakymmentävuotta sitten hain nartun pari Suopellon kennelistä.Ei syttyneet hirvelle.Palautin ja sain "takuupennun".Aiko myydä nämä palautuskoirat karhunpyytäjille.

einosammeli
Viestit: 116
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 15:27
Paikkakunta: Ivalo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja einosammeli » 18 Heinä 2010, 21:59

Susi81 kirjoitti:
einosammeli kirjoitti:En tiiä mitä koiraa pentti + muut tarkoittaa mutta mulla sattuu olemaan semmoinen narttu jolle on ammuttu karhuja mutta ei hirviä. eikä ole tarvinnut hirvihaukulle hiippailla tämän kyseisen koiran kohalla.
Tämä koira ois ollu varmaan monttu tavaraa jos ois menny muualle päin suomea. Vai ootko Sammeli pentuna tehny koulutuksessa jotain, että tullu sorkka vapaa?
Onko se ollu Kiinnostunu koskaan Esim. poroista.? Tarinoitten mukaan suomussalmella on Erauspoikalainen uros koira vastaavanlainen.Esim. Eskoh:lla vois olla kokemusta Tällaisista koirista.
En ole tietääkseni tehnyt koulutus vaiheessa mitään semmoista mikä tämän olisaiheuttanut. Porojen kanssa on ollut jonkin verran vaikeuksia on ollut aika hanakka niitä paimentamaan ja pikkuisen joutunut koiraa ojentamaan tiiä vaikka juontais sieltä. karhun jälillä kehunut :D koiraa oli helppo karhun jälille usuttaa ja opettaa kun merkkas tuoreen jälen haukahtelemalla
Sammeli Pekkala

hännänheiluttaja
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 19:16
Paikkakunta: pohjois-karjala

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja hännänheiluttaja » 18 Heinä 2010, 23:58

TeemuK + kku + jpu

Harmi
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Maalis 2009, 20:41

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Harmi » 19 Heinä 2010, 10:05

Pentti varmastikkin tarkoitti einosammelin koiraa? Koiran taustoista löytyy meidän useamman vuoden mestarit ja periyttäjäkoirat. Asian tekee mielenkiitoiseksi se ettei, koiralle oikein hirvi kelpaa riistana. Toisenlaiset olosuhteet ja painotukset, ehkä olisivat muuttaneet tilanteen. Mutta samantyyliset taustathan ovat tuottaneet useita erinomaisia karhunhaukkujia. Jos itse olisin etsimässä pentua molemmille suurriistoille, hakisin pentuetta, josta löytyy kyseisiä koiria, niin emän kuin isänkin puolelta. Pentti mainitsi palautuskoirista, jotka menivät karhunhaukkujiksi (onko tietoa pelasivatko). Kyllä niitä on roudattu useammalle eri kasvattajalle täysin riistavapaina tässä alkuvuosien varrella itse kukin.

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 19 Heinä 2010, 17:12

Sitten on tiedossa sellainen uros jolla on harmittva piirre.Hirvenpyyntiaikana kesken hirvihaukun koira saattaa vaihtaa karhulle :mrgreen: .Ukko kysellyt että miten tuon sais kytkettyä pois?Siihen on jo vaikeampi vastata.Pyysin isäntää palauttamaan koiran ja lupasin karhuvapaan tilalle.

Harmi
Viestit: 101
Liittynyt: 11 Maalis 2009, 20:41

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Harmi » 19 Heinä 2010, 18:02

Koiranhan saa pois, kun tekee karhun kylkeen reiän. :lol: Pakkotilanne, jolloin edes syytettä ei nosteta ja koiran maine vain kasvaa. Kaimallasi on pentue, jossa veret molemmille ja muutkin merkit kohdallaan :P :P

teukka1
Viestit: 182
Liittynyt: 21 Touko 2010, 17:59
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja teukka1 » 19 Heinä 2010, 22:48

Pentti Koskelo kirjoitti:Minulle soitteli eräänäpäivänä koiramies eteläsuomesta kysellen koiranpentua.Sanoi haluavansa koe eli oikean pelikoiran.Kyseli,että kannattako ottaa perinteisistä karhunhaukkulonjoista vai tuleeko pelikoira paremmin niistä perinteisistä hirvilinjoista.En osannut vastata ja lupasin ottaa selvää.Kaveriila oli sellainen uskomus että on paljon sellaisia karhukoiria,jotka pelaa karhulle,muttei paljon perusta hirvistä.Onko tämä perimässä vai opittua? Itsekin tiedän yhden sellaisen.Onko vaaraa että karhukoira jakaantuu kahteen linjaan eli karhuun ja hirvelle,vai kulkeeko ne käsikädessä?

Minulla on sen verran tietoa,että veljellä on ollut aikanaan karhukoira sitä kiinnosti vain karhu,samasta pentueesta meillä oli toinen uros joka haukkui kumpiakin ja molemmille veljeni ampui karhun.Tiedän myös että samasta yhdistelmästä on tullut nartu ja uroksia joita kiinnosti enemmän karhu kuin hirvi,nämä koirat ei ole enää hennissä mutta,saman kennelin koiria on vastaavia tapauksia jotka ovat vielä hennissä.mutta en sano mistä kennelissä nämäkoirat ovat menee muuten mainostamiseksi.Lisäksi jos koiralla on tarpeeksi hyvät karhuveret ja sillä metsästää vain karhua niin minun mielestä koirasta voi saada myös hirvivapaan. TV Teukka1!
Marko Maaninka

etujyvä

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja etujyvä » 19 Heinä 2010, 23:27

teukka1,jos koirasi on mitä epäilen,on sillä"rasitteena"takana vahvat karhu-verilinjat.itse varmaan olet asian tiedostanut...

Pentti Koskelo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 20 Heinä 2010, 00:07

Eikait se karhukoiralle ole häpeäksi jos se karhulle pelaa?

teukka1
Viestit: 182
Liittynyt: 21 Touko 2010, 17:59
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja teukka1 » 20 Heinä 2010, 00:19

Pentti Koskelo kirjoitti:Eikait se karhukoiralle ole häpeäksi jos se karhulle pelaa?

Olen Pentin kanssa samoilla linjoilla ei kai niitä karhun haukkujia ole liikaa koskaan karhukoirissa..TV Teukka1.
Marko Maaninka

teukka1
Viestit: 182
Liittynyt: 21 Touko 2010, 17:59
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Karhu-vai hirviveret?

Viesti Kirjoittaja teukka1 » 20 Heinä 2010, 02:13

etujyvä kirjoitti:teukka1,jos koirasi on mitä epäilen,on sillä"rasitteena"takana vahvat karhu-verilinjat.itse varmaan olet asian tiedostanut...

Terve! Etujyvä,mitä kolmesta koirastani tarkoitat,saattaa niissä olla karhuverta jonkin verran koska niitten isille-emille on useita karhuja ammuttu.TV Teukka!
Marko Maaninka

Vastaa Viestiin