Jalostusnartun minimivaatimukset?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 19 Joulu 2014, 15:57

Mikä on tämänhetken tilanne? Pitääkö nartun haukkua täysiä eriä vai riittääkö se että auttavasti haukkuu hirveä?Mikä on jalostusneuvonnan kanta tällähetkellä ja mitä sanoo Iin Jalostusexpertti? Eräällä tuttavalla entinen jämptinmies :thumbsup: :lol: kova täysiä eriä vetelevä narttu aikoo lykätä penikoittamista koska tarpeeksi tasokkaita uroksia ei tällähetkellä ole tarjolla.Onko ennen villasukanvärisiä harrastanut mies mennyt liian rantuksi?

makke
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Elo 2004, 06:32
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja makke » 19 Joulu 2014, 16:38

Mahtaakohan se ranttu olla kuitenkin sellainen paljon puhuttu _esson_ mies? Vaikea kuvitella että jollain olisi niin hyvä karhukoiranarttu ettei löydä tarpeeksi hyvää kollia sille kaveriksi. Onneksi Missille on sentään kelvanneet normi karhukoiraurokset. Muutenhan ei sillekään olisi siunaantunut yhtään pentua ja kyseessä on kuitenkin tämän hetken kiistatta paras karjalankarhukoira. Eli on joutunut omistaja nöyrtymään ja ottamaan kaveriksi sille narttua "huonomman" :wink: uroksen . Eikä todellakaan ole olleet huonoja nekään.
Marko Soini

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 19 Joulu 2014, 18:00

Tämä koiramies tarkoittaa todennäköisesti sitä laajuutta ja periyttämisvarmuutta mihin on tottunut jämptipuolella.

Masa-Raati
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Touko 2011, 15:59
Paikkakunta: Hyrynsalmi

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja Masa-Raati » 19 Joulu 2014, 18:05

Hyvät nartut ja kennelit , eikö tuo ole ollut koko palstan elin iän se, että tuotteesta syntyy
hyvää , uroksista välittämättä : :? Tuosta koehyvyydestä on yksi/kolmasosa opetettua joka ei periydy .Ja jos se nyt alkaa piiputtamaan uroksista ,niin on kyllä outo ilmiö. Es- son voi unohtaa , syy ei ole siellä. jopa peili voisi olla viisaampi :(
Matti Raatikainen

Sisukas
Viestit: 928
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 12:03
Paikkakunta: Multia

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja Sisukas » 19 Joulu 2014, 19:41

pentti koskelo kirjoitti:Mikä on tämänhetken tilanne? Pitääkö nartun haukkua täysiä eriä vai riittääkö se että auttavasti haukkuu hirveä?Mikä on jalostusneuvonnan kanta tällähetkellä ja mitä sanoo Iin Jalostusexpertti? Eräällä tuttavalla entinen jämptinmies :thumbsup: :lol: kova täysiä eriä vetelevä narttu aikoo lykätä penikoittamista koska tarpeeksi tasokkaita uroksia ei tällähetkellä ole tarjolla.Onko ennen villasukanvärisiä harrastanut mies mennyt liian rantuksi?
Lähtökohtaisesti rodun käyttöominaisuuksien tason pitäisi nousta, jos jalostukseen käytetään geneettisesti keskiarvoa parempia koiria. Eikö ole helppoa! Nyt vaan joku viisas saisi määrittää mikä on rodun keskitaso. Ja ennenkaikkea geneettinen, ei opittu, käyttöominaisuuksien keskitaso. Näkyvillä olevista käyttöominaisuuksista alle kolmannes on perittyä, loput ominaisuuksista on opittua. Täyden erän narttu on varmasti käyttöominaisuuksiltaan yli rodun keskiarvo nartun, joka ikisessä rodussa. Jos vain tuon tasoisilla nartuilla jatketaan, sumputamme ennestään kapean geeniperimän äkkiä umpikujaan. Kunnia niille, ketkä pennuttavat vain täyden erän narttuja, mutta kunnia myös niille, jotka kantavat vastuuta geeniperimän elinvoimaisuudesta ja monimuotoisuudesta. Se, että kaikkea toisen kasvattajan toiminnan tarkoitusperistä ei ymmärrä, ei tarkoita, että tarkoitusperät olisivat väärät.

