Näyttelyarvostelusta

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 03 Touko 2011, 20:05

Tuutikki kirjoitti: Miten saat PM mitattua esimerkiksi pystykorvan tarkasti jos hampaiden katonnat, kivesten tutkimiset ja muutkin hommat pitää tehdä esittäjän kainalossa kuristusotteessa roikkuen ja tahtoopa siinä tulla vielä hammastakin :D
Tämä ei kyllä pidä piakkaansa, omani on sanalla sanoen heikohko esitys näyttelyssä (johtuen isännästä joka ei sitä ole opettanut ko toimintaan), silti kaikki nuo mainitsemasi hommat kävi tuomarilta niin helposti, että allekirjoittanut meinasi p*ersiilleen tipahtaa. Jopa mittaus onnistui aivan ihmeellisen helposti. Ja usko huviksesi, minun Remu on kaikkea muuta kuin helppo luonne näyttelyyn!

Oliko tuomari vaan poikkeuksellisen taitava juuri tuossa näyttelyssä? Sitä en tiedä, mutta hyvä hän kyllä oli.
Eero Honka
Helsinki

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 03 Touko 2011, 20:13

Tuutikki kirjoitti:...... mutta eihän sitä niin voi kohdella kansalliskoiraa. Tutkimuksethan saadaan tehtyä jos vaan esittäjä jaksaa roikottaa tarpeeksi tiukalla otteella koiraa ja silloinhan koira on arvosteltavissa.
Tämä nyt on täysin asiatonta tekstiä, meneppä joskus katsomaan pystärikehää ja kyllä siellä valta-osa käyttäytyy aivan loistavasti. Niissä muutamissa näyttelyissä joissa olen käynyt, en yhdessäkään ole kuvailemaasi roikottamisia nähnyt. Oma kokemukseni on tosin vähäinen, mutta olen minä toistasataa arvostelua nähnyt ja yhdessäkään niistä ei tuollaista ole näkynyt!

On erittäin epämiellyttävää, että kirjoittelet tänne palstalle näin harhaanjohtavaa tekstiä. Ajatteleppa että tätä palstaa lukee useita sellaisia henkilöitä jotka miettivät (kuten minä vain tovi sitten) sitä ensimmäistä näyttelyään. Jos minä olisin tämmöistä tekstiä lueskellut täällä, olisin ehdottomasti todennut ettei Remua voi viedä näyttelyyn, koska se ei oikein ole omimmilaan noissa tilanteissa.

Jos täällä nyt sattuu joku uusi pystykorav immeinen pohtimaan näyttelyyn menoa, niin tuo Tuutikin kuvailema roikotus, sidonta yms ei pidä paikkaansa pätkääkään! Kyllä ne koirat saadaan arvosteltua ilman moisa toimenpiteitä!
Eero Honka
Helsinki

Morgan Kane

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Morgan Kane » 03 Touko 2011, 20:53

Kukkoaho kirjoitti:
Jos täällä nyt sattuu joku uusi pystykorav immeinen pohtimaan näyttelyyn menoa, niin tuo Tuutikin kuvailema roikotus, sidonta yms ei pidä paikkaansa pätkääkään! Kyllä ne koirat saadaan arvosteltua ilman moisa toimenpiteitä!
Ei näitä kukaan uusi pystäri-ihminen lue kun luulevat että ei ole järjestöllä edes keskustelupalstaa.. :oops:

Tuutikki

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 03 Touko 2011, 21:20

Kukkoaho kirjoitti:
Tuutikki kirjoitti:...... mutta eihän sitä niin voi kohdella kansalliskoiraa. Tutkimuksethan saadaan tehtyä jos vaan esittäjä jaksaa roikottaa tarpeeksi tiukalla otteella koiraa ja silloinhan koira on arvosteltavissa.
Tämä nyt on täysin asiatonta tekstiä, meneppä joskus katsomaan pystärikehää ja kyllä siellä valta-osa käyttäytyy aivan loistavasti. Niissä muutamissa näyttelyissä joissa olen käynyt, en yhdessäkään ole kuvailemaasi roikottamisia nähnyt. Oma kokemukseni on tosin vähäinen, mutta olen minä toistasataa arvostelua nähnyt ja yhdessäkään niistä ei tuollaista ole näkynyt!

