Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Lukittu
Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 20 Joulu 2010, 21:12

Hente kirjoitti:Eikös niitä ole kenneleitä joilla on HAUKKUTAKUU???
Meidän Kennelin (Teilojan) tuotoksille olen antanut ns. hirvenhaukkutakkuun, joka tarkottaa, että jos meiltä hankittu Karjalan Karhukoiranpenikka osottautuu niin "riistavappaksi", ettei se pelitä senvertaa et sille olis mahollista ommaa lupahirveä kaataa haukusta, niin saa hakia (Yhen kerran), uuven "takkuu" penikan pallauttamansa riistavappaan tilalle.
Lienenkö sitte poikkeus Kasvattajana :?:

Minun näkemys on ollu, et kylläkait Kasvattaja, joka uskoo/luottaa ommaan kasvatustyöhönsä/jalostusvalintoihinsa eikä tehe hommaa pelekästään "rahastus" mielesä pitäs pystyä antamaan se YKSI takkuupentu riistavappaksi osottautunneen tilalle (lienee kohtuullistaki?)

Yleensähän pennunottaja haluaa/olettaa saavansa pulittamalleen summalle ekuja jonkulaisen vastineen, ainaki kohtuullisen hirvenmehtuuapurin, muu onki sitte jo sitä plussaa :)

Aika näyttää pitäneekö tuota sitte joskus itekki "päivittää" "takkuut" uusiksi, kun heittää omat siitosnartut pellaamasta/perriyttämästä :roll: :oops:

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 20 Joulu 2010, 21:26

Harri.Sanaksenaho kirjoitti:
Hente kirjoitti:Eikös niitä ole kenneleitä joilla on HAUKKUTAKUU???
Meidän Kennelin (Teilojan) tuotoksille olen antanut ns. hirvenhaukkutakkuun, joka tarkottaa, että jos meiltä hankittu Karjalan Karhukoiranpenikka osottautuu niin "riistavappaksi", ettei se pelitä senvertaa et sille olis mahollista ommaa lupahirveä kaataa haukusta, niin saa hakia (Yhen kerran), uuven "takkuu" penikan pallauttamansa riistavappaan tilalle.
Lienenkö sitte poikkeus Kasvattajana :?:

Minun näkemys on ollu, et kylläkait Kasvattaja, joka uskoo/luottaa ommaan kasvatustyöhönsä/jalostusvalintoihinsa eikä tehe hommaa pelekästään "rahastus" mielesä pitäs pystyä antamaan se YKSI takkuupentu riistavappaksi osottautunneen tilalle (lienee kohtuullistaki?)

Yleensähän pennunottaja haluaa/olettaa saavansa pulittamalleen summalle ekuja jonkulaisen vastineen, ainaki kohtuullisen hirvenmehtuuapurin, muu onki sitte jo sitä plussaa :)

Aika näyttää pitäneekö tuota sitte joskus itekki "päivittää" "takkuut" uusiksi, kun heittää omat siitosnartut pellaamasta/perriyttämästä :roll: :oops:
Aijaa, se on sitä kun vihree oon ja nöössipoika, niin luulin että tuo pelaamattoman tilalle uuden antaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Oikeesti pennun ottajalle pitää antaa valinnan mahollisuus joko uusi pentu tai rahat takasin, palautettua pentua kohti. Voi olla että pennun ottajalle riittää se yksi kappale eikä toista ennää halua. Haluaako kasvattajakaan uutta pentua tyyrätä taarolle. Totta Harri haastat, taitaa löytyä kenneleitä mihin et saa "viallista" pentua palautettua etkä saa muuta vastetta kuin puhelimesta piip piip ...

karjalankk

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja karjalankk » 20 Joulu 2010, 23:04

Harri.Sanaksenaho kirjoitti:
Hente kirjoitti:Eikös niitä ole kenneleitä joilla on HAUKKUTAKUU???
Meidän Kennelin (Teilojan) tuotoksille olen antanut ns. hirvenhaukkutakkuun, joka tarkottaa, että jos meiltä hankittu Karjalan Karhukoiranpenikka osottautuu niin "riistavappaksi", ettei se pelitä senvertaa et sille olis mahollista ommaa lupahirveä kaataa haukusta, niin saa hakia (Yhen kerran), uuven "takkuu" penikan pallauttamansa riistavappaan tilalle.
Lienenkö sitte poikkeus Kasvattajana :?:

Minun näkemys on ollu, et kylläkait Kasvattaja, joka uskoo/luottaa ommaan kasvatustyöhönsä/jalostusvalintoihinsa eikä tehe hommaa pelekästään "rahastus" mielesä pitäs pystyä antamaan se YKSI takkuupentu riistavappaksi osottautunneen tilalle (lienee kohtuullistaki?)

