Koira gps

Tämän otsikon alla keskustellaan metsästyspystykorviin liittyvästä tekniikasta sekä aseista ja varusteista

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

MAiHa
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Tammi 2008, 22:28

Koira gps

Viesti Kirjoittaja MAiHa » 05 Maalis 2009, 15:06

Olen harkitsemassa gps pannan ostoa. Kattelin tossa eri vaihtoetoja ja näyttäs olevan trackeri ja ultrapointti aika suosittuja. Kertokaas kokemuksen syvällä ja rehellisellä rintaäänellä mitenkä ovat pelanneet. Hyviä/huonoja puolia? Muutamalla kaverilla on up ja ovat ainakin kehuneet. Mutta millainen se on verrattuna trackeriin?

tikkakoski
Viestit: 561
Liittynyt: 26 Loka 2004, 23:55

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja tikkakoski » 05 Maalis 2009, 15:25

No viimme syksystä noiden muiden käytössä olleiden/olevien gps laitteitten rinnalle otettiin 2 kpl UP gprs pantoja käyttöaika elokuulta-helmikuulle eli hirvikoirien/kettukoirien kaulassa kokemukset ovat olleet hyviä joten kevään aikana olisi tarkoitus hommata viellä yksi panta,akkujen helppo vaihtaminen itse,sim kortin vaihto itse,pitkä käyttö aika (4x2700 akut),gprs pelaa hyvin kokemuksia Suomussalmelta,Lieksasta,sekä täältä kotomaisemista,toki onhan noilla muillakin toimeen tultu ainut on kun ei itse pysty vaihteleen akkuja yns.sekä vanhemmissa peleissä pakkasella akkujen kesto on joskus aiheuttanut harmia.
Rami Ahola

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja hannutii » 05 Maalis 2009, 17:06

Minulla on käytössä viime uoden ultrapoint ja reppumallin pointer. Samassa porukassa pyytää kavereita, joilla on trackerin eri vuosikerran malleja ja yksi pointer magnum. Kyllä kaikilla saa koiran paikannettua, mutta viime syksyn kokemusten perusteella suosittelen kyllä tuota ultapointtia. Gprs yhteys toimii siinä moitteetta kuin junan vessa ja myös katvealueita on pointer/magnum versioita vähemmän. Lisäksi tuo nettiin tallentuva koiran työskentely on mukava lisä luppopäiville. Sieltä voi katsella miten on menny eikä tarvi arvailla kun kertoo kaverille miten on päivä mennyt. Nämä "mausteet" on toki vaan sivuasioita, mutta mukava lisa jokatapauksessa. Tärkein ominaisuus koiratutkalle on minun mielestä luotettavuus ja siinä UP on ainakin tällä hetkellä edellä!
Hyviä vehkeitä tekee trackerkin, mutta kun mielipidettä kysyt niin suosittelen UP:ta. Jostakin syystä moni kaveri tuli syksyn aikana siihen tulokseen että tracker vaihtuu ensi syksyksi UP:n tutkaan...
Hannu Tiirola
Kuva

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 05 Maalis 2009, 19:19

Pointeri on ollut koiran selässä benefoni ajasta lähtien. Ensin tosiaan benefonin kapula repussa, nykyään Pointerin 08 panta sekä viimekesästä alkaen Magnum panta. Ukon softana on ollut ensin quick, sitten MyWay ja nyt Magnum. Ei moittimista, hyvin vermeet pelanneet. Pyyntialueilla ei aina ole ollut kovinkaan hyvä gsm-kenttä. Tuntsa-suoltijoki akselilla on aika pahoja katvealueita, samoin kolmenkunnan Salla-Kemijärvi-Pelkosenniemi rajalla. Huonoista kentistä huolimatta, oli muuten yllätys, Magnumin gprs toimi tosihyvin. GPS:n toiminnassa ei ole näillä uudemmilla laitteilla ollut ongelmaa. Magnumissa on AGPS ominaisuus joka parantanut paikannusta verrattuna normi GPS:n. Akut kestää yhdellä latauksella kolmisen vuorokautta, riippuen päivitysten määrästä ja olosuhteista. Magnumin käytössä tykkäsin siitä kun sen asetteli kertaalleen toimimaan taustaseurannalla, niin aina kun laittoi laitteisiin virrat päälle alkoi koiran paikkaa tulla minuutin välein kummemmin pytelemättä ja vehkeitä ronklaamatta. Sitten jos tuli tilanne että tarvittiin paikkaa tiheämmin niin realiaikaseuranta käyntiin vaikka 10 s välein tai tiheämpään. Parhaimmillaan seuranta toimi 5 sekunnin välein. Kartat tilarajoineen on ihan hyvät, paitsi mulle kun pyydän nykyään valtion mailla. Laitteen käyttöhinta on siedettävä. Lapissa TF:n liittymät toimivat suhteellisen hyvällä peitolla. TF:n rajaton gprs*2 (ei olisi tarvinnut kuin koiramiehen päähän) sekä 08 tekstiviestiliittymä, hintaa kutakuinki 30€ kuussa. Liittymät kannattaa laittaa luppoajaksi mahdollisimman halvoiksi.

