Pian lopuu uskoa

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
fatijhon
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 22:47

Pian lopuu uskoa

Viesti Kirjoittaja fatijhon » 13 Tammi 2005, 23:39

Minulla on nyt tarhassa kahdesas karhukoira 8 kk vanha Metsässä se on ollut keskimäärin kerran viikossa. mutta mitään näyttöä hirven kiinnostusta ei ole vaikka on liikuttu alueella missä hiriviä on ollut. Kevällä sain kahden vuoden vanhan KK narutun mikä oli hyvin vähä ollut metsässä
Sen kanssa on myös ottelut melko ahkeraasti metsässä. ilman tulosta Molempien koirien sukutalujen mukaan pitäisi olla kaikki mahdollisuudet. Kaikki edelliset kuudet ovat olleet suurinpiirteinen samanlaisia. Olen keskustellut ja kysynyt neuvoja paikaiselta hirvikoiramiehiltä miten hirvikoiria opetetaan kun myönnnän etten ole mitään spesialisti ja yrittänyt kehittää itseni koiramiehenä. Meidän hirviporukassa on sitten hankittu harmaita ja haikijat ovat ollet sellaiset miehet kelle koira on elämän esinmäisen koiran. Kumminkin niistä harmaista on tullut kevollisia metsäkoiria auton ajamisella ja kymmenesosa rahoista mitä minä olen laittanut koiriin.
Montako vuotta kannattaa pitää karhukoira ja odottaa jospa se sittenkin? Onko kellään annettava hyvät neuvot tai poppakonsti? Onko kk nartut erilailla koulutettava kuin urokset? Kaikki mun koirat ovat oleet narttuja. Pian en näe muuta mahdollisuksia hirvikoiran saaminen kun harmaan

jps
Viestit: 56
Liittynyt: 25 Elo 2004, 09:14
Paikkakunta: etelä-savo

Viesti Kirjoittaja jps » 14 Tammi 2005, 22:22

Mikään expertti en väitä olevani ja nimenomaan kun sinulla on kokemusta monista koirista, niin en osaa kyllä sanoa, osuuko tämä kommentti ollenkaan oikeaan.

Mutta minusta koiraa pitäisi juoksuttaa PALJON metsässä. Minulla on nyt 9kk uros, jota kesän ja syksyn käytin varmaan keskimäärin 5 kertaa viikossa metsässä. Hirvenmetsästys aikaan kuljettiin viikonloppuisin kun virtaa (minulla) ei enää riittänyt useammin. Eihän se mitään sen ihmeellisempää ole kuin siellä kulkemista, alkuvaiheessa ihan metsäautotien laidassa pyörimistä.

Minä ainakin huomasin, että kun käynnit ovat harvemmat, niin pentu "unohtaa" miten rohkea metsässä voi ollakaan ja pyörii jaloissa koko ajan. Kun käytän peräkkäisinä päivinä metsässä, niin homma petraantuu päivittäin.

Vieläkin "ongelmana" meillä on liian lyhyet hakulenkit. Kaksi kertaa hurtta on haukkunut hirveä tunnin verran mutta ne ovat löytyneet suht läheltä (300-400m). Eli eihän niitä paljon kauempaa voi löytää kun haut on noin lyhyitä. Kyseessä on kuitenkin vielä pentu ja haut varmasti pitenevät.

ville
Viestit: 231
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:25
Paikkakunta: Kainuu

ville

Viesti Kirjoittaja ville » 15 Tammi 2005, 19:50

Jos sinulla on ollut 8 karhukoiraa niin kyllä sinä itse olet aika haka näissä asioissa, mutta kuitenkin

Jos karhukoira on alle vuosikas niin ei välttämättä tiedä mitää mitä tuleman pitää. Mulla on nyt 5v ja pelaa kohtuu hyvin, vuosikkaana se juoksenteli ja kävi lenkkejä mutta minkä perässä siitä ei ole varmaa tietoa. Toisena syksynä palasi jotenkuten ja taidettiin kaataakkin yksi elukka sille. Kolmevuotiaana meinasi menna kaikki -piip- kun anaalirauhaset temppuili ja en meinannut olla ajantasalla. Mutta sitten kun pää aukesi niin on niitä parempiakin koiria nähty mutta moni on kehunut huonompiakin maasta taivaaseen.....

Se kaksivuosikas narttu jonka jostakin sait niin miksi se muuten luopui siitä? Oliko niin viisas että huomasi huonot merkit ja pani koiran "kiertoon". Pitäisi jotakin merkkejä antaa jos siitä mitään tulee.

