Pystykorva "sijoituskoirana"

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Tama505
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Touko 2019, 08:44

Pystykorva "sijoituskoirana"

Viesti Kirjoittaja Tama505 » 14 Touko 2019, 10:21

Morjesta,

Eli olen tovin miettinyt miten saisin elämäni asiat järjestymään siten, että voisin ottaa pystykorvan metsästyskaverikseni. Asiat ei kuitenkaan mene aina niinkuin toivoisi, joten olen alkanut miettimään erilaisia mahdollisuuksia yhdistää elämäntilanteeni sekä haaveni pystykorvan kanssa metsästämisestä.

Olen ajatellut seuraavanlaista järjestelyä ja tiedustelisin Teiltä mielipidettä ja kommentteja, voisiko tälläinen järjestely toimia.

Tekisin kasvattajan kanssa muunnellun "sijoitussopimuksen", jossa sovittaisiin seuraavat asiat
- Toimin koiran haltijana, mutta koira asuu kasvattajan luona.
- Kasvattaja vastaa koiran ruokkimisestä ja hoitamisesta
- Maksan kaikki koiran kustannukset, ruuat, lääkärit yms sekä pidän 500€ jatkuvasti tilillä, (jolle kasvattajalla on oikeus) äkillisiä sairaskuluja varten.
- Koulutan koiran metsästämään, minulla on oikeus metsästää koiran kanssa ja hakea se reissuille mukaan aina kun vain voin.
- Kasvattajalla säilyy jalostusoikeus.

Uroskoira on varmasti soveltuvampi tähän tarkoitukseen, juoksujen ja raskauden johdosta.

Pystykorvia pidetään ilmeisesti yhden miehen koirana, mutta mikäli minä vietän pennusta asti aikaa koiran kanssa ja opetan hänelle metsästyksen ja erästelyn, uskotteko että koira toimisi metsällä hyvin minun kanssani, vaikka asuisikin arkisin eri kodissa?

Eniten olisin kiinnostunyt pohjiksesta ja metsästän pääosin metsäkanalintuja. Minulla on metsästysmaita Keski-Suomessa sekä Lapissa ja kuulun useampaan seuraan. Joten metsästysmahdollisuuksia koiralle riittää varmasti.

Toivon asian tiimoilta järkeviä vastauksia, kommentteja ja pointteja joita tulisi huomioida tälläisessä järjestelyssä.

Kiitoksia jo etukäteen kommenteista.

-Tama

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Pystykorva "sijoituskoirana"

Viesti Kirjoittaja heidi » 15 Touko 2019, 21:52

Varmasti voi toimia ihan hyvin, mutta ehkä kasvattajan sijasta kannattaisi tehdä sopimus jonkun sellaisen pennunottajan kanssa, joka ei itse metsästä. Tällaisille "metsästyskummeille" tuntuu aina silloin tällöin olevan kysyntää, kun pennunottaja kovasti haluaisi metsästysrotuisen koiran, mutta kasvattaja ei mielellään myy pentua muuhun kuin metsästävään kotiin.
Harmi, kun keskustelut ovat suurimmaksi osaksi siirtyneet facebook-palstoille. Uskon, että jos satut itse olemaan facebookissa tai innostut sinne liittymään tai pääset jonkun tilin omaavan kaverin avulla palstoihin tutustumaan, niin tähän samaan kysymykseen saisit todennäköisesti runsaasti hyviä vastauksia :) Aktiivisia ryhmiä on monia, esimerkisi Finnish spitz - suomenpystykorva ja Suomenpystykorvalla metsästys.
Toki tällaista järjestelyä voi kasvattajallekin ehdottaa, sillähän se selviää, mitä hän asiasta ajattelee. Tai voi kasvattajalle ilmoittautua "metsästäjäkummiksi", jos joku pennunottajista sellaista tarvitsisi.
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Tama505
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Touko 2019, 08:44

Re: Pystykorva "sijoituskoirana"

Viesti Kirjoittaja Tama505 » 16 Touko 2019, 07:46

Kiitos vastauksesta!

Pitääpäs liittyä ko. ryhmiin ja tiedustella asiaa sieltä!

Ja hyvä idea tuo metsästyskummi homma!

Tama

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Pystykorva "sijoituskoirana"

Viesti Kirjoittaja heidi » 16 Touko 2019, 12:53

Niin, ja onhan toki pohjiksillekin oma, iso ryhmänsä, esimerkiksi tällainen: Pohjanpystykorva - Norrbottenspets (rodun harrastajien ylläpitämä).
Tuli vaan epähuomiossa mainittua nuo punaisten ryhmät, se kun on oma rotu. :)
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Vastaa Viestiin