Uusi suomenpystykorvan omistaja

Tämän otsikon alla keskustellaan suomenpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 22 Elo 2010, 20:15

Nyt olisi annettu ensiravinnot hirvikärpäsille ja hiukan siinä samalla Remua juoksetettu metsässä. Tulipa pojan kanssa hakastua yksi haavakko hanhikin pakastimeen, ts panoksia kulunut 0 mutta saalista 1 hanhi :D

Remun perkule onkin oppinut uuden tavan... Oravat, niin niistä kun sitä on puoli mahdoton saada eroon... Nyt olen hiippaillut kahdelle 5min haukulle (toisessa näin kurren, toisessa en) ja päästessäni paikalle Remu lopettaa haukun,... Alkaa käppäillä ja nostella jalkaa kuin mitään ei olisikaan tapahtunut ... Kait tuo vaan halusi johonkin -piip- tarmoaan purkaa?!?

Haku on nyt heti alkuun hyvässä iskussa! Pikkusen lisää juoksu kuntoa ja 4. 9. poika jaksanee juosta piirin kokeen 4h ajan... tai jaksaahan se, joko hyvin tai huonosti :lol:
Eero Honka
Helsinki

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 09 Syys 2010, 07:33

Niin se olisi taas "se aika", tänään auton keula kohden Ilomantsia ja jo huomenna tähän aikaan ollaan koiruuden kanssa metsässä!

Kauden alku meinasikin tällä kertaa mennä täysin suraksi, tuossa 1.9 olimme koiruuden kanssa liikkeellä, homma alkoi hienosti noin 30min kulkemisen jälkeen väh 10min pyyhaukku ja haku oli todellla hyvää! Sitten koiruus törmäsi pariin peuraan... Oli noin tunnin otuksien perässä, palasi sitten "kolmijalkaisena", onneksi murtumia ei lopultaan ollut ja vaikka piirin kisat jäivät väliin, näyttää nyt lopultaan siltä, ettei jalka enää ole kipiä!

Tälle kaudelle ladon seuraavat tavoitteet: Isännän on opittava haukkutyöskentely ja merkkaus paremmaksi :oops: Koe arvosteluksi VOI1 (kova on, mutta saahan se hiukan korkialla ollakin?)

Tämä kausi siis "valmiin" koiran kanssa koulutetaan isäntää ja ennenmuuta nautitaan, enää minun ei tarvinne niin huolissaan olla jotta saisin Remun pilattua!

Oikein hyvää alkavaa kautta kaikille!
Eero Honka
Helsinki

Mimi-AK
Viestit: 77
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:10
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Mimi-AK » 09 Syys 2010, 16:06

Miten on, löytyykö sieltä etelästä helposti tuomari haukkukokeeseen?
Täällä Kainuussa taitaa jäädä ainakin meiltä aloittelijoilta kokeet käymättä, kun ei löydy tuomaria kivenkolostakaan. :(
Minna Korhonen

Piippoj
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 17:25

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Piippoj » 12 Syys 2010, 22:11

Nyt on ensimmäinen viikonloppu linnunmehtuuta takana ja siitä tulikin ikimuistoinen. Nimittäin vihdoin ja viimein saatiin lähes 3 vuotiaalle spu Turolle se ensimmäinen ja pian myös toinenkin kanalintu haukkuun ammutuksi. Tätä onkin odotettu jo kahden syksyn ajan ja viimein odotus palkittiin. Tilanteita on toki aikaisemmin ollut, mutta tällä kertaa myös mies sai tehtyä oman osuutensa hommasta.

Ensimmäinen tiputus oli niin sanottu ''tuuri tapaus''. Korkeaan männikköön saavuttaessa, koira pölläyttikin pari teertä ylös, josta toinen nousi suoraan puuhun haulikko hollille. Heti kun koira kerkesi haukahtaa pari kertaa niin pian sen jälkeen ensimmäinen teeri oli jo kuolleena koiran suussa. Siinä riittikin riemua niin isännelle kuin koiruudelle, joka ei millään olisi halunnut luopua saaliistaan.

Pienen rauhoittumisen ja tilanteesta palutumisen jälkeen lähdimme etenemään autolle päin. Noin 20min ensimmäisestä tiputuksesta alkoi jo uusi haukku noin 200m päässä. Pienen kuulostelun jälkeen lähdinkin etenemään haukulle päin. Pian koiruus olikin jo n.20m päässä ja se haukkui kolmen puun ryppääseen. Haukkua oli kestänyt jo n.6min ja siinä alkoi jo usko loppua kesken kun puissa ei näyttänyt mitään olevan. Onneksi maltti piti ja lopulta silmä erotti teeren siluetin kuusen oksien seasta ja pian olikin jo toinen teeri alas ammuttuna.