On erittäin epämiellyttävää, että kirjoittelet tänne palstalle näin harhaanjohtavaa tekstiä. Ajatteleppa että tätä palstaa lukee useita sellaisia henkilöitä jotka miettivät (kuten minä vain tovi sitten) sitä ensimmäistä näyttelyään. Jos minä olisin tämmöistä tekstiä lueskellut täällä, olisin ehdottomasti todennut ettei Remua voi viedä näyttelyyn, koska se ei oikein ole omimmilaan noissa tilanteissa.

Jos täällä nyt sattuu joku uusi pystykorav immeinen pohtimaan näyttelyyn menoa, niin tuo Tuutikin kuvailema roikotus, sidonta yms ei pidä paikkaansa pätkääkään! Kyllä ne koirat saadaan arvosteltua ilman moisa toimenpiteitä!
Kuinka keskustelu muuttuu välittömästi asiattomaksi kun arvioidaan pystykorvaa siellä kehässä. Eikö ollut täysin asiatonta lähteä arvioimaan erään pohjanpystykorva kasvattajan kasvattajasitoumuksen luvanvaraisuutta syyllä että kasvattajan koirista kaksi on saanut hylätyn näyttelyssä koon vuoksi. Arviossa vielä painotettiin omistamani pohjanpystykorvan sukutaulua viitaten asianomaiseen syyhyn hylättyjen suhteen. Miksi Kukkoaho ei kokenut sitä asiattomaksi. :?: Korostan vielä että Tuutikki on alarajan koira ja jokainen voi Sallan pohjispäivillä käydä sen mittaamassa ellei usko.

Olen varmaan jonkun reilu sata kertaa odottanut RYP kehiä näyttelyissä, usein aamusta myöhäiseen iltapäivään ja silloin on ollut aikaa seurata muiden kehien arvosteluja, koska muutakaan tekemistä ei ole ollut. Pystykorvien arvostelujakin on tullut katsottua pilvin pimein.

Vaan mitä tulee esimerkiksi tuohon purentojen tarkastukseen niin toiset tuomarit sallii esittäjän näyttävän hampaat. Toiset taas ei eli mistä tiedämme kuinka moni olisi todellisuudessa saanut sen EVA:n tai HYL:n ihan vaan sen takia jos tuomari olisi koettanut katsoa itse hampaat sen sijaan että esittäjä on ne näyttänyt. Se ei näy näyttelyarvostelussa miten hampaiden tarkistus on tapahtunut..

Itse olen sitä mieltä että esittäjän pitäisi näyttää hampaat. Yleisten tautien leviämisen takia. Itse en esimerkiksi talvis aikaan ilmoita koiria vähässä kummassa hallinäyttelyihin, joissa koirat ovat tiiviissä kontaktissa ja esimerkiksi kennelyskä leviää talvella erittäin herkästi. Samoin parvo. Myös kaikenlaiset täit ja kirput ovat silloin otollisimmillaan hyppimään turkista toiseen. Silloin olisi paikallaan kyllä että esittäjä saisi näyttää purennan.

Kukkoaho myös varmasti tietää että tämä palsta on todennäköisesti todettu ei toivotuksi jo ennen minun rekisteröitymistä kuten Morgan Kane tuossa toteaa. Joku voisi kyllä kertoa miksi näin on tapahtunut. :?:

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 03 Touko 2011, 22:07

Tuutikki kirjoitti: Kuinka keskustelu muuttuu välittömästi asiattomaksi kun arvioidaan pystykorvaa siellä kehässä.
En tiedä/tunne sinun ja PM:n henkilö historiaa, en tiedä mitä PM kommenteillaan hakee. Minulla ei ko asiasta ole siis mitään käsitystä tai edes haaleaa mielipidettä.
Tuutikki kirjoitti:Pystykorvien arvostelujakin on tullut katsottua pilvin pimein.
Ovatko nuo arvostelut tapahtuneet näin:
Tuutikki kirjoitti: Miten saat mitattua esimerkiksi pystykorvan tarkasti jos hampaiden katonnat, kivesten tutkimiset ja muutkin hommat pitää tehdä esittäjän kainalossa kuristusotteessa roikkuen ja tahtoopa siinä tulla vielä hammastakin
Minä en ole yhtään tuommoista arvostelua nähnyt millään rodulla.
Eero Honka
Helsinki

Tuutikki

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 03 Touko 2011, 22:54

Minä olen nähnyt montakin ja se siitä. Kyllä ne hampaat ja kivekset koetetaan katsoa koiran rimpuilusta huolimatta jos suinkin.