Yleensähän pennunottaja haluaa/olettaa saavansa pulittamalleen summalle ekuja jonkulaisen vastineen, ainaki kohtuullisen hirvenmehtuuapurin, muu onki sitte jo sitä plussaa :)

Aika näyttää pitäneekö tuota sitte joskus itekki "päivittää" "takkuut" uusiksi, kun heittää omat siitosnartut pellaamasta/perriyttämästä :roll: :oops:
Tosi hienoa ajattelua Harrilta :wink: .Itse en olisi välttämättä antamassa takuita,mutta olisi varmasti molemmin puolin reilua ja kivaa,jos vaikka myisi pennun tonnia halvemmalla.Silloin se ei varmasti harmittaisi kumpaakaan niin kovasti.Monille kuten varmaan Harrillekkin rakkaan harrastuksen parissa toimiminen on tärkein asia :lol:

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 21 Joulu 2010, 01:24

karjalankk kirjoitti:
Harri.Sanaksenaho kirjoitti:
Hente kirjoitti:Eikös niitä ole kenneleitä joilla on HAUKKUTAKUU???
Meidän Kennelin (Teilojan) tuotoksille olen antanut ns. hirvenhaukkutakkuun, joka tarkottaa, että jos meiltä hankittu Karjalan Karhukoiranpenikka osottautuu niin "riistavappaksi", ettei se pelitä senvertaa et sille olis mahollista ommaa lupahirveä kaataa haukusta, niin saa hakia (Yhen kerran), uuven "takkuu" penikan pallauttamansa riistavappaan tilalle.
Lienenkö sitte poikkeus Kasvattajana :?:

Minun näkemys on ollu, et kylläkait Kasvattaja, joka uskoo/luottaa ommaan kasvatustyöhönsä/jalostusvalintoihinsa eikä tehe hommaa pelekästään "rahastus" mielesä pitäs pystyä antamaan se YKSI takkuupentu riistavappaksi osottautunneen tilalle (lienee kohtuullistaki?)

Yleensähän pennunottaja haluaa/olettaa saavansa pulittamalleen summalle ekuja jonkulaisen vastineen, ainaki kohtuullisen hirvenmehtuuapurin, muu onki sitte jo sitä plussaa :)

Aika näyttää pitäneekö tuota sitte joskus itekki "päivittää" "takkuut" uusiksi, kun heittää omat siitosnartut pellaamasta/perriyttämästä :roll: :oops:
Tosi hienoa ajattelua Harrilta :wink: .Itse en olisi välttämättä antamassa takuita,mutta olisi varmasti molemmin puolin reilua ja kivaa,jos vaikka myisi pennun tonnia halvemmalla.Silloin se ei varmasti harmittaisi kumpaakaan niin kovasti.Monille kuten varmaan Harrillekkin rakkaan harrastuksen parissa toimiminen on tärkein asia :lol:

Minun pennunhintani on sammaa tasoa, kuin monen ns. "merkkikennelinki" , väärinymmärrysten välttämiseksi puhutaan satasista :)
"Pankkilainaa" en oo valamis ottamaan, että voisi itseni lisäksi muutamille pennuntarvihtijalle koiria kasvattaa :wink:
Tavoitteena on ollu saaja ees koira/kasvatustoiminnasta koituneet kulut suurinpiirtein poies :oops:


Minkäniminen kenneli se sinulla on, niin vois täsä ihan mielenkiinnolla tarkastella minkälaista jälkeä on "pukannu" sieltä :wink:

karjalankk

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja karjalankk » 21 Joulu 2010, 07:27

