ongelmia kkn kanssa

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Pentti Koskelo

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 19 Loka 2011, 14:00

Verneter kirjoitti:
Pentti Koskelo kirjoitti:Nyt karhukoirissa on enenevissä määrin havaittavissa sellaista ominaisuutta että toimivat kohtalaisesti puolitoista vuotiaana,mutta täytettyään pari vuotta lyövät koko homman läskiksi.Muistissa on vielä ne ajat jolloin koe tulokset piti olla eri kausilta tullakseen käyttövalioksi.Todennäköisesti jo silloin oli havaittavissa samoja piirteitä.Sitten vielä nykyään on liian paljon koiria että pelaa vasta sitten kun lumi on maassa.Jalostuksessa pitäisi pyrkiä siihen että koira pelaa ja jäljittää myös sulalla ja heti alkusyksystä.Ilmastonmuutos on vääjämättä menossa siihen suuntaan että Suomessa tarvitaan vain sulalla kelillä toivia koiria.
Onko Hallan kanssa käynyt näin?
Ei ole.Keskinkertainen pyyntikoira tulee.Ei muuta.Aikaisemmin yhden nartun kanssa on.Ei ole enää kuvioissa mukana.

jamppe
Viestit: 176
Liittynyt: 19 Tammi 2009, 20:33

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja jamppe » 19 Loka 2011, 19:47

Minusta jokaisen kk.koiran omistajan pitää päästä samalle aaltopituudelle omistamansa pennun/koiran kanssa. Olen sen nähnyt ettei kaikista miehistä/naisista anteeksi, vaan ole kysesen rodun omistajaksim on minun milestä näistä hakkuvista roduist yksi vaativin, eikä tule pelaaan joillakin miehillä/naisilla koskaan.Raaka teksti muttta olen sen itse todennut.
Jarmo Helander

JALLU
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Elo 2004, 20:29
Paikkakunta: Ivalo

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja JALLU » 19 Loka 2011, 20:15

Mulla myös kkn kohta 2,5v ja haukku raikaa, eikä pyöri jaloissa. :thumbsup:
Minna Honkanen

Remu-09
Viestit: 34
Liittynyt: 24 Syys 2009, 21:50
Paikkakunta: Sodankylä

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja Remu-09 » 19 Loka 2011, 20:46

Remu-09 kirjoitti:kyllähän minun remu on ollu kahella karhun kaadolla matkassa, tosin vanhemman koiran kans mutta toisen karhun osalta remu alotti haukun sitte mukaan liitty vanhus. jos vertaa viime syksyä ja tätä syksyä niin ihan ku ei ois ees sama koira. koira on todella ailahtavainen mettässä, vähän sellanen että no viittiskö tänään tehä mittään, tälle syksylle on yks hirvi saatu remulle ja sen eteen tehtiin rutosti töitä, karhun kans pääsi inarissa nokatusten, haukku kyllä hyvin mutta ei seurannut kun kilometrin, tämän jälkeen otin puhelin käteen ja soittelin itälaika miehille ja varasin pennun.
Eli kun nuorena käytetty vain jo valmiiksi toimivan koiran matkassa niin nyt Remu ei enää osaakkaan toimia, tarvis toisen koiran tueksi? p.s. ei se vaihtamalla parane[/quote]
remu oli pentuna/nuorena yksin mettässä sekä vanhuksen kans, kyllä remulta odotetaan vielä kovia näyttöjä mettässä, ens syksy kertoo jo paljon missä mennään, opetellaan vielä ja nalle on kuitenki melkosen hankala tapaus ja se meillä on pää pyynti tarkotus. laika homma on ollu tässä jo parin vuoden ajan mielessä ja nyt löyty sopivat vanhemmat joilta odotetaan kovia tekijöitä, aika näyttää :) aina tulee olemaan häkissä karhukoira se on varma!
Karhunhaukkujani Reko -99 ja Remu -09, karhut: -04, -09 ja -10

nikr
Viestit: 56
Liittynyt: 16 Marras 2007, 21:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja nikr » 19 Loka 2011, 21:48

Mielenkiintoinen aihe, itte kyllä oisin taipuvainen ajattelemaan jotta kaikki ei ole aina pelkästään riistaveristä kiinni, koiralla voi kovat riistaveret mutta pää ei kestä hirven aiheuttamaa jännitystä, ja se että miksi pää ei kestä on varmaan kans jännä asia, joku koira voi olla isännästä/ympäristöstä/toisista koirista yms. johtuen "kuutamolla". Tätä ajatusta perustelisin sillä et onko riistaverien puutetta jos joku koira tekee isännän kans aina kovia töitä ja jos joku toinen ottaa sen niin ei tee mitään.

