Pohjiksen juoksutus

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Tuutikki

Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 14 Huhti 2011, 21:20

Eli mikä olisi riittävä määrä lenkkeilyttää näin ennen metsästyskautta pohjista, kun ei ole kokemusta noin pienten koirien kunnon ylläpidosta. Millaisia kilometri määriä teette ja juoksutatteko polkupyörällä vai itse kävellen/ juosten :?:

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja st » 15 Huhti 2011, 10:44

Tervehdys,
itse kaivoin polkupyörän kellarista viime viikolla ja Taikurin juoksutus aloitettiin muutamalla kilsalla talven lorvailun jälkeen :?
Pikkuhiljaa lenkkiä pitemmäksi, tänään jos kävisi ajelemassa vaikka kympin, eiköhän se alkuun riitä. Itse annan koirien vaan ravata polkupyörän kanssa, jos juostaan asfaltilla. Sitten myöhemmin kun nuo mettätiet sulavat ja pääsee ajamaan pehmeämmälle pohjalle niin annan laukatakin ja tehdään "intervallia" ala- ja ylämäissä...riippuen aina miten omat pohkeet kestävät :D .

Kyllä nuo pikkukoiratkin aika hyvin näyttävät olemuksellaan mikä on sopiva määrä ja onko hauskaa vai ei, ja jos näyttää että joku päivä ei maistu juokseminen ja paikat on jumissa niin sitten pietään taukopäivä.

Onneksi tässä on vielä hyvää aikaa reenailla ennen kauden alkua!

Hyvää viikonloppua, ja eikun pyörät esiin!

Soile
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 15 Huhti 2011, 11:18

Tämä oli hyvä ja ajankohtainen kysymys, ja vastaus myös.

Itse juuri eilen pohdiskelin ja keskustelinkin naapurini kanssa asiaa, naapuri juoksuttaa polkupyöräillen hirvikoiraansa.
Ei se koira saa liikuntaa tarpeeksi jos vaan kävelee tai hölkkää sen kanssa, kuten itse teen.
Tietysti jos tarpeeksi pitkän matkan hölkkää.

Jotta kaiketi sitä pitää yrittää tuota polkupyörällä juoksutusta, en ole vielä kokeillut.
Minä kun olen ajatellut tuota päivittäistä lenkkeilyä siltäkin kannalta, että koiran tulee saada haistella.
Polkupyöräillessä se haistelu ei onnistu.
Eli erikseen haistelulenkit ja erikseen kuntolenkit.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Tuutikki

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 15 Huhti 2011, 15:57

Kyllä itsekkin olen Tuutikkia vielä lenkkeilyttänyt jalkaisin. Päivittäin on käyty muutaman kilometrin lenkki. Pisimmillään ehkä n. 5 kilometriä. Tuutikki täytttää nyt vuoden että varmaa kesällä voisi alkaa jo pyörällä juoksuttamaan. Ainakin pari,kolme kertaa viikossa. Silloin meilläkin vasta pääsee tuonne pehmeämmälle metsäautotielle.

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja Heini » 15 Huhti 2011, 16:49

Meillä kans Mintan kans alle vuotiaana tehtiin ihan muutama pieni opettelupyörälenkki, sitten vasta reilun vuoden iässä alettiin vähän enemmän ajella. Ollaan nyt kevättalvella käyty yleensä pari-kolme kertaa viikossa semmosta 20-30 minuutin pyörälenkkiä (n. 3-4km), Minta ehtii siinä purkaa enimmät paineet ja Eetulle se riittää hyvin tällä hetkellä. Sitten kesällä aletaan pidentämään. Pisimmillään olen käynyt vain tunnin (max n. 1h 10min) lenkkejä, jossa ajassa ehtii sopivasti kymppikilsan mennä, kesällä ja syksyä kohti yrittänyt käydä sen kolmisen kertaa viikossa, mutta kelitkin määrää aika paljon. Lisäksi sitten kävelylenkit ja nyt jopa olen aloittanut itsekin juoksulenkit, jotka teholtaan vastaa koirille tuota pyöräilyä, kun vauhti on molemmissa suunnilleen sama, eli sen verran, että koira vielä pysyy ravilla.

Ravia tosiaan mennään meilläkin, mitä nyt muutamia laukkaspurtteja sitten matkalla. Laukalla varmaan kunto kasvais nopeammin, mutta itse olen suosinut nivelystävällisempää ravia.. Minta on yleensä springerissä, siinä saa kiskoa rauhassa, vetääkin pyörää alkukilometrit. Eetu taas juoksee springerissä tai flexissä löysällä remmillä, sen kanssa mennään sen verta hissukseen. Hyvinpä nuo on syksyn jaksaneet, vaikka ei tuon pitempiä lenkkejä olla tehtykään. Olen kuullut, että jopa 20-25 kilsan lenkkejä pitäis tehä (ja jotku tekee) useamman kerran viikossa, jotta koira jaksaa alkusyksystä asti sen 4h koe-erän. Ja varmasti olisikin hyvää treeniä se, sillä tuleehan koiralla juurikin joku 20-35km juoksua koe-erän aikana, kun ryhmällä tarvii hissukseen talsia 4-5km.

