KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
pihkatasku
Viestit: 270
Liittynyt: 26 Marras 2011, 12:31

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja pihkatasku » 12 Helmi 2016, 07:55

kyllä nuosta maineikkaista jämpti kenneleistä lähtee murtoosa pelkästään mettämiehille. kyllä etu sialla on koeharrastukseen hurshtaneet sillä ne noussu.



terv.
Mika Pihlaja

Sisukas
Viestit: 928
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 12:03
Paikkakunta: Multia

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja Sisukas » 12 Helmi 2016, 08:10

sulppi kirjoitti:Saattaishan pentuearvo parantua jos otettais harmaajärjestöltä jotain mallia, mutta kuten jalostusneuvoja jokunen vuosi sitten sanoi, ei me sieltä mitään tarvita. Mitäpä tuota turhaan matkimaan, keksitään vaan pyörä uudestaan. :wink:
No nyt aletaan olla jo äärellä. Mitä muuta sieltä harnaajärjestöstä pitäisi matkia? Nyt on otettu jälkeläistilastot uudestaan käyttöön, käyttöindeksit tilauksessa, jalostustarkastukset pyörii... Nyt vaan Heikki suoria ehdotuksia, mitä pitäisi tehdä esittämäsi ongelman ratkaisemiseksi? Edelleen se ongelman esittäminen vuodesta toiseen ja siihen ratkaisun esittämättä jättäminen on melkeinpä raukkamaista. Rakentavampaa olisi ehdottaa ratkaisua ja tunnistaa tosiasiat. Joiltakin se ei vain onnistu millään.
Johannes Lehtomäki

Sisukas
Viestit: 928
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 12:03
Paikkakunta: Multia

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja Sisukas » 12 Helmi 2016, 08:22

Jämtteiltä ei voida kopioida merkittävästi eroavaa lähtötilannetta, laajempaa geenipohjaa. Karhukoirat on rakennettava niistä tarpeista, mitä löytyy. Ymmärrän, että tuo tilanne on vaikea ymmärtää, mutta siinä on suurin syy, miksi samanlaiset jalostustavat eivät sovi rotujen kesken.

Jatkuva linjaaminen, samoin kuin jatkuva hajottaminen eivät vie kun hetken eteenpäin. Tuokin selviää, kun perehtyy asioihin. Jo pelkästään se, että kukaan kasvattaja ei pysty pysy aivan korkeimmalla pinnalla kahta- kolmea sukupolvea kauempaa, kertoo tuosta jalostustapojen muuttelun tarpeesta.

Mutta kerro ihmeessä Heikki lisää rakentavia ajatuksiasi.
Johannes Lehtomäki

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja sumu » 12 Helmi 2016, 08:46

sulppi kirjoitti:Saattaishan pentuearvo parantua jos otettais harmaajärjestöltä jotain mallia, mutta kuten jalostusneuvoja jokunen vuosi sitten sanoi, ei me sieltä mitään tarvita. Mitäpä tuota turhaan matkimaan, keksitään vaan pyörä uudestaan. :wink:
Sinähän voit itse aloittaa tuomalla suomeen täysin vierassukuisen ja toimivan uroksen ruotsista riiuu reisulle kyllä jalostus ryhmä riiattavia löytää.Näihän jämti lähti nousuun.Laaksosen Sauli teki jotain eikä ainoastaan ruikuttanut.
Sauli Ojatalo

Itäraja
Viestit: 611
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 12:16
Paikkakunta: Kainuu

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja Itäraja » 12 Helmi 2016, 11:02

"Metsästystä varten nämä koirat otetaanki se on selvä ja varmasti jokainen koemies on myös metsämies. Aina vaan ihmetelly kuinka vedotaan että ei ehdi kokeisiin kun pitää pyynnis käydä joka päivä, hyvillä koirilla noi hirviluvat mitä nykyään on niin pitäs kaatua aika nopeesti ja jos ei niin kannattaa jättää lupia käyttämättä huonon hirvikannan takia. Näis kilpailevis roduis varmasti on kovempi koekulttuuri kuin karhukoiras, ettei ne sen takia rotua vaihda.
On sitä täältäki lähteny monta koiraa koville "mettämiehille" kun näyttöjen perusteella koiriansa kans kyselevät mutta pienillä puheilla moni heistäki koiransa käyttäny kokeissa jahdin jälkeen, siinä reenatessa jahdin jälkeen ne tuomaritki lappujen kans tulilla istuu. Toimivuus ja sen näkyminen myös virallisesti vaan on sitä parasta pr:ää karhukoiralle ja sitä kautta kiinnostus lisääntyy jopa kokeileen näiden harmaampien rotujen sijasta."

