Huono onninen ruotsinreissu.

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja recon » 29 Elo 2011, 20:36

Oltiin tuossa ruotsissa linnunpyynnissä kun toisena päivänä koiraani puri kyykäärme. Kyytabletit oli teltassa jonne matkaa 2km linnuntietä. Otin koiran kantoon ja suunnattiin joelle joka oltiin ylitetty pari kilometriä sitten koski paikasta. Sillä kohdalla jossa oltiin joki olikin 50metriä leveä, joten yli meneminen koiran kanssa oli mahdotonta. Jätin koiran kaverini kanssa joen rantaan ja ite uin joen yli hakeen kyytabletteja. Kun olin juossut 2km teltalle ja saanut tabletit mukaan niin ei muutakuin takaisin joelle. Taas uimalla yli ja tabletit koiralle, tässä vaiheessa koira oli lähes tajuttomassa tilassa ja oli paskonut alleen. Tehtiin koivuista ja t-paidoista paarit ja koira paareille. Sidottiin vielä koira paareille kaverin henkseleillä. Ei muutakuin koira kantoon ja lähimmälle tielle. Kun päästiin tielle tuli onneksi suomalainen metsästysporukka vastaan autolla. Sain kyydin autolleni jolla hurautin hakemaan koiraani ja kaveriani. Lisäksi piti hakea teltalta toinen koira mukaan kun jouduttiin ajaan eläinlääkäriin Pelloon, jonne oli suuntaansa 100 km. Koiralle annettiin nesteytystä ja antibiootteja sekä kortisoonia. Nyt tällähetkellä koira on kotona tarhassa ja pää on tosi turvonnut. Kuuluuko asiaan että koira on vieläkin aneeminen ja pissaa verensekaista virtsaa? Juo kyllä vettä mutta syöminen ei taho maitata. Lisäksi silmien valkuaiset on keltaisen väriset.
Markus Huuki

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja erämies » 29 Elo 2011, 21:39

No jo piti olla huono tuuri. En osaa kommentoida kyyoireita mutta perhana oot sie ainaki parhaas tehny koiran puolesta. Hatunnosto siittä!
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja heidi » 30 Elo 2011, 11:02

Kannattaa ehdottomasti käyttää koira uudestaan eläinlääkärissä. Kertanesteytys ei välttämättä riitä. Kyyn purema voi vaurioittaa koiran munuaisia ja ihan maallikkona arvaisin, että tuo veren sekainen virtsa saattaa olla merkki siitä. Eli lääkäriin vaan pikimmiten!
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

J-Puukko
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 10:11
Paikkakunta: Varkaus

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja J-Puukko » 31 Elo 2011, 08:44

Meillä Kyy puri koiraa n.4 viikkoa sitten. Koira karkasi ja oli pari tuntia karussa takasin tullessa oli pää aivan turvoksissa ja eikun lääkäriin, joka tiputti koiraan 1l nestettä ja laittoi kipulääkettä ja kortisonia. Seuraavana iltapäivänä käytiin uudestaan tiputtamassa 0.5l nestettä koiraan ja lääkäri antoi kipulääkettä ja antibioottia ruiskulla ja määräsi kipulääke- ja antibioottikuurin. Lisäksi itse parin päivän päästä rupesin väkisin juottamaan isolla lääkeruiskulla vettä koiralle noin. puoli litraa päivässä tasasesti jaettuna, kun ei itse halunnut juoda. Koira oli reilun viikon verran tosi aneeminen ja oikeastaan kolme viikkoa oli kipeä. Meillä ei ollut tuollaisia oireita, että silmät olisi olleet keltaiset tuo kuulostaa vakavalta eli munuais häiriöltä. Heti veisin tippaan ja juottaisin vaikka väkisin nestettä, mikä on kaikista tärkeintä se kun "huuhtelee" myrkkyä pois. Lisäksi Ibuprofeenia ja muuta veren hyytymistä estäviä kipulääkeitä ei saa antaa Kyyn puremaan. Onneksi oli antibiootti kuuri kun alaleuasta lähti n.5cnt kolikon kokoinen pala pois ilmeisesti kuolio. Koiran Virtsa oli pitkään tosi tummaa.
Janne Männikkö

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja recon » 31 Elo 2011, 09:51

Eilen käytin uudestaan eläinlääkärillä. Otti verikokeet, joista selvisi että maksa-arvot oli yli 700 kun saisi olla alle 50. Lisäksi tulehdusarvot oli päälle 30000 kun pitäisi olla alle 10000. Koiralle annettiin nestettä 0,5l, lisäksi kortisoonia ja antibioottia lisää. Kotia koira sai maksaan vaikuttavat lääkkeet ja voimakkaat antibiootit. Eläinlääkäri sanoi että jos ei pariin päivään piristy niin sitten se on koiran menoa. On kuulemma maksa vaurioitunut niin paljon että ei korjaannu. VOI VIT#¤%&&&!!!. Aamulla kun lähdin töihin oli koira häkissä eikä tullut tervehtiin vaikka kuinka huutelin, joten ei ainakaan vielä hyvältä näytä. Surettaa koiran puolesta.
Markus Huuki

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 31 Elo 2011, 11:35

No voi #!!%&?!
Surettaa minullakin sinun ja koirasi puolesta.
Minulle kun koira itsessään ja sen terveys on tärkeintä, vaikken ikinä linnun lintua näkisikään.
Tuo onkin yksi syy miksi haluan mennä metsään vasta kun matelijat ovat menneen maan rakoihin.
Olkoon vaikka hätävarjelun liioittelua.