passat1
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2005, 15:18

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja passat1 » 15 Huhti 2011, 20:36

Hei emännät/isännät, ettehän ole hiihtosuksianne työntäny saunanuuniin. :D
Pohjikset tykkää hirveästi kun pääsevät talvella hiihtolenkille, siinä tulee punaposket sivakoijalle ja saattaapa tulla "akkakin" otettua matkanvarrella, riippuen onko koirat valjaissa vai saavatko juoksennella irrallaan.
Itse hiihtelen koirien kanssa muutaman kerran vko:ssa, n. 1,5-3h (10-25km)
Kesäisin jonkinverran pyörälenkkiä 1h ja jalkalenkit päälle, jääneet vähemmälle ku isäntä alakanu hongittumaan :wink:
Mutta syksyä kohti yritetään kuntopiikki saada kohilleen, elok.20- ollaan metsässä, kuunnellaan ja nautitaan..

Se on pääasia, että koiraa muistetaan muulloinkin lenkittää kuin syksyllä, pienikin lenkki tekee hyvää.

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja Heini » 15 Huhti 2011, 22:16

No toki hiihtäminenkin kuuluu listalle! :) Harmillisen harvoin ite vaan saa lähdettyä, kaupungissa kun asuu, niin lähiladut on koirakiellettyjä, joen tai meren jäälle lähteminen taas vaatii turhan paljon säätämistä. Mutta n. tunnin lenkkiä minullakin on tullut tehtyä sillon, kun olen käynyt, koirat joko remmissä tai vapaana, ajasta ja paikasta riippuen. Toki pitempiäkin lenkkejä saattaa käydä kun oikein innostuu, mutta silloin ei mennäkään enää täysillä ja koiratkin saavat kulkea omaan tahtiinsa.

Lisäksi tuli käytyä muutama potkurilenkki talvella, kun kotiin oli ostettu uusi potkuri! Sekin oli oikein kivaa, vaihtelua omaankin liikuntaan ja vauhtia sai koirille kiitettävästi. Ainoa vaan, että lähipyörätie oli aurattu niin pohjia myöten, että potkuri tökki asfalttiin, muualla taas oli yleensä hiekoitettu, niin ei sitäkään harrastusta ihan helpoksi oltu tehty.

Tuutikki

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 15 Huhti 2011, 22:21

Tuo Mintan kunto-ohjelma kuulostaa ihan hyvältä ja onhan se Mintallekin tuottanut tulosta jo koepuolella ykkösen verran nuorena likkana joten kuntokoulu lie ollut kohdallaan. :wink: Onnittelut siitä. Tuntuu vähän pitkältä nuo yli 20 kilometrin lenkit vaan miksei jos tosiaan pehmeällä hiekkatiellä sopivaa ravia etenee. Kävelyvauhtimme on ollut nyt sellaista että tuntiin kävellään tuollainen 5-6 kilometriä ellei ole kovin paljon nuuhkittavaa. Nyt ainakin tuntuu nokka alvariinsa olevan maassa kun pientareet sulaneet.

Ei nyt suksia ihan saunan uuniin ole työnnetty, mutta hiihto ei oikein ole ainakaan minulla ominta alaa koiran juoksutuksessa. Sukset kun tahtoo olla aina joko takaliukkaat tai etutihkaat. Potkukelkalla hyvinä talvina pääsee pitkiä matkoja noita moottorikelkan jälkiä ja kelkkareittejä pitkin.

Uiminen kesällä lie kanssa sellainen koiran mieluinen harrastus. Toivotaan ainakin että Tuutikki menee veteen ensi kesänä yhtä innokkaasti kuin viime kesänä.

Tuutikki

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 10 Kesä 2011, 19:53

Uinti hommiksihan se on nyt helteillä enimmäkseen mennyt. Tuutikki onkin varsinainen vesipeto. Muutamalla loikalla hyppii uimasyvyyksille ja sitten siellä sätkyttää " koiraa" ja tekee omia uinti ympyröitään. Välillä rannalle ja taas takaisin veteen.

Kolme tuntia meni tänään uinti touhussa, että kaikki koirat pääsivät käymään uimassa. :D

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: Pohjiksen juoksutus

Viesti Kirjoittaja Teukka » 11 Kesä 2011, 08:56

Vielä viime kesänä juoksutin silloin tällöin 30km lenkkejä, jotenkin ne tuntui puuduttavilta. Nyt olen tullut siihen tulokseen että 3krt viikossa reilu 10km on ihan sopiva määrä. +15 on ollut rajana niin eipä se tahdo tuo 3krt/vk toteutua, pitää alkaa uinti hommaa kokeileen.
Minkälaisia määriä Tuutikki ootte isompia koiria juoksuttanu?
Teemu Niemi

Vastaa Viestiin