Milloin pentu metsään?

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja recon » 27 Heinä 2009, 10:02

Eli semmoisia mielipiteitä haluaisin, että milloin olette aloittaneet käyttämään pentua metsässä?
Markus Huuki

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 27 Heinä 2009, 10:14

Itse aloitin ihan heti pennun tultua kotiin, eihän siellä alkuun olla pitkään vaan ihan pennun jaksamisen mukaan. Eikä siellä alkuun tehdä juuri muuta kuin tutustutaan siihen metsään, opiskellaan toistesa luottamista ja nautitaan hetkistä!

Muista tarkkailla sitä pentua, ei kannata yhtään antaa sen väsyä siellä vaan ehken hiukan vasten tahtoisena kun tuo sen aina sieltä pois niin jääpi halua seuraavaankin kertaan!
Eero Honka
Helsinki

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja kepu » 02 Elo 2009, 23:33

Heti vain, kun pentu tulee kotiin! Itse olen kasvattaja pyrkinyt käyttämään pentuja metsässä jo ennen luovutusta. Tärkeintä on saada pentu viihtymään metsässä :D
ira honkonen
www.leimuviita.fi

Kuksaaho
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Loka 2006, 20:11
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Kuksaaho » 01 Joulu 2009, 21:27

Mesään ja poluille heti. Pienimuotoista metsästyskokeilua kannatta kokeilla 3-4 kk iässä n. 1-2 km lenkki sinne missä varamasti löytyy metso ja sen hajut. Pystikselleni kävi ensimmäisen koppelon katsonnassa vain siten että törmättiin hirvi lehmään ja vasaan. Koira katsoi outona minua kun sanoin että mennäänhän tuonne eri suuntaan, koira olisi jo halunnut hirvien perään. Onneksi seuraavalta mättäältä löytyi nuo koppelot. Nyt 3 vuotiaana haukkuu lintua ja hirveä samaan tahtiin. Hirveä en kuitenkaan ole aikonut ampua. :shock:

Tutkapannan käytössä pitäisi mielestäni olla varovainen, ettei koira opi menemään pitkiä matkoja tietäen, että kyllä se isäntä tulee perästä. Vai mitä mieltä muut ovat tästä. Onko kokemuksia? :idea:

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Artsi » 01 Joulu 2009, 23:10

Kuksaaho kirjoitti:Tutkapannan käytössä pitäisi mielestäni olla varovainen, ettei koira opi menemään pitkiä matkoja tietäen, että kyllä se isäntä tulee perästä. Vai mitä mieltä muut ovat tästä. Onko kokemuksia? :idea:
Tutkapanta on tuossa koulutuksessa juuri hyödyksi. Jos koira alkaa olla liian etäällä isännästä niin lähtee itse vielä eri suuntaan ja "eksyttää" koiran ja koko ajan voi kuitenkin seurata missä mennään. Pentua ei tietenkään pidä eksyttää ettei tule liian lähihakuista vaan liikkua hitaasti että pentu uskaltaa rohkeasti liikkua metsässä ja oppii luottamaan ettei isäntä häviä.
Arto Sikiö

Metsäsusi
Viestit: 27
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 21:08

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Metsäsusi » 05 Joulu 2009, 22:00

Kuksaaho kirjoitti:Mesään ja poluille heti...

Tutkapannan käytössä pitäisi mielestäni olla varovainen, ettei koira opi menemään pitkiä matkoja tietäen, että kyllä se isäntä tulee perästä. Vai mitä mieltä muut ovat tästä. Onko kokemuksia? :idea:
Mettässähän niitä eräkoiria tulee. Jos suinkin vaan on rauhallinen ja turvallinen paikka, jossa voi mennä sen pennun kans mettään tutustumaan, niin heti pienenä vaan mettään! Pikkupentu ei mene kauas isännästään ja se helpottaa mukanakulkemisen opettamista. Tuol toisessa viestiketjussa on kuva omasta pystäripennustani Almasta talutusnarussa mettässä tänään... Ensimmäinen oikea mettäreissu sille näissä ympyröissä ja penikka ollut mulla vasta rapian viikon. Sanotaa sitä nyt sitten vaikka varmuuden maksimoinniksi: uusi paikka, uusi isäntä ja uudet kujeet - pantaan ja talutusnuoraan tutustumista siin samalla, kun eräkoiran alku pääsee mettään :) Ei täs monesti narulenkkejä mettään tehä, mutta niillä aljetaan ja siitä sitten löysätään liekaa ja ruvetaan kokeilemaan laajenevaa hakulenkkiä sitä mukaa kuin penikalla ikä ja rohkeus isonee ( ja molemminpuolinen luottamus, kun tulee pitemmästi yhteistä polkua - Alma on nyt ollut vasta 10% elämästään miun kans )

Mielestäni tutkapanta ei ole koulutuksessa tarpeen lainkaan! Okei - se sopii isännälle, joka ymmärtää tutkapannan käytön oikein, mutta murheellisen moni ei ymmärrä ja siin menee hyviä eräkoiran alkuja pilaan :cry: Ei henkilökohtaista epäonnistumista, mutta ikävä kyllä joutunu katsomaan kovin läheltä kahta murheellista tapausta. On siin murheessa jotai hyvääkin: mie otin tuon Alman ja sain pystärin pikkusen alkuperäistä ajatusta aiemmin :), kun tarvitaan metästysporukkaan isännän mukana hakulenkkejä kulkeva eräkoirakin eikä vaa tutkapantaeksykkejä, jotka odottavat isäntäänsä jossain missälie, kun kyllähän se sieltä perästä tulee... :twisted:
Tekosyitä kaikki syyt, jotka estävät metälle lähtemästä - pääsee sitä kalalle kuitenkin, jos on liikaa tekosyitä...

Aallontie

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 05 Joulu 2009, 22:18

mutta murheellisen moni ei ymmärrä ja siin menee hyviä eräkoiran alkuja pilaan :cry:
Monta hyvää eräkoiraa on mennyt pilalle kun ei osta kulkea oikein ja hätäillään ja häslätään.
Koira kyllä huomaa tämän ja sen ominaisuudet eivät kehity parhaimmilleen.

Mikäli viitsii tutkan käytön filosofiaan perehtyä niin heikommatkin rölli rupeltajat hoksaavat pian hätäilemättä
mitä siellä metsässä tapahtuu,tästä seuraa yleensä yhteisymmärrys koiran ja isännän välillä.

Riistaveristä koiraa ei tarvitse mahdottomasti opettaa,mutta isäntää enemmänkin.
Kaikkilla koirilla ei ole riistaveret kohdillaan,mutta vielä harvemmalla isännällä tässä urbaanissa yhteiskunnassa.

Metsäsusi
Viestit: 27
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 21:08

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Metsäsusi » 05 Joulu 2009, 22:48

Aallontie kirjoitti: Riistaveristä koiraa ei tarvitse mahdottomasti opettaa,mutta isäntää enemmänkin.
Kaikkilla koirilla ei ole riistaveret kohdillaan,mutta vielä harvemmalla isännällä tässä urbaanissa yhteiskunnassa.
Vaatimattomilla riistaverillä olevasta koirasta saa ihan suht käyttökelposen eräkoiran, kun vaan jaksaa opettaa ja kulkea metillä sen kans. Valioksi vaaditaan lahjakkuutta, mutta käypäsen mettäkaverin saa aikaseks vaatimattomammastakin aineksesta.

Siin ei pelasta mikään, jos isäntä on citymaasturinörtti ja siit on nauru kaukana, vaikka henkilökohtasesti pikkusen naurattaakin... :lol:
Tekosyitä kaikki syyt, jotka estävät metälle lähtemästä - pääsee sitä kalalle kuitenkin, jos on liikaa tekosyitä...

Aallontie

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 05 Joulu 2009, 22:59

Niinhän sitä sanotaan,että jostain syystä parhailla isännillä on parhaat koirat.

Kuitenkin tuolla onnistuneella tekniikan hyödyntämisellä pääsee jo heikompikin isäntä nopeasti jyvälle olkoonpa sitten kulkupelinä Lada tai Maasturi.

Tosiasia kuitenkin on että metsässä tämä kaikki tapahtuu ei Maasturin tai Ladan kopissa.

mage
Viestit: 145
Liittynyt: 31 Loka 2009, 10:06
Paikkakunta: qsamo

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja mage » 14 Joulu 2009, 06:01

No vaikka ohi menee alkuperäisen aiheen.. Tutkapanta investointi listalla. Ei sillä, että kaveri olisi metsään kertaakaan jäänyt, mutta kun tietäisin jos hukka koiran olis vieny, tahi huolimattomasti viritettyhin pyyntirautoihin jäänyt. Tahi kuningas poromies ampunut. Kaikki nämä on Suomen maassa tapahtuneet.. nim. Kaveria ei jätetä
Suomenpystykorva, rihlakko ja vanhametsä
Terveisin Marko Liikanen

recon
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Syys 2006, 00:07

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja recon » 23 Joulu 2009, 08:58

Täytyy tuohon sanoa että tuo tutkapanta ei kuulu pystärin kaulaan. Jos ei osaa koiran kanssa metsässä olla ilman teknillisiä varusteita niin mielestäni silloin on isännän riistavietti hukassa :D Menee homma liian sähläämiseksi kun näkee miehiä/naisia joilla on kaikenmaailman vehkeet mukana mm(gps,tutkapanta,etäisyysmittari yms.). Noita näkee nykyään liiankin usein. Siihen kun lisätään huono taito käyttää kyseisiä laitteita niin viimeistään silloin koiruus ihmettelee mitä tuo isäntä kokoajan sählää. Kun käy metsässä sopivassa suhteessa niin kyllä siitä koirasta kehittyy mehtäkoira kun antaa sille tilanteita. Autolla ei väliä :D
Markus Huuki

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Artsi » 23 Joulu 2009, 09:48

recon kirjoitti:Täytyy tuohon sanoa että tuo tutkapanta ei kuulu pystärin kaulaan. Jos ei osaa koiran kanssa metsässä olla ilman teknillisiä varusteita niin mielestäni silloin on isännän riistavietti hukassa
Saat vapaasti pitää mielipiteesi ja metsästää vaikka jousipyssyllä. Gps on merkittävä turvallisuuden lisääjä metsästyksessä, riittää kun yhden kerran saa koiran pelastettua sen avulla niin se on kyllä hintansa tienannut. Ja tämän on minun mielipiteeni, eikä kukaan minut tunteva ole kyllä kyseenalaistanut minun eikä koirankaan riistaviettiä :D
Arto Sikiö

mage
Viestit: 145
Liittynyt: 31 Loka 2009, 10:06
Paikkakunta: qsamo

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja mage » 23 Joulu 2009, 15:50

Artsi kirjoitti:
recon kirjoitti:Täytyy tuohon sanoa että tuo tutkapanta ei kuulu pystärin kaulaan. Jos ei osaa koiran kanssa metsässä olla ilman teknillisiä varusteita niin mielestäni silloin on isännän riistavietti hukassa
Saat vapaasti pitää mielipiteesi ja metsästää vaikka jousipyssyllä. Gps on merkittävä turvallisuuden lisääjä metsästyksessä, riittää kun yhden kerran saa koiran pelastettua sen avulla niin se on kyllä hintansa tienannut. Ja tämän on minun mielipiteeni, eikä kukaan minut tunteva ole kyllä kyseenalaistanut minun eikä koirankaan riistaviettiä :D
Toiset huolehtii ihmisen parhaan ystävän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Toiset ottaa "kaverilta" luonnonkin pois...
Suomenpystykorva, rihlakko ja vanhametsä
Terveisin Marko Liikanen

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 23 Joulu 2009, 16:01

mage kirjoitti:
Artsi kirjoitti:
recon kirjoitti:Täytyy tuohon sanoa että tuo tutkapanta ei kuulu pystärin kaulaan. Jos ei osaa koiran kanssa metsässä olla ilman teknillisiä varusteita niin mielestäni silloin on isännän riistavietti hukassa
Saat vapaasti pitää mielipiteesi ja metsästää vaikka jousipyssyllä. Gps on merkittävä turvallisuuden lisääjä metsästyksessä, riittää kun yhden kerran saa koiran pelastettua sen avulla niin se on kyllä hintansa tienannut. Ja tämän on minun mielipiteeni, eikä kukaan minut tunteva ole kyllä kyseenalaistanut minun eikä koirankaan riistaviettiä :D
Toiset huolehtii ihmisen parhaan ystävän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Toiset ottaa "kaverilta" luonnonkin pois...

Onhan se nyt vaan niin, ettei ole vain yhtä ja ainoaa oikeaa tässäkään asiassa, olenko minä vastuuton koirani hyvinvoinnista ja turvallisuudesta piittaamaton -piip-.. kun en tutkaa ole hankkinut? Meillä ei sille ole tarvetta ollut ja olen halunnut metsästää pystykorvalla kuten ukkini aikoinaan. Ehken ostan tutkan kun olen ensin ilman sitä kokenut jonkin "esiaikain" tunnelman.

Vaikkakaan koiran tekemisiin oikeanlainen tutkan käyttäminen ei vaikuta, niin on turhaa puhua etteikö se isännän tekemisiin vaikuttaisi.
Eero Honka
Helsinki

mage
Viestit: 145
Liittynyt: 31 Loka 2009, 10:06
Paikkakunta: qsamo

Re: Milloin pentu metsään?

Viesti Kirjoittaja mage » 23 Joulu 2009, 16:19

Ketään ei ollut tarkoitus syyllistää. Mutta meitä on moneksi. Näitä koiran lopullisesti katoamisia on tapahtunut, ja kyllä isännällä mietityttää että polkiko joku koiran suohon tms...
Suomenpystykorva, rihlakko ja vanhametsä
Terveisin Marko Liikanen

Vastaa Viestiin