Tuolla selailin niin tuli vastaan sellainen viestiketju, että kyllähän se paljon valaisi nyt tätä asiaa kun luin sen läpi ja olihan siellä sinunkin kommenttejasi Kukkoaho. Mielenkiintoinen ketju kaikenkaikkiaan ja mielenkiintoisia mielipiteitä monella. :wink:

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 04 Touko 2011, 10:03

Tuutikki tuossa edellä otti esiin, että näyttelyissä sallitaan koiran "lujahkokin" kiinnipitäminen jotta arvostelu saadaan tehtyä.

Missä siellä raja kulkee? Onko siitä mitään säännöstöä tms?

Onko tuo kuinkakin yleistä ja onko minulla vain ollut hyvä tuuri kun en itse ole nähnyt kovinkaan "rajuja" otteita jotta koira on saatu arvosteltua?
Eero Honka
Helsinki

Riku
Viestit: 43
Liittynyt: 17 Helmi 2006, 23:53
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Riku » 04 Touko 2011, 11:02

Asiasta moottoripyörään, eikö kukaan enään päivitä näyttelytuloksia pystykorvien/karhukoirien osalta!?!
Muutenki hämmästyttää tämä keskustelupalstojen "piilottelu". Pääsivuilta ei ole edes linkkiä tänne, eikä paljon muuallekkaan. Pentupörssinki selaaminen e.r.i.t.t.ä.i.n mutkikasta...
Kuva

mikko uusipaikka
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 01:47

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja mikko uusipaikka » 04 Touko 2011, 11:10

Kukkoaho kirjoitti:Tuutikki tuossa edellä otti esiin, että näyttelyissä sallitaan koiran "lujahkokin" kiinnipitäminen jotta arvostelu saadaan tehtyä.

Missä siellä raja kulkee? Onko siitä mitään säännöstöä tms?

Onko tuo kuinkakin yleistä ja onko minulla vain ollut hyvä tuuri kun en itse ole nähnyt kovinkaan "rajuja" otteita jotta koira on saatu arvosteltua?
Minullakin on ollut hyvä tuuri, kun en ole vastaavaa nähnyt. Säännöistä sen kummemmin tiedä mutta enp asian jo kiteytti.

Tuutikki kirjoitti:Isommilla tuleekin välittömästi kehästä lähtö, mutta eihän sitä niin voi kohdella kansalliskoiraa.
Miksi ei?

Tuutikki

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 04 Touko 2011, 17:17

Palkintosijan saadakseen koiralta on aina katsottava ne hampaat. Samoin kuin uroksilta kivekset. Tuomari tulee koiran luo jos kaikki menee hyvin niin hän vilkaisee purennan ja ehkä myös laskee ne hampaat. Homma jatkuu. No, jos kaikki ei menekkään hyvin niin hampaita tietenkin koetetaan katsoa uudemman kerran. Koiranhan yleensä väistää tai alkaa rimpuilemaan jos se on päättänyt että suuhun ei kurkita eli esittäjä pitelee rimpuilevaa/ väistävää koiraa lujemmin kiinni ja yleensä siinä vaiheessa koira alkaa rimpuilla enemmän ja enemmän ja esittäjän ote koirasta tottakai tiukkenee :D Pieni koira saa kuitenkin kiinni jopa niin tiukasti että ne hampaat kyllä katsotaan, vaikka kainaloon tai nostaa ilmaan ym. ellei koira siinä vaiheessa jo ala puremaan. ( Isolle tuo käsittely ei onnistu). Eli kuten Kukkoaho tuossa kysyi missä menee raja ja saako rimpuileva pieni koira sen palkintosijan helpommin kuin rimpuileva iso koira. Tottakai saa.

Riippuu millä päällä tuomari sattuu olemaan kuinka kauan hampaiden katonnan kanssa veivataan. Jos hampaat saadaan katsottua niin palkintosija tulee, jos ei hampaita katsota tai alkaa tulla hammasta muuten niin tulee Eva tai Hylsy.

