Hiiva??

Täällä käydään SPJ:n alaisten rotujen ruokintaan ja hoitoon liittyvät keskustelut!
Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Hiiva??

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 16 Maalis 2010, 11:47

Apuva! Eläinlääkäri löysi vajaa 3-vuotiaan pystärinartun ihosta hiivasieni-infektion ja lievän bakteeritulehduksen. Oireena rasvaisen oloinen turkki. Hoitona neljä pesua Malaseb-shampoolla (tehty) ja jatkossa pesuja Keratolux-shampoolla. Jos ei tepsi niin sitten pitäis vissiin tutkia, onko koira allerginen. Nyt ajateltiin lääkärin kanssa näin, että syynä olisi hormonit. Koira sai pennut viime heinäkuussa. Ruokana on Nutra Nuggets, lisukkeena jonkin verran jämiä ja puoli teelusikallista lohiöljyä päivässä.
Onko kellään kokemusta tämmöisestä asiasta?
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. :(
Minna Korhonen

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 17 Maalis 2010, 11:39

Omakohtaista kokemusta ei minulla ole enkä osaa tuohon hormooniasiaan ottaa kantaa, mutta ystäväni bokserilla on ollut nuita iho-oireita (juuri tuota hiivaakin) paljon. Ei siinä auttanut loppujen lopuksi, kun kuivamuonan vaihto kokeilemalla aina eri ruokia. Sitten kun olivat varmoja ettei kyseinen kuivamuona aiheuta allergiaa niin uskalsivat kokeilla tuleeko oireita jos sekaan lisää esim. nautaa. Siitä mitä kaikkea tuole koiralle juuri tällä hetkellä syötetään en ole varma, mutta allergia on saatu täysin hallintaan eli minkäänlaisia oireita ei enää ole. Iho-oireiden lisäksi tätä koiraa vaivasivat myös toisinaan korvatulehdukset. Tuollaisten kuivamuonavaihteluiden kanssa pitää vain muistaa se etteivät jo olemassa olevat oireet häviä heti mihinkään... muistaakseni 2kk yhtä ruokaa on sellainen "suositus" että sitten pitäisi jo näkyä mihin suuntaan ollaan menossa.

Pystykorvilla tällaiset allergiat ovat onneksi minun käsityksen mukaan harvinaisia. Pidemmälle jalostetuissa roduissa niitä tahtoo sitten olla enemmänkin. Meillä kolmen terveen pystykorvan lisäksi kotona asustelee myös vehnä&possu-allergiasta kärsivä irlanninsetteri. Iho-oireita sillä ei nuista ruoka-aineista oikeastaan tule, mutta korva- ja anaalirauhastulehduksia kylläkin. Kaikki koirat meillä syövät 1st choice -palikoita joihin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä joka mielessä... ja lukuisia ruokia olen tuon setterin kanssa sen 8v. elämän aikana kyllä kokeillut. Kallistahan tuo 1st choice on (n. 50€/15kg) moneen muuhun verrattuna, mutta ovatpa koirat terveitä ja hyvässä kunnossa.

Katriina K.
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:36
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja Katriina K. » 17 Maalis 2010, 11:44

No se unohtui vielä sanoa että kyllä nuo pesukuurit ainakin tuolla ystäväni bokserilla auttoivat aina joksikin aikaa, mutta yleensä 2-3kk päästä hiiva tuli jälleen takaisin. Eli ei kai se että oireet nyt katoaisivat tarkoita välttämättä ettei koira olisi allerginen.

Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 17 Maalis 2010, 15:38

Minä vielä elän toivossa, että kyseessä ei ole ruoka-aineallergia. Meinaan kuitenkin heittää nappulat pois ja ruveta keittelemään matamille yrjölän puuroa ja tarjoilla sitä possun jauhelihan ja piimän kanssa.
Minna Korhonen

tiutau
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 10:16

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja tiutau » 17 Maalis 2010, 16:23

Omalla vanhalla koiralla (Pinseri) oli ruoka-aine allergiat. Koiraan tuli märkärupia ja karvat lähti. Siirsin koiran raakaruokintaan niin 3vk ja koira oireeton. Eläinlääkäri antoi lisäaineetonta nappulaa mutta ei auttanut.

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja kepu » 19 Maalis 2010, 19:31

Omalla nartullani puhkesi/äityi ruoka-aineallergia samoihin aikoihin kuin koirallasi, ensimmäisen pennutuksen jälkeen n. 2,5-vuotiaana. Meilläkin oli ruokana Nutra Nuggets eli kanaa...oireina ensiksi korvatulehdukset ja sitten iholle mm. rintaan ja takajalkojen sisäpintaan alkoi ilmaantua kehämäisiä rupia ja viimein ruven keskeltä alkoi irrota karva.