Minä henkilökohtaisesti en pidä siitä, että jalostuskoirille asetetaan liian korkeat, jopa utopistiset tavoitteet ennen ensimmäistäkään pentuetta. Jalostuskoiran määrittelemiseen on olemassa yksi keino ylitse muiden. Se on jälkeläisnäyttö. Sitä kannattaa kumartaa ennen kaikkea muuta. Jälkeläisnäyttöä ei saada kuin teettämällä jälkeläisiä ja tähtitieteellisillä tavoitteilla se ensimmäinen pentue jää syntymättä. Oikein kärjistäen, hyvä periyttäjä on hyvä periyttäjä, riippumatta pysyykö hirvellä minuuttiakaan. Toisaalta jotkut huippukoirat eivät periytä edes rodun keskiarvon tasoisesti.

Terve karjalankarhukoiranarttu, joka haukkuu omistajansa mielestä tarpeeksi hyvin hirveä, on minimivaatimus jalostuskoiraksi. Tämä meidän sivusta seuraajien on hyväksyttävä. Tuomita pitäisi vain omia ratkaisuja. Markkinatalous ohjaa kyllä pennunottajat ottamaan pennun sieltä, missä kyseisen pennunottajan vaatimusraja ylittyy. Jalostusneuvojana, rodun tämänhetkinen tila huomioiden, vastaukseni on tämä. Toki kehotan aina pennutusta suunnittelevan haukuttamaan ykkösen ensin kokeissa, ihan vain näytöksi muille. Henkilökohtaisesti olen pitänyt jalostusnartulleni käyttöominaisuuksien vähimmäisrajana sitä, että se haukkuu täyden erän hirveä. Täytyy kuitenkin muistuttaa, että koiranjalostus ei ole vain muutaman yksittäisen ominaisuuden kehittämistä. Se on kokonaisvaltaista kehittämistä ja siten jatkuvaa kompromissien tekoa.
Johannes Lehtomäki

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 19 Joulu 2014, 23:33

Paljon asiaa Johanneksen kirjoituksessa.Iin "jalostuspäälliköltä ei taida tulla vastausta.Ne on vissiin kynän katkassu pariksi viikoksi. :D Ne saattaa senki tehä jos on liian teräväkärkinen kynä.

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 20 Joulu 2014, 10:31

Minulta on monesti kysytty että mistä johtuu että on yleensä aina pelaavat koirat.Syy on yksiselitteinen.Jalostusaineistoa pitää osata ja uskaltaa karsia ankaralla kädellä ja ei saa pelätä työntekoa.Lapioon ja rautakankeen pitää uskaltaa tarttua kelillä kuin kuin.Kerrankin joulun alla oli 30 pakkasta niin tippa meinasi jäätyä linssiin mutta ei se auta.Tällä viikollakin yksi tuttava joutui luopumaan yhdestä sessusta.Jos olisin ollut kirkon palveluksessa niin toistakymmentä vuotta sitten olisivat palkinneet haudan kaivamisesta.Leikki leikkinä mutta totta se on.Sessuja ei kannata elättää.Se on lähtökohta jos meinaat pysyä toimivissa koirissa.

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 20 Joulu 2014, 12:17

pentti koskelo kirjoitti:Minulta on monesti kysytty että mistä johtuu että on yleensä aina pelaavat koirat.Syy on yksiselitteinen.Jalostusaineistoa pitää osata ja uskaltaa karsia ankaralla kädellä ja ei saa pelätä työntekoa.Lapioon ja rautakankeen pitää uskaltaa tarttua kelillä kuin kuin.Kerrankin joulun alla oli 30 pakkasta niin tippa meinasi jäätyä linssiin mutta ei se auta.Tällä viikollakin yksi tuttava joutui luopumaan yhdestä sessusta.Jos olisin ollut kirkon palveluksessa niin toistakymmentä vuotta sitten olisivat palkinneet haudan kaivamisesta.Leikki leikkinä mutta totta se on.Sessuja ei kannata elättää.Se on lähtökohta jos meinaat pysyä toimivissa koirissa.
Tuohon voisi vielä tietenkin lisätä; Ennenkuin tarttuu Lapioon ja rautakankeen, voi käydä tekemässä tuttauutta vaikka siellä pesuhuoneessa olevan peilin kans :wink:
Minä ainakin niin "rumamies", koiratkin ovat sen huomanneet, syystä alkaneet pelittään melko varhaiskypsinä. Ainakin Karhukoira (varsinkin narttu) tietää ettei liian tiuhaan isäntää peilineten viijä tutkisteluun, eivätkä lapio-ja kankikauppaan ohjaa :wink:
Rauno Juntunen

