Karjalankarhukoiran koko.

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

Vastaa Viestiin
Pentti Koskelo

Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 11 Touko 2009, 11:54

Olen jo pitempään ajatellut,että koiran kokoa pienentämällä lonkkakuvaus tulos paranisi.Eli jos koira on iso ja raskasrakenteinen,lonkat ovat herkästi huonot.Mitä mieltä asiasta?Lienenkö väärässä?

karhu_koira

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 11 Touko 2009, 18:22

Monet eläinlääkärithän ovat sitä mieltä, että lihavuus pilaa osaltaan koiran lonkkia. Jos pentu painaa puolivuotiaana 5kg liian paljon, niin aivan varmahan se on, että tuollainen ylipaino vaikuttaa jotenkin kasvuun. Oisko se siis tuo koiran massavuus paremminkin se tekijä?

Karhu
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 19:49

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja Karhu » 11 Touko 2009, 19:31

Mielestäni meillä koiranomistajilla on lähes yhtä monta "varmaa" uskomusta lonkkien kehittymiseen liittyvistä vaikuttavista seikoista kuin on käsityksiä siitä, mitä on hyvä koiranruoka :D . Eli mielipiteitä on lähes yhtä monta kuin on koiranomistajiakin. En ole itse tullut katselleeksi sillä silmällä näyttelyarvosteluja ja lonkkakuvaustuloksia, että olisi minkäänlaista pohjaa väittää asiasta suuntaan tai toiseen. Varmuudella tulee mieleen kuitenkin useita isokokoisia koiria, joilla lonkkakuvaustulos on vähintään B.

Kun toteisin, että uskomuksia on yhtäpaljon kuin koiranomistajiakin niin kerronpa oman uskomukseni; Mielestäni lonkkien kehittymiseen vaikuttaa myönteisesti tasainen pentu-aikainen ruokinta, lihavuuden välttäminen ja riittävä, koiran oman aktiivisuustason mukainen liikunta. Paras olisi, jos pentu saisi olla mahdollisimman paljon vapaana ja liikkua ja levätä kuten haluaa.
Matti Raatikainen

mustanpuhuva
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Huhti 2009, 16:06

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja mustanpuhuva » 11 Touko 2009, 20:20

En minä usko että koiran koko vaikuttaa lonkkiin. Itselläni pentueen isoin narttu A lonkkanen.
Saman pentueen isoin uros myös A lonkat muilla petueessa B. Olen karhun kanssa samaa mieltä
pentu ajan ruokinnan tärkeydestä ja vapaasta liikkumisesta

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 12 Touko 2009, 20:47

Passaan pikkusen Koskeloa.
Pitkää kokemusta meikäläisellä ei ole, mutta Pentti ei ole ainua kasvattaja joka samoja miettii. Asiasta on joskus keskusteltu kokeneempien kanssa.
Nykymuonilla koirat kasvaa hujahtaa isokokosiksi. Ehtiikö perinnöllinen rakenne seurata perässä? Toisaalta laadukkaat ruuat takaavat ravinteet, vitamiinit ja hivenaineet kasvamista varten. Toisena puolena on tämä ravintorikkaan ruuan antama mahollisuus kasvaa isoksi.

karhu_koira

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 12 Touko 2009, 21:55

Mutta onhan isompiakin rotuja olemassa ja vielä rodunomaisestikin isoja yksilöitä ihan pentueellisiakin A:n lonkilla olemassa? Tällöin ei selitykseksi käy pelkästään tuo isoksi kasvu. Ehkä se nopea kasvu, pentuajan ylipaino, perinnöllisyys sekä muut pienet seikat yhdessä vaikuttavat. Tuota "perinnöllisyyttähän" voi olla myös kasvattajan tekemät systemaattiset virheet pentueen kasvatuksessa sekä ohjeissa mitä annetaan sitten niille pentujen ottajille. Jos kasvattajalta menee pentuja aloitteleville koiraharrastajille ja ohjeet pennunottajille ovat väärät, niin se vaikuttaa osaltaan. Jos kasvattaja käskee syöttää pennuille vaikka pelkkää lihaa, niin eroja luultavasti tulee verrattuna siihen, että pennuille annettaisiin pelkkää kaupan nappulaa.

