Riittääkö pystykorville töitä petojahdeissa!!??

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Seppo Toivonen
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Touko 2008, 17:26
Paikkakunta: Lieksa

Riittääkö pystykorville töitä petojahdeissa!!??

Viesti Kirjoittaja Seppo Toivonen » 23 Tammi 2014, 23:20

http://www.spj.fi/sitenews/view/-/nid/109/ngid/8

Onkohan tuollaiset kirjoitukset SPJ:n sivuilla nyt ihan suotavia ja kuka on ollut niin myötämielinen tuollaisille hurukirjoituksille kun kaikki asialliset ja järkikirjoitukset estetään?? :idea:

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Riittääkö pystykorville töitä petojahdeissa!!??

Viesti Kirjoittaja virve » 24 Tammi 2014, 11:30

Voisitko vähän eritellä mikä tuossa kirjoituksessa mättää.
En ymmärrä mitä tässä kritisoidaan :roll:

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Pystykoira
Viestit: 247
Liittynyt: 24 Touko 2008, 08:23
Paikkakunta: Karhumailla

Re: Riittääkö pystykorville töitä petojahdeissa!!??

Viesti Kirjoittaja Pystykoira » 24 Tammi 2014, 23:26

Joo, mie en kanssa oikein ymmärtänyt, mitä Seppo ajoi kommentillaan takaa? Tai voin melkein arvata, kun Sepon mielipiteen luppakorviin ja karhunmetsästykseen tietää :D .

Mutta mitä tuohon itse tekstiin tulee, niin kirjoittaja kovasti kaipailee Karhukoiran perään jahdissa, mutta eipä tuota tainnut hänelläkään sellaista siihen tarjota? Vaikka olen itse aika fanaattinen Karhukoira- ja Pystykorvaintoilija, ei minulla ole mitään muita koiria, eikä pyyntimuotoja vastaan. Itseasiassa nostan hattua kaikille koville koirille ja miehille, tai naisille, niiden takana. Olen ollut mukana näkemässä niin monta luppakorvan riistatyöskentelyä, siis ilves tai karhu, että uskallan olla ko.artikkelin kirjoittajan kanssa täysin erimieltä koko pyyntitavasta. Mainittakoon, että monesti ajo on pikemminkin siirtyvää haukkua, kuin ajoa, ja että luppakorvilla riittää myös vähintääkin riittävästi kovuutta seisontahaukkuun. Ja uskokaa tai älkää, karhu asettuu myös luppakorvan edessä seisontaan, samoin kun aika moni karhu pinttelee -piip- asti pystykorvaisenkin tavatessaan. Kyllä se tosiasiassa on tasan tarkkaan siitä karhusta kiinni, milloin se haluaa pysähtyä haukkuun ja milloin se siinä haluaa kestää. Tottahan pystykorvaisille edelleenkin on töitä petojahdeissa, meidän vissiin vaan pitäisi enemmän pitää huolta siitä, että on tarpeeksi kovia pystykorvia siihen hommaan. Ei näillä lupamäärillä ja kilpajuoksulla enää leikitä siellä tilanteessa mitään romanttisia "mies, karhukoira ja gondivo-leikkejä", tai toivotaan-toivotaan-hommia, vaan ne elukat valitettavasti pyydetään sillä parhaalla kalustolla, mitä on.

Kirjoittajan kanssa olen silti samaa mieltä tuosta karhukannan hoidosta. Lisääntyisivät, ja täyttäisivät maan, sitä toivon. Ja edelleenkin toivoisin näkeväni mahdollisimman paljon mustavalkoisia koiria pyynnissä mukana. Mutta aika aikaansa kutakin. Jos ei meikäläinen koirakalusto kestä kilpailussa mukana, muut ajaa ohi.
Tuomo Turunen

Kuvia kotimaasta, kotimaisista koirista ja metsästyksestä:
www.pystykoira.kuvat.fi

Vastaa Viestiin