Pasi Ahola


Olen samaa mieltä että aitoon koetulokseen pitää pyrkiä ja se on hyvää pr:ää rodulle. Siitähän juuri esitin, että löytyisikö jotain uusia, kokeilemattomia keinoja saada pelaavia koiria kokeeseen?!
Taitaa olla Suomi laaja maa ja olosuhteet vaihdella kun hirvenmehtuu tuntuu olevan haasteellisempaa näillä kulmilla. Ehkä johtuu siitä, että parhaiden kasvattajien koiria ei ole levinnyt tänne jumalan selän taakse. Näin myös taataan kasvattajien pentuearvojen pysyminen korkealla kun pentuja ei mene koemiesten ulkopuolelle. Ja tämä kommentti koskee yli roturajojen. Samoin koekulttuuri tökkii, edelleen. Ehkä myös tuomarien saanti ja varmat koemaastot lähialueella. Mutta se siitä. Ja siihen asiaan ja niitä konkreettisia esityksiä kuten Sisukaskin sanoi: Ainakin minä voisin maksaa jonkun viiskymppisen, tai jopa satkun, jos joku PUOLUEETON, OSAAVA, tuomarikaksikko veisi koirani hyville hirvialueille kokeisiin. Ja vaikka jostakin EU-hankkeesta loput kulut :-) . Tunnustuksena, niin huono ja laiska koekävijä minäkin olen. Mutta valitettavasti niin on muutkin.
Kari Malinen

280581
Viestit: 1605
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:46
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja 280581 » 12 Helmi 2016, 11:43

Vaikka kaikki harmaiden rotujen jalostuksessa käytetyt tavat olisivat käyttökelpoisia karhukoirajalostuksessa, kannattaa miettiä myös halutaanko meidän rotua viedä kohti tismalleen samaa päämäärää ja hävittää rotutyypilliset ominaisuudet. Minua puistattaa ajatus että rodut erottaisi enää vain ulkomuodosta. Sikäli paljon pidän mm. karjalankarhukoiran pyyntivahvuuksista ja luonteesta.
Juha Leppänen, Ruokolahti

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja Iita » 12 Helmi 2016, 11:56

Sisukas kirjoitti:
sulppi kirjoitti:Saattaishan pentuearvo parantua jos otettais harmaajärjestöltä jotain mallia, mutta kuten jalostusneuvoja jokunen vuosi sitten sanoi, ei me sieltä mitään tarvita. Mitäpä tuota turhaan matkimaan, keksitään vaan pyörä uudestaan. :wink:
No nyt aletaan olla jo äärellä. Mitä muuta sieltä harnaajärjestöstä pitäisi matkia? Nyt on otettu jälkeläistilastot uudestaan käyttöön, käyttöindeksit tilauksessa, jalostustarkastukset pyörii... Nyt vaan Heikki suoria ehdotuksia, mitä pitäisi tehdä esittämäsi ongelman ratkaisemiseksi? Edelleen se ongelman esittäminen vuodesta toiseen ja siihen ratkaisun esittämättä jättäminen on melkeinpä raukkamaista. Rakentavampaa olisi ehdottaa ratkaisua ja tunnistaa tosiasiat. Joiltakin se ei vain onnistu millään.
Jalostustarkastuksethan ovat karhukoirilla vähän erilaiset, kuin harmailla roduilla. Tarkastellaan jo jalostukseen käytettyjä uroksia, vai olenko ymmärtänyt väärin? Tämäkin on varmasti hyvä systeemi, mutta olisiko ajatusta ottaa vaikkapa rinnalle tarkasteluun myös käyttämättömiä nuoria uroksia, samoin kuin harmaiden puolella tehdään? Jotenkin tuntuisi, että se palvelisi sitä tavallista, astutusta suunnittelevaa, nartun omistajaa enemmän.
Mikko Jaukkuri

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja eskoh » 12 Helmi 2016, 12:31

Hei te veli Velloset, uskossanne KARJALANKARHUKOIRAMME tulevaisuuteen horjuvat / horjuttajat, malttakaa
odottaa vuosi - pari niin tulemme näkemään mustavalkoisen nousevan täysin vertailu kelpoiseksi tuontirotuihin
nähden, ainavain laajemmalla rintamalla ollen jo nyt yliveto usealla osa - alueella, ei haittaa kelkn jäljet eikä ajourat
joulukuun viimeisinäkään päivinä lumitilanteesta riippumatta, olisiko jotain yhteyttä veteen menon arkuuden kanssa
kun useille tuntuu vahvempi lumikeli vievän riistavietin / työskentely halut?.