Riistaveret olla pitää mutta pitää ne muutkin tekijät olla kunnossa. Osa koirista on herkempiä käsittelylle, se herkkyys voi olla myös joskus vahvuus oikein huomattuna.

Risto Nikula
Risto Nikula

JariTapani
Viestit: 385
Liittynyt: 04 Elo 2011, 16:15
Paikkakunta: Ivalo

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja JariTapani » 24 Loka 2011, 19:32

Toisaalta ihmekkös tuo, jos ne luuhaa jaloissa. Eikös nämä koirat ole jalostettu ottamaan yhteyttä joka heleketin vaiheessa. Toiset ottaa sitte yhteyttä vähän tiheämpään :mrgreen:
-Jari Sarre- Jos metsään haluat mennä nyt niin todella yllätyt.

Remu-09
Viestit: 34
Liittynyt: 24 Syys 2009, 21:50
Paikkakunta: Sodankylä

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja Remu-09 » 24 Loka 2011, 20:21

meillä taas remu väläytti viime torstaina, hienosti haukku hirveä tunnin. ensin löytö noin kilometristä ja siirtyvää haukkua tunti johon sitte onnistunu kaato. vielä viikko yritetään nallea josko saatas vielä nokan eteen.
Karhunhaukkujani Reko -99 ja Remu -09, karhut: -04, -09 ja -10

Tuutikki

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 24 Loka 2011, 20:26

JariTapani kirjoitti:Toisaalta ihmekkös tuo, jos ne luuhaa jaloissa. Eikös nämä koirat ole jalostettu ottamaan yhteyttä joka heleketin vaiheessa. Toiset ottaa sitte yhteyttä vähän tiheämpään :mrgreen:
Luulen että nämä yhteyttä ottavat koirat on jalostuneet satoja/ tuhansia vuosia käytännön metsästäjän apureiksi, jolloin riistalla on ollut suunnaton merkitys taloudellisesti.Ei omille teillee lähteneillä koirilla ole silloin tehnyt mitään. Vasta paljon myöhemmin autojen, maantieverkostojen ja tutkien kehityksen myötä on alettu ihannoimaan yhteyttä pitämättömiä koiria. Usein jopa sen saaliin saannin kustannuksella.

mustankoiranmies
Viestit: 201
Liittynyt: 08 Elo 2004, 14:26

Re: ongelmia kkn kanssa

Viesti Kirjoittaja mustankoiranmies » 24 Loka 2011, 21:26

-Itsellä ainakin kokemus et jos koira pelaa 1,5 vuotiaana niin pelaa se vielä yli 10 vuotiaanakin
-Sitkeyden ihannointi on mennyt nykyään osin älyttömyyksiin; itse arvostan sitkeää koiraa joka pysyy työmaalla ja seuraa pakenevaa hirveä vähintään 10 km, mutta koira joka ei ymmärrä
tulla isännän kutsusta pois esim. kellonympäryksen haukuttuaan sellaiselle ei ole käyttöä muuhun kuin isännän egon näkökulmasta :lol:
-Sopiva yhteydenpito esim. haun aikana on käytännön metsästyksessä paljon parempi kun koiraa voi ohjata hakemaan haluamaansa suuntaan; vrt. suoraviivaiset juoksijat jotka menevät sinne
minne nokka näyttää ja jotka pitää hakea pois hakulenkiltä.
-Itse metsästän alueella joka rajoittuu kansallispuistoon; siellä ei ole teitä, on kiva kun koira ymmärtää jossain vaiheessa tulla itse pois ettei tarvi kävellä pimeässä viheltämään.
-Esim. koira joka pitää yhteyttä kutsusta pysyy kyllä työmaalla jos tarvii ongelmatilanteissa esim. haavakot
-Jos koira toiminut 1,5 v. ja seuraavana vuonna ei toimi kannattaa tutkia onko terveyspuolella vikaa jos ei niin turha kovin monta vuotta syöttää jos aikoo hyvän saada
-Yksi ominaisuus on tämän syksyn jahdeissa karhukoirissa ihastuttanut kun on ollut mahdollisuus nähdä monia erirotuisia koiria on ollut vesistöt, niistä ei mustalle ole tullut häiritsevää estettä :D
Jorma Tahkola

Vastaa Viestiin