Kyllähän tuomarit työnsä puolesta koettaa tottakai saada ne hampaat katsottua että koiralle se arvostelu tulee, koska näyttelymaksut on maksettu ym. On täysin esittäjän asia miten hän koiraansa tuon hampaiden katsonnan ajan pitelee että homma saadaan hoidettua. Oikeasti olen monta kertaa katsonut junnuluokan koiriakin ensimmäisessä näyttelyssä kun niiltä koetetaan pakolla hampaita katsoa, että isännän ehkä kannattaisi joskus heivata ja yrittää koti harjoittelun jälkeen uudelleen.

Jokaisessa näyttelyssä näitä " taisteluja" käydään jossakin kehässä.

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja kepu » 05 Touko 2011, 22:47

Olen kerran nähnyt näyttelyssä, kun nuorelta urokselta katsottiin väkisin hampaat. Tuomari piti koiraa jalkojensa välissä ja väänsi leuat auki väkisin. Takuu varmaa, että tuon koiran näyttelykäynnit oli sitten käyty. Tuomaria enemmän syytän tilanteesta kuitenkin koiran omistajaa, jonka olisi pitänyt opettaa koiransa näyttämään hampaat tai viimeistään yrittää näyttää hampaat itse tai luopua leikistä. On kyllä käsittämätöntä käytöstä tuomariltakin, joka tuollaiseen syyllistyy, vaikka varmasti hyvin tietää millaisen karhunpalveluksen tekee sekä koiralle että omistajalle

En kadehdi tuomareiden osaa, enkä siihen itse haluaisi. Ei niinkään, etten luottaisi koiriin, vaan en luota niiden isäntiin ja emäntiin, jotka eivät ole valmistelleet koiriaan tarpeeksi näyttelyä varten. Sosiaalistaneet koiraansa, opetelleet hampaiden katsomiset yms. Toki vikaa on tuomareissakin ja olen monesti toitottanut sitä, että varsinkin nuorien koirien kohdalla tuomareilla pitäisi olla hiukan enemmän aikaa koiriin tutustumisessa. Kovin moni lähestyy koiraa liian nopeasti, uhkaavasti ja saa herkemmän koiran puolustuskannalle tai pelkäämään.

Joku mainitsi, ettei suomenpystykorvan tarvitse olla näyttelykoira. Olen eri mieltä, jos haluat itsellesi toimivan käyttökoiran, vaatii se myös näyttelyihin osallistumista ja sieltä riittävän hyvien arvostelujen saamista. Mukava Rotumääritelmän mukainen koira on myös terve ja jaksaa tehdä työnsä metsässä.Tämä tietenkin jää useimmissa tapauksissa kasvattajien kontolle, mutta mukava olisi, jos kaikki koirien omistajat kantaisivat sen verran kortta yhteiseen kekoon, että käyttäisivät koiriaan muutamia kertoja näyttelyissä.

Näyttelyt ovat suurimmalle osalle näyttelyssä käyville koiran omistajille ja etenkin kasvattajille paljon muutakin kuin kauneuskilpailu. On hyvä nähdä monenlaisia koiria ja arvioita (joita valitettavasti ei pääse juuri seuraamaan, kun on itse esittelemässä koiraa). Jokainen meistä pitää omaa koiraansa kaikkein parhaana ja kauneimpana, mutta näyttelyissä näkökulma saattaa avartua. Olisiko tässä sitten yksi syy joidenkin näyttelyvastaisuuteen, että pelätään kuulla, ettei se meidän Rekku olekaan täydellinen?

Näyttelyissä on sekin hyvä puoli, että näyttelyihin valmistautuminen, koiran opettaminen on mukavaa puuhaa ja lähentää isännän/emännän ja koiran suhdetta.
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Tuutikki

Re: Näyttelyarvostelusta

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 20 Touko 2011, 19:42

Tuota mittausta ja hampaiden katsomista tuli nyt viime viikonloppuna seurattua parissakin näyttelyssä. Toisessa ihan aamusta loppuun saakka kun ryhmäkehää odoteltiin. Kyllä edelleen pysyn kannassani että mittatulokset heittää paljon ja se hampaiden katsominen.......

Vastaa Viestiin