Nyt on taas hirmuinen polte metsälle katsomaan onko koiruus saanut jotain lisä sytykettä näistä pudotuksista. Tästä onkin hyvä jatkaa tulevaa syksyä eteen päin.

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 13 Syys 2010, 09:25

Niin se on sitten kausi avattu, ja kuinkas kaikki sitten lopultaan menikään?

Aluksi mainittakoon, että lintuja Ilomantsin seudulla on hyvin ja suuria yli 10 linnun poikuuksia näimme useitakin, tosin teeri poikueet olivat isoilta osin ryteliköissä joissa eivät kestäneet haukussa tai jos kestivät ei sinne ollut mitään asiaa miehen yrittää hiipiä. Ja tervisiä sille pohjisporukalla jonka kanssa oli mukavaa paistella makkaraa tulilla ja turista mukavia!

Seuraavaksi taas normaaliin tapaani kehun estotta koiraani, muistakaa että kyseessä on isännän kommentit joskin vilpittömät sellaiset. Kyseessä on myös sellaisen isännän kommentit joka kulkee ensimmäisen oman koiruuden kanssa!

Remu toimi jokaisena päivän aivan poskettoman hyvin, yhteyttä se saisi kyllä pitää hiukan tiuhempaan, alkaa välit mennä jo herkästi yli sen 15min ja kun itse tykkäisin että pörräisi ennemmin useammin sanomassa notta "terve!". Haukkuja oli varmasti jokaiselle metsästystunnille omansa kestoltaan sekunneista minuutteihin. Saatan taas koko reissun tarinaksikin kirjoitella, mutta laitetaan yksi ylitse muiden oleva kokemus sanoiksi..

Kuljimme suuren nevan reunoja kaverini kanssa ja katselin nevalla olevaa saarta, sanoin kaverille jotta tuo kannattaisi kyllä kiertää, kaveri ei itse jaksanut lähteä mukaan vaan jäi odottelemaan kankaalle. Remu juoksi edelläni saareen ja päästessäni saaren rantaan alkoi toisessa päässä -piip- haukku! Kuuntelin haukkua jonkun minuutin paikallani jotta jääkö lintu kuuntelemaan, sitten varovainen hiipiminen onneksi suht hyvää mäntykangasta pitkin, matkaa haukulle oli noin 150m.
En voi sanoin kuvailla kuinka uskomattoman kauniilta näytti Remu haukullaan mäntykankaalla, taustalla suunnaton neva, siis sellainen paikka jossa jokainen metsästäjä pysähtyy tauolle vain siksi, että siinä on niin kaunista! Sellaiselle paikalle minä sitten sain hiipiä koiruuteni haukulle, pääsin noin 30m päähän haukusta, tässä vaiheessa päässä takoi vain se että "malttia" ja ettei tästä lähemmäksi saa eikä tarvitse päästä! konttasin, hiivin ja etsin lintua puusta noin 5min ajan, päätin vain että en tästä liiku ennen kuin koira lopettaa, lintu lähtee tai minä sen puusta löydän, ja pienen varovaisen sivusiirtymisen jälkeen näin yhden oksan kärjessä (sellainen männyn oksa joka on kuin suuri käsi) keikkuvan pään! Helppo oli siihen ampua, pieni kauneus virhe hommassa oli kun teerenä ampumani lintu putosi monin verroin teeren kokoisena myttynä alas, koppelohan se oli. Oli niin hieno hetki kyllä vihdoin onnistua itse, tähän mennessä olen itse onnistunut ampumaan Remulle vain pyyn, aika liki oli ettei silmät kastuneet ja etteivät kastu vain pienen muistelonkin johdosta... Ehkä me ollaan se koppelo ansaittu?

Kaikki tuossa haukussa oli niin -piip- kaunista, paikka jossa haukku oli, haukun kesto, Remun merkkaus, puustalöytö ja kyllä minä annan itsellenkin tälläkertaa jonkun pisteen maltista haukulla! Sanoisin että täydellinen haukku.

Olen paljon monelle kokeneelle velkaa opastuksista, neuvoista, kannustuksista, ojennuksista jne olen niin paljon velkaa, etten enää pysty velkaani millään maksamaan voin vain kiittää kauniisti.

Monelle vanhemmalle saattaa olla outoa, että mies oppii ja opettelee jotain näinkin perinteistä harrastusta jonkin niinkin modernin välineen kuin internetin välityksellä, mutta varmaan voin jo nyt sanoa, ettei tämä ole mahdoton oppimisen väline, toki metsässä se viimeinen oppi otetaan, mutta eväät sinne olen saanut täältä. Mielestäni oln oppinut valtavasti, ei en ole edelleenkään "kova pystykorvamies", mutta jotain olen oppinut ja jossain asioissa jopa onnistunut!
Eero Honka
Helsinki

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 13 Syys 2010, 20:33

Mimi-AK kirjoitti:Miten on, löytyykö sieltä etelästä helposti tuomari haukkukokeeseen?
Täällä Kainuussa taitaa jäädä ainakin meiltä aloittelijoilta kokeet käymättä, kun ei löydy tuomaria kivenkolostakaan. :(
Ihan rehellisesti vastaten, ei löydy täältä kovin helpolla, mutta jo pienen matkan päästä löytyy ja kun tuon kortin saan voimaan niin johan vain löytyy taas helpommin kun voi itse vastapalveluksia tehdä.
Eero Honka
Helsinki

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja ellutii » 13 Syys 2010, 20:37

Kukkoaholla oli oikein tunteisiin vetoava metsästyskertomus, eikä haitannut yhtään, että koira oli "vääränvärinen" :wink:
Raija Tiilikainen

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja apassi » 14 Syys 2010, 19:49

Päällikköä harmittaa näissä osoissa, näköjään hyvin yleisesti eri asiayhteyksissä käytettävä sana KOIRUUS!!! Korttovaarassa ja päällikön lapsuudessa, tällä sanalla tarkoitettiin poikasten tekemiä " kolttosia" ja pieniä "nenästävetoja". Korttovaarassa koira on edelleen koira ja lajin kunkkuna ylpeilee Suomen Pystykorva. Kukkoahon koira ei liene ole tekemässä koiruuksia kun koppeloa haukkuu!! Eikä sitä tee myöskään Vilperin koira kun on supikoiran kimpussa. Kukkoahon innostus asiaan hakee vertaistaan! Paljon ei jää jälkeen myöskään Vilperi, löylystä tykkäävän koiransa kanssa.
K.Taskinen

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 14 Syys 2010, 20:44

apassi voi olla huoleton, Vilperin ja itseni käyttämä ilmaisu "Koiruus" tarkoittaa meidän murteellamme samaa kuin sinun ilmaisusi "koira", sinun ilmaisusi on vain tässä yhteydessä enemmän suomenkielen opettajan mieleen!

apassi voinee varmasti nyt olla myös huolehtimatta tästä:
apassi kirjoitti:Intiaanipäällikkö tervehtii Kukkoahoa lämmöllä. Olet innokas mies ja haluat ilmeisesti koirasi kanssa isoihin saavutuksiin. Sinunlaisia miehiä laji- ja harrastus kaipaa. Päällikkö on kuitenkin hieman huolissaan. Remu täyttää rekisterin perusteella joulukuussa 2 v. Saalina on risaksi ammuttu pyynrääpäle!! Meneekö kaikki sittenkään oppikirjan mukaan? Mietipäs ja kuuntele menestyneitä harrastajia. Kulku maastossa, nopeus, maastojen eri biotyyppit, maastojen laajuus, koiran haun laajuus jne. Tässä vain muutamia seikkoja, jotka on otettava huomioon ja jotka varmuudella vaikuttavat lopputulemaan. Onnea ja menestystä, työ on vaativa. Toivon, että Remu "paukuttaa" jo ensisyksynä voi 1- tuloksia ja Kukkoahon joulupöydässä syödään metsoa.
AVO1 on Remulla haukuttuna, joulupöytään oli metsoa ja ensijouluksi vähintään koppeloa ja kausihan on vielä nuori!

Tavoitteeni kaudelle ovat tuolla edellä, omaa työskentelyä paremmaksi ja se 1 VOI1 tulos.
Eero Honka
Helsinki

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja apassi » 14 Syys 2010, 21:01

Ilman muuta Kukkoaho--- se on pantu merkille. Päällikkö jää odottamaan Remun rynnistystä valtakunnan huippujen kerhoon. Siitä olen kuitenkin varma, että huipulla menystyminen vaati ensiksi, "munkkia lapun vedossa" mutta myös valmiutta Remulta haukkua ysikympin molemmin puolin olevia tuloksia.
K.Taskinen

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 14 Syys 2010, 21:24

apassi kirjoitti:Ilman muuta Kukkoaho--- se on pantu merkille. Päällikkö jää odottamaan Remun rynnistystä valtakunnan huippujen kerhoon. Siitä olen kuitenkin varma, että huipulla menystyminen vaati ensiksi, "munkkia lapun vedossa" mutta myös valmiutta Remulta haukkua ysikympin molemmin puolin olevia tuloksia.
Saa nähdä onko Remusta valtakunnan huippujen joukkoon, oma kiinostukseni näyttelyihin ei ole kovinkaan korkealla ja huipulle vaadittaisiin parempaa ulkomuotoa kuin mitä Remusta ulkomuoto tuomari on toistaiseksi sanonut. LINT koe säännöt ovat itselläni sen verran jo hallussa, että tiedän Remun VOI1 tuloksia haukkuvan "lapun vedon" osuessa kohdilleen, haukkuipa sen verran jo AVO kokeessaan, ja se täyttää apassin valmius vaatimukset jo puoliksi, toinen puoli ysikympin kahtapuolen tuloksista on haukuttu :wink:

On myös monta asiaa jotka ovat saaneet minut ajattelemaan onko tästä enempi koe näyttö enemmän isännän kilven kiillotusta vai todella yksilön parempaa esille tuontia?
Remu ei varmaan koskaan ole mikään "jalostus" yksilö, johtuen noista ulkomuodollisista vajavaisuuksista, miten pitkälle siis viedä sitä vain jotta yksilö joka ei ole jalostus yksilö tulee esille?
Muistan jostain lukeneeni, että nämä kokeet ja SM yms kilpailut on ajateltu olevan jalostuksen apuvälineitä, ei isännän kilven kiillotus tapahtumia.
Miten paljon minulla on oikeus viedä tilaa sellaisilta yksilöiltä joilla kaikki avut ovat kohdillaan Remua paremmin?

Nämä ovat asioita joita nyt pohdin ja mietin, niistä älköön kukaan loukkaantuko.

No kuten edellä sanoin, yksi VOI1 tulos tälle kaudelle on tavoitteena koe puolella, katsotaan siitä etiä päin sitten jos se kohdalle osuu.
Eero Honka
Helsinki

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja tk » 15 Syys 2010, 08:23

Jos on näyttelyssä todettu että koira täyttää spk:n rotumääritelmän ulkomuodollisesti, niin minulle on ihan sama sen jälkeen miltä se näyttää, jos haukkuu ja on terve. Ei se lintu tai hirvi tms. arvosta yhtään, vaikka olisi kolmatta riviä käsittämättömiä lyhenteitä nimen edessä. Kun tähänkin asti on pidetty käyttöominaisuuksia ykkösasiana, niin ei siitä passaa lipsua. Eli älä ole Kukkoaho huolissasi, jos Remu haukkuu paremmat pisteet kuin joku toinen koiruus, niin silloin se on parempi :D
Tapio Keskinen

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja apassi » 15 Syys 2010, 11:38

En tiedä minkärotuisella koiralla tk lajia harrastaa, ettei vain "soklinpystykorvalla". Jokaisen todellisen suomenpystykorvaharrastajan täytyy tietää, että jalostuskoiran tulee näyttää komelta ja olla rotumääritelmän mukainen. Siteeksi on kuitenkin tk:n kirjoituksessa asiaa, metso ei meriittejä kysele!
K.Taskinen

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 15 Syys 2010, 14:54

tk kirjoitti:Eli älä ole Kukkoaho huolissasi, jos Remu haukkuu paremmat pisteet kuin joku toinen koiruus, niin silloin se on parempi :D
No en varmasti ole huolissani, Remu on koira jonka kanssa saa lintuja metsällä ollessaan, se on myös kaunis vaikkakaan ei ruumiin rakenteeltaan aivan vastaa SPK:n rotumääritelmää, se on huomattavasti sirompi kuin rotumääritelmän ihanne. On minulle sinänsä sama mitä pisteitä Remu tai joku toinen haukkuu, Remu on kuitenkkin koira joka haukkuu minulle lintuja :wink: Sen osaamisesta ei ole lintukeiton tarpeet kiinni.

En usko että metsästys nautintoani lisäisi mitenkään se, että voisin sanoa Remun olevan "suomen huippujen" joukossa, se on minun koirani, minulle paras kiistatta. Mitä minä siis lisää vielä kaipaisin?

Välillä ehken meinasi kadota se perimmäinen ajatus miksi koiran itselleni hankin, mutta muutamat seikat ovat pistäneet miettimään mikä tässä touhussa lopultaan on se syvin.
Eero Honka
Helsinki

pyyntimies
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Elo 2007, 14:27

Re: Uusi suomenpystykorvan omistaja

Viesti Kirjoittaja pyyntimies » 15 Syys 2010, 20:24

Kukkoaho puhuu täyttä asiaa.Justiin nuin pitää kunnon mettämiehen ajatella omasta mettäkaverista.
Pekka Nousiainen

Vastaa Viestiin