Neuvoja koira-gps:n ostossa

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 10 Touko 2007, 23:39

karhu_koira kirjoitti: Esimerkiksi kun mainostetaan ylivoimaista GPS:n herkkyyttä. Entisilläkin herkkyyksillä pärjätään, sillä ei koiran paikannuksen onnistuminen riipu GPS:n herkkyydestä, vaan siitä onko alueella GSM-kenttä riittävä, jotta viestit välittyvät.
En nyt sanos noinkaan. Kyllä GPS:n herkkyydelläkin on merkitystä. Tiheä kuusikko tuo usein yllätyksiä paikannuksessa. Useammin koira on jäänyt paikantamatta huonon GPS kentän takia kuin huono GSM-kentän takia. GSM-kenttä taasen ei taida paljonkaan riippua koirapäästä tai isänän laitteesta. Huonossa kuluvuus alueessa ei auta mikään, ei puhelin eikä liittymä.
Itte olen käyttänyt reppu Pointteria ja nyt Myway isännän päätä. Pois en antaisi jos en tilalle saisi parempaa.

karhu_koira

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 10 Touko 2007, 23:50

Siis eihän tuo kännykkäpää kuuluvuuteen paljoakaan vaikuta, vaan siihen ohjelmankäyttöön. Käyttö voi olla ongelmatonta ja yksinkertaista tai sitten ongelmallista ja vaikeaa.

Itselläni ei ole GPS-tutkaa joten en varmaksi tiedä näitä asioita, mutta perustin mielipiteeni muiden kommentteihin. Yleisin syy ainakin täälläpäin (Kainuussa) on GSM-kenttien puute.

Itselläni on reilu 5 vuotta vanha perus kartta-GPS ja tunnostaa että ainakin se löytää satelliitit pahimmissakin ryteiköissä ja kuusikoissa.

sopu

Viesti Kirjoittaja sopu » 10 Touko 2007, 23:52

Jos rupeaa pipo liikaa kiristämään,kannattaa käydä välillä rentoutumassa esim tuolla NYT ON VITSIT VÄHISSÄ OSASTOLLA.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 10 Touko 2007, 23:54

sopu kirjoitti:Kannattas keskittyä olelliseen :lol: :roll: :arrow: :idea:
Voit olla huoleti, ainaki minun puolesta :?: :?: tulevaisuuven suunnitelmat ovat hyvällä mallilla ja osin jo toteutuneetkin :D Ja loput toteutetaan suunnitellusti :roll: :wink:

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artsi » 11 Touko 2007, 08:22

Kojamo kirjoitti:En nyt sanos noinkaan. Kyllä GPS:n herkkyydelläkin on merkitystä. Tiheä kuusikko tuo usein yllätyksiä paikannuksessa. Useammin koira on jäänyt paikantamatta huonon GPS kentän takia kuin huono GSM-kentän takia.
Täysin päinvastaiset kokemukset, gps:n herkkyydellä ei ole oleellista merkitystä. Koiralla on itse tehdyssä gepsivirityksessä muutaman vuoden vanhaan tekniikkaan perustuva gps ja koko syksyn aikana vain yhden kerran hävisi yhteys vähäksi aikaa satelliitteihin. Pelaa täysin tiheimmissäkin kuusikoissa. Uudemmat SirfIII piirisarjaan perustuvat gepsithän saavat yhteyden satelliitteihin rakennusten sisältä, auton hansikaslokerosta ym. uskomattomista paikoista, mielestäni tällä ei ole käytännössä merkitystä.

sopu

Viesti Kirjoittaja sopu » 11 Touko 2007, 10:17

Kyllä tuo karhukoiraharrastus on vakavaa hommaa.Pitää joitakin henkilöitä koko ajan niin jännityksessä,että joka asiaan pitää ottaa kantaa ja heti on karvat pystyssä.k annattas ottaa vähä rennommin.Saattaahan ne suunnitelmat olla hyvällä mallilla,sehän on asia erikseen onko tuottanut tulosta.Montako huippukoiraa on ite tullu kasvateltua,vai onko vielä oltu ostokoira puolella?Kyllä varmasti karhukoiraväki on huolissaan,kun ei ala näyttöjä tullavaikka on "asiantuntija joka asiassa".Itse en ole vielä lopullista rodun valintaa tehnyt ja saattaa olla,että joutuu vakavasti harkitsemaan eri vaihtoehtoja jos tämä on näin lapsellista.

ma
Viestit: 64
Liittynyt: 09 Tammi 2007, 21:21

Viesti Kirjoittaja ma » 11 Touko 2007, 14:03

Kyllä Sopu on oikeassa siinä asiassa että ei kannata ottaa asioita liian vakavasti.
Elä vaihda rotua ota yhteyttä vaikka yv:nä minulla on hirveä ja karhua haukkuva narttu. (Vaikka kyselin kantanarttua niin kyllä on pelaava koira itselläkin, halusin vain vähän provosoida ja saada sivuille keskustelua aikaa)
Eivät ne asiantuntiat ole yhtään rauhallisempia harmaa/muotikoira puolella, samanlaista se on silläkin puolella.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 11 Touko 2007, 22:02

