SUUMERKIT

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

kopara

SUUMERKIT

Viesti Kirjoittaja kopara » 31 Joulu 2006, 18:38

:lol: kun valitsette karhukoiran pentua itsellenne,uskotteko suumerkkeihin,vai millä perusteella valitsette pennun? Kertokaa kokemuksia missä olette onnistuneet tai epäonnistuneet!

HenriN
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 18:07

Viesti Kirjoittaja HenriN » 31 Joulu 2006, 18:56

HUUHAA HOMMAA! Suumerkit meinaas. Hyvät vanhemmat ei siihen pelaavaan koiraan muuta tartte.

valtsu98
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Joulu 2006, 18:35
Paikkakunta: Pirkanmaa,Kihniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtsu98 » 31 Joulu 2006, 20:00

paljon kva koiria takana,erityisesti narttuja.ja kovaa paneutumista asiaan :D

pärrä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 18:17

Viesti Kirjoittaja pärrä » 31 Joulu 2006, 20:59

2. pentuetta kasvattanut/myynyt. melkeinpä jokaisella pennun valitsijalla erilaiset valintakriteerit. mielestäni luonne ratkaisee, ei saa olla arka.

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 01 Tammi 2007, 19:29

Se mitä sieltä etsitään ja katsotaan onkin sitten toinen asia. Kitalaki-halkio jos näkyy niin kannattaa hylätä tai jos suussa ei ole yhtään hammasta (niin sanottu mummopentu) niin senkin voi hylätä. Ellei halua syöttää puuroa koko pentuajan. Toivoa voi että tulee sitten ne oikeatkin hampaat.
Eli siis kuten varmaan arvasitten niin huuhaata koko juttu.
Mutta yllättävän sitkeästi vaan elää harhaluulot metsästäjien piirissä.

Ainoa oikea lähestymistapa on tutustua pennun taustaan, siinä auttaa Kennelliiton KoiraNet josta saat kaiken tarvittavan tiedon vanhemmista, esivanhemmista, yms yms.
Sitten kun löydät sopivan yhdistelmä niin heti katsomaan pentuja ja olosuhteita. Loput on sitten tuurissa ja taidossa.

Aslak Kieppi
Viestit: 97
Liittynyt: 17 Huhti 2006, 15:58

Viesti Kirjoittaja Aslak Kieppi » 02 Tammi 2007, 16:42

Hyvät taustat omaavilla koirilla on yleensä kunnon suumerkit ja ei se ainakaan haittaa. Ovat pelikoiria.

erik
Viestit: 134
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 11:45
Paikkakunta: Kairat

Viesti Kirjoittaja erik » 03 Tammi 2007, 01:32

Ei siihen mitään suumerkkejä tartte. Hyvät vanhemmat ja hyvä isäntä niin hyvä tulee.. :wink:
Karjalankarhukoira..

meipyy

suumerkit

Viesti Kirjoittaja meipyy » 03 Tammi 2007, 16:33

Isäni valitsi pennun ennen suumerkein, kannuksin (4) ja päälaen lisäaivon perusteella. Mitä risasemmat harjakset suussa ja mahdollisimman tumma kitalaki, sitä parempi. Pitää vain muistaa, ettei tuohon aikaan ollut rekisterikirjoja ja taustoja tiedossa muutoin kuin koirien metsätyöskentelyn sanelemana tai kuulopuheena.
Tänäpäivänä tietoa löytyy valtavasti. Oletetaan, että edellämainitut asiat ovat kunnossa. Hyvä narttulinja ja kva uros. Menet valitse mieleistä pentua. Mielestäni tällöin on hyvä tietää kumpaa vanhempaa tai niinkuin itse näen, kumpaa isovanhempaa arvostaa. Mielestäni periytyy isovanhempien käytös. Näiden suumerkit voivat antaa viitteitä pennuista kumpaa linjaa pennusta löytyy. On sitten valitsijan ajatus millaista koiraa hakee itselleen. Jokaisella valitsijalla on omat näkemyksensä asiasta. Ainoastaan arka pentu lienee sellainen jollaista ei juuri kukaan halua.

Hyvää alkanutta vuotta 2007

tl

Viesti Kirjoittaja tl » 03 Tammi 2007, 16:51

Minkälainen on hyvä "hyvä narttu linja"

Minusta nykyinen tietojärjestelmä antaa hyvät vinkit pennun valintaan kun vain sitä osaa käyttää... jos ei osaa niin kannattaa kysyä jalostusneuvojalta tai joltain muulta joka tietää hyvä sukuisia vanhempia.

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 04 Tammi 2007, 00:33

kokeilinpa siirtää aikaisemmin kirjoittamaani tekstiä/ajatelmiani tuolta kevään korvalta, mutta hiukan meni pipariksi :roll: , ku siirtyi koko sivu(EETUN JÄLKELÄISET). em. koiranpennun valinta"kaava" on toiminut kiitettävästi minun ja monen muunkin karhukoirapuolen tuttavani kohdalla :D itse olen ihan silkasta mielenkiinnosta kurkkaillu useiden kymmenien pelaavien sekä pelaamattomien karhukoirien aikuisten sekä pentujen suumerkkejä ja tullut siihen johtopäätökseen, jotta ns. suumerkeillä ei ole koiran pelaavuuden kanssa mitään tekemistä(olivatpa ne miten hyvät tai huonot tahansa). olen myöskin kasvattamani 4 karhukoirapentueen jokaisen yksilön suumerkit tallentanut ja seurannut mitenkä eri suumerkeillä olevat koirayksilöt ovat alkaneet käytännön metsästyksessä toimimaan ja havainnut em. seikan. itse katson valitsemaltani pennulta, että on hampaat suussa ja purenta OK :D kaikista minulla olleilla karhukoirillani parhaimmat suumerkit olivat jo edesmenneellä KVA uroksellani kassulla, joka on kyllä ollut omistanistani koiristani heikoin esitys metsässä ja kahdella nuorimmaisellani suumerkit ovat liki nolla tasoa ja ovat kyllä molemmat nuoremmista koiristani olleet metsässä erinomaisia yksilöitä ja ovat edelleenkin :D vilkaisinpa tuossa muuten ohimennen mitä EETUN jälkeläiset ovat saaneet aikaan tuolla hirvenhaukkukokeissa, vaan aika hiljaiselta näytti :cry: no, jospa tietokanta on jälessä ja niitä olisi haukkuvia tulossa vielä lisää, kun kaikki avo-kokeet saadaan päätettyä :)

ville
Viestit: 231
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:25
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja ville » 04 Tammi 2007, 19:38

Suumerkiton vanhaa perua katsoa koiran ominaisuuksia mutta nykyään unohdetaan se että ennen kun sukua jatkoi irrallaan olevat koirat.

Joillakin koirilla oli kitalaki milloin milläkin tavalla "erikoinen" niin kun katsoi pentuja niin niistä saattoi löytyä ja näkyä perimä uroksesta eli kun ei varmaa ollut kuka on edes astunut niin yksi merkki oli kitalaki.

Jollakin hyvällä koiralla oli sitten kitalaki "sikin sokin" ja jonkin nartun pennuilla samahomma niin laskettiin että ne on sen uroon "alta".

Todellisuudessa tänä päivänä ei mitään rekitystä.

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 05 Tammi 2007, 13:41

kossi kirjoitti:... itse olen ihan silkasta mielenkiinnosta kurkkaillu useiden kymmenien pelaavien sekä pelaamattomien karhukoirien aikuisten sekä pentujen suumerkkejä ja tullut siihen johtopäätökseen, jotta ns. suumerkeillä ei ole koiran pelaavuuden kanssa mitään tekemistä(olivatpa ne miten hyvät tai huonot tahansa).
Nyt puhut kossi vähän, mutta (kerranki 8) ) asiaa. :lol: (vitsinä ota tuo kerranki-sana)...
Onhan se suumerkkijeesustelu sellaista ajankulua näin talvi-illoiksi, mutta senkin energian jos siirtää sukutaulujen tutkailuun, siellä kiinnittää huomiota myös haukkuviin narttuihin, niin aika paljon varmemmilla vesillä seilaa pennun otossa verrattuna pelkästään kitalakia syynääviin... 8)

jaxe
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Marras 2004, 20:41
Paikkakunta: Taivalkoski

Viesti Kirjoittaja jaxe » 05 Tammi 2007, 22:00

kyllä arkakin pentu pärjää ja tulee haukkuja kun on vaan siinä nuoran toisessa päässä mies eikä marjan poimija.. :)

hepe68
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 08:34

Viesti Kirjoittaja hepe68 » 06 Tammi 2007, 07:07

höpö juttu koko suumerkki ym.viiksikarvat ja kannukset.
kertoohan sekin jotain kun pentueen ensimmäinen koira on valittu parhaitten suumerkkien perusteella ja kuitenki viimeinen 0-merkillä varustettu "sutti" pesee koko porukan.

ville
Viestit: 231
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:25
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja ville » 06 Tammi 2007, 17:30

Mulla vanha ukki joka kuollut jo aikapäiviä sitten mutta oli ajallaan erittäin innokas metsämies ja sanoi että sianporsaskin ajaa jänistä kun vaan jaksaa opettaa.

Vastaa Viestiin