Tuomo Pirttimaa
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 20:43

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja Tuomo Pirttimaa » 20 Joulu 2014, 12:30

Älähän Pentti hulluja yllytä. Tuostakin kirjoituksestasi joku hätähousu koiranmontuttaja innostuu ja taas on vähemmän yksi nuori narttu, jossa ei ollut muuta vikaa kuin koirista mitään ymmärtämätön isäntä.
Parhaimmat koirat on yleensä ihan muilla kuin niillä, joilla on pöytälaatikossa vaaksan nippu alle kolmevuotiaana kuolleiden koirien papereita. Olen minä siihen syytkin mielestäni löytänyt.

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 20 Joulu 2014, 13:36

Senkin olen huomannut että sellaiset koirat jotka alkaa hirvelle ilman koulutusta periyttää paremmin kuin sellaiset koirat joilla ei ole nuorena vetoa suuriistalle vaan kouluttamalla saadaan pelaamaan.Olen myös sitämieltä jos jalostukseen käytettävä uros ja narttu on riittävän hyvä niin paremmin siinä onnistuu eikä niitä rekisteriotteita pöytälaatikkoon kerry.Ei siinä peiliinkatsomisessa ole mitään tekemistä koiran jalostuksen kanssa.Melko jonglööri pitää olla jos on niin hyvä koiramies että joka pennusta tulee se pelikoira.Minun ainakin on pakko tässä asiassa tunnustaa että aina en ole onnistunut.Jossakin eri asioissa ja asiayhteyksissä se tunnustuksen puristaminen saattaa olla työn ja tuskan takana. :roll: :D :thumbsup:

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 20 Joulu 2014, 16:14

Pentti, nyt on vaarassa tuo kiväärikisa :wink: karhukoiraväki ei uskalla esittää koiruutta kisaan (meillä toimivat koirat) :( , josko tuo 7/8 poksahtaa kohdalle
Rauno Juntunen

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 20 Joulu 2014, 16:15

pentti koskelo kirjoitti:Senkin olen huomannut että sellaiset koirat jotka alkaa hirvelle ilman koulutusta periyttää paremmin kuin sellaiset koirat joilla ei ole nuorena vetoa suuriistalle vaan kouluttamalla saadaan pelaamaan.Olen myös sitämieltä jos jalostukseen käytettävä uros ja narttu on riittävän hyvä niin paremmin siinä onnistuu eikä niitä rekisteriotteita pöytälaatikkoon kerry.Ei siinä peiliinkatsomisessa ole mitään tekemistä koiran jalostuksen kanssa.Melko jonglööri pitää olla jos on niin hyvä koiramies että joka pennusta tulee se pelikoira.Minun ainakin on pakko tässä asiassa tunnustaa että aina en ole onnistunut.Jossakin eri asioissa ja asiayhteyksissä se tunnustuksen puristaminen saattaa olla työn ja tuskan takana. :roll: :D :thumbsup:
:thumbsup:
Sais vain valtaosan vuosiluokasta kokeisiin, niin olisi taas lisää tietoa eikä mutua.
Simo Sova

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 20 Joulu 2014, 18:00

Viime vuonna yksi tuttava osti Pohjanmaalta kaksivuotiaan "toimivan" karhukoiran.Parhaillaan haukkunut muka toistakymmentä tuntia.Koira oli täysi nolla.Uusi omistaja kysyeli että mitä tehdä .Käskin käyttää koiraa eläinlääkärillä.Mitään vikaa ei löytynyt.Tämä taitaa olla se koira mikä on nyt edesmennyt. Mikä neuvoksi vastaisuudessa.Älä osta äläkä myy toiselle tälläista koiraa.Vahinkoa ei kannata panna kiertämään.