Ps ;Myrskyvaroitus annettu myös tuolta kokeissa ennen käymättömien puolelta.
Esko Halme

sulppi
Viestit: 218
Liittynyt: 15 Touko 2005, 16:17

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja sulppi » 12 Helmi 2016, 20:20

Narttukoira mulla on, tavoite sen kanssa, että tulisi sellainen koira millä vois teettää pentuja. Jos tämä mun narttu alkaa viihtymään hirvillä, niin sille tulee hyvä pentuearvo. Nartun vaan pitää olla ns. täydenerän koira. (ei pentuja vajaa vetoisilla). Olen teettänyt pentuja vajaaerän koirilla joskun, mutta ennen oli ennen. Enää en teetä. Jalostukseen käytettävillä pitää olla hyvä pentue arvo, kuten jämtipuolella pääsääntöisesti toteutetaan. Siellä urosta kahtelevat katsoo ensin, että on täydenerän koira ja hyvä pentuearvo. Mielestäni pentuearvo nousee sillä, että käytetään hyvän pentuearvon koiria jalostukseen. Eli tiivistettynä. Täydeneränkoiria ja hyvällä pentuearvolla olevia käyttämällä saadaan mielestäni karhukoiran pentuearvo paranemaan, silloin kysyntä ja arvostus rotua kohtaan nousee. Ei tuossa mitään uutta ole, mutta kirjoitin vaan mielipiteeni, kun sitä niin kaivataan. 8) Ps. Saulihan vois kertoa mistä löytyy outosukuinen, täydenerän koira ja vielä hyvästä pentueesta, yritän saada sen jalostukseen kun vaan kerrot mistä voin kysellä sellaista. Minä en tiedä mistä löytyy, etkä varmaan sinäkään.
Heikki Länsimäki

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 12 Helmi 2016, 21:30

sulppi kirjoitti:Narttukoira mulla on, tavoite sen kanssa, että tulisi sellainen koira millä vois teettää pentuja. Jos tämä mun narttu alkaa viihtymään hirvillä, niin sille tulee hyvä pentuearvo. Nartun vaan pitää olla ns. täydenerän koira. (ei pentuja vajaa vetoisilla). Olen teettänyt pentuja vajaaerän koirilla joskun, mutta ennen oli ennen. Enää en teetä. Jalostukseen käytettävillä pitää olla hyvä pentue arvo, kuten jämtipuolella pääsääntöisesti toteutetaan. Siellä urosta kahtelevat katsoo ensin, että on täydenerän koira ja hyvä pentuearvo. Mielestäni pentuearvo nousee sillä, että käytetään hyvän pentuearvon koiria jalostukseen. Eli tiivistettynä. Täydeneränkoiria ja hyvällä pentuearvolla olevia käyttämällä saadaan mielestäni karhukoiran pentuearvo paranemaan, silloin kysyntä ja arvostus rotua kohtaan nousee. Ei tuossa mitään uutta ole, mutta kirjoitin vaan mielipiteeni, kun sitä niin kaivataan. 8) Ps. Saulihan vois kertoa mistä löytyy outosukuinen, täydenerän koira ja vielä hyvästä pentueesta, yritän saada sen jalostukseen kun vaan kerrot mistä voin kysellä sellaista. Minä en tiedä mistä löytyy, etkä varmaan sinäkään.
Yksinkertainen ja vanha resepti. Ei ole mitään uutta!!!!

Mulla on kans Heikki kasvamassa narttu, alle vuosikas, "outosukunen" ainakin mulle. Eihän nuita juuri muutenkaan ole ollut muitakuin yhtä sukua.
Oli pakko laittaa uutta juurta kun edellinen narttulinjani ei kuulemma ole periyttävä. Juu joo, kuinkahan periyttävä sen pitäs olla että sitä olis kannattanu jatkaa, empä tiedä. Kun en ole ammattilainen ja mittään ymmärrä näistä asioista. Tuurillahan ne suuret, mikseis pienetkin, laivat seilaa. Viisammathan tuohon vois vastata.