Siirryin kanattomaan ruokavalioon ensin kotiruualla riisiä, jauhelihaa jne. Nyt on syöty Bento Kronen herkän koiran ruokaa (lammas-riisi) ja sillä on pysynyt kunnossa.

Mitä eläinlääkäri sanoi tuosta jokapäiväisestä lohiöljyn käytöstä? Itse annan lohiöljyä kaksi kertaa viikossa, jotenkin kuulostaa tarpeettoman paljon joka päivä öljyä antaa. Ihon hyvinvoinnille olisi hyväksi myös B-vitamiini, jota voi vesiliukoisena antaa joka päivä.
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 20 Maalis 2010, 09:18

Lohiöljystä oli eläinlääkärin kanssa sen verran puhetta, että puoli teelusikallista päivässä ei ole liikaa, mutta olen kyllä joskus itsekin ajatellut, että liekö ihan välttämätöntä niin paljon antaa. Emmassa ei ole mitään läiskiä eikä ryyhkää, turkki vaan meni rasvaisen oloiseksi ja kyljistä löytyi mustapäitä. Se ei raavi korviaan eikä huuliaan, mutta joskus "natskittelee" etujalkojaan. Hiiva löytyi ihon pinnalta ja iho siistiytyi heti ensimmäisessä Malaseb-pesussa. Nyt meinaan pestä koiraa vielä muutaman kerran Keratoluxilla.
Kokkailin matamille Yrjölän puuroa ja sitä olen nyt tarjonnut parin päivän ajan possun jauhelihalla ja Rela-piimällä höystettynä.
Koira on nyt pari päivää laukannut suorastaan riehaantuneena, tuntee ilmeisesti olonsa oikein hyväksi ja sehän tässä on pääasia.
Pitänee kokeilla muutaman viikon päästä mitä esim. kananmunan lisääminen ruokaan vaikuttaa.
Kovasti kyllä toivon ettei kyseessä kuitenkaan olisi allergia, koska toiveissa on ollut pennuttaa Emma toisenkin kerran jossain vaiheessa, jos vain sopiva uros löytyy.
Suvusta ei ilmeisesti allergisia koiria löydy ja kiinnostaisikin tietää, että miten vahvasti tällainen taipumus periytyy?
Minna Korhonen

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja kepu » 20 Maalis 2010, 16:11

Allergian periytyvyydestä en osaa sanoa tarkemmin. Nykyisellään kenelläkään koirallani ei ole kanapohjaista ruokintaa, enkä viitsi tehdä ruokintakokeita ja ottaa sitä riskiä, että joku koirista saakin oireita. Potentiaalisia sairastujia olisi kaksi nartun kohta vuoden ikäisistä pennuista, jotka ovat itselläni.

Eipä allergia niin vakava vaiva ole, että sen vuoksi pitäisi pennutus jättää. Tärkeintä vain on, että infoaa siitä pennun ostajia, että osaavat tunnistaa allergian oireet ajoissa, jos sellaista jälkeläisissä ilmenee. Inhottavinta on, jos kasvattaja ei hiisku edes allergian mahdollisuudesta, jos sellainen on tiedossa. Näin oli oman narttuni kohdalla... :(

Itse ilmoitin heti allergian hoksattuani siitä ensimmäisten pentujen omistajille ja toisen pentueen kohdalla nartun allergiatiedon saivat jo kaikki pentuja kysyneet henkilöt, ja on asiasta kerrottu myös kennelini nettisivuilla. Pentujen omistajista ei kukaan ole ilmoittanut pennuilla ilmenneen allergiaa, vanhimmat pennut ovat nyt 3-vuotiaita.

Toivotaan kuitenkin, ettei koirallasi ole allergiaa. Allergisen koiran kanssa eläminen ei kuitenkaan ole ongelma. Ruokia löytyy, eikä tuo käyttämäni allergisen/herkän koiran ruoka ole sen kalliimpaa kuin laadukkaat perusruuat ( n. 50€ /15 kg ).

Tosin kanattoman, paljon energiaa sisältävän ruuan löytäminen on näköjään mahdotonta, sillä kaikkiin aktiivikauden ruokiin on lisätty vähintään kananrasvaa. Metsästyskaudella meillä koirien perusruokaan lisätäänkin ihan puhdasta sian/naudan rasvaa, jota saa kätevinä pieninä pakasteina.
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 11 Huhti 2010, 09:49

Tilannekatsausta sen verran, että koiruli on ollut nyt 3,5 viikkoa Yrjölänpuuro-jauheliha-piimä -kuurilla ja voi hyvin.
Turkki on kunnossa, iho on kunnossa ja se ei ole natskittanut jalkojaan aikoihin.
Pitäisikö tuohon ruokavalioon lisätä jotain vitamiinivalmistetta?
Lohiöljyä annan edelleen pari kertaa viikossa, mahtaako riittää?
Emman sapuskasta on nyt kolmasosa kuitenkin lihaa, jossa on rasvaa.
Mitä kummaa voi käyttää makupalana, jos välttää kanaa?
Sitä on tosiaan sotkettu ihan joka paikkaan.
Missä vaiheessa voisi uskaltautua kokeilemaan sitä Bento Kronen herkän koiran nappulaa?
Paljon, paljon kiperiä kysymyksiä...
Minna Korhonen

Hely
Viestit: 37
Liittynyt: 20 Huhti 2008, 21:32

Re: Hiiva??