VerneT
Viestit: 188
Liittynyt: 20 Joulu 2014, 22:06

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja VerneT » 21 Joulu 2014, 00:40

Tuomo Pirttimaa kirjoitti:Älähän Pentti hulluja yllytä. Tuostakin kirjoituksestasi joku hätähousu koiranmontuttaja innostuu ja taas on vähemmän yksi nuori narttu, jossa ei ollut muuta vikaa kuin koirista mitään ymmärtämätön isäntä.
Parhaimmat koirat on yleensä ihan muilla kuin niillä, joilla on pöytälaatikossa vaaksan nippu alle kolmevuotiaana kuolleiden koirien papereita. Olen minä siihen syytkin mielestäni löytänyt.
Toivottavasti innostuu, toimii ja laittaa keväällä uuden karhukoiranpennun tilaukseen! Ja muistaa lisätä KoiraNettiin oikean syyn, noita 4-vuotiaana vanhuuteen kuolleita siellä on jo tarpeeksi...

En ole aiemmin omista koiratouhuista pahemmin kehunut mutta nyt kyllä pitää: minulla on ollut nuoria koiria, jotka olen lopettanut sen jälkeen kun olen ne toimimattomiksi todennut ja olen ylpeä siitä! Toisille riittää jalostukseen, että nartulla on kohtu - itse olen asettanut tiukemmat kriteerit.

Olenko sitten alunperin laittanut koiria, entisiä tai nykyisiä sitä varten, että saan ampua ne kaksivuotiaana ja sitten kehua sillä internetin keskustelupalstalla? En, siinä ei ole mitään kehumisen arvoista! Olen laittanut koirani sillä odotuksella, että niistä tulee +10v ajalle työkaluja suurriistanpyyntiin. Millaisia nämä lopetetut tapaukset ovat sitten olleet? Ensimmäinen meni hirvelle, haukahteli muutaman minuutin ja tuli välinpitämättömänä pois, ikää 2½v. Kannustamalla kävi uudestaan haukahtamassa ja tuli pois. Jos joskus seurasi karkkoa niin maksimissaan kilometrin ennenkuin pois. Toinen tapaus ei edes mennyt hirvelle. Naapurin mummon kyllä haukkui häkistä suu vaahdossa, kun tämä haki postia kahdesti päivässä. Tämän lisäksi koira oli erittäin paukkuarka. Molemmat pelkäsivät karhun ruhoa ja sen hajua. Kyllähän se molempien kohdalla vtutti, että kahdessa vuodessa ei parempaa tapahtunut. Vaan vielä tähän päivään mennessä kukaan minulle ei ole osannut kertoa, mitä näiden kanssa tein väärin ja "miten ymmärtämättömyyttäni ne pilasin".
Vastaavasti, en pysty nimeämään ketään joka omilla toimillaan olisi pilannut koiran, josta muuten olisi tullut toimiva kampe. Kuitenkin pystyisin nimeämään jo tuttavapiiristäni ison nipun toimimattomia koiria ja vielä isomman nipun toimimattomia koiria, joiden isännät tiedän vain nimeltä. Joku äkkinäinen saattaisi väittää, että tämä johtuu siitä, että (lähes) kaikki koiraharrastajat kohtelevat ja pitävät koiriaan oikein ja harrastavat niillä "ohjeiden ja neuvojen mukaan" mutta kaikista yksilöistä ei vain tule toimivia.

Näiden kokemusten pohjalta pidän erittäin huolestuttavana asiana, että karhukoiria aktiivisesti kasvattava henkilö näkee lopetetut koirat ainoastaan pennunottajien taitamattomuudesta johtuvana menetyksenä eikä esimerkiksi omissa linjoissa tai rodussa esiintyvien heikkouksien ilmentyminä. Minä en ainakaan kehtaa samana vuonna minun kanssa karhukoiranarttuja ottaneita syyttää ymmärtämättömyydestä ja koirien pilaamisesta, vaikka lähes 90% niistä ei ole pystynyt edes yhteen HIRV1-tulokseen ts. ne eivät vastaa rotumääritelmän kuvaamaa käyttötarkoitusta.
Verne Tervaharju

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: Jalostusnartun minimivaatimukset?

Viesti Kirjoittaja sumu » 21 Joulu 2014, 07:51

Kyllä Verne ohje peiliin katsomisesta on hyvä ohje,ei ehkä mieluinen mutta hyvät neuvot ovat useasti epä mielyttäviä.Jos metsästyskoirien ohjaajana haluaa kehittyä niin siihen ei ole muuta tapaa kuin oppia omista virheistään.
Totta on sekin että hyvällä jalostus koiralla kärsii tehdä lähes kaikki virheet ja siitä huolimatta haukku raikaa :D
Sauli Ojatalo

Vastaa Viestiin