Hankala asia on varmasti kyseessä, koska tieteellistä näyttöä ei noista lonkkasairauksien synnyistä ja periytyvyyksistä taida paljoa olla. Mikäli todisteita haluaisi, niin testattavana pitäisi olla paljon pentuja eri kasvattajilta ja eri linjoista. Myös kasvatustapojen- ja menetelmien tulisi olla vertailukelpoisia. Pitäisi olla vertailuryhmiä, joissa toisille syötettäisiin huonoa ja toisille hyvää evästä. Muutamien kymmenien koirien perusteella ei voi sanoa yhtään mitään.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 13 Touko 2009, 05:47

karhu_koira kirjoitti:Mutta onhan isompiakin rotuja olemassa ja vielä rodunomaisestikin isoja yksilöitä ihan pentueellisiakin A:n lonkilla olemassa? Tällöin ei selitykseksi käy pelkästään tuo isoksi kasvu. Ehkä se nopea kasvu, pentuajan ylipaino, perinnöllisyys sekä muut pienet seikat yhdessä vaikuttavat. Tuota "perinnöllisyyttähän" voi olla myös kasvattajan tekemät systemaattiset virheet pentueen kasvatuksessa sekä ohjeissa mitä annetaan sitten niille pentujen ottajille. Jos kasvattajalta menee pentuja aloitteleville koiraharrastajille ja ohjeet pennunottajille ovat väärät, niin se vaikuttaa osaltaan. Jos kasvattaja käskee syöttää pennuille vaikka pelkkää lihaa, niin eroja luultavasti tulee verrattuna siihen, että pennuille annettaisiin pelkkää kaupan nappulaa.
Sapuskalla on iso merkitystä. Siksipä kasvattajan pitää olla tarkkana millaiset ohjeet pennun mukaan antaa. Mielummin tyrkkää mukaan isonsäkin kunnollista pentumuonaa, saatteella että pennun pakki ei mee sekaisin tutulla ruualla.

Edellä tarkoitin että karhukoiran koko on vakiintunut historian aikana tiettyihin mittoihin, ja nyt kun keskikoko on alkanut kasvaa niin luuston rakenteekehitys ei ole ehtinyt muuttua isompaa tyyppiä suosivaksi perässä. Tää oli sitten ihan korpifilosofiaa, ei mitään defactoa.

Pentti Koskelo

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 13 Touko 2009, 09:04

Olen korpifilosofin kanssa samoilla linjoilla.Itsellä tällä hetkellä nuori narttu,joka on huonolonkkaisesta emälinjasta ja jonka emän emä oli ylikorkea ja c lonkkainen. Nyt tämä nuorikko on hieman keskikokoa pienempi.Syksyllä nähdään miten lonkat,kun viedään kuviin.

Pentti Koskelo

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 13 Touko 2009, 15:05

Vielä jatkoa.Minulla on sellainen näkemys,että jos sulla on iso ,raskastekonen koiran alku ja jo vuoden ikäisenä näyttää hyviä merkkejä metsässä,niin ahneuksissaan vuoden ikäiselle koiralle ruvetaan antamaan pitkää pyörälenkkiä,niin pitää olla melko hyvä lonkkainen ja hyvä taustainen,että koiralle kehittys vielä A lonkat?

karhu_koira

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 13 Touko 2009, 16:40

Eikös rekikoiria rueta reenaamaan hiukan alta vuosikkaana? Siihen verrattuna metsäkoiran reenailu on lasten leikkiä. Itse epäilisin, että sen vuoden rajapyykin ylitettyään koiralle ei tule enää muutoksia lonkkiin normaaleilla ja hieman vaativimmillakaan lenkeillä ja harjoituksilla. Rekikoira voi kiskoa satoja kilometrejä päivässä. Metsäkoiran lenkitystä ei varmasti tehdä 20 km pitempään.

Varovainen toki kannattaa olla, mutta yli vuosikkaan koiran lonkkia ei luultavasti mehtämiehen reenauksilla pilata. Näin ainakin itse luulen. Itsekään en tosin alta vuosikkaita kauheasti juoksuta turhaan.

norssi
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 19:15

Re: Karjalankarhukoiran koko.

Viesti Kirjoittaja norssi » 13 Touko 2009, 18:06

Eikös karhukoiran rotumääritelmän mukaan pidäkin olla jämäkkä ja vankkarakenteinen ?. Eihän silloin tämänpäivän keski-
koko liene ylikorkea , näin oletan .

Sanoisimpa , että päinvastoin . Paljon on niitä liian "ilmavia" , isokorvaisia , jotka vielä tunnistaa karhukoiraksi ,
kevytrakanteisia , jotka melkein kaipaisi jo rotumääritelmän muutosta.

Tuo lonkka-asia , noin se varmasti on niinkuin monet edellä kirjoitti , ravintorikas ruoka , ja sopivasti liikuntaa alle vuoden
ja voisi pehmeä juoksualusta olla hyvästä , luulen . Kyllä kestävät luotokappaleen iän , yhdeksästä eteenpäin on jo ilta.

ps. hyvä aihe , kommentoikaa..

Vastaa Viestiin