Sorry Harri jos luulit tarkoittavani sinua pelkästään tuolla kommentilla. Luulin keskustelua käytävän yleisellä tasolla ja sanoin mielipiteeni. Tokihan tiesit,että en ole kasvattaja vaan metsästelen mielelläni karhukoirilla. Hyvää ja rauhallista Joulua Luola aavallekin.

tl

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja tl » 21 Joulu 2010, 10:17

Ei kait se kennelin nimi määrittele pennun hintaa? Mulla on ollut ainakin sellainen käsitys, että tämä muutaman satasen hintahaitari pennun hinnassa tulisi siitä, minkä tasoisesta nartusta/yhdistelmästä pentua on ostamassa. Toki kaikkein rasvaisimmat myyntimiehet myy mitä vaan... tuossa lueskelin erästä myyntipalstaa, missä kaupiteltiin karhukoiranpentuja. Ilmoituksen perusteella ei kannattais miettiä sen enempää mistä pennun ostaa... oli karhua ja hirveä haukkuvat vanhemmat, haukkutakuut ja muut mausteet mukana.

tara4632
Viestit: 727
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 15:13

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja tara4632 » 21 Joulu 2010, 14:47

http://www.spl.fi/kasvattajat/Kasvattaj ... erotus.pdf Tärkeä linkki koirien myyjille ja ostajille.

Huomiotava että ei ole pakko ottaa uutta pentua tilalle, vaan myyjän on palautettava kauppahinta korkojen kanssa ostajan niin vaatiessa (ei monikaan halua uutta pentua samasta kennelistä toimimattoman tilalle) :D
OSTAJAN tietty pitää osata vaatia myös ja pitää puoliaan näissä yli 1000 € maksavissa koirakaupoissa.
Samat säännöt kuin muissakin ''tavaroissa'' ...rahat takaisin jos ei ole tyytyväinen :D
Kuva

tl

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja tl » 21 Joulu 2010, 15:48

tara4632 kirjoitti:http://www.spl.fi/kasvattajat/Kasvattaj ... erotus.pdf Tärkeä linkki koirien myyjille ja ostajille.

Huomiotava että ei ole pakko ottaa uutta pentua tilalle, vaan myyjän on palautettava kauppahinta korkojen kanssa ostajan niin vaatiessa (ei monikaan halua uutta pentua samasta kennelistä toimimattoman tilalle) :D
OSTAJAN tietty pitää osata vaatia myös ja pitää puoliaan näissä yli 1000 € maksavissa koirakaupoissa.
Samat säännöt kuin muissakin ''tavaroissa'' ...rahat takaisin jos ei ole tyytyväinen :D
Tässäpä kennelliiton kauppakirja minkä ehtoja olen noudattanut.
Kauppaehtojen kohtaan 3. lisäkirjaus rotukohtaisista perinnöllisten vikojen ja sairauksien riskeistä.
Kasvattaja kurssilla kehottivat luovuttamaan kasvatit aikaisintaan 7 viikon ikäisinä ja näin olen myös toiminut. Luovutuspäivään mennessä yksikään kasvateista ei ole haukkunut hirveä saatikka sitten karhua eikä niitä ole käytetty metsästykseen, joten en ole voinut antaa takuuta että koira haukkuisi hirveä tai siitä sitten myöhemmin mahdollisesti kehittyis kelvollinen pyyntikaveri :lol:
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres ... B_tayt.pdf

Hente
Viestit: 21
Liittynyt: 07 Elo 2008, 17:46

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja Hente » 21 Joulu 2010, 18:10

Erinomaista että tästäkin asiasta saadaan keskustelua aikaseksi.Minunkin pienimuotoisen kasvattajauran johtoajatuksena on tarjota muillekin niitä unohtumattomia hetkiä tämän upean koiran matkassa joita itse on saanut kokea.muutaman kerran on tullut koettua se onnistumisen tunne kun kasvatin omistaja soittaa että ny se pelaa.En anna kasvateille haukkutakuuta syystä että asiassa on liian paljon liikkuvia osia.Takuun sijasta haen pennuille yhdistelmäsuosituksen ja vanhemmilla oltava vähintään Voi.1.Tarkoitus olis jatkossakin pitää hinnat periaatteella kulut pois ja vähän vaivan palkkaa.Jokaisella kasvattajalla on tietysti oikeus takuu myöntää ,mutta jos takuu annetaan esim.pennuille jonka emillä ei ole koe tuloksia liikutaan heikoilla jäillä.Minäkään en uskalla luvata pentua vaativalle vaikka mieli tekisi.
Heikki Lukkarinen

askot
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2010, 19:58

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja askot » 21 Joulu 2010, 21:45