Ainoa miinus, joka ei välttämättä johdu pointerista, oli puhelimen akun kestävyys. Mutta sekin asia hoituu vara akulla ja kenttälaturilla.

Seppo Toivonen
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Touko 2008, 17:26
Paikkakunta: Lieksa

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Seppo Toivonen » 05 Maalis 2009, 21:19

Sain sattumalta koirallani palkintona Ristijärveltä uuden UP:n. Viime syksyltä erinomaisen hyviä kokemuksia. Tosi hyvä vempele. Ainut kerta kun en saanut karttaa oli upettokeli jolloin paksut pilviverhot alhaalla. Johtui siitä. Muuten pelannut moitteettomasti. Sielläkin Päijänteen vaaramaisemissa. Suosittelen lämpimästi. Kahta en vaihda: toinen alkaa R:llä ja toinen on Ultra Point.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 06 Maalis 2009, 07:47

Seppo Toivonen kirjoitti:Sain sattumalta koirallani palkintona Ristijärveltä uuden UP:n. Viime syksyltä erinomaisen hyviä kokemuksia. Tosi hyvä vempele. Ainut kerta kun en saanut karttaa oli upettokeli jolloin paksut pilviverhot alhaalla. Johtui siitä. Muuten pelannut moitteettomasti. Sielläkin Päijänteen vaaramaisemissa. Suosittelen lämpimästi. Kahta en vaihda: toinen alkaa R:llä ja toinen on Ultra Point.
Päijänteen vaaramaisemissa ei ole pahemmin ongelmia gsm kentän kanssa. Luulempa että siellä sinun omilla mettästys mailla on huonommat gsm kentät kuin keskisuomessa. Tosin luulo ei ole tiedon väärti. Totta on, että niitä katvealueita on täälläkin on, mutta harvemmassa.

MUSTA1
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Loka 2008, 19:44

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja MUSTA1 » 06 Maalis 2009, 10:39

Hommasin viime syksynä UP:n ja oli pelkästään positiivisia kokemuksia.
Helppo käyttää,kartat selkeitä ja edellämainittu akun vaihto onnistuu paikan päällä.
Ainut miinus mikä tuli vastaan,(jos nyt miinukseksi voi laskea) niin on ettei pantaan saa/voi kytkeä talutinremmiä.
Eli pitää olla nahkapanta lisäksi kaulassa, jotta esim. kaadolla saa koiran kytkettyä

Seppo Toivonen
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Touko 2008, 17:26
Paikkakunta: Lieksa

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Seppo Toivonen » 06 Maalis 2009, 11:50

MUSTA1 kirjoitti:Hommasin viime syksynä UP:n ja oli pelkästään positiivisia kokemuksia.
Helppo käyttää,kartat selkeitä ja edellämainittu akun vaihto onnistuu paikan päällä.
Ainut miinus mikä tuli vastaan,(jos nyt miinukseksi voi laskea) niin on ettei pantaan saa/voi kytkeä talutinremmiä.
Eli pitää olla nahkapanta lisäksi kaulassa, jotta esim. kaadolla saa koiran kytkettyä
Tai pitää olla nahkapanta taskussa mukana. Mutta pieni miinus se on siihen miten tutka toimii. Lisäksi olen miettinyt sitä että voiskohan tuohon pantaan laittaa jo tehtaalla johonkin sopivaan kohtaan kaiverruslätkän johon voisi kaivertaa oman puhelinnumeron?? Minulla ei ole vielä tarvinnut kaadolla kytkeä kun koiralle ei ole kaadettu vielä vaikka täyttää jo viisi vuotta tässä kuussa. Ehkä ensi syksy tuo korjauksen tuohonkin asiaan ja toivottavasti kytken sen karhunkaasolta?? :roll:

TeroK.
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 23:35

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja TeroK. » 06 Maalis 2009, 15:01

