Nyt on sitten Karjalankarhukoirien osalta kaikki merkittävimmät Arvo-Ottelut ( Kuninkuus, Kuningatar ja Tappisarvi) käytynä kaudelta 2014.
Loppusaldona em. arvokokeissa oli yhteensä 72 Koestarttipäivää ja yhteensä TÄYSIÄ 300min. Työskentelyaikoja tuli VAIN 21kpl!
Siis 21/72! = 29% kaikista Arvokisasuoritteista.
Kuninkuushaukuissa 2 eri kisapäivän aikana YHTEENSÄ 5kpl/28!
Kuningatar-Ottelussa 2 eri kisapäivän aikana aikana YHTEENSÄ 9kpl/28!
Tappisarvessa 1 Kisapäivän aikana 7kpl/16 koirakosta.
Tappisarvikisan loppusaldo on jo selvästi Hyvän puolella varsinkin, kun oli Mun mieleisiä Nuoria selvästi ALLE 30kk Ikäisiä mukana useita ja kelpo suoritteita tehden.
Ainut pitkähkö miinus + edelleen osoitti rotumme heikon kohdan tai lenkin miten nyt Ite kukanenkin haluaa asian esitettävän eli Narttuja selviytyi mukaan VAIN 2kpl/16 edellisvuoden tapaan. Tähän em. kohtaan annan neuvon Jalostusryhmälle, (vaikkei ole kysytty) Minä näen asian sillain et Hyville/Koville Nartuille "neuvokaa" mahdollisimman hyvistä lähdöistä oleva kovat riistaveret omaava uros, niin edesauttaa tulevassa pentuearvojen ja kovempien narttukoira-aihioidenkin syntymistä enenevässä määrin nykyisestä.
Olen tehnyt jo jonkin aikaa "gallup" kyselyä tutuille + osalle jo pitkänlinjankin entisille karjalankarhukoiran omistaneille jotka vaihtaneet lähimenneessä toiseen suurriistarotuun Kotimaisestamme kysyen syitä mikä aiheutti rodunvaihdon?
Suosittelen Karjalankarhukoiran Jalostuksesta vastaavien tai KK.jaoston tekemään samanlaisen kyselyn, kuin allekirjoittanutkin, niin tulee Hyvää "täsmätietoa/vinkkiä" kuinka saadaan rotumme rekisteröintimääriä nostettua paremmalle mallille >> Tuotteestamme on tehtävä mahdollisimman tasaveroinen ensinnäkin paritysyhdistelmien muodostamisessa ja muutenkin kilpailukykyinen muihin suurriistarotuihin nähden, niin tilanne tulee korjaantumaan monella osa-alueella eduksemme uskon nopeastikin, kun näemme rekisteröintimäärien laskuun vaikuttaneet syyt selvästi tunnustaen.
Toivon ASIALLISEN keskustelun ja analysoinnin em. jatkuvan.
j.k. 1.kpl Karhukoirauros (Nuori) on tähän mennessä ilmoitettu Minulle yli 10H pääsääntöisesti tekeväksi, jotenka eipä näitä Sitkaita liikaa näyttäisi olevan enää nykyisin ja Minulle kerrottiin toisella palstalla olleesta faktatiedosta, et todistettavasti kauden 2014 Sitkain Karhukoira oli haukkunut vajaan 10H jossain Sitkaan koiran kisassa mennä viikonloppuna, mut koiruus oli narttu, eikä enää niin nuorikaan.