Tulevan kakaran pentue arvostakaan ei voi mittään tietää, vielä. Huhujen mukaan joku olis aukassa jopa suunsa. Voipi jopa tulla tai sitten ei. Sittempähän sen näkköö.
Simo Sova

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 12 Helmi 2016, 21:37

sulppi kirjoitti:Narttukoira mulla on, tavoite sen kanssa, että tulisi sellainen koira millä vois teettää pentuja. Jos tämä mun narttu alkaa viihtymään hirvillä, niin sille tulee hyvä pentuearvo. Nartun vaan pitää olla ns. täydenerän koira. (ei pentuja vajaa vetoisilla). Olen teettänyt pentuja vajaaerän koirilla joskun, mutta ennen oli ennen. Enää en teetä. Jalostukseen käytettävillä pitää olla hyvä pentue arvo, kuten jämtipuolella pääsääntöisesti toteutetaan. Siellä urosta kahtelevat katsoo ensin, että on täydenerän koira ja hyvä pentuearvo. Mielestäni pentuearvo nousee sillä, että käytetään hyvän pentuearvon koiria jalostukseen. Eli tiivistettynä. Täydeneränkoiria ja hyvällä pentuearvolla olevia käyttämällä saadaan mielestäni karhukoiran pentuearvo paranemaan, silloin kysyntä ja arvostus rotua kohtaan nousee. Ei tuossa mitään uutta ole, mutta kirjoitin vaan mielipiteeni, kun sitä niin kaivataan. 8) Ps. Saulihan vois kertoa mistä löytyy outosukuinen, täydenerän koira ja vielä hyvästä pentueesta, yritän saada sen jalostukseen kun vaan kerrot mistä voin kysellä sellaista. Minä en tiedä mistä löytyy, etkä varmaan sinäkään.
Olen samaa mieltä lääkkeistä tulevaisuuden karhukoiraa jalostettaessa. Omasta mielestänikin sinne tarvitaan vahva pohja ja suunta, mitä halutaan. Ei mitään haulikkohajontaa, vaan hyvä pohja ja tavoite, ja sen jälkeen sopivasti hivuttaen kokeilemalla vieraita koiria joukkoon, vaikka sitten pienellä riskilläkin. Jos tunnetaan jo vahvasti perustukset ja niissä vuosien kokemus ja määrätynlainen turva. Ja näiden, ketkä ovat jo vuosia jalostaneet ja kasvattaneet, ovatkin niin sanotussa etuoikeutetussa asemassa, kun tietävät ja tuntevat koiransa jo vuosien kautta, koska ovat toimineet ja aina jättäneet omista kasvateista jälkeläisiä ja luottaneet omiin tekemisiinsä. Tällaisten henkilöiden on helppo ottaa niitä vieraita yksilöitä aina tarvittaessa. Hyvin vaikea on lähteä sitä outosukuista hakemaan tuolta Pohjanlahden länsipuoleltakaan tai muualtakaan. Hyvin herkästi rekisterikirjassa jopa tai sen jälkeen alkaa ilmestyä valkeita ruutuja eikä tiedetä taustoista oikeastaan yhtään mitään. Kaikki on vain pelkkää hakuammuntaa. Parempi on käyttää niitä koiria, kun tiedetään vahvuudet ja heikkoudet. :thumbsup: :D
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Sisukas
Viestit: 928
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 12:03
Paikkakunta: Multia

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja Sisukas » 12 Helmi 2016, 22:56