Artsi kirjoitti:
Kojamo kirjoitti:En nyt sanos noinkaan. Kyllä GPS:n herkkyydelläkin on merkitystä. Tiheä kuusikko tuo usein yllätyksiä paikannuksessa. Useammin koira on jäänyt paikantamatta huonon GPS kentän takia kuin huono GSM-kentän takia.
Täysin päinvastaiset kokemukset, gps:n herkkyydellä ei ole oleellista merkitystä. Koiralla on itse tehdyssä gepsivirityksessä muutaman vuoden vanhaan tekniikkaan perustuva gps ja koko syksyn aikana vain yhden kerran hävisi yhteys vähäksi aikaa satelliitteihin. Pelaa täysin tiheimmissäkin kuusikoissa. Uudemmat SirfIII piirisarjaan perustuvat gepsithän saavat yhteyden satelliitteihin rakennusten sisältä, auton hansikaslokerosta ym. uskomattomista paikoista, mielestäni tällä ei ole käytännössä merkitystä.
Niin ne laiteet on erinlaisia. Herkkyydestä se lienee kiinni, siis gps:n. Minkä moisissa maastoissa ja mailla Artsi pyytelee. Minä pyydän keskisuomessa ja lapissa (Sallassa), Sekä käyn kokeissa ympärisuomea. Ongelmia on ollut huonon GPS kentän vuoksi. Voi olla että minun reppu pointeri on huono. Sitä en kiistä, mutta samoissa maisemissa, missä olen liikuskellut, muutkin, uudemmat vehkeet, on lopettaneet paikannuksen. Vaikka koiralle on voinut soittaa ja kuunella koiran juoksua tai haukkuääntä, mutta paikkaa missä koira on ei tiennyt pir... Tosin ne UP:t joita oli kavereilla eivät kertoneet edes haukkuuko koira saatika missä koira on.

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Artsi » 11 Touko 2007, 22:14

Kojamo kirjoitti:Niin ne laiteet on erinlaisia. Herkkyydestä se lienee kiinni, siis gps:n. Minkä moisissa maastoissa ja mailla Artsi pyytelee.
Pääasiassa Kaakkois-Suomessa, on täällä tiheääkin metsää ei pelkästään enson tekemiä aukkoja :shock: Täälläkin on muutama paikka, joissa gsm pätkii ja Lapissa mitä olen käynyt niin siellä etenkin on puhelimen kentän kanssa ongelmia. Gps on pelannut kyllä kaikkialla ja niin pitäisikin, siinä ei ole katveita-alueita. Aina kun muistaa ennen kuin koiran laskee irti pitää gepsin käynnissä avoimella paikalla niin pitkään että lukittuu satelliitteihin niin sen jälkeen pysyy. Jollain vanhemmalla käsigepsillä oli kyllä ongelmia tiheässä metsässä ja jos siihen vielä lisäsi vesisateen niin....

karhu_koira

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 11 Touko 2007, 22:20

Oisko sitten niin, että jos käyttää sitä virransäästö-ominaisuutta niin gps menee pois päältä ja ongelmia tulee sitten sitä uudelleen käynnistettäessä? Itsellä tosiaan kokemukset vain muiden puheita.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 11 Touko 2007, 23:37

karhu_koira kirjoitti:Oisko sitten niin, että jos käyttää sitä virransäästö-ominaisuutta niin gps menee pois päältä ja ongelmia tulee sitten sitä uudelleen käynnistettäessä?
Samaa olen havannoinnu minäkin, sillä täydellä teholla laitetta pijettäessä ei koiruus ole ollu kavoksissa :)

Juha S
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Elo 2004, 08:45
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Juha S » 12 Touko 2007, 20:15

Olen käyttänyt Trackerin gps tutkaa itse toista vuotta ja on pelannut erinomaisesti. Ei ole kertaakaan ollut mitään häiriötä paikkasaannin yhteydessä eikä missään muussakaan. Ennenkuin laitteen ottaa käyttöön, olkoon merkki mikä tahansa kannattaa lukea käyttöohjeet ja harjoitella muutaman kerran ennen metsään menoa. Panta kannattaa laittaa päälle hieman ennenkuin päästää koiran metsään, jotta panta saa sateliitteja kiinni mahdollisimman monta.

Juusokki

Viesti Kirjoittaja Juusokki » 13 Touko 2007, 12:48

ei kai sitä räkerin myyjällä voi ongelmia ollakkaan :wink: :wink: :wink:

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 13 Touko 2007, 13:49

UP pelasi hyvin viime syksynä, "alkukankeuden" jälkeen. Virran riittävyyteen olen erityisen tyytyväinen. Eikä sekään huono ominaisuus ole, että voi itse vaihtaa akut ja sim-kortin, eipä ole tietyn operaattorin "orja". 8)
Jos "epävarmoille" alueille menee, niin perinteinen tutka kaveriksi. Painoa tulee yhteensä 600 grammaa, mutta eipä tuo tahtia paljoa hidasta.

Toki muutkin merkit ovat varmaan hyviä, eipä niitä voi moittiakaan kun en ole käsissä käyttänyt... onhan niitä hyviä hirvikoiriakin jämyissä, laikoissa ja harmaissakin. :lol:
Mihin nyt itse kukanenkin sattuu "lämpiämään", osa enemmän, osa vähemmän. 8) :roll:

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 13 Touko 2007, 15:49

Juusokki kirjoitti:ei kai sitä räkerin myyjällä voi ongelmia ollakkaan :wink: :wink: :wink:
Jaa nuissa hallitusherroissa on tutkanmyyjiäkin?
Oiskohan sillä jottain tekemistä tuon järjestön etusivulle tulleen housukaupan mainoksen kanssa :shock:

Vastaa Viestiin