Hente kirjoitti:Erinomaista että tästäkin asiasta saadaan keskustelua aikaseksi.Minunkin pienimuotoisen kasvattajauran johtoajatuksena on tarjota muillekin niitä unohtumattomia hetkiä tämän upean koiran matkassa joita itse on saanut kokea.muutaman kerran on tullut koettua se onnistumisen tunne kun kasvatin omistaja soittaa että ny se pelaa.En anna kasvateille haukkutakuuta syystä että asiassa on liian paljon liikkuvia osia.Takuun sijasta haen pennuille yhdistelmäsuosituksen ja vanhemmilla oltava vähintään Voi.1.Tarkoitus olis jatkossakin pitää hinnat periaatteella kulut pois ja vähän vaivan palkkaa.Jokaisella kasvattajalla on tietysti oikeus takuu myöntää ,mutta jos takuu annetaan esim.pennuille jonka emillä ei ole koe tuloksia liikutaan heikoilla jäillä.Minäkään en uskalla luvata pentua vaativalle vaikka mieli tekisi.
Joo , höpö puheita takuu pennuista.Asiahan on niin, että koiraa on tosi vaikea kouluttaa huipuksi , mutta todella helppoa pilata. Poikkeuksena riistaverettömät yksilöt , joita on nykyään tosi harvassa. Mieluimmin ostaisin tonnilla peilejä sille koiran omistajalle joka tulee peräämään uutta pentua toimimattoman tilalle. Siellä se nimittäin usein vika on. Ja jos ei ole niin sellainen mies/henkilö ei tule uutta pentua vaatimaan. Aina ei pidä etsiä syytä muista tekijöistä, kun itse on siinä mielestäni tärkeimmässä roolissa.
Joillain ne vaan koirat pelaa . Ja harvoin syntyy sellaisia ettei niitä kukaan saa pilattua. En sitä myönnä etteikö tuuriakin tarvittais esim. pennun ensikosketuksista hirviin. Mutta kukas se siihenkin vaikuttaa kaiken enimmän?
Varmaan kasvattaja.....

Seurailkaa vaan hyviä emälinjoja. Ja yli yön haukkujia, silti niistä moisia tekemättä...
Asko Tiainen

juhaA
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Syys 2009, 21:15

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja juhaA » 21 Joulu 2010, 21:59

askot kirjoitti:
Hente kirjoitti:Erinomaista että tästäkin asiasta saadaan keskustelua aikaseksi.Minunkin pienimuotoisen kasvattajauran johtoajatuksena on tarjota muillekin niitä unohtumattomia hetkiä tämän upean koiran matkassa joita itse on saanut kokea.muutaman kerran on tullut koettua se onnistumisen tunne kun kasvatin omistaja soittaa että ny se pelaa.En anna kasvateille haukkutakuuta syystä että asiassa on liian paljon liikkuvia osia.Takuun sijasta haen pennuille yhdistelmäsuosituksen ja vanhemmilla oltava vähintään Voi.1.Tarkoitus olis jatkossakin pitää hinnat periaatteella kulut pois ja vähän vaivan palkkaa.Jokaisella kasvattajalla on tietysti oikeus takuu myöntää ,mutta jos takuu annetaan esim.pennuille jonka emillä ei ole koe tuloksia liikutaan heikoilla jäillä.Minäkään en uskalla luvata pentua vaativalle vaikka mieli tekisi.
Joo , höpö puheita takuu pennuista.Asiahan on niin, että koiraa on tosi vaikea kouluttaa huipuksi , mutta todella helppoa pilata. Poikkeuksena riistaverettömät yksilöt , joita on nykyään tosi harvassa. Mieluimmin ostaisin tonnilla peilejä sille koiran omistajalle joka tulee peräämään uutta pentua toimimattoman tilalle. Siellä se nimittäin usein vika on. Ja jos ei ole niin sellainen mies/henkilö ei tule uutta pentua vaatimaan. Aina ei pidä etsiä syytä muista tekijöistä, kun itse on siinä mielestäni tärkeimmässä roolissa.
Joillain ne vaan koirat pelaa . Ja harvoin syntyy sellaisia ettei niitä kukaan saa pilattua. En sitä myönnä etteikö tuuriakin tarvittais esim. pennun ensikosketuksista hirviin. Mutta kukas se siihenkin vaikuttaa kaiken enimmän?
Varmaan kasvattaja.....