Viesti Kirjoittaja Hely » 11 Huhti 2010, 14:11

Hei, minulla on narttu joka ei voi syödä kanaa, ei mitään missä on siipikarjan rasvaa tai proteenia nykyään ei myöskään mitään missä on kananmunaa.
Narttu on kohta kaksivuotta, tiesin ottaessani pennun että sillä saattaa olla kyseinen vaiva koska minulla oli narttu samasta yhdistelmästä aiemmin jolla oli sama ongelma. Edesmenneellä nartulla vaiva oli vaikeampi koska koira oli melkein vuoden ennen kuin tajuttiin mistä on kyse. Sillä koiralla oireet ilmeni vatsavaivoina. Oli muutoinkin herkkävatsainen. Tämän nykyisen nartun ottaessani vaihdoin ruoan heti pois kana-riisistä mitä kasvattaja syötti.
Eläin kauppaan menin ja pyysin täysin kanatonta kuivamuonaa pennulle. Sain sieltä eukanuban lammas-riisi penturuokaa. Syötin sitä ja huomasin koiran rapsuttelevan itseään ja vatsaoireita. Marssin liikkeeseen ihmettelemään ja kauppias totesi että se sisältääkin kananrasva... Argh!
Siirryin ruokkimaan eläinlääkäriltä osatamaani Trovet peura-peruna kuivamuonaa. Pro planin lohi-riisi sopii koiralle myös. Matkan varrella olen kokeillut muutamaa lammas-riisi ruokaa joissa ei pitäisi olla siipikarjaa, ihmetellen kun koira saa lieviä oireita eikä oikein syö.
Kävi niin että koira sairastui vatsavaivoihin ja todettiin sen olevan ohut ja paksusuoli enteritis, vatsa kramppeja, kaasuntäyteinen paksusuoli ja umpisuoli.
Aiheuttajat tavallisimmin ruoka-aine yliherkkyys, loiset ja voimakas bakteerikasvu. Koira sai lääkkeet ja toipui hyvin-vielä on arvoitus mikä sairauden aiheutti koska olen tarkka ruokavaliosta. Lääkityksen aikana meillä oli kotona ruokana lammasta, annoin koiralle kypsää lampaanlihaa ja koira sai oireita. Onneksi oli lääkitys päällä. Oma ajatukseni on että koira ehkä herkistyi lampaalle silloin alkuvaiheessa kun syötin sitä lammas-riisiä joka sisälsi kanan rasvaa. Ja myöhemmät kokeilut olin vain kuitannut sillä että sinne on sekaan vaan kuitenkin laitettu jotain mikä sisältää kanaa. Nämä asiat perustan siihen että se entinen koirani joka oli kanalle allerginen pystyi kyllä syömään lammasta. No eihän tosta voi olla sata varma-se on vain minun ajatukseni.

Hyvin pärjätään kun ollaan tarkkana, makupaloina meillä on kuivattua maksaa, naudan mahaa kuivattuna, kuivattua Possun Herkku nimistä "namia", myös Best Friendin softies ei ole aiheuttanut oireita, Best Friend koiransuklaa. Nakkeja ja makkaroita antaessa kuten myös eineslihapullissa täytyy olla tarkkana niissä on monessa siipikarjaa. Eläinlääkäriltä saa myös allergiselle koiralle namupaloja nimeltä Specific healthy treats jotka ovat myös vähäkalorisia. Niitä on erikokoisia mini jne. esim.puolikas nakki=35 kpl niitä mini-nameja. Meidän aheelle koiralle ne kelpaa mainiosti, mutta muutamat muut koirat eivät ole huolineet.
Siankorvat eivät käy ollenkaan. Olin tänään näyttelyssä ja sielläkin kuulin sivusta erään pystykorvan omistajan puhuvan ettei kana sovi ja pystäriharrastajien kanssa jutelleena olen kuullut että tätä samaa vaivaa on muillakin. Aiemmin kuvittelin olevani ainoa joka omistaa lintukoiran jonka ruokavalioon ei sovi siipikarja :oops:
Toivottavasti tästä oli iloa/ apua, hiiva asiaan en kyllä osaa kommentoida. Siitä meillä ei ole kokemusta, onneksi. Mukavaa kevättä :D

Vastaa Viestiin