Kuitenkin minulla käy kateeksi ne karhukoirat jotka väittää että alle vuosikkaana on jo täysiä hirven haukkujia. Seuraavan kyllä yritän ottaa jostakin sellaisesta suvusta joka on varhaiskypsää "mallia".

On muuten ehkä ensisyksynä ajankohtaisena, viimeistään puolentoista vuoden päästä.

ei muuta kun sinniä. Lyhyttä tai pitkää.

Trio Niskalaukaus
Viestit: 254
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 15:04
Paikkakunta: LAPPI

Viesti Kirjoittaja Trio Niskalaukaus » 15 Tammi 2005, 21:15

Ihmetyttää ! ??? Tosin itsellä uros käytössä, kaatoja neljättäkymmentä ja VOI 1 , koiralla ikää kohta 3 vuotta. Itse ainakin olen tyytyväinen tähän tappokoneeseen ja sehän riittää.

Ei muuta kuin verta kentälle ja sopivasti lepoa

fatijhon
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 22:47

Viesti Kirjoittaja fatijhon » 15 Tammi 2005, 22:05

Se kaksivuotiaan ex isännällä oli 4 koiraa ja rehellisesti kyllä ilmoitti että ei ole ollut metsässä mitään näyttöä. Otin sen haasteena koska olin ilman koiraa kun kahden vuoden KK piti lopettaa saatuaan kahta peräkäin kaatumataudinkohtauksia.

Tuntuu että ainoa lääke on raakasti metsää mutta olen vähä ruvennut epäilemään karrukoirien metsästysinto paitsi nämä huipukoirat

Pena
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Joulu 2004, 23:46

Viesti Kirjoittaja Pena » 19 Tammi 2005, 09:56

Ehkäpä sinun tosiaan kannattaisi vaihtaa harmaisiin.... Tosin oman kokemukseni mukaan ei sielläkään läheskään kaikista tule pelittäviä yksilöitä. Itselläni karhukoirista (sekä omasta että muiden) on pääsääntöisesti vain positiivisia kokemuksia. Tietenkin asia on myös niin ettei meistä kaikista ole koirankouluttajaksi niin kuin meistä ei ole esim. rallikuskeiksi vaikka niitäkin Suomessa on aikalailla.

PJP

Viesti Kirjoittaja PJP » 20 Tammi 2005, 11:46

Aika uskomattomalta kuulostaa että voiko kellään olla noin huono tuuri. :shock: . Että kahdeksas koira ja yhelläkään ei tee mitään.

Oletkohan nyt fatijhon ihan tosissasi :?:

jpylvana
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 13:47

Viesti Kirjoittaja jpylvana » 23 Tammi 2005, 14:03

Fatijhon,
jos vielä hankit kkk:n, suosittelisin ottamaan pennun ja kiinnittämään huomiota, että molempien vanhempien nimen yhteydessä on merkintä KVA (=käyttövalio). On hyvä, jos sitä esiintyy sukutaulussa runsaastikin. Merkintä MVA (muotovalio) ei ole haitaksi, mutta siitä ei ole juuri hyötyä metsästysominaisuuksien kannalta.
T. J :D

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 30 Tammi 2005, 23:39

Aika vähällä metsäskäynisellä tuskin koiraa saa kuin jostakin super lahjakkaasta niitäkun on 1/50 ei muutakuin reppu useimmin pykälään ei niiten lenkkien tarvi montaa tuntia kestää 1-2 tuntia 3-4 kertaa viikossa kuljeskella riistapeltojen,nuolukivien yns.alueilla jossa on hirviä.Omillakin kva koirilla ei hirveä enään tuhaan paljoakaan haukuteta (kuin kokeissa)
mutta kun koira on täysikasvuinen ja kestää rasitusta pitää isännän hoitaa koiran kunto kohdalle lihavalla huonokuntoisella koiralla kun ei tahdo tehdä mitään metsästys hommissa,ylipainoisella koiralla jalaat yns.muut joutuvat koville,vanhat kokeneet koiramiehet joskus sanoivat et ei koira tarhassa mitään opi se kyllä pitää paikkansa tänäpäivänäkin nuoren koiran kanssa tehty työ ei mene hukkaan malttia ja kärsivällisyyttä se kyllä kysyy.Toinen vaihtoehto on otat rahatollon taskuun ja ostat valmiin koiran siinä en näe itse mitään hohtoa kun sille itse kasvattamalle nuorelle koiralle saa sen ekan hirven seisonnasta ampua,työtä se koiran treenaaminen vaatii ahkeruus USEIN palkitaan ei tosin joka tapauksessa täysin metsästysinnottomia koiria on tsemppiä vaan

Vastaa Viestiin