Toivotaan kumminkin parasta koirallesi, vaikka se ei ehkä ole sama kuin sinulle paras, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja recon » 01 Syys 2011, 06:26

Moi kaikille. Kiitoksia kommenteista. Nyt näyttää siltä että tänään puoli neljän aikoihin pitäisi tehdä päätös mitä kaverille tehään. Parantumiseen ei ole viitteitä eikä ruoka mene suuhun. Lisäksi keltaisuus ei ole hävinnyt. Otetaan ensiksi verikokeet ja sitten tuloksien perusteella tehdään ratkaisu onko kaverillani toivoa paranemiseen. Näin alkoi tämä syksy.
Markus Huuki

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja recon » 01 Syys 2011, 08:51

Osaisipa joku kertoa mikä on tähän tilanteeseen oikea ratkaisu, ettei tule tehtyä hätäköityjä ratkaisuja. Eihän sitä kyllä halua kaveria kiduttaa turhan takia yhtään pidempään jos toiveita ei ole. :cry:
Markus Huuki

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 01 Syys 2011, 10:14

recon kirjoitti:Osaisipa joku kertoa mikä on tähän tilanteeseen oikea ratkaisu, ettei tule tehtyä hätäköityjä ratkaisuja. Eihän sitä kyllä halua kaveria kiduttaa turhan takia yhtään pidempään jos toiveita ei ole. :cry:
Kaiketi se on otettava eläinlääkärin kanta ohjenuoraksi kokeiden tulosten perusteella ratkaisua tehdessä.
Eipä sitä kaiketi kukaan paremminkaan voi tietää.

Täällä pidetään peukkuja kumminkin pystyssä vielä.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja recon » 01 Syys 2011, 19:18

Nyt on Leevi paremmilla haukkumailla :cry: :cry: :cry:. Eläinlääkäri totesi että ei ole mitään tehtävissä, joten jouduin raskain mielin tekeen päätöksen päästää Leevistä irti. Kiitoksia kaikille viesteistä.

Jos niin käy, että minusta tulee hauras ja heikko
ja kivut häiritsevät untani,
niin sinun on tehtävä, mitä on tehtävä,
sillä viimeistä matkaa ei kukaan ole estävä.
Sinä tulet surulliseksi - minä ymmärrän.
Älä anna surusi estää sinua.
Sillä tänä päivänä, enemmän kuin koskaan ennen,
rakkautesi ja ystävyytesi punnitaan.
Meillä on ollut niin monta hyvää vuotta.
Tulevaa ei kannata surra.
Et haluaisi minun kärsivän.
Kun aika koittaa, anna minun mennä.
Vie minut sinne, missä he auttavat minua,
mutta pysy luonani loppuun.
Ja pidä minua lujasti ja puhu minulle,
kunnes silmäni ovat sulkeutuneet.
Tiedän, että aikanaan sinäkin huomaat, se on ystävyyttä, jota minulle osoitat.
Vaikka häntäni on viimeisen kerran heilahtanut, niin kivulta ja kärsimykseltä olen säästynyt.
Älä sure sitä, että sen täytyy olla sinä,
jonka täytyy tehdä päätös.
Olemme olleet niin läheisiä - me kaksi näinä vuosina, älä anna turhaan sydämesi itkeä.

Uuventien Leevin muistolle
Markus Huuki

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 01 Syys 2011, 19:35

Tuon viestin pelkäsin olevan täällä.

Olen todella pahoillani.
Teit parhaasi koirasi hyväksi, se ei riittänyt tuossa tilanteessa, joka oli lähtökohdiltaankin vaikea, hankalissa olosuhteissa, pitkien etäisyyksien takana, jokikin esteenä.

Loppuratkaisu oli raskas, mutta varmaankin oikea.

Jaksamista ja tsemppiä.

t. Seppo
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

sergio
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Loka 2010, 18:35

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja sergio » 01 Syys 2011, 21:55

Raskain mielin luin tuota tarinaa ja mietin kuinka vaarallisia ne kyyt ovat. Tämä syksy on ollut lämmin ja käärmeet ovat olleet riesana vähän joka puolella. Tällaiset tapaukset kyllä ovat äärimmäisen ikäviä kun joutuu luopumaan jahtikaveristaan aivan liian aikaisin. Pelkään itse koko ajan että koira saa kyyn pureman metsäreissulla ja tapahtuu pahin mitä ajatella saattaa. Surettaa sinun puolestasi.
Kari-Pekka Paananen

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja lehkari » 01 Syys 2011, 22:21

Olipa surullinen tarina. Juuri tulin itsekin lämpimästä Ruotsista metsältä, mutta ei näkynyt käärmeitä, enkä osannut niitä pelätäkään. Tämä pistää kyllä miettimään ja varautumaan.
Osanottoni.
Kari Lehtinen

erjan
Viestit: 251
Liittynyt: 07 Touko 2006, 08:01

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja erjan » 01 Syys 2011, 22:59

Lämmin osanotto.
Täytit saappaat, jotka ihmiselle annettu on.
Kyynel silmäkulmassa, pala kurkussa.
Erja
Erja Niemi

antta
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Syys 2011, 11:22

Re: Huono onninen ruotsinreissu.

Viesti Kirjoittaja antta » 02 Syys 2011, 11:39

Osanottoni, itku silmässä luin viestisi, en osaa kuvitellakkaan miltä sinusta tuntuu, omista lemmikeistäni olen monta kertaa joutunut luopumaan, ja aina ne vaan mielessä on, meillä pohjis jonka kanssa on saanut viettää tosi hienoja aikoja, joten ymmärrän! En voi muuta sanoa ja toivoa että vaan jakselet ja koitat jatkaa eteenpäin!
Antti Saastamoinen, Lapinlahti

Vastaa Viestiin