Uroksen kiima?

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
thefrog
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Marras 2008, 00:04

Uroksen kiima?

Viesti Kirjoittaja thefrog » 09 Helmi 2013, 01:14

Mulla on, nyt 6,5 vuotias suomenpystykorvauros. Nyt on viimeisen puolen vuoden ajan narttukoirien pissat kiinnostaneet niin paljon, että koira ei pysy metsässä, vaan etsii lähimmän tien ja alkaa nuohoamaan tienvarsia etsiäkseen kiimaisten narttukoirien hajuja. Onko asialle tehtävissä jotain? Onko käytännössä ainoa toimiva toimenpide uroksen leikkaus (miten käy metsästys ominaisuuksien?) vai jopa monttu? Koira toimii hyvin linnulle ja suurriistakin pysyy haukussa karhua myöten. Tilanne on aika epätoivoinen, koiraa ei voi päästää irti...jää auton alle..? Olisiko teillä kokeneemmilla neuvoja?

Kiittäen: S.R.

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Uroksen kiima?

Viesti Kirjoittaja heidi » 09 Helmi 2013, 11:33

Narttukoirien omistajana omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kun olen Pystykorva-lehteä varten koonnut muiden kokemuksia, niin paras konsti tosiaan taitaa olla uroksen kastroiminen. Metsästysominaisuudet eivät ole kertomusten mukaan kärsineet lainkaan - pikemminkin päin vastoin, kun koira pystyy keskittymään leikkauksen jälkeen itse pääasiaan.

Eli älä ainakaan monttuun laita mieleistä ja hyvää koiraa. Ennen leikkausta kannattaa vielä ehkä kuitenkin selvittää, olisiko koirallasi annettavaa rodunjalostukselle? Riistaviettiä kertomasi mukaan ainakin on. Oletko käyttänyt koiraasi kokeissa tai näyttelyssä? Onko sen silmät ja polvet tarkastettu ja onko se muuten terve? Jotta geenipohja saataisiin pidettyä laajana olisi saatava useampia hyviä, terveitä koiria jättämään edes yhdet jälkeläiset. Jalostusryhmäläiset varmasti antavat mielellään lisätietoja asiasta - heidän yhteystietonsa löytyvät tuolta: http://www.spj.fi/fi/jarjesto/toiminta/ ... ystykorva/
t. Heidi
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Vastaa Viestiin