Polviviat suomenpystykorvilla

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
pohjanmaanpoika
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Loka 2005, 20:53

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja pohjanmaanpoika » 30 Huhti 2010, 12:56

Kyllähän pystykorva on kuitenkin terve rotu moneen muuhun verrattuna. Ei saa kuitenkaan tuudittautua siihen että asiat pysyy reilassa itsestään, jos ei olla "näppäimillään" voi tilanne huonontua. Näissä silmä ja polvi asioissa on hyvää se että testit on olemassa, kunhan saadaan enemmän koiria tarkastuksiin. Miten pevisa tarkastuksiin sitten enemmän koiria saataisiin? Hyvä kysymys.. Kyllä itselläkin on sellainen tilanne etteivät läheskään kaikki kasvatit ole tarkastuksessa käyneet.
Ns. vähemmän aktiivisilla koiramiehillä/naisilla jotka eivät kilpailu toimintaa harrasta tahtoo pevisat jäädä, kun ei ole aikomus koiraa käytää jalostukseen. Mielestäni voitaisiin pystykorvallakin pevisa tarkastus vaatia jo ennen ensimmäistä astutusta.
Käytännössä lienee useinkin, että jos uros on tarkistettu ja sille narttua tarjotaan jolta tarkastus puuttuu jää monesti astuttamatta jos tarkastusta ei tehdä. Samoin jos narttu on tarkastettu niin kyllä sille tarkastettu uros valitaan.
Petri "Pete" Siironen

Aallontie

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 30 Huhti 2010, 14:19

Millaisilla kriteereillä pentueita voi ilmoittaa SPK.n pentuvälitykseen :?:
Ainakin takavuosina tuolla oli pentueita ,jossa maininta kasvattajan oma valinta ja tällaisista tiedän tulleen sairaita.

Tuonne pentuvälitykseen ei ainakaan saisi ottaa riski pentueita,jotta mahdollinen ostaja ei tuudittautu luuloon,että rotujärjestön pentuvälitykseen hyväksytyttyjen täytyy olla ok.

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja enp » 30 Huhti 2010, 14:57

Aallontie kirjoitti:Millaisilla kriteereillä pentueita voi ilmoittaa SPK.n pentuvälitykseen :?:
Pentuvälityksen periaatteet :oops:
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Aallontie

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 30 Huhti 2010, 17:08

Minusta nuo periaatteet eivät riitä takaamaan laatua.
Jos pentuneuvonnan suosituksilla on yhtä löysät reunaehdot suosituksen saamiselle niin eipä ole siitäkään laadun takaajaksi.
Jalostussuosituksen saaneille ainakin olen luullut ,että katsotaan esim. epin osalta muutakin kuin epi luku.

Aallontie

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 30 Huhti 2010, 17:15

Lisään vielä,että metsästyskoiran riistaverillekään ei näytä olevan kriteerejä.

Kyllä sille sertifikaatille näköjään olisi tilaus jos ostaja raukkaa ajattelee.

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 30 Huhti 2010, 18:24

Aallontie kirjoitti:Minusta nuo periaatteet eivät riitä takaamaan laatua.
Jos pentuneuvonnan suosituksilla on yhtä löysät reunaehdot suosituksen saamiselle niin eipä ole siitäkään laadun takaajaksi.
Jalostussuosituksen saaneille ainakin olen luullut ,että katsotaan esim. epin osalta muutakin kuin epi luku.
Määritääppä sie tuohon nyt sitten tarkat periaatteet niin saavatten miettimistä!
"kynnän p.runpeltoa"

Aallontie

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 30 Huhti 2010, 19:04

Minä olen liian köykänen kaikkia periaatteita listaamaan,mutta sikäli kun olen kuullut niin parinvalinnassa vierähtää jalostusnevojalla helposti koko viikonloppu.
Epistä olen kuullut katsottavan epi arvojen lisäksi taustat,jotta riskiä ei kaukaakaan kasaannu.
Metsäverien osalta selaillaan vuosikirjoja ja käydään läpi hakuominaisuuksista lähtien sopivat parit jne....

Näiden asioiden parissa oleville sanoisin,että kriteerinä vosis olla,jotta jos pentue kelpaa itselle niin se on ok.
Moniko pentuvälityksessä vuositasolla olevista pentueista kelpaisi itse jalostusneuvonnassa oleville ?

Pekka-antero
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Syys 2004, 09:55

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Pekka-antero » 01 Touko 2010, 10:10

enp kirjoitti:Pentuvälityksen periaatteet :oops:
Edellä olevasta enp:n viestistä pääsette linkillä pentuvälityksen periaatteisiin, suosittelen käymään.
Käytännössä noitakin edellytyksiä olen joutunut soveltamaan. Sen takia en ole kovinkaan innostunut siitä, jos pentuvälittäjänä joutuisin vielä tarkemmin selvittämään vanhempien riistaviettiä eli metsästysominaisuuksia, kuin eo. ohje edellyttää. Ostajillakin on erilaisia tarpeita haluamalleen koiralle, mm. lintu- vai hirviverinen perimä jne. Eli kasvattajalta suoraan ostaja saa yhtä luotettavan tiedon suoraan, mitä olisi mahdollisuus saada välittäjän kautta. Pääasia on se, että yhteystiedot kerrotaan ja tarvittaessa ohjataan ostajaa lisätiedon hankintaan mm. näiden sivujen, koiranetin, luotettavien henkilöiden jne. kautta.

Tässä pari lainausta koskien pentuvälityksen edellytyksiä:
"Suomenpystykorvan pentuja välitettäväksi haluavan SPJ:n jäsenen tulee ilmoittaa:
---
* molempien vanhempien näyttelytulokset tai paras tulos
----
Suomenpystykorvan pentuja ei välitetä jos :
----
* jos pennun tai vanhemman e-luku on 1,8 tai yli"

Nyt on pentuvälityksessä pentue, jonka emällä ei ole vielä näyttelytulosta, mutta pentueen isän kokenut omistaja tuntee hyvin pentueen emän ja on sanonut nartun ulkomuodon ja luonteen hyvin täyttävän tältäkin osin vaatimuksen.
Eo. e-lukua vaatimusta tiukempaa vaatimusta suositellaan samassa linkissä pentujen ostajille. Eli pyydetään ostajaa laittamaan oma rajansa e-luvulle noin 1,0:ksi. Sama tapa on nyt käytössä myös pentuvälittäjillä. Viime syksynä välityksessä oli pentue jonka e-luku oli 1,06, mutta olen jättänyt laittamatta välitykseen pentueen, jonka e-luku on 1,2. Nyt on huomioitava, että nämäkin pentueet ovat jo olemassa ja sijoittuvat johonkin tarvitseville. Kun vastaavia tarjouksia välitykseen vieläkin varmasti tulee, tulen ne laittamaan muistiooni ja ne ovat siellä "pakottavassa" tarpeessa (esim. nyt narttujen tarvitsijoilla) keskusteluun otettavissa. Luotettavalla tavalla näin menetellen saattaa alle nykyisen kannan e-luvun keskiarvon 1,3 omaavilla nartuilla tulevaisuudessa olla mahdollisuus hyväänkin kannan lisäykseen, kun uusi omistaja on tietoinen jalostusneuvonnan kriteereistä ja hankkii seuraavaan sukupolveen siirryttäessä suosituksen mukaisia pentueita. Olen e-luvun 1,2 omaavan pentueen kasvattajalta saanut lupauksen, että hänkin tuo omassa "markkinoinnissaan" esille nyt hänelle selvinneet asiat ja päästäänhän sitä silloinkin asiassa eteenpäin. Vai olisiko tämän palstan aktiivisilla osallistujilla kanttia tätäkin kovempiin otteisiin jo olemassa olevan suomenpystykorvan pentueen tulevaisuudelle ? Muita vaihtoehtoja olisi varmasti mm. alihintaan ehkä ilman rekisteröintiä myyminen, naapurimaiden markkinoille siirtäminen jne.
Pekka Inkinen, pentuvälittäjä

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja enp » 04 Touko 2010, 20:25

pohjanmaanpoika kirjoitti:.. Ei saa kuitenkaan tuudittautua siihen että asiat pysyy reilassa itsestään, jos ei olla "näppäimillään" voi tilanne huonontua. Näissä silmä ja polvi asioissa on hyvää se että testit on olemassa, kunhan saadaan enemmän koiria tarkastuksiin...
Näinhän se juuri on ja mennään siksi taas asiaan. Kyllähän tuo "pentuserttifikaattikin" asiaa on mutta sen käsittelylle voidaan avata myöhemmin oma osionsa ja tässä osiossa selvitellään noita otsikon mukaisia polviongelmia.

Jotta jokainen pääsisi hiukan paremmin perille missä nykyisin mennään on tähän taulukkoon kerätty kaikkien Patella sairaiden ja rajoitteisten koirien vanhemmat. pdf
Artsi kirjoitti:Ei tiedon kerääminen riitä vaan kaikki kasvattajat pitäisi saada myös käyttämään sitä
Jos tarkastelee koiraa esim. KoiraNetin sukutauluista ja hakee sieltä yhteneväisyyksiä sairaisiin koiriin, niiden sisaruksiin, niitä periyttäneisiin ja muihin sukulaisiin päästään omatoimisesti liikkeelle. Varsin helposti saa kasvattaja/omistaja/maallikko jonkinmoisen käsityksen Patella "kipupisteistä" ja siitä onko omalta kohdalta syytä ryhtyä perusteltuihin tarkastuksiin kasvattien tai jalostuskoirien osalta. Rotujärjestö on julkistanut tähän mennessä tukevansa tänä vuonna ainakin kolmea joukkotarkastusta, joten mielestäni odotettavissa on vastuullinen herääminen polviasiassa ja erittäin runsas osanotto.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 05 Touko 2010, 08:31

Pöljä poika joutuu hiukan taas kyselemään, kuinkas tämä menee kun joukkotarkistuksissa on seuraavasti ilmoitettuja hintoja:
Hinnat Suomen pystykorvajärjestön jäsenille.

Silmät 27 €
Lonkat 66 €
Silmät ja lonkat 86 €
Polvet 17 €

Tilaisuudessa erikseen mikrosiru 30 €

Rokotukset 35 €
DNA-näyte 20 €
Suomenpystykorvalta käsitykseni mukaan tarkistetaan silmät ja polvet, varaan niihin siis 44€ ja veri näytteeseen 20€, noita lonkkia ei vissiin pystäreillä tarkisteta tai ole tarvetta tarkistaa?
Eero Honka
Helsinki

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja enp » 05 Touko 2010, 08:57

Kukkoaho kirjoitti:.., varaan niihin siis 44€ ja veri näytteeseen 20€, ...
Juuri näin. Henkilökohtaisesti en voi kylläkään ymmärtää, miten rotujärjestön tukemassa Pevisa tarkastuksessa voi geeninäytteen otto maksaa jäsenelle yleensäkään mitään? Olisiko asialle oikeasti tehtävissä jotain?
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Emma
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Helmi 2008, 15:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Emma » 05 Touko 2010, 09:23

Kyllähän siitä kuluja muodostuu kun otetaan verinäyte DNA-eristystä varten mutta tuo 20 e on kyllä aika :shock:
Muistan kun muutama vuosi sitten otatin 3 omalta koiraltani verinäytteet Lohen tutkimusta varten niin hinta oli 7 e kappale. Aikamoinen korotus siihen...
Emma Pirilä
www.karvaisetkaverit.fi

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 05 Touko 2010, 09:57

Maksanekkohan tuo pelkän verinäytteen antaminen tutkimustarkoitukseen mitään/tai tuota 20 euroa??

Onko tuo 20 euroa hintana, jos haluaa käyttää ko. näytettä esim. jälkeläisten polveutumisen varmistamiseen tapauksessa, jos on ollut useampi uros narttua astumassa? Tarviiko normi pystykorvaharrastaja dna-näytettä muuhun? Onhan se tietenkin valmiiksi analysoituna, jos mahdollinen epi-ratkaisu löytyy. Tuossa on hieman epäselvästi ilmaistu, mistä näytteestä/tarkoituksesta on kysymys.

mk
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 14:21
Paikkakunta: orivesi
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja mk » 05 Touko 2010, 21:45

Enpä tiedä kuinka monenlaisia listoja on olemassa, mutta ihmetyttää se, että enp:n julkaisemassa on kyllä eri tieto ainakin Katajahaan Karo-nimisen koiran kohdalla;kennelliiton koiranet-tietojärjestelmässä se on 0/0 ja ainakin minun tietojeni mukaan terve ollut ja kennelliiton virallisen rekisterin mukaan,hieman ihmetyttää sitten jotkut "epäviralliset" omat listat. Sen kummemmin tähän takertumatta(kahdenlaista tietoa ei voi kuitenkaan listoissa roikottaa), mutta pidän itse kuitenkin kennelliiton rekisteriä virallisena tietona. Ja sitten ASIAAN edelleenkin kuten ensimmäisten joukossa olen ollut sitä mieltä, että pevisa-sääntöä pitää tiukentaa;ei yhtään pentuetta ilman tarkastusta. Siis voisikohan joku esittää perustelut niin vahvat, että MIKSI pitäisi teettää yhtään pentuetta ennen pevisa-tarkastusta. No itse en ainakaan teettäisi. Sama koskee valionarvonhakemista. SIIS ykkösasia jalostuksessa on jalostukseen käytettävän koiran terveys ja mahdollisimman moni kun pentuesisaristakin tutkittaisiin olisi hyvä. Ja sitten siihen koirien taustojen tutkimiseen koiranetissä, kyllähän se aikas hakuammuntaa kuitenkin on tehdä kovin varmoja päätelmiä sen perusteella , koska kuitenkin suhteellisen vähän on koiria tutkittu eli kun katsotte sieltä kasvattajien kohdalta sitä prosentuaalista määrää kunkin kasvattajan tutkituista koirista. Eli siihenkin voisi yrittää jokainen kasvattaja tahollaan vaikuttaa! Itse esimerkiksi olen tänään viimeksi patistellut käyttämään koiriaan tulevissa järjestön tukemissa joukkotarkastustilaisuuksissa. Erityisesti mielestäni sellaisten, jotka kasvattavat parikin pentuetta vuositasolla tulisi asettaa myös pennunostajille enemmän kriteereitä juuri tarkastuksessakin käyttämisen suhteen! Olen itse ainakin enemmän asioita eteenpäinvievien toimenpiteiden kannalla, kuin sen, että kaivellaan ja esitellään jotain yksittäisten koirien nimiä täällä palstoilla, koska se ei kuitenkaan tulevaisuudessa palvele rodun kokonaisuuden kannalta kuinka terveenä/epäterveenä suomenpystykorvaa yleisesti pidetään. Henkilökohtaisesti kuitenkin ainakin tähän mennessä oman vähäisenkin kokemuksen pohjalta pidän yhtenä terveimmistä roduista. Kansalliskoiramme ansaitsee positiivisesti, avoimesti ja rehellisesti ajattelevan/toimivan emännän/isännän!
http://www.katajahaan.vuodatus.net

mk
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 14:21
Paikkakunta: orivesi
Viesti:

Re: Polviviat suomenpystykorvilla

Viesti Kirjoittaja mk » 05 Touko 2010, 21:49

Ja sitten vielä tuosta verinäytemaksusta, yleensähän verenluovutuksesta annetaan jokin pikku "palkkio" meillä ihmisilläkin, vaikka tämä koirien veri meneekin tutkimusta varten vaikuttaa se 20 e hivenen??
http://www.katajahaan.vuodatus.net

Vastaa Viestiin