Sitte loppusyksystä otetaan Seppo pari hirvielukkaa ihan pystyhaukusta, Vesku varmaan pitelee sitten kaadolla koiraa :P

norssi
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Helmi 2006, 19:15

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja norssi » 06 Maalis 2009, 18:58

Pointteriin olen tyytyväinen , ainut haitta on panta , kun rinnalle pitää laittaa toinen kiinniottamista varten kaadolla .
Tutkapanta ei kestä .Voisihan tuon tutkapannan vahvistaa toimintaa haittaamattomilla materiaaleilla esim reunoilta , niin ei tartteisi tuplapannoittaa . Tuplapannoitus , voi antaa esim. turhaa ylimäär. ääntä .( luulen)

No miksipä ei siellä kaadolla voisi kaverin käskeä istua , että saisi kytkettyä , mutta kun se toiminta tuppaa jatkua..

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 06 Maalis 2009, 21:06

Hups unohin. 08 pantaan ei voi kytkeä koiraa, Magnumiin voi. Magnumissa GPS antenni ei ole pannassa kiinni (käytännössä niskaosassa), silti herkkä ilmeisesti AGPS auttaa. Käytännössä kuitenkin tulee pidettyä puolikuristavaa hihnaa taskussa mihin koiran laitan kiinni. Tosin mennä syksynä hihna oli useimmin väärässä paikassa, kuin taskussa mukana. Mulla ainakin koira kalttaa kaadolla että on pakko kytkeä ja viedä pois. Saatika sitten haukulta pois vieminen.

pass€
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 21:01

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja pass€ » 07 Maalis 2009, 22:17

Aloittelin minäkin tuon hirvikoiraharrastuksen, ja panta tuli jopa ennen koiraa.. Trackerin G400 panta oli käytössä viime syksyn jahdeissa. Tosi tyytyväinen olen ollut laitteeseen. Nuoren koiran kujeet saa kyllä hyvin talteen niin hyvässä kuin pahassakin. Erityisen tyytyväinen olen Live-seurannan helppoon käytettävyyteen, pannasta virta päälle, puhelimesta Huntteri näyttöön ja menoksi. Pannassa riittää virtaa niin kauvan, että rupeavat kotoa kyselemään jo uutta osoitetta...Puhelimen gps on ainakin minun puhelimessa (Nokia N82) senverran virtasyöppö, että suosittelisin hankkimaan samalla erillisen Gps-laitteen, niin ei lopu virta kesken.

Impi
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2009, 22:03

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Impi » 08 Maalis 2009, 22:30

Itse ostin tuon Up:n reppu mallin joka on oikein näppärän kokoinen ja helppo käyttää. Käytän sitä bpgv, maastonakeilla ja hirvikoirilla. On toiminut moitteettomasti ja voin suositella lämpimästi. Kartat ja muut lelut on toiminut hyvin huonoillakin kentillä. Hautajärven maisemissa jostain syystä pointterilla oli kenttä ongelmaa mutta up löysi ja paikansi. Syy ei voi olla liittymäkään koska itsellä on koira päässä sonera ja kännyssä saunalahti. Muilla on kyllä ollut molemmissa päissä sonera jonka pitäisi olla "idiootti varma" siellä päin...

Metsäsusi
Viestit: 27
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 21:08

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Metsäsusi » 08 Maalis 2009, 23:09

Kaksi kautta ollut käytössä UP ja kourassa N70 + erillinen Insmatin "sirf" taskussa. Muutaman aika mielenkiintoisen yösuunnistuksen jälkeen kotia on päästy niin koira kuin äijäkin. Yöksi kotiin, vaikka aamu tulis :lol:
Hyvät kartat ja toimintavarma keksintö. Ei ole viel kertaakaan ollut hukassa sen enempää koira kuin äijäkään tääl keski-suomen ja päijät-hämeen rajamailla. No oli koira muutaman tunnin... oli peijakas katkaissut pannan antennin johkin puun oksaan tai muuhun ryteikköön. Uusi piiska kiinni ja taas pelittää.

Siltä kokemukselta voin suositella. Toistaiseksi paras käsilleni saama laite.
Tekosyitä kaikki syyt, jotka estävät metälle lähtemästä - pääsee sitä kalalle kuitenkin, jos on liikaa tekosyitä...

Pehtoori09

Re: Koira gps

Viesti Kirjoittaja Pehtoori09 » 14 Maalis 2009, 19:39

Loppusyksyn käytössä Hunter+G400+6210 Nokia. Hyvin toimi, jäljentallennus huippuluokkaa ja reaaliaikaseuranta taustaseurannan kanssa teki paikannuksesta helppoa. Voin suositella!

Vastaa Viestiin