Seurailkaa vaan hyviä emälinjoja. Ja yli yön haukkujia, silti niistä moisia tekemättä...
niinpä häkissähän ne ei tahdo oppia ja malttiakin pitäs löytyä antaa sen koiran tehdä ne työt siellä metsässä
Juha Ahola

askot
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Marras 2010, 19:58

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja askot » 21 Joulu 2010, 22:05

Juuri niin ja ennen kaikkea juuri sitä malttia,malttia ja metsää metsän peräänkin. Ja kova pohjakunto elokuun alkuun mennessä. (tai Juhannukseen... )
Asko Tiainen

jubeta
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Marras 2008, 23:06
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja jubeta » 22 Joulu 2010, 19:08

Ei se auta vaikka on kuinka vaativa, hyvä pentu ,haukkutakuut ja muut. Jos sen vuojen ijässä käyttää kerran kaks hirvellä ni ei sitä täyellistä kannata oottaa. Kyllä koiralle pittäis enemmä olla aikaa. Jos nuilla riteereillä löytyy pentu ni mulle viis kpl. Eihän niille sitä aikaa silloin tarvi ku 9kk täyttää ni on jo pelikoiria. Pentinkin pitäis osata jo sen verran kyselijälle kertoa että ottaa paksun pussin mukaan ja ostaa 3kpl vuoden ikäistä peli koiraa niin niistä 3 nuo ominaisuudet löytyypi. Mutta kuka myy sille paksupussiselle lupaavan alun, jolla euron kuvat käy silimissä ku hetelmäpeli. Jos se kyseliä on Kangasniemeltä niin vakavasti kannattaa ottaa. :lol:

Pentti Koskelo

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 22 Joulu 2010, 20:00

Ne vuoden ikäisenä myyntiin tulevat on niitä kaikkein huonoimpia.Kukaan ei luovu huippualusta.En ainakaan minä.Minäkin poloinen,kun aloittelin ostelin muutaman että pääsee nopeammin alkuun.Kattia kanssa.Yhdelle tuli kaatumataiti.Toinen oli lähes hirvivapaa ja kolmas niin arka että vapisi kun sai hajun hirvestä.Päätin,että kohta loppuu vapina ja loppui.Otin nartun sellaisesta nartusta,jossa muistaakseni 3:lla nartulla koe tulos.Koirasta tuli sellainen muutaman tunnin pyyntikoira.Onnistunein astutus mikä on tähän asti ollut on se kun kävin ko.nartun astuttamassa iltahämärässä vähän niinkuin varkaiten veljeni uroksella(oli itse reisussa)En tiedä mistä johtuu mutta siitä yhdistelmästä tuli mulle se narttu josta voitiin puhua hirvikoirasta ISOLLA S:llä.Jä näihin päiviin asti on taikinoitu samalla linjalla. :roll: :lol:

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: Mistä löytyy hyvä pentu vaativalle?

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 22 Joulu 2010, 20:39

Pentti Koskelo kirjoitti:Ne vuoden ikäisenä myyntiin tulevat on niitä kaikkein huonoimpia.Kukaan ei luovu huippualusta.En ainakaan minä.Minäkin poloinen,kun aloittelin ostelin muutaman että pääsee nopeammin alkuun.Kattia kanssa.

Täysin sammaa mieltä oon Penan kans em. :D

Olikohan vuostakaperin, ku oikein Koiramme lehesä kokenu "sarjatuottaja kennelimies" kehotti ostamaan alkavaa kasvattajaa hyvän valamiin nartun, näin pääsöö helepoiten alakuun kasvattajana, oikein vieläki puistattaa ko. lause :mrgreen: :roll:

Lukittu