Kojamo kirjoitti:
sulppi kirjoitti:Narttukoira mulla on, tavoite sen kanssa, että tulisi sellainen koira millä vois teettää pentuja. Jos tämä mun narttu alkaa viihtymään hirvillä, niin sille tulee hyvä pentuearvo. Nartun vaan pitää olla ns. täydenerän koira. (ei pentuja vajaa vetoisilla). Olen teettänyt pentuja vajaaerän koirilla joskun, mutta ennen oli ennen. Enää en teetä. Jalostukseen käytettävillä pitää olla hyvä pentue arvo, kuten jämtipuolella pääsääntöisesti toteutetaan. Siellä urosta kahtelevat katsoo ensin, että on täydenerän koira ja hyvä pentuearvo. Mielestäni pentuearvo nousee sillä, että käytetään hyvän pentuearvon koiria jalostukseen. Eli tiivistettynä. Täydeneränkoiria ja hyvällä pentuearvolla olevia käyttämällä saadaan mielestäni karhukoiran pentuearvo paranemaan, silloin kysyntä ja arvostus rotua kohtaan nousee. Ei tuossa mitään uutta ole, mutta kirjoitin vaan mielipiteeni, kun sitä niin kaivataan. 8) Ps. Saulihan vois kertoa mistä löytyy outosukuinen, täydenerän koira ja vielä hyvästä pentueesta, yritän saada sen jalostukseen kun vaan kerrot mistä voin kysellä sellaista. Minä en tiedä mistä löytyy, etkä varmaan sinäkään.
Yksinkertainen ja vanha resepti. Ei ole mitään uutta!!!!

Mulla on kans Heikki kasvamassa narttu, alle vuosikas, "outosukunen" ainakin mulle. Eihän nuita juuri muutenkaan ole ollut muitakuin yhtä sukua.
Oli pakko laittaa uutta juurta kun edellinen narttulinjani ei kuulemma ole periyttävä. Juu joo, kuinkahan periyttävä sen pitäs olla että sitä olis kannattanu jatkaa, empä tiedä. Kun en ole ammattilainen ja mittään ymmärrä näistä asioista. Tuurillahan ne suuret, mikseis pienetkin, laivat seilaa. Viisammathan tuohon vois vastata.

Tulevan kakaran pentue arvostakaan ei voi mittään tietää, vielä. Huhujen mukaan joku olis aukassa jopa suunsa. Voipi jopa tulla tai sitten ei. Sittempähän sen näkköö.

Hellanlettas, sehän oli helppoa. Olisitte heti sanonut! Raakataan siis kaikki pentuearvoltaan alle 50 % ja kerran vajaan erän tehneet nartut jalostuksesta pois ja tie tähtiin on auki? Vai missä se raja kulkee? Ja paljonko näitä narttuja löytyy?

Perustakaa oma talli ja alkakaa pyörittää tuollaista rinkiä. Nähdään mitä siitä seuraa. Mistä tuota tietää, jos ei koita. :D :D
Johannes Lehtomäki

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja Iita » 13 Helmi 2016, 00:43

Hellanlettas ja helppoa oli. Aivan asiaa minusta pojat puhui, mutta se kuitataan v.....lulla ja vähättelyllä. Helppo on tie. Jos joku luulee, että hirvikoiran jalostukseen löytyy joku aivan uusi poppakonsti, niin tulee kyllä pettymään. Se on vain laitettava Martti Servon sanoin ne näppylähanskat käteen ja alettava töihin. Toisia rotuja mollaamalla ei tulosta tule ja ehkä joskus on jopa nöyrryttävä sen verran, että otettaisiin oppia naapurilta.

Jospa tuohon jalostustarkastusasiaankin saisi vielä vastauksen. Edes jonkinlaisen...
Mikko Jaukkuri

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja eskoh » 13 Helmi 2016, 09:15

Kuka täällä v-i- t- t- u- i- l-la kehtaa, sehän on taitolaji?.

Sensiaan kunnon kommentti selvällä SELKOKIELELLÄ on silloin tälloin
kyllä paikallaan, jotta turhanpäiväinen vuodesta vuosikvmmeniin
jatkunut vatulointi loppuisi?

Ps; tuleekin väkisin mieleen kahden Valtioviisaan sanat: Tartteisi teherä pojat jotain, eikä toimia kuin Taatanan tunarit??.
Esko Halme

joni
Viestit: 273
Liittynyt: 03 Helmi 2010, 22:21

Re: KARHUKOIRA ENNEN, NYT JA TULEVAISUUDESSA

Viesti Kirjoittaja joni » 13 Helmi 2016, 09:24

Yritinkin tuolla valvontaan liittyvässä periaatekeskustelussa tuoda juuri esille näitä palstan keskeisiä periaatteita. Muistutan vielä että nimenomaan toisille päätäaukomalla, kivittämällä ja mielipidettä vähättelemällä saadaan paljon parempia ideoita ja keskusteluja aikaan. Hyvä pojat! Tästä se lähtee!!!

Jari
Jari Hakulinen

Vastaa Viestiin