Haukkuottelun maastokertomukset

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 21 Joulu 2008, 22:35

Pystykorva n:o 6 lehdessä mielenkiintoisia maastokertomuksia Haukkuottelusta.
LM L EH PL koira aloitti haukun n. 500 m päässä. LM L EH PL....Haukku alkoi 300 m päässä....
Kertokaa, miten voi todeta puustalöydön 500 m päästä ? Ei ainakaan kuulolla.

Seuraamismatka 530 m ? Seuraamismatka 260 m ...Silmämääräisestikö ? Vaikuttaa tuo kymmenmetri tarkkuus oudolta. Hyvä kun metsässä tuolla matkalla 530 m pääsee silmämääräisesti tai kellolla edes 100 m tarkkuuteen. GPS:llä nuo onnistuisi, mutta ei liene sallittua arvostelussa.

Arvioikaapa metsässä 300 m matka ja sitten mitaatte sen. Voi tulla yllätyksiä.

Tarkoitus ei ole epäillä tai arvostella kenenkään yksittäisen koiran suorituksia arvosteluja, vaan keskustelua yleisellä tasolla matkojen arvioinneista kirjaamisista.
V-P Pouttu

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja Heini » 21 Joulu 2008, 22:57

Itsekin aina ihmettelen, miten matkoja voi arvioida (periaatteessa sama hakulenkkien suhteen). Säännöissähän on, että ensisijaisesti seuraamismatka ja toissijaisesti -aika. Mutta jos ei koiraa näe tyyliin koko matkan ajan, niin ei mulla oo mitään hajua missä asti se on käynyt. Lumikelillä sen voisi selvittää, mutta en ole ainakaan vielä ikinä lähtenyt koiran jälkiä seuraamaan metsässä ja mittaamaan siitä sitä matkaa. Tuskin kokeessakaan siihen hirveästi aikaa käytettäisiin? Sittenhän se on eri asia, jos koira saa uusintahaukun, niin siinä saa matkan suunnilleen tietoon, paitsi minunlaiset pässit, joilla ei ole kunnon suuntavaistoa eikä matkanymmärtämis ja -arviointikykyä = hyvä kulkea aina yksin metsässä :D Mutta siis aikahan on paljon helpommin mitattavissa.

Mutta puustalöytö on mielestäni välillä suht helposti todettavissa kauempaakin, kunhan nyt kuulee haukun alunkin suunnilleen ja sitten pääsee haukkupaikalle tutkailemaan mahdollisia jälkiä. Talvellahan näkee esim. metsojen kohdalla helposti syömisjälkiä, niin jos koira siinä haukkuu lintua, niin melko varma puustalöytö on. Tai kuten meillä kävi eilen metsällä, että koira alkoi haukkumaan muutaman sadan metrin päässä (taas tämä minun arviointikyky, en minä tiedä kuinka kaukana se oli, mutta kesti sinne hetki kuitenkin kävellä), että haukku oli ensin harvaa, muutama haukahdus ensin, pikkuhiljaa kiinteytyi ja voimistui. Sitten kun paikalle päästiin, lähti teeri puusta, eli aikalailla satavarmasti oman koirani tuntien laittaisin puustalöydöksi, etenkin kun lumessa lähimaastossa ei linnun jälkiä ollut.
Juuri se kyselevä haukku ensin on monesti merkki puustalöydöstä. Jos koiralla yhtäkkiä vaan räjähtää täysi haukku käyntiin, niin sillon ei varmaan niin usein ole puustalöydöstä kyse, ellei koira ole sitten nähnyt lintua tai lintu ole äännellyt koiralle niin, että on koira saanut varmaan havainnon. Vainun avulla tapahtuva puustalöytöhän se arvokkain on, ja se varmasti usein alkaa vähän rauhallisemmin, alkuun kysellen.

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 22 Joulu 2008, 09:03

No net on nuo haukkuottelut vähän tuommoosia..
"kynnän p.runpeltoa"

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja TAH » 22 Joulu 2008, 13:23

Koiran ja isännän välistä etäisyyttä olen itse arvioinut sen perusteella kuinka etäällä haukut normaalisti alkavat. Etäisyyden haukkupuulle olen arvioinut askelmitan perusteella tai gps:llä. Elikkäs omalla kohdallani etenemä maastossa on n.0,5 metriä/askel, tämän voi testata vaikka gps:llä esim. montako askelta joutuu kävelemään vaikka 100 m kohden. Kello on myös hyvä apuväline, oma koira tekee n. 10-15 min hakulenkkiä ja näkyvyyttä metsässä on 50-150 m niin kyllä se silloin kauempana varmaankin pyörii. Linnun seuraamiseen arviointiin kello on myös hyvä apuväline, kuinka kauan koira seuraa lintua? Lumikelillä voi sitten arvioida koiran seuraamismatkaa askelmitalla, koska itse ainakin tulee lähdettyä etenemään siihen suuntaan mihin lintu ja koirakin. Jos koira saa uusintahaukun niin sitten vaan mittaa matkan uudelle haukkupuulle askelmitalla. Eihän se ihan näin yksioikoista ole, mutta tällaisia ohjeita olen itse saanut!
Tomi Hartikainen

media4
Viestit: 124
Liittynyt: 17 Helmi 2008, 14:54

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja media4 » 28 Joulu 2008, 13:10

Huhujen mukaan koiran omistajan eväät ratkaisevassa osassa.
Tauno Veteläinen

TAH
Viestit: 56
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 16:01
Paikkakunta: Kaavi

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja TAH » 28 Joulu 2008, 17:55

media4 kirjoitti:Huhujen mukaan koiran omistajan eväät ratkaisevassa osassa.
Vastaavia huhuja olen valitettavasti kuullut joskus itsekin! En kylläkään koskaan ole kuullut näitä huhuja haukkuotteluista vaan normaali kokeista. Ketähän tuollaisella toiminnalla yritetään palvella, jos "eväät" vaikuttaa koiran koesuoritukseen?
Lint tuomarikurssilla kurssin vetäjä kertoi olleensa yt:na kokeessa, jossa eräs koiranohjaaja ja palkintotuomari olivat tulleet metsästä pois kyseenalaisessa kunnossa. Koesuoritus oli hylätty!
Tomi Hartikainen

spitz

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja spitz » 28 Joulu 2008, 18:16

TAH kirjoitti:
media4 kirjoitti:Huhujen mukaan koiran omistajan eväät ratkaisevassa osassa.
Vastaavia huhuja olen valitettavasti kuullut joskus itsekin! En kylläkään koskaan ole kuullut näitä huhuja haukkuotteluista vaan normaali kokeista. Ketähän tuollaisella toiminnalla yritetään palvella, jos "eväät" vaikuttaa koiran koesuoritukseen?
Lint tuomarikurssilla kurssin vetäjä kertoi olleensa yt:na kokeessa, jossa eräs koiranohjaaja ja palkintotuomari olivat tulleet metsästä pois kyseenalaisessa kunnossa. Koesuoritus oli hylätty!
Eivät valitettavasti ole pelkkiä huhuja jos kuvaan on uskominen. Koiramme lehden 12/2008 metsästyskoiramme liitteen sivulla 11 on kuva siitä kun koiranohjaajalle kaadetaan kesken kokeen lasiin konjakkia. Missähän kunnossa sitä oltiin kokeen päätyttyä :?:
Aivan uskomatonta höpötystä muutenkin nuo omistajien jutut. Koirien pitäisi kuulua Suomen parhaimmistoon mutta tekevät kokeissa aivan jotain muuta kuin haukkuvat lintuja. Esittipä jutussa joku rikkiviisas että virheistä tulisi saada lisäpisteitäkin :mrgreen:

punakone
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Elo 2006, 22:09

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja punakone » 28 Joulu 2008, 19:00

Täällähän alakaa olla jutut niinku seittemen päivää lehteä lukis.
"Minä taas kuulin, että komppanian hevosmies oli kuullut että,..." :lol:
Esko Taivalkoski

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 28 Joulu 2008, 19:10

punakone kirjoitti:Täällähän alakaa olla jutut niinku seittemen päivää lehteä lukis.
"Minä taas kuulin, että komppanian hevosmies oli kuullut että,..." :lol:
No net on vähän tuommoosia nuo Haukkuottelut.. :D
"kynnän p.runpeltoa"

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja Artsi » 28 Joulu 2008, 21:03

punakone kirjoitti:Täällähän alakaa olla jutut niinku seittemen päivää lehteä lukis.
"Minä taas kuulin, että komppanian hevosmies oli kuullut että,..." :lol:
Jep, kateellisten panettelua :lol:
Arto Sikiö

Emma
Viestit: 92
Liittynyt: 18 Helmi 2008, 15:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja Emma » 29 Joulu 2008, 00:22

Parhaat koirat ovat aina ne, jotka ei koskaan käy kokeissa :wink:
Emma Pirilä
www.karvaisetkaverit.fi

kertalaaki
Viestit: 93
Liittynyt: 06 Elo 2004, 01:48

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja kertalaaki » 31 Joulu 2008, 00:25

Heini olisi saanut olla tosi tarkkana sulan maan Haukkuottelussa jälkien etsinnässä kun olisi hakenut vahvistusta puutalöytöhaukun arvostelun perusteiksi.

Mahtoi tulla korkeat puustalöytöpisteet kun se puustalöytöhaukkukin syntyi niin kaukaa. 500 m vähintäin 6 p. Vuosikirja sen sitten kertoo.

Ihme että pisteitä metsästävän koiranohjaajan nälkä menee kahdesta ylituomaritason miehestä läpi. Kohtuus se pitäisi olla kerjätessäkin.

Kerratkaapa sääntökirjan kyseinen kohta ennen kuin vastaatte viestiin !
Antti Mäkinen

Kurimus
Viestit: 117
Liittynyt: 13 Touko 2007, 13:13
Paikkakunta: Hallamaat

Re: Haukkuottelun maastokertomukset

Viesti Kirjoittaja Kurimus » 31 Joulu 2008, 20:30

media4 kirjoitti:Huhujen mukaan koiran omistajan eväät ratkaisevassa osassa.
Joiltakkii ne olj jo loppunna kesken kokeen kun lehdessä näky että yljtuomar-ryhmä tarjos jo lissää.. :o
"kynnän p.runpeltoa"

Vastaa Viestiin