Ensinmäinen metsästys koira kotiin

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
tomppa62
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 16:55

Ensinmäinen metsästys koira kotiin

Viesti Kirjoittaja tomppa62 » 25 Tammi 2010, 20:37

Moro.
Nämä kysymykset on teille varmaan jo moneen kertaan kysytty mutta kysyn nyt kun olisi ajankohtainen minulle. ostin ensinmäisen metsästyskoiran ja tulee pystykorva(Eemeli) kotiin n6vk.n päästä.
Koiria minulla on ollut ja on tällähetkellä rottweilereita 2 kpl Uros ja narttu.
Olen rakentamassa häkkiä(kun maa antaa periksi.) / isoa aidattua aluetta niin miten totuttelen eemelin pennusta sinne aitaukseen?
Tarviiko minun tehdä mitään suurempia valmisteluta koirien suhteen...
Miten aloittelisin koiran kanssa metsällä käyntiä/paukku arkuutta kokeilemalla.
Olen itse alkanut harrastaa metsästystä vasta 5vuotta sitten eli heräsin hurmokseen ns aikuisiässä ja on minulle suht uusi aluevaltaus.
Kaikkia hyviä vinkkejä ottaisin mieluusti vastaan ne varmaan ovat tervettulleita kun eemeli sieltä saapuu.
Pystykorvan kanssa olen työskennellyt kaverini Elmon(6v) kanssa joten pikkasen olen nähnyt miten sen kanssa toimia mutta asua ja olla isäntä on uusi asia.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä jo etukätee./toivottaa tomppa62.

mage
Viestit: 145
Liittynyt: 31 Loka 2009, 10:06
Paikkakunta: qsamo

Re: Ensinmäinen metsästys koira kotiin

Viesti Kirjoittaja mage » 26 Tammi 2010, 18:57

Onneksi olkoon valinnasta minun puolestani.

Näitä asioita on käsitelty kyllä tällä foorumilla ja löytyvät aiheilla esim. "Milloin pentu metsään" ja "Laukaukseen totuttaminen".
Ensin totutaan uuteen kotiin, itse nukuin pennun kanssa ensimmäiset pari yötä kodinhoitohuoneen lattialla. Hiukset vähän harveni, kun pentu yöllä innostui nyhtämään uuden nukkumakaverin "karvoja".
Metsässä päästiin heti käymään kun kesänlapsi tuo koiruus on.. Sen verran lenkkiä jotta intoa jää seuraavaankin päivään.
Paukkeesen totuteltiin ampumaradan lähistöllä kulkien ja lopulta käveltiin ampumakatoksen kuvetta hirviaseiden paukkeessa. Kiekkorata oli pennun suosikki. Hihna oli tiukalla kun pummikiekot ois pentua kiinnostaneet.

Nämä oli OMIA kokemuksia/tapoja. Hiukan alle neljänkuun ikäisenä pentu itse löysi pyyn. Pyy pyrähti vierestä ohitseni ja jäi nuoren männyn oksalle, vieläpä haulikon kantaman sisään. Pentu rymysi pyyn perässä ja jäi katsomaan tuota uutta otusta yläpuolellaan. Pidin pyytä jyvällä ja toivoin"Yksi haukahdus, edes yksi haukahdus.." Pentu haukahti ja "..Kiitos". Kyllä untuvat pölisi kun pentu retuutti vainaata. Heti pennulle makupalat.. Se oli sen syksyn ainoa..
Seuraavana syksynä, eli menneenä, tuli nuorelle koiralle omasta ja kavereiden toimesta yhdeksän pudotusta ja jokainen hyvin merkatusta haukusta. Saldo kaksi teerikanaa, neljä teerikukkoa, kaksi koppeloa ja yksi ukkometso. Toki kaikotimme haukuilta useita lintuja, vahingossa ja loppukaudesta pari naaraslintua jo tarkoituksella. Silloin tällöin kaveri tai pari metsällä matkassa totuttaa kuulemma koiran mahdollista haukkukoetta varten, jolloin matkassa voi olla tuomari, tuomari harjoittelija ja maasto-opas. Eli jottei koiruus hämmentyisi väenpaljoutta..
Toivottavasti kokeneemmat kertoo myös kokemuksistaan

Toivotan antoisia hetkiä. :mrgreen:
Suomenpystykorva, rihlakko ja vanhametsä
Terveisin Marko Liikanen

tomppa62
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 16:55

Re: Ensinmäinen metsästys koira kotiin

Viesti Kirjoittaja tomppa62 » 27 Tammi 2010, 06:46

Kiitoksia paljon mage.käyn itse ampumassa sipoossa savikiekkoja joten ajattelinkin että olisi oikea paikka ottaa alusta asti mukaan.kävin kyllä kattomassa nuo kyseiset palstat ja sieltä kyllä sai vinkkejä ja ainahan jollain on uusi kiitosta paljon. :D

mazu86
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Joulu 2009, 15:09
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ensinmäinen metsästys koira kotiin

Viesti Kirjoittaja mazu86 » 27 Tammi 2010, 14:41

Onneksi olkoon!

Teit hienon valinnan!
Laukaukseen totuttaminen kannattaa tehdä kaverin kanssa/pienikaliiperisella aseella ja aloittaa riittävän etäältä, mielestäni alle 3kk pentua ei olisi välttämättä tarvetta edes vielä kunnolla totuttaa paukkuun... on siinä koiralla niin paljon kaikkea uutta yms...

NiFa1
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Syys 2010, 16:38
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Ensinmäinen metsästys koira kotiin

Viesti Kirjoittaja NiFa1 » 27 Syys 2010, 18:17

Just kävin itse totuttamassa koiraa laukaukseen, eli siis nyt 4kk ja joitain päiviä päälle. Ei säikkynyt, lähinnä koiraa kiinnosti että mikä jyskää, kun haulikolla savikiekkopatruunoita ammuskelin. :) Ensin annoin koiran haistella asetta ja sitten ammuin ja se löysi maailman ihmeellisimmän asian, hylsyn ja sitä haisteli mielenkiinnolla :)

Vastaa Viestiin