karhukoira harrastus

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

heme
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Huhti 2006, 11:29

karhukoira harrastus

Viesti Kirjoittaja heme » 15 Huhti 2006, 11:47

hei :P olen aloittamassa karhukoira harrastuksen 8) voitteko kertoa omista koirista ja niiden ¨saavutuksista¨ :?: :?: :?: :mrgreen:

kossi

Re: karhukoira harrastus

Viesti Kirjoittaja kossi » 15 Huhti 2006, 12:05

heme kirjoitti:hei :P olen aloittamassa karhukoira harrastuksen 8) voitteko kertoa omista koirista ja niiden ¨saavutuksista¨ :?: :?: :?: :mrgreen:
met karhukoira puolen ihmiset ollaan suurimmaksi osaksi aika vaatimatonta sakkia :roll: (ts. kyllä koirat kehuvat itsensä, jos ainesta on!) :wink: :idea: kovimmiksi koiransa kehujiksi olen havainnut sellaisten karhukoirien omistajia, joitten koirilla ei ole noita koetuloksia, varsinkin, jos on koirastansa muutama pentu myynnissä 8) :wink: mutta kukapa se "huonolla" koiralla pentuja teettäs, en ainakaan ole itse koskaan saanut sellaista kuulla :roll: :?:

omppe
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 21:19

Re: karhukoira harrastus

Viesti Kirjoittaja omppe » 16 Huhti 2006, 11:00

[quote="kossi"][quote="heme"]hei :P olen aloittamassa karhukoira harrastuksen 8) voitteko kertoa omista koirista ja niiden ¨saavutuksista¨ :?: :?: :?: :mrgreen:[/quote]

met karhukoira puolen ihmiset ollaan suurimmaksi osaksi aika vaatimatonta sakkia :roll: (ts. kyllä koirat kehuvat itsensä, jos ainesta on!) :wink: :idea: kovimmiksi koiransa kehujiksi olen havainnut sellaisten karhukoirien omistajia, joitten koirilla ei ole noita koetuloksia, varsinkin, jos on koirastansa muutama pentu myynnissä 8) :wink: mutta kukapa se "huonolla" koiralla pentuja teettäs, en ainakaan ole itse koskaan saanut sellaista kuulla


kauanko sinä kossi olet harrastanut kkk:oita :P heme on minun pikku veli! ja meille on tulossa pentu (tällä hetkellä 3viikkoa) ja se on tulossa halmeelta halmeesta ei ole kuulunut mitään huonoa vai :mrgreen: onko??? :) :D :lol: :| :| :o :lol: :cry: :wink: :arrow: :idea:

kossi

Viesti Kirjoittaja kossi » 16 Huhti 2006, 18:09

vajaa 20 vuotta on tullut puuhasteltua noitten karhukoirien kanssa( reilut 60 koestarttia omistamillani neljällä karhukoiralla ja n. 20 näyttelykäyntiä) :) menneen syksyn viimeisellä jahtiviikolla onnistuin kaatamaan 100 hirven oman koirani haukkuun :lol: :idea: paljon on tullut koiria halmeen (erauspojan) kennelistä, mutta aika vähän niistä on näköjään (tietokannan mukaan) päätynyt "koemiehille ja naisille" :wink: onko varaamallanne pennulla muuten KVA vanhemmat :?:

omppe
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 21:19

karhukoira harrastus

Viesti Kirjoittaja omppe » 17 Huhti 2006, 11:56

[quote="kossi"]vajaa 20 vuotta on tullut puuhasteltua noitten karhukoirien kanssa( reilut 60 koestarttia omistamillani neljällä karhukoiralla ja n. 20 näyttelykäyntiä) :) menneen syksyn viimeisellä jahtiviikolla onnistuin kaatamaan 100 hirven oman koirani haukkuun :lol: :idea: paljon on tullut koiria halmeen (erauspojan) kennelistä, mutta aika vähän niistä on näköjään (tietokannan mukaan) päätynyt "koemiehille ja naisille" :wink: onko varaamallanne pennulla muuten KVA vanhemmat :?:[/quote]


'
uros on kva narttu avo1

kairankulkija
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2004, 21:47
Paikkakunta: lappi

Re: karhukoira harrastus

Viesti Kirjoittaja kairankulkija » 17 Huhti 2006, 13:58

Kossihan kirjoitteli tuossa aikaisemmin pennun valintakriteereistä "eetun jälkeläiset" palstalla. Katsoppas sieltä, koska siinä kyllä mielestäni oli asiaa.

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 17 Huhti 2006, 17:38

kossihan kertoi aiemmin syksyllä kokemuksistaan oman k&mva koitikajan wallun kanssa. löytyy varmaan haulla:wallu teki sen taas.

S.Waho
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:21

Viesti Kirjoittaja S.Waho » 17 Huhti 2006, 20:20

Olen kanssa etsinyt neuvoja ja tietoa karhukoirasta kun aikasemmin olen omistanut muuta rotua. Karhukoiran kouluttaminen hyväksi hirvikoirasi on ymmärrykseni mukaan vaikeaa mutta monet ovat onnistuneet hyvin. lueskelin vanhoja pystykorvalehtiä monelta vuoselta, mutta siellä oli vain muutama kirjoitus josta sai neuvoja. En tunne ketään jolla olisi huippukoira jolta voisi kysellä neuvoja. Lehti saisi kiinnittää enemmän huomionsa tähän asiaan vai onko kyseessä salattu tieto?

HV
Viestit: 444
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 13:57

Viesti Kirjoittaja HV » 17 Huhti 2006, 20:35

S.Waho on asian ytimessä. Miten saadaan uudet karhukoiran omistajat mukaan käyttökokeisiin ja onnistumaan koiransa koulutuksessa. Moni varmaan jättää sen takia käymättä kokeissa kun ei tiedä miten menetellään, miten päästään alkuun, mitä pitää tehdä.
Jos vain yksinään yrittää saattaa mennä väärin. Kaikilla ei ole sopivia tuttavia joilta saa neuvoja ja opastusta. Vieläpä niin että se olisi oikeaa ja luotettavaa.
Pystykorva-lehdessä saisi olla todellakin ohjeita ja opastusta miten edetään asioissa. Ei minua henkilökohtaisesti kiinnosta joku itärajan takaisten kyläkoirien kohtalo yhtään. Minua kiinnostaa se oma pentuni, jonka kanssa elän monta tulevaa vuotta, ja mitä paremmin meillä homma pelaa, sen tyytyväisempiä olemme kumpikin. Niin mies kuin koirakin.

Lehdestä voisi olla vaikka joku erikoisnumero, jota ei välttämättä jaeta tai julkaista joka vuosi, mutta se voitaisiin postittaa jäsenille ja uusille liittyville jäsenille liittymislahjaksi. Hyvällä tietopaketilla saadaan myös positiivista otetta ja sitoutumista jäsenistössä oman koiran kanssa toimintaan. Näkyy varmasti niin koekäyntien määrässä kuin muissakin asioissa positiivisesti. :D

jätkä

Viesti Kirjoittaja jätkä » 17 Huhti 2006, 20:39

S.Waholle... Katteleppa tämän keskustelupalstan juttuja, sieltä pitäisi jotakin "aueta". 8) Tärkeintä ettet usko kaikenmaailman "satusetiin" miksei narttulinjoissa ole tuloksen haukkuneita koiria, sillä ne ovat tärkeitä. Ei karhukoirassa ole sen isompaa hommaa kuin muissakaan roduissa, mutta riistaveret pitää olla pennussa valmiina...ja mistäpä ne muualtakaan tulee kuin pennun vanhemmista. :roll:

kku
Viestit: 391
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 14:37

Koulutus

Viesti Kirjoittaja kku » 17 Huhti 2006, 20:55

Kyllä tälläkin palstalla varmaan neuvotaan kun vaan kysytään ja samat koulutustavat karhukoirallakin on kuin muillakin hirvikoiraroduilla, ehkä sitä koulutusta kannattaa vaan sovittaa siihen oman koiran luonteeseen sopivaksi, toiset on nuorena rohkeempia ja varhaiskypsempiä ja toisilla se kestää vähän kauvemmin tottua niihin uusiin asioihin siellä metsässä. Mitä enemmän sitä pennun kanssa ehtii touhuilla ja siellä mettäs olla niin mielestäni se on sitä parasta koulutusta mikään rotu ei siellä tarhassa opi mitään.

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 17 Huhti 2006, 21:24

tuolta pääsee alkuun koiran koulutuksessa:
http://www.spj.fi/kkk/jalostus/kouluta.htm

kiemsa-3
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 11:54

Viesti Kirjoittaja kiemsa-3 » 18 Huhti 2006, 13:34

Jaa että karhukoiran koulutus vaikeampaa kuin muiden. Ja höpö höpö. Ite suoritin tutkinnon pari vuotta sitten. Otin pennun 04.2004. Kevät ja kesä samoiltiin metsässä ihan huvikseen. Eka mitä haukuttiin oli pöllikasa. Syksyllä suoritin ampumakokeen ja liityin metsästysseuraan. Syksyllä hirvimetsälle seuran kaa täysin ummikkona. Koira haukkui 8-kuisena monta kertaa vaan ei kaatoa, syy oli minussa hätäilin jne. Viime syksynä eka kaato. Ei siihen ole mitään erityistä koulutusta tarvinnu, tarpeeksi vaan metässä liikkumista niin kyllä ne vietit ja luonto opastaa. Ja ennenkaikkea rauhallisuutta alussa ettei koira eksy ja ala pelkäämään et hänet mettään jätetään. Ensin oli jaloissa sit pikku lenkkejä ja sitte minun mielestä jo hukassa vaan ei koiran mielestä. Karhukoira on helppo tosin ittepäisenä tekee joskus omia juttuja ja se vähän raivostuttaa.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 18 Huhti 2006, 17:05

kiemsa-3 kirjoitti:Karhukoira tosin ittepäisenä tekee joskus omia juttuja ja se vähän raivostuttaa.
Pikkusen muokattuna kiteyttää hyvin ensimmäisen syksyn touhut, itte kullakin pentukoiran kanssa.

Hyvää hirvikoiraa ei vetämätön kaveri saa, olokoon rotu mikä tahansa. Tiettyä halua olla ja touhuta pennun ja nuoren koiran kanssa tarvitaan.

omppe
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 21:19

karhukoira harrastus

Viesti Kirjoittaja omppe » 19 Huhti 2006, 11:35

kiitos paljon näistä viesteistä niissä on paljon apua pikku pennun koulutuksesta mulle tulossa kohta pentu jatkakaa samaan tahtinn minusta karhukoira miehillä/naisilla on hyvä asenne :)

Vastaa Viestiin