Pevisa-tarkastukset

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Pevisa-tarkastukset

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 14 Elo 2008, 19:56

Kuka järjestää pevisa-tarkastuksia?
Tietääkö kukaan onko sellaista suunnitteilla tänne Kainuun suuntaan tai lähettyville?
Ja jos ei, niin miten homma sitten toimii? Vienkö koirat paikalliselle eläinlääkärille tarkastettavaksi vai kuinka?
Minna Korhonen

Artsi
Viestit: 509
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 19:56
Viesti:

Re: pevisa-tarkastukset

Viesti Kirjoittaja Artsi » 14 Elo 2008, 21:12

Lainaus sivulta http://www.spj.fi/spk/terveys/terveysasiat.htm :"PEVISA-tarkastuksia järjestetään pieneläinklinikoilla yksityisesti. PEVISA-tarkastuksen saa suorittaa vain Suomen Kennelliiton hyväksymä eläinlääkäri."
Tuolla sivulla on myös lista hyväksytyistä eläinlääkäreistä. Tosin en tiedä miten ajantasalla tuo lista on.
Arto Sikiö

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: pevisa-tarkastukset

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 15 Elo 2008, 11:33

Hyväksyttyjä silmätarkastuseläinlääkärejä ei ole Suomessa paljoa. Eli soita paikalliselle eläinlääkäriasemalle ja kysy, et onnistuuko siellä silmä- ja polvitarkastus. Jos ei, niin osaavat kyllä neuvoa, missä onnistuu.
Pekka Kumpukallio
Retki-Rekun kennel

Elkku
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Elo 2005, 11:30
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Elkku » 19 Elo 2008, 04:38

Kennelliitoon sivuilta löytyy myös listat silmä- ja polvitarkastuksia tekevistä eläinlääkäriestä: silmälääkärit ja polvilääkärit. Itse soitin aikoinaan kolmeen listasta löytyvään ja kohtuullisen välimatkan päässä sijaitsevaan paikkaan. Hinnat vaihtelivat karvan yli 70 €:ssa (yksi koira, silmät ja polvet), eroa vain muutama euro paikkojen välillä. Varasin sitten ajan edullisimmasta paikasta joka on ihan tunnettu klinikka (oma kokemus oli ihan hyvä mutta nyttemmin olen kuullut kritiikkiä ko. paikassa tarkastuksia tekevästä lääkäristä enkä oikein tiedä uskoako vaiko eikö, mutta mahdollisesti seuraavan koiran / seuraavan tarkastuksen kohdalla saatan maksaa sen muutaman euron lisää ja kokeilla jotakuta toista). Nimenomaan sellaisia paikkoja, joissa onnistuu sekä silmät että polvet, ei ole ihan joka paikkakunnalla.

Itse tarkastus oli ihan mukava tapahtuma. Ensin koiralta tarkistettiin rekisteriote ja siru (ensimmäinen vastenmielinen asia koiralle...), ja samalla sen silmiin laitettiin laajentavat tipat (onnistui yllättävän hyvin). Tässä yhteydessä myös täytettiin ne lausuntopaperit ja allekirjoitin paperit (samalla antaa luvan antaa tiedot Kennelliitolle yms.). Tämä kaikki siis siinä odotusaulassa. Sitten odoteltiin tippojen vaikuttamista ja lääkärin vapautumista. Meidät jo eristettiin sinne tutkimushuoneeseen odottamaan, kun koira kiukutteli ( :roll: 8) ) mutta jouduttiin sitten vielä pois, kun meitä ennen tarkastettiin kahden muun koiran silmät.

Itse tutkimus sujui tosi hyvin vaikka koiran silmään kurkisteltiin erilaisilla linsseillä ja valolla. Vasta ihan loppupuolella koira osoitti kyllästymisen merkkejä. Polvien tutkiminen siihen päälle meni ilman oheistoimintaa. Lääkäri oli koiran rodusta ihan liekeissä, muisteli Lapin reissuaan ja kyseli, onko minulla jalostusaikeita. :lol: Lausuntopaperista yksi osa lähti Kennelliittoon, yksi osa rotujärjestölle, yksi osa jäi klinikalle ja itse sain yhden kappaleen.

Loppupäivästä piti välttää koiran altistamista suoralle auringon valolle, kun ne tipat vähentää koiran silmien, siis pupillien, reagoimiskykyä valoon. Olihan se melkoinen "kiinanpystykorva" iltapäivän, noin silmistä päätellen.

Koira on sittemmin (tutkimuksista reilu vuosi aikaa) steriloitu koska sitä ei luonteen vuoksi tulla käyttämään jalostukseen, mutta tulipahan kerättyä tietoa rodun terveydestä. Saatan jopa tulevan toisen koiran (kyllä, tulee se ennemmin tai myöhemmin...) tarkistuksen yhteydessä (säästää vähän käyntimaksuissa) tarkistuttaa tuon koiran uudelleen ihan mielenkiinnosta ja tiedon lisäämisen ilosta.

Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Re: Pevisa-tarkastukset

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 19 Elo 2008, 20:59

No enpäs osautunut kennelliiton sivuille.
Kiitos Elkku! Löytyi jo sopiva lääkärikin.
Minna Korhonen

Vastaa Viestiin