Pystäri ja nouto

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Rafe
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 00:51

Pystäri ja nouto

Viesti Kirjoittaja Rafe » 10 Huhti 2009, 22:37

Tervehdys
Eka pystäri tuli taloon kuukausi sitten ja hyvin on mennyt tähän asti ainakin. Peruskoulutus on jo tarttunut ja luoksetulo ym pikkuseikkoja toimii aika hyvin jo. Metsällä ollaan melkein päivittäin. Pystykorvan noutohommia on käsitelty aina välillä täällä foorumissa ja kysymykseni kuuluukin että miten olette kouluttanut koirianne noutamaan?

Terveisin
Rafe

Emma
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Helmi 2008, 15:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystäri ja nouto

Viesti Kirjoittaja Emma » 15 Huhti 2009, 15:34

Meillä on vielä noutoharjoitukset kesken (pystäriuros 1 v) mutta jonku verran olen sitä kouluttanut dummylla. Meillä on kotona useampia koiria ja jokainen on saanut omanlaisensa noutokoulutuksen joten vielä on vähän auki miten tämän pystärin kouluttaisi mutta luulen, että saalisviettiä ja leikkiä hyväksikäyttäen. Pystäri on mielestäni älykäs ja oppii nopeasti kunhan sillä on motivaatio tehdä. Sen takia uskon että tuo saalisvietin hyväksikäyttäminen voisi toimia. Seisojalle olen käyttänyt puolipakkonoutoa mutta en usko sen toimivan oman arvonsa tuntevalla pystärillä. Olen siis näköärsykkeellä saanut koiran kiinnostumaan dummysta ja sitten heitellyt dummya ja kehunut kun koira lähtee perään ja ottaa sen suuhun. Jos se on tuonnut sen minulle olen palkannut päälle. Olen tehnyt ihan lyhkäsiä harjoituksia ettei koira kyllästyisi. Toiset haluaa ensin opettaa koira istumaan esine suussa ja siitä sitten edetä kohti noutoa ja se toimiikin ihan hyvin toisilla koirilla.
Ajattelin tässä kesän alusta sulattaa pakkasesta muutaman vesilinnun ja jatkaa harjoituksia niillä. Tulee sitten heti kontakti oikeaan riistaan. Samalla voin sitten harjoitella seisojien (ja toivottavasti myös pystiksen kanssa) vedestä noutamista. Ajattelin siinä käyttää hyväkseen peruskateutta eli hoksasin jo viime syksynä että kun seisojat ui ja noutivat niin pentu olisi kovasti halunnut perään ja mukaan muttei oikein vielä uskaltanut. Nyt jo isompana olen melko varma että se jo menee mukaan uimaharjoituksiin :)
Emma Pirilä
www.karvaisetkaverit.fi

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Re: Pystäri ja nouto

Viesti Kirjoittaja tk » 15 Huhti 2009, 20:38

Omaa pystäriä koulutin pentuna (ja muutaman vuoden ikään asti) palloa/keppiä heittelemällä ja sit viheltämällä luokse kun oli pallo suussa. Tiesin kyllä että harjotus pitää päättää onnsituneeseen suoritukseen, mutta silti olis pitäny älytä et pari kertaa riittää kerrallaan. Parin heiton jälkeen luovutus aina oli vaikeaa ja meni reuhaamisen puolelle. Kuiteskin viime syksynä toi nätisti kiinni saamansa teeren ja tiputti maahan muutaman metrin päähän. Mutta kun olis aikanaan ollu enempi tietoa ja kärsivällisyyttä niin olishan siitä varmaan ihan oikean noutajan saanut.
Tapio Keskinen

Jalmari Kolu
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Syys 2012, 20:11

Re: Pystäri ja nouto

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu » 26 Syys 2012, 21:28

Ex-koira oppi noutamaan vahingossa. Heitin pipon takaviistoon, kun oli hivenen kuuma. Koira toi sen kohteliaasti takaisin ja istui odottamaan jatkoa. Eli leikin varjolla. Mutta lintuapa ei enää tuonutkaan, oli vissiin liian arvokas..
Jallu